• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    Pro všechny co ví něco o těchto krasných a starých řemeslech a chtějí se zapojit nebo se jenom pokochat nádherou těchto předmětů.. Nápady, fotky vašich výtvorů, tipy a triky a všechny ostatní zkušenosti vítány. Předem díky za slušné chování .)
    rozbalit záhlaví
    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    STQ: chlape, ani o tom nevíš, ale už jsi mě po focení a postprodukci uvrtal do dalšího oboru umění :-) Ten náramek je nádherný - jak se ten řetízek jmenuje odborně? Ta koule, kterou jsi tady pastoval nedávno měla řetizek, nad kterým přemýšlím doteď, jak je udělaný. Pravda, že až šperky z Bali mě opravdu nadchly, co jsi tady o tom začal psát, nemůžu se na to vynadívat. Máš v úmyslu se tím živit a své šperky prodávat? Jako umělecký obor mě to láká odmalička, ale pustil jsem se teď vášnivě do tetování, tak si šperkařství nechám o nějaké desetiletí později. Čtu tady vše a smekám před Vám všema, jsou to mistrovské práce.
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Nevím jestli jsou stroje i na tyhle řetězy, ale rozum mi to nebere ani při těch jednodušších :-)
    V knize je návod na takový co jsi sem posílal, popřípadě tento poslední. V podstatě se může lišit pak počtem oček. A ještě tam je taková drátková pletená trubička která se dá použít taky jako řetízek. Takže nic exotického. Kniha je http://www.amazon.com/...n/dp/1579903045/ref=la_B001K8D8BE_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1391688417&sr=1-1

    Aha tak je jim to jedno, že je to měkký. Třeba v Japonsku jsou obřadní zbraně pořád vyráběny jako funkční čepele tak jsem to tak bral.
    Já asi vím co myslíš s tím nástrojem. I pro tyhle účely bude ta ocel asi dobře tvárná s mizivým obsahem uhlíku.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: stroje na tyhle retezy bych rekl ze neexistujou, vsechno co si myslis ze je delany strojove je rucni prace z nepalu, indie a indonesie :) strojove se dela snake chain, popcorn chain a obyc retizky, todle strojove delat nejde...

    v jaky knize na to mas navod? to by me zajimalo, zatim jsem se naucil tri druhy co se tu bezne delaj, kdybys tam mel nejakej obzvlast zajimavej exotickej retez tak bych si tu knihu rad koupil...

    ad dekorace na cepeli - me tam prave taky zarazilo to zihani, ale uslo mi, ze to jsou ritualni cepele, takze je vlastne jedno ze jsou mekky, nikdo je ke krajeni nebo boji v zivote nepouzije. uz jsem zjistil jak se to dela - je to velkej kus hmoty, kterou nechaj na ostri, vykovou celej ten hadovitej tvar cepele a pak uplne nakonec zahrivaj jenom tu cast kde jsou potreba udelat detaily. na dutou hlavu je takovej trik se specialnim nastrojem, ale neumim ho uplne popsat...

    a jinak tu je posledni retez co jsem se naucil, tentokrat uz moje prace (cca na ctyri hodiny, nic hroznyho), je to prekvapive docela zabavny, po hodine uz clovek nemusi premejslet, ruce jedou samy a je to skvela meditace nad hmotou. pristi co zkusim je udelat ho dvou nebo tribarevnej, stridave stribro-zlato-jiny zlato nebo med, mohlo by to vypadat zajimave...



    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: EDIT

    K tý hlavě mám takovou představu, že ve žhavém stavu do toho materíálu zatlučeš trn nehledě na pozici. Materiál se dá pak ještě vytáhnout a každopádně jsou to věci hodně pracné a složité a každý to jen tak najednou neudělá. Ale možné to je.

    S tím pájením se mi na jednu stranu potvrdila doměnka, že se nejedná o netodu o které jsme se bavili s SFUMATO. Na druhou stranu se mi to jevilo jako docela obtížné. Pak jsem si ale uvědomil, že to zase tak obtížné není, pokud se napájí větší plocha a materiál navíc se odstraní, například na liniových vzorech. A pokud se doklepe tam kde nesedí, vzhledem k tvárnosti 24k zlata.
    Nicméně se mi stále jednak vizuálně a jednak logicky jeví, že ty zdobené části alespoň na těhle fotkách jsou na čepel dodávané. Pájením by se čepel jednak vyžíhala a potom ten odvod tepla...

    Tyhle řetězy se zrovna dělají i na západě. Mám na ně dokonce návod ve šperkařské knize. Není to zas tak těžký a je to efektní. Samořejmě ve velkém se to ručně nedělá, protože na to jsou stroje. Myslím, že levná pracovní síla je takový umělý nucený měřítko. Není to nic co by se dalo brát jako rys asiatů., spíše společenská záležitost.

    Já si to neidealizuju, je to pravda, že v historii řemeslníci/umělci v Japonsku za své práce moc nedostali ikdyž to byla zakázka od pána provincie. Je fakt, že jsem o tom uvažoval v dnešních kapitalistických západních měřítkách :-)
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: kov to je a dodany to tam neni, mel jsem ty cepele v ruce a damaskovej vzor na nich nema zadny preruseni, je to jeden kus. jenom uplne spodni cast cepele je dodana zvlast, to zatim nevim proc ale zjistim to :)

    AGOG SFUMATO: povedlo se mi dostat se k vyrobci a je to zlatou pajkou napajeny platkovy zlato v tenky vrstvicce (plech) a tam kde to uplne nesedi tak jeste roztluceny.

    SFUMATO AGOG: ad casova narocnost - mame uplne jiny meritka nez asiati, takze nema moc smysl si nic predstavovat :) lidska prace tu je a vzdycky byla to nejlevnejsi, casu je hodne, jidlo roste samo na stromech, vetsinu casu je teplo, nikdo nikam nespecha. lidi pracujici s kovem jsou (aspon na bali, nevim jak v japonsku) sice jedna z nejvyssich kast, ale stejne je to nesrovnatelny s vladnoucima vrstvama nebo obchodnikama, material je v tedle pripadech daleko drazsi nez prace, tzn neni problem na necem stravit mesic v kuse. krasnej priklad mi na tohle prijdou retezy, to je vec kterou by nikoho na zapade nenapadlo delat rucne, tady se na to nasadi tovarna mistnich, za den udelaj cca metr az metr a pul, dostanou 200-300kc/den a jsou stastny ze maj praci.

    mame imo trochu zbytecne romanticky predstavy o japonskejch mistrech mecirich...sice asi byli mistri, ale furt to byli jenom remeslnici...placeny jako remeslnici.
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Hmm je a není :-) Já docela často koukám na japonské originály a říkam si za kolik bych to byl já, nebo vůbec někdo dneska schopný vyrobit. A většinou to vychází dráž. Co se týká té historické ceny to je pro mě většinou záhada jak se určuje :-)
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    O tom rozhodně žádná. Je jasný, že méně členitý povrch bude touto technikou lépe zpracovatelný. Netvrdim samozřejmě že dříve zobrazený kriss touto technikou zdoben je (nicméně tu možnost nemůžeme zcela vyloučit a náročnost provedení nemusí a v některých případech ani nebyla limitem), ale pokud se na věc podíváme s nadhledem (mluvím stále o tom krissu) je tady otázka náročnosti spojené s cenou vůbec na místě?
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Možná mluvíme každý o něčem jiném. Protože každá technika pokud začíná být nesmyslně obtížná přestává mít smysl. Leda by někdo zaplatil astronomickou sumu.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: v zásadě na zakřivení plochy nezáleží.....
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Aha, no já to dělám a jsem si "téměř" jistý, že tohle to není. Samořejmě by to chtělo zvětšeninu. Ve skutečnosti je ta technika spíše vhodná na méně zakřivené, členité plochy. 0,02mm je tak asi minimum co má smysl takto dělat.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: jj mechanicky v tom je ten for :) záleží, ale na způsobu zhotovení čepele a místa, kde by se plátování mělo provádět. Nakonec i vikingský meče byly vykládaný tepelně nezušlechtitelný (respektive špatně zušlechtitelným/nekalitelným) materiálem
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: A způsob spojení? Myslíš mechanicky, nebo s pojivem?
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: není to jako klasický plátkový zlacení spíš tenká folie (ta je zhruba setinu silná)
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Myslíš lístkovým zlatem?
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: Kov to klidně bejt může (a kldině dodatečně dodanej) a co se zlacení týče to může bejt klidně naplátovaný a s tim byhc takovej problém neviděl...
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Dokomce to ani nemusí být kov imho.
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Tohle je nějaký zlatý lak.
    Co se týká tvarování, tak to schopní pravděpodobně nejsou. Dokonce to nebude ani součást čepele. Hlava tam bude zasazená. Dutá může být. Kovář to vyduje a rytec doryje a zasadí.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: jj, tady, rad se necham poucit :)

    priznam se ze je mi nejasny i to, jak jsou schopny z oceli (nekdy damaskovy) uprostred cepele vytvarovat dutou hlavu se zubama a vsema detailama, protoze co jsem videl tak to neodlejvaj ale kovaj



    AGOG
    AGOG --- ---
    Chtěl jsem tim říct, že podobnosti ve zdobení chladných zbraní najdeš všude, od Vikingů, Španělů až po Balijce. Pokud se naučíš některou z používáných metod a aplikoval bys jí tradiční balijské motivy tak to bude v pořádku. Máš nějaké foto takové zbraně?

    Ještě mě napadlo naprašování zlatého prachu do laku.
    Spousta věcí taky není uplně původních, ale jak se obchodovalo s ocelí a zbraněmi tak se tyhle techniky různě šířily.
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: No, balijci nebalijci. Je jen pár způsobů jak pozlatit ocel nějak "tradičně" Vykládáním- intarzií, natepáním...a to je tak všechno. Pro amalgam bys to musel nejdříve pomědit.
    Četl jsem ještě o pozlacování zbrojí vtíráním popela z látky napuštěné ...eee teď nevím název (plácnu dusičnan zlatitý). Ale žádné zázraky bych od toho nečekal.
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Vykládám zlatem :-)
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: ani se nedivim, mas to cim dal tim lepsi :) btw jak ted delas to pozlacovani? zmenilo se to od ty doby co jsme to tu posledne resili? sam se ted na neco takovyho chystam, zaujaly me mistni (balijsky) dekorace cepeli obradnich mecu zlatem, ale tady uz to nikdo tradicni cestou nedela a tam kde se to ted vyrabi se pri tyhle ceste nedostanu, tak premejslim jak to provedu :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam