• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISKontaktní rodičovství - attachment parenting
    SARGO
    SARGO --- ---
    YMLADRIS: Není moje, i když ti naši mají něco podobného. Jen mě zaujalo, že vcelku rozumně formulovaná pravidla soužití v divoké tlupě tě tak iritovala, a nedošlo mi, že spíše forma než obsah :-) Ale asi chápu, co máš na mysli, i když úplně nevím, jakým směrem to vylepšit. (Určitě bych se ale nechtěla pouštět do debaty, jestli je existence pravidel pro děti dobrá nebo ne :-)) A taky nemám problém s představou, že by děti měly poslouchat učitele :-D Pravda, měli jsme na ně zatím hodně štěstí, takže to bylo zatím vždycky opravdu o poslouchání, ne vynucované podlehnutí autoritě.
    Ale musím ze zkušenosti říci, že to ti naši šmoulové berou víc za své, když si to "podepíšou". Protože co se podepisuje, to si napřed vysvětlíme, uzná to (zatím cokoli podobného bez problémů) a není to jeden z mnoha pokynů, ale je to něco speciálního. Na podepsané věci se lze snadněji odvolat a rozličné průšvihy na ně napasovat. Prostě to funguje v dobrém. Myslím, že ty děti v tom mají vcelku jasno :-)
    (Mimochodem, zrovna "hledat kladné věci" je obrat, který mi připadá dosti autentický - oni už mají dneska hodně načteno a naposloucháno už od malička... :-))
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    SARGO: jestli je to tvoje trida, tak se fakt omluvam, uvedomuju si ze v tomto jsem ja mimo normu, spis nez ta trida.

    kdyz se snazim uchopit co mi teda vadi, tak je to neco jako "hra na partnerstvi", jako ze driv se deckam porucilo co maji poslouchat a mocenske karty byly jasne rozdane. Ted to ale jsou Pravidla tridy, je to napsane tim detskym rukopisem jako by to vymyslely a formulovaly ty decka, kolem toho podpisy na stvrzeni ze jako jo... pripada mi krajne neverohodne ze nejake dite by reklo Hledat na vsem kladne veci, treba. Proc? "kladne veci??" a pokud to nejake sprtky fakt tak reknou tak tim hur, pac mi prijde ze maji uz vymyte mozky svetem dospelych, chudiny (jako ja jsem mela :-)). "Hanca K." (u tretiho pravidla vpravo), vyzraly rukopis, to je asi ta ucitelka kamoska?

    Respektovat nazory ostatnich, ovsem krome ucitele, toho poslouchat.

    Ja to chapu ze to jinak nejde, kaslete na mne :) ja se nejak vyrovnam s realitou
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    TAPINA: Všeobecně se bere jako vhodnější mít pravidla třídy formulovaná pozitivně, tedy např. "Zeptám se, když si chci něco půjčit" místo "Neberu si bez ptaní". On ten tón udělá hodně, pokud pravidla jen nevisí na zdi, jsou často citována.
    Já preferuju formulace v 1. osobě, ale to je detail. Jsou tam některá zbytečná pravidla, která v podstatě ošetřuje školní řád (pravidla třídy řeší spíš společné fungování), ale třeba to v daném případě bylo potřeba, kdo ví. Nevím, jak staré byly děti, ale něco je na mě trochu kostrbaté a je otázka, co si představí pod respektováním názorů ostatních - to je v realitě prvního stupně dost vágní. Ale jestli si ty pravidla stanovovali společně, asi si to nějak vysvětlili a nějakou představu pod tím mají...
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    me ty pravidla baopak prijdou super, zadne negativum v tom neni, normalne vedene k slusnym lidem
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    SARGO: Jsem slepá.
    SARGO
    SARGO --- ---
    YMLADRIS: Co ti tam přesně vadí, propána? :-D (Tedy kromě těch pravopisných chyb... :-))

    ALDEMIK: Zastoupeno pravidlem 3 :-))
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Mně tam přijde výrazně omezující jen to hned první, nicméně taky sama vím na vlastní jizvu že běhání v uzavřeném přeplněném prostoru končí rozraženým obočím o kus nábytku. Ostatním věcem se snad nedá nic vytknout, ne?
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    ALDEMIK: Zvláštní, chybí mi tam pravidlo "Mluví jen jeden" - u nás ve třídě prakticky jiné nebylo třeba :-)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    YMLADRIS: Je to imho standard, mít pravidla třídy. Plus je mít je pozitivně formulovaná a vytvářet je spolu s dětmi. A průběžně revidovat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    sorry trochu za off topic - fotka z prodejni vystavy hracek na ZS Gajdosova, coz neni v prumeru spatna ZS (maji i montessori tridy). Uvedomuju si ze mam asi zasek obecne proti skole, protoze z plakatu nize na mne jde tezko popsatelne blivno, pritom si rozumem uvedomuju ze je to asi ndastandard..,. Tak jsem zvedava jak to s tim vzdelavanim jednou poresime.

    MALKE
    MALKE --- ---
    TAPINA: Šťastná ženo. Eliáše udržím, když je něco zajímavého, taky klidně hodinu. Ale že by byl hodinu absolutně zticha a mohla bych si lajsnout ho vzít někam, kde by mohl rušit dospělé... to ani smykem:) Věřím dětskému divadélku, ale filharmonie - to bych jim tam rovnou mohla přinést kameny a požádat o spravedlivý trest předem:c)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MALKE: Hele, ono s tím dvouletým to kupodivu tak hodinku šlo. Ten totiž ještě nemluvil, aby mi sděloval postřehy, a nevydávat chvilku kvílivé zvuky, výměnou za to, že půjde později spát, to zvládnul :o)
    MALKE
    MALKE --- ---
    YMLADRIS: BATOLATA si šťastně hrála na ticho? Ano, ta žena žije v jiném vesmíru. Můj pětiletý syn není schopen být zticha deset minut (a že hru na ticho při řízení fakt známe a hrajem, akorát to vydrží tak pět minut, pak je zase nutno matce sdělit nový báječný postřeh). nemám mu to za zlé a na filharmonii s ním nechodím, ale ta představa, že to zkouším s dvouletým batoletem, je hodně veselá.
    KAI
    KAI --- ---
    YMLADRIS: to zni jako muj prvni favorit na skolu mych budoucich deti :)

    Mimochodem jsem ted cerstve presidlila ze skolky v International school of Brno do skolky Safirky v Kohoutovicich. Safirka neni lesni skolka, ale "alternativni" kamenna, inspirovana Reggio Emilia pristupem. Nicmene je hned u lesa, deti jsou v lese denne a uplne presne citim podobnej rozdil, jak popisujes - od deti, co za tebou chodi, ze nevi, s cim si maji hrat a co maji delat (ISB) ke smecce divokejch psu ve sprezeni tech Safirka ucitelek, ktery jsou taky hodne specificky a nezavisly :)
    LYDI
    LYDI --- ---
    YMLADRIS: hehe vis co zrovna uklid je takova vec. sou proste lidi takove a takove (ted myslim, az ty decka sou velke) ... jak treba moje matka me ma za desneho bordela a furt hlasi ze nechape odkud to mam, kdyz oni se tak staraji o poradek. a verim ze zas jine lidi dorostou k mnohem vetsim poradek nez jeji rodice (treba takova bude nekdy moje mala :D)
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    INUSHKA: tobiasek nekdy sam rekne "dik", jindy kdyz nepodekuje mu ja reknu neni zac a kdyz si bere neco od nekoho jineho tak mu reknu aby podekoval, casem se to snad nauci sam, spis me desi, jak budou ve skolce reagovat na to, ze jsem vzdy z jeho prdeni delala srandu, jak su prdne zasmejem se a rekneme "bum" - proste aby ho nebolelo brisko a nedrzel to v sobe jako neco co se nedela :/
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    YMLADRIS: Já zatím na svém dítěti pozoruju, že ty kulturní návyky, slušné chování, empatii a ohleduplnost přebírá tak nějak samo, bez drilu, ale samozřejmě ne všechny najednou. Takže třeba když společně jíme, tak ostřížím okem sleduje, jestli každý dostal svůj příděl a nikdo nezůstal s prázdným talířem, dělí se s námi o dobroty, nosí nám bačkory, ráno i večer se dožaduje vyčištění zubů, před silnicí mi sama dává ruku a když jiné dítě na hřišti nebo třeba i postava v pohádce dělá něco, co se podle naší malé nemá, tak zuřivě vrtí hlavou a řve "e-e". Ale na druhou stranu, když něco chce, tak si to prostě vezme, nebo začne ječet, slova "prosím" a "děkuji" nepoužívá ani náznakem a na svých hračkách by nejraději seděla jak drak na pokladu. Bohužel zrovna tohle jspu ty věci, které jspu nejvíc vidět v interakci s cizími lidmi tam venku, kteří se zhusta diví, že ve dvou letech ještě neumí poprosit a poděkovat. No neumí, ale umí právě jiné věci, které cizí lidé nemají moc šanci vidět. Možná, že kdybycn nevěděla nic o respektující výchově, kontaktním rodičovství a uschoolingu, tak bych ji už taky začala drilovat tím klasickým "jak se říká", protože přece nechci mít nevychovance, který neděkuje. Takhle prostě v situacích, které to vyžadují, děkuji za ji, děkuju i jí, když pro mě něco udělá, a věřím, že časem to přirozeně přijme stejně jako to ostatní. Jenom holt v jiném pořadí než by si třeba někdo představoval.
    SUCUBIS
    SUCUBIS --- ---
    co s ditetem, ktere na tresty nereaguje, vymluvit si nic nenecha a odvest pozornost kdyz zrovna dela to co nesmi je nerealny ?
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    jeste ad zda se decka stanou socialne kompetentnimi samy od sebe bez drilu a boju - kdyz tolik dospelych lidi se chova buransky prece - jen upresnim, ze aldort si nemysli ze kulturni navyky (civilizovanost dle naseho pojeti) je nejak zakodovana a rozvine se sama, aby to nebylo blbe pochopeno. Ona ma za to, ze decko najede do tech programu, ktere demonstruji lidi kolem nej. K tomu ze nepotrebuje dril, maximalne to privadet do vedomi (povidat si o tom jake to ma vyhody...), ale neni nutne to cvicit a trestat (jako musime u toho psa), staci jen pockat a dostatecne konzistentne to predvadet. Deti chteji byt jako my.

    V cemz jsou dve uskali 1) pokud chcem po decku neco co sami nedelame nebo to nedelame s cistou motivaci, napada mne pokud je pro mne pruda uklizet, je celkem bez sance aby decko se k harmonizaci prostoru postavilo jinak. 2) pokud je decko vystaveno cizim vlivum lidi kteri resi veci vice silove, mocensky, bojem jak ve smecce, tak decko samozrejme nacte i tato reseni. Proto Aldort tak furt propaguje nedavat deti do skolek a skol, ja si to prebiram jako nepripustit zarazeni do ne-respektujiciho kolektivu
    BEBERA
    BEBERA --- ---
    YMLADRIS: V tomto ohledu jsem taky staršímu ustoupila a u oběda jsem pouštěla videa z youtube (vlaky, zvířata) a k večeři měl pohádku, protože už byl natolik unavený, že by kaši ani nesnědl. Teď chodí do školky a v jiném prostředí se bez problémů adaptoval, nemá žádný návyk, že by se bez pohyblivých obrázků nenajedl...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam