• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Já zatím na svém dítěti pozoruju, že ty kulturní návyky, slušné chování, empatii a ohleduplnost přebírá tak nějak samo, bez drilu, ale samozřejmě ne všechny najednou. Takže třeba když společně jíme, tak ostřížím okem sleduje, jestli každý dostal svůj příděl a nikdo nezůstal s prázdným talířem, dělí se s námi o dobroty, nosí nám bačkory, ráno i večer se dožaduje vyčištění zubů, před silnicí mi sama dává ruku a když jiné dítě na hřišti nebo třeba i postava v pohádce dělá něco, co se podle naší malé nemá, tak zuřivě vrtí hlavou a řve "e-e". Ale na druhou stranu, když něco chce, tak si to prostě vezme, nebo začne ječet, slova "prosím" a "děkuji" nepoužívá ani náznakem a na svých hračkách by nejraději seděla jak drak na pokladu. Bohužel zrovna tohle jspu ty věci, které jspu nejvíc vidět v interakci s cizími lidmi tam venku, kteří se zhusta diví, že ve dvou letech ještě neumí poprosit a poděkovat. No neumí, ale umí právě jiné věci, které cizí lidé nemají moc šanci vidět. Možná, že kdybycn nevěděla nic o respektující výchově, kontaktním rodičovství a uschoolingu, tak bych ji už taky začala drilovat tím klasickým "jak se říká", protože přece nechci mít nevychovance, který neděkuje. Takhle prostě v situacích, které to vyžadují, děkuji za ji, děkuju i jí, když pro mě něco udělá, a věřím, že časem to přirozeně přijme stejně jako to ostatní. Jenom holt v jiném pořadí než by si třeba někdo představoval.
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    co s ditetem, ktere na tresty nereaguje, vymluvit si nic nenecha a odvest pozornost kdyz zrovna dela to co nesmi je nerealny ?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste ad zda se decka stanou socialne kompetentnimi samy od sebe bez drilu a boju - kdyz tolik dospelych lidi se chova buransky prece - jen upresnim, ze aldort si nemysli ze kulturni navyky (civilizovanost dle naseho pojeti) je nejak zakodovana a rozvine se sama, aby to nebylo blbe pochopeno. Ona ma za to, ze decko najede do tech programu, ktere demonstruji lidi kolem nej. K tomu ze nepotrebuje dril, maximalne to privadet do vedomi (povidat si o tom jake to ma vyhody...), ale neni nutne to cvicit a trestat (jako musime u toho psa), staci jen pockat a dostatecne konzistentne to predvadet. Deti chteji byt jako my.

    V cemz jsou dve uskali 1) pokud chcem po decku neco co sami nedelame nebo to nedelame s cistou motivaci, napada mne pokud je pro mne pruda uklizet, je celkem bez sance aby decko se k harmonizaci prostoru postavilo jinak. 2) pokud je decko vystaveno cizim vlivum lidi kteri resi veci vice silove, mocensky, bojem jak ve smecce, tak decko samozrejme nacte i tato reseni. Proto Aldort tak furt propaguje nedavat deti do skolek a skol, ja si to prebiram jako nepripustit zarazeni do ne-respektujiciho kolektivu
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: V tomto ohledu jsem taky staršímu ustoupila a u oběda jsem pouštěla videa z youtube (vlaky, zvířata) a k večeři měl pohádku, protože už byl natolik unavený, že by kaši ani nesnědl. Teď chodí do školky a v jiném prostředí se bez problémů adaptoval, nemá žádný návyk, že by se bez pohyblivých obrázků nenajedl...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    NABUKHADNEZAR: kontaktni rodicovstvi pokud je vubec nejak definovany, tak manifestem, tou puvodni knizkou od Searsovych, s tam jsou jasne body

    Balance and boundaries: Appropriate responsiveness (knowing when to say yes and when to say no) is needed to keep a healthy family alive.

    Beware of baby trainers: Instead of taking advice about how to ‘train’ the baby to make it cry less and sleep for longer stretches, parents are encouraged to listen to their own instinct and intuition.

    coz interpretuju tak, ze kontaktni rodic si to hlavne dela po svem. Vazba mezi rodicem a deckem funguje dobre, pokud rodic je sam se sebou v souladu a muze uvolnene milovat svoje decko. Autoritarska vychova vytvari oddaleni - takovy maly propasti - vymezim se jako silova autorita, odejmu lasku pripadne i bezpeci, dite se soustredi na opetovne ziskani moji naklonnosti (poslechne, dava pozor aby nezlobilo, ...) protoze vazba je pro nej dulezitejsi nez sebevyjadreni -- mit pocit bezpeci je ze vseho nejdulezitejsi, v tlupe praveke kdyz je clen vyloucen je mrtvej.

    ale neda se rict, ze zrovna aldort ma jedinej patent na pravdu atd
    LYDI
    LYDI --- ---
    jinak mi se na aldortove prave libi to "mit v dite duveru" ze se to nauci sam.. trbea moje na zacatku uplne odmitala lzici, krmila se jen rukama (myma nebo vlastnima) a ted zas se chce nejradsi krmit sama lzickou a to sou ji 14,5 mesice. nevim co tabulky ale neni to pomerne brzo na samo-krmeni-se...? (:
    LYDI
    LYDI --- ---
    ANNAWA: jo co se tyce plen sem taky lehce kriticka protoze podle me kdyz dite je zvykle od zacatku na nocnik, tak ho celkem rado pouziva a neni treba se to naucit znova jak to je kdyz rok dva nevidi nocnik vubec...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: ja nezvladam jidlo. Navykla jsem batole ze pri jidle se cte a necha se futrovat, protoze je pro mne dulezitejsi aby pribiral nez netlacit ho do jidla. Ted se to bude chudak tezce precvicovat...
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: a sakra, asi jsem taky děti sekýrovala se zdvořilostí, jsem už taková povaha... ale jsou všeobecné považovány za zdvořilé i teď, chválabohu...

    YMLADRIS: s tímhle já se právě neumím úplně srovnat, nechat pleny a dudlíka na dítěti jen - na důkaz toho, že nejsem pruský pruďas, můj nejmladší syn měl na kadění pleny do tří a čtvrt, ale pak už jsem na něj trochu nastoupila, protože to teda komplikovala život i jemu. Naučil se to za dva dny. Nastoupila jsem na něj ukecáváním a ukecala jsem ho. Mít dítě bez plen je prostě tisíckrát lepší než s nimi a s ohledem na naše aktivity i pro něj.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    TAPINA: mozna ho matka se zdvorilosti sekyrovala od dvou let takze se na to o deset let pozdeji definitivne vyflakl. Je moje vira.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste mne napadla hlaska ktera pro mne tu aldort vystihuje: ona je prave opakem vyvojovych tabulek. Ke kazdemu decku pristupuje individualne, ani ho neurychluje ani ho nezpomaluje. Kdyz dejme tomu ctyrlete dite pozaduje stale mit pleny, tak mu je necha, bere to jako jeho rozhodnuti o jeho tele. Kdyz naopak ctyrlete dite poptava lekce klaviru, probere s nim ze je to zavazne (bude dostavat lekce dokud bude denne cvicit) a plati mu ty lekce. Jeji styl neni popis toho kdy co jak "s detmi" provadet, ale prave jako by rezignovani na vetsinu "melo by se" a snaha dat diteti co nejvetsi duveru a lasku a vzor a predpoklada, ze tak bude mit co nejvic toho flow, ktery mu umozni vytezit jeho osobity potencial

    O Flow ona nemluvi, to sem zatahuju ja skrz montessori, ale kdo neznate, tak pro mne je to fakt super stav a dava mi smysl snazit se decku umoznovat to. vim z osobni zkusenosti ze se v tom fakt clovek nejvic rozviji



    Flow (psychology) - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Flow_%28psychology%29



    TAPINA
    TAPINA --- ---
    A teda kdyby mi minimálně jednou týdně nezavolal klient (pokaždý jiný), který zjevně nemá nejmenší tušení, že do telefonu má člověk pozdravit a představit se, tak by se mi taky líp věřilo, že děti se přirozeně všechno naučí samy.
    NABUKHADNEZAR
    NABUKHADNEZAR --- ---
    YMLADRIS: jedno pětiměsíční, ale mohutný.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: jsou v pubertě, což je na posuzování toho, zda se výchova vyvedla, trochu nejisté období ;-) Osobně si tedy myslím, že spíš i jo, ale záleží na měřítcích a tom, co od toho člověk očekává.

    I tak si myslím, že se to na každé dítě aplikovat nedá, na druhé a třetí by to asi i šlo, ale to nevím, druhé chudák zažilo hlavně poněkud divoké akce se svým starším bratrem, jsou od sebe dva roky, nejmladší má výchovu naší, v níž asi nějaké aldortovské prvky jsou, ale nemáme jedno dítě, máme jich pět a nemůžeme jim říct, že mají smůlu, protože teď rozvíjíme tříletého. Smůlu třeba v tom, že ho necháme projevovat emoce jim navzdory.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    FRONEMA: Základní myšlenka ale není, že dítě je špatné. Základní myšlenka (moje) je, že dítě ještě neví, jak to mezi lidma chodí, a mým úkolem, jakožto prvního dospělého, se kterým přijde do styku, je říct mu, jak to chodí.


    YMLADRIS: Vida, podobným způsobem jako tu "hru na ticho" jsem letos pojala přednášku Jiřího Grygara na takové víkendové čundrovní akci, kde se šlo zúčastnit buď s dítětem nebo vůbec, a fakt jsem tam chtěla. A teda pravda, byla jsem překvapená, jak dlouho jsme tam vydrželi, ale cca v půlce jsme odejít museli :o)
    Nicméně myslí si, že až tak nefungovala nabídka na hru, jako nabídka "dokud bude ticho, tak budeme tady, a jak nebude, tak jdeme spát" :o)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ANNAWA: jo no zase se uz dostavame k tomu jak to neni pro kazdeho atd
    ja nevim zda je to pro kazdeho, a kdyz by jeji dite s filharmonii nespolupracovalo, tak by ho tam nebrala. je to jen jako priklad jejiho pristupu pro ty kdo to neznaj treba

    jinak tvoje situace -- misto "matka podezrivave sleduje mou vychovu" mas "dcera podezrivave sleduje mou vychovu" :-) to mi pripada fakt vtipna situace.
    ale pokud vidis svoje dospele deti adaptovane tvurci stastne, tak asi nemas co resit, uz vis ze tvuj styl funguje a hotovo
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    TAPINA: Jak já chápu respektující rodičovství, tak právě naopak - protože ten respekt má být OBOUSTRANNÝ, na což se často zapomíná (jak mezi zastánci, tak mezi odpůrci). Tedy je-li to rodiči opravdu hodně nepříjemné, ať to dá najevo, ale s cílem vymezit se vůči chování, které je mu nepříjemné, nikoliv s cílem dítě něco naučit, aby bylo správně vychované.
    Já osobně batolecí řevy CHCI (u nás teda spíš máchání rukou směrem k objektu zájmu a jekot TÁÁÁM, neb slovo "chci" ještě neumí) obvykle řeším tím, že v klidu a svým tempem dokončím co mám rozděláno a pak stejně v klidu a svým tempem uspokojím potřebu dítěte, přičemž pronáším věty jako "ano Malvínko, já rozumím, nejsem hluchá, není třeba křičet, podám ti to, až dokrájím tu papriku". Případně když nevím, o co dítěti jde, tak to normálně přiznám - "Malvínko moc ráda bych ti vyhověla, ale, z tohohle jekotu vůbec nechápu, co po mě chceš. Můžeš mi to v klidu pořádně ukázat?" Obojí obvykle vede k tomu, že dítě ztichne, přikývne a vyčká nebo jasněji ukáže, co chce.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    YMLADRIS: promiň, mně je je aldort v některých ohledech sympatická a fakt si nemyslím, že moje nejmenší dítě je špatný, naopak, ale měla jsem taky dítě, dneska je mu sedmnáct, z kterého by se asi i naomi šla opít, při vší úctě, takže se té představě s filharmonií musím smát. Takové dítě nějaké nabídky vůbec nevnímá, kupříkladu.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: jeste ale doplnim, ze dalsi pysna historka od aldort je, ze brala svoje deti od dvou let na koncerty filharmonie, a ze zvladly drzet pusu celou dobu. protoze to s nimi predem probrala ze to je takova zvlastni hra na ticho a ze batolata vylozene tesilo zkouset byt co nejtissi a ze meli domluveny znak ze uz tam nechtej bejt a potrebujou odejit (pak by hned sla), ale nikdy ho nepouzili.

    Cili aby to nevyznelo ze jeji pristup je vubec neintervenovat a "nechat je rvat dokud nevyrostou". Tak se to rict neda. Ona na deti ma spoustu pozadavku, ale jako by formou nabidky nebo jak to rict a zaroven jim posefovava predem a prubezne jejich potreby. A ony spolupracuji. Kdyz ne, nevynucuje to, prizpusobi se ona.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    a mene radikalni pristup je treba ta Sarah MOudry, mohlo by zaujmout co s tim rvanim.

    Sarah, > I find that Melissa (22 months) sometimes shouts in restaurants – like “mama!!” When I am sitting right next to her. Is there anyway to make her understand that shouting is perfectly acceptable outdoors / on the playground but not at the dinner table? > > Risa, > Toddlers like to explore. This includes with their voices. They will often try different volume, pitch, tone, and cadence with their voices. Sometimes at inappropriate places and times. However, toddlers are not yet socially conscious, so they have not learned what times or places are appropriate. This is one of your wonderful roles, as her mom. This is where you get to help her understand and build a foundation of socially appropriate actions. In this particular situation, look directly at her and say, “yes, Melissa? I am right here.” Then explain, “your voice is quite loud for inside. That volume is better for when we are outside.” Then you can say her name quietly, “Melissa.” “Can you say my name quietly?” If she repeats the shouting, repeat the message above. If you feel that she is testing the rule, take her outside and say, you may use that volume outside. Then invite her to come back inside when she is ready to speak more quietly. In my experience, most children will test the rule a time or two and then be accepting of the rule. Of course, always using a calm and patient tone. Know that she is not doing this to upset you, she is doing this so she can understand the rules of your culture. > > Side note: I recommend that parents do not use phrase such as ‘inside voice’ and ‘outside voice’, and in the same vain, ‘walking feet’. These phrase suggest that it is a completely different mechanism. I recommend describing a voice as quiet or soft and then naming the appropriate place to use it. Try to phrase in the positive whenever possible. > > Examples: > “I hear your beautiful voice. That volume will be perfect when we are at the park. Let’s speak softly inside.” > “I can see how quickly you are moving. Please run when we are outside and there is so much space. You can walk while we are inside.“ > - See more at: http://sarahmoudry.com/page/3/#sthash.DKKbHmgq.dpuf
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam