• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LA_BETEQueer studies
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA:
    divil by ses kolik takových chodí mezi námi.

    promin, ale co je tohle zase za "diskusni" prispevek? & jak se to vubec vztahuje k tomu, co jsem napsal ja?

    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Vidím, že se téma znovu otevřelo v klubu o feminismu a genderovém aktivismu, takže i zde bych chtěla říct pár slov o doporučení ohledně používání jazyka v případě transsexuality.
    Výrazy "transsexuál, transsexuálka, transsexuálové" jsou samotnými lidmi, kterých se týkají, považovány za zavádějící. Proč? Slovo sex v našich podmínkách nekonotuje pohlaví, nýbrž sexuální činnost, které se transsexualita netáká. Proto se prosazují tremíny "ttansmuž", "tranžena", "translidé".
    Zajímal by mě váš názor na odůvodněnost, případně neodůvodněnost těchto doporučení.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: divil by ses kolik takových chodí mezi námi.

    ještě k tomu odmítání transvestitismu: myslím, že roli může hrát taky skutečnost, že si mnozí muži dokážou představit převlékání do ženských šatů jako záležitost, která má primárně erotický motiv, přičemž fetišistický transvestitismus je jen jednou z variant, byť je často tranzientním jevem u MtF a jedinců dvojí role.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    JAGA: translidé (tedy ti, kdo v některé fázi života obdrželi diagnózu F64.0) jsou skupinou značně nehomogenní. Jsou to lidé s různými zkušenostmi, které spojuje jasně definovaná nosologická jednotka, přičemž se liší i míra subjektivně prožívaného utrpení a mechanismy, jakými se dotyční se svou zátěží vyrovnávají. Liší se tedy také názory na transsexualitu samotnou, její léčbu, právní úpravu v oblasti změny pohlaví apod.) V současné době se vedou např. živé diskuse o právní změně pohlaví ve Španělsku, kde se příslušníkem druhého pohlaví může stát občan, který po dva roky života nepřetržitě vystupuje v souladu se svým psychickým pohlavím, aniž by musel podstoupit SRS (sex reassignment surgery, chirurgickou konverzi pohlaví). * Mnozí translidé s takto liberálním pojetím definice pohlaví nesouhlasí a až na případy, kdy SRS neumožňuje zdravotní stav, se staví za to, aby SRS byla podmínkou právní změny pohlaví, jiní by takové pojetí zákona vítali, protože sami necítí potřebu dovést přeměnu do konce (týká se to často FtM, protože možnosti faloplastiky jsou v dnešní době stále omezené a jedná se o náročný zákrok, ale i MtF). myslím, že při zmínění "třetího pohlaví" by mnozí a mnohé reagovali značně odmítavě.



    *Pro srovnání uvádím, že v ČR je podmínkou právní změny pohlaví např. stav svobodný/svobodná, případně rozvedený/rozvedená a ireverzbilní sterilizace.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    JAGA:
    proc by melo muzske hnuti usilovat o moznost se po zensku zdobit? nebo presneji, proc je tak zajimave, ze o to muzske hnuti neusiluje?

    jinak bych doporucoval vychazet z faktu & ne z dojmu:
    The men's movement is a social movement that includes a number of philosophies and organizations that seek to support men, change the male gender role and improve men's rights in regard to marriage and child access and victims of domestic violence. Major movements within the men's movement include men's liberation, masculism, men's health, mythopoetic men's movement, anti-sexism and men's / fathers' rights as well as organizations supporting male victims of rape.--wiki

    JAGA
    JAGA --- ---
    GEKKO: Zajímavé je, že protějšek feminismu - mužské hnutí - vůbec neusiluje o dobytí ženských pozic, např. o rozšíření otcovské dovolené, nebo o možnost po žensku se zdobit, ale přesně naopak usiluje o návrat drsné, chlapácké mužnosti. Podle mě to vyplývá z toho, že muži ztratili svoji dominantní pozici a někteří z toho mají stále ještě trauma - a snažit se dobrovolně o ještě větší přiblížení ženám a jejich rolím by pro ně zavánělo kapitulací a degradací.
    JAGA
    JAGA --- ---
    Ještě k transgenderům - jednou jsem se o tom bavila s Terezou Spencerovou a ona říkala, že by se podle ní celé ty náročné chirurgicko/fyziologické proměny MtF a FtM nemusely provádět, kdyby naše společnost měla kromě běžných kategorií "muž" a "žena" ještě stejně běžně přijímanou kategorii "něčeho třetího". Co si o tom myslíte? Má to většina transsexuálů takhle?
    ELWARA
    ELWARA --- ---
    GEKKO: s tím bych taky souhlasila :) myslím, že je to hodně podmíněno i kulturou, že muři jsou víceméně do té rigidně vymezené role tlačeni a mnohým to tak vyhovuje...
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    GEKKO: to ano, ale napadlo mě, zda to nemůže být podmíněno i nějak evolučně.
    GEKKO
    GEKKO --- ---
    ELWARA: Spíš bych to brala jako vyjádření rigidnějšího vymezení pohlavní role u mužů než je tomu v současnosti u žen.. mají smůlu v tom, že nemají svojí obdobu feminsmu, která by je osvobodila od genderových stereotypů.. :)
    ELWARA
    ELWARA --- ---
    ECLECTICA: možná za to do jisté míry může i ten stále dost rozšířený machismus mnoha mužů (bohužel takových dost znám), kdy se prostě nedokážou vyrovnat s tím, že by nějaký muž měl potřebu ze sebe dělat ženskou, což chápou jako určitou degradaci...
    GEKKO
    GEKKO --- ---
    ECLECTICA: Mě jen napadá, že ta obecně vyšší tolerance žen se všobecně vztahuje na všechny LGBT menšiny, že to není jen čistě TV fenomén..
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Teď bych, s dovolením, ráda tak trochu stočila téma na transvestitismus.
    Vzhledem k mžnostem odívání a (ne)zdobení u žen je především doménou mužů. V povědomí mnoha lid je spojován s různými úchylkami a mnozí, především muži, se k němu staví negativně, kdežto ženy jsou vůči transvestitům do jisté míry tolerantní.
    Zajímalo by mě, čím je ten odlišný postaj daný: nabízí se spousta teorií...
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: ano, tak to je. & ja k tomu dodavam to, co uz jsem rekl jednou, ze velka cast toho (rigidity/rozvolnenosti) jde na vrub geografickym/klimatickym/ekonomickym podminkam.
    spolecnost neni nejak nastavena, jako by ji tak nekdo nastavil.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: ano, ty koncepty v žádné kultuře nechybí, nicméně neexistují jen variace konceptů samotných, ale také také jejich rigidity či rozvolněnosti.


    BIDAK: mně to připadá jako stejný extrém, jako věřit v pouhou biologickou determinaci.


    Mimochodem, našla jsem ten článek:
    http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6923912.stm
    BIDAK
    BIDAK --- ---
    ECLECTICA: Aha, děkuji. Tak jsem si to myslel správně. V tom případě osobně nechápu jak někdo může zastávat tak snadno vyvratitelný názor.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: tak ono je potreba rozlisit, co jsou tzv. univerzalie, & co jsou malo vyznamne variace.

    & pak je tu dalsi dulezita vec : v ruznych kulturach jsou to lisici se predstavy muzstvi & zenstvi, ale vzdycky ty predstavy nejake jsou (velka cast z nich bude jen adaptaci na lokalni geograficke/klimaticke/ekonomicke podminky). tzv. bezgenderova spolecnost se jaksi nevyskytuje & zrejme ani nevyskytovala.
    & jediny umely pokus ji vytvorit - v izraelskych klibbutzech - tragikomicky selhal.

    LURA
    LURA --- ---
    ECLECTICA: Vidím to dost podobně...
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    LUBOB: jak už jsem psala, muži a ženy v různých kulturách mají různé představy o konceptu "mužství" a "ženství". Můj osobní pohled je, že lze vysledovat tendence, které jsou všem kulturám společné a dalo by se předpokládat, že maji biologický základ. Ona kulturní nástavba, která v rámci dané kultury spoluvytváří ony koncepty "mužství" a "ženství", jsou právě genderem.
    LUBOB
    LUBOB --- ---
    ECLECTICA: v cem konkretne se mylim s tim genderem?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam