• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    DYDYVýtvarné zpracování kovů a drahých kamenů aneb rytí, odlévání a kovářství
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Jo.
    Ono v podstatě i na západě se používají sekáčky, ale trochu jiným stylem.
    Například pneumatická rydla pracují na stejném principu. Já osobně to neuznávám. Věci hezké, ale...
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: todle je ono?
    A rather rough and ready demonstration showing the handling of Japanese metal carving chisels.
    http://www.youtube.com/watch?v=gqAMJn8cCs0
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Japonci nepoužívají tlačná rydla, pouze sekáčky.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: a co znamena japonskej zpusob?
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Takhle jak to píšeš asi nikdo, ale rytců je spousta a třeba bys někoho umluvil.
    Nevidím nic na tom navštívit třeba kurz v Turnově a pak se třeba domluvit na individuálce, konzultacích atd.Ono taky ne každý si někoho vezme domu. Ani není moc proč zrovna u rytectví jaké se tunejčastěji provozuje imho.

    Během prvních pár hodin se naučíš brousit a držet rydla a pak musíš trénovat sám. Rovné čáry, obloučky, kružnice...na pokračování stačí publikace. A vyučujímu maximálně ukázat výsledky a probrat chyby.
    Já sám pořádně s hříbky neumím, než jsem se do toho dostal tak jsem začal používat japonský způsob. Ale zhruba tohle by mě čekalo :-) Protože jsem konzultoval s jedním rytcem, byl i v Turnově na jedné akci od Česko Japonské společnosti. Kurz byl zaměžený na cizelérství, ale kdo chtěl tak si zkusil i plochorytinu. Mě bylo řečeno že mě co se týká cizelérství nemají co naučit a to jsem se učil sám :-)

    Ale vím, že lektoři byli vstřícní a ochotní pomoci. Později jsem se spojil s jedním z těch pánů učitelů a chtěl konzultovat tepání nádob, ale nemám na to čas a myslím, že začátky zvládnu sám když na to přijde. Chci tím říct, že by nebyl problém ani mimo školu.
    STQ
    STQ --- ---
    SFUMATO: jj, skolam se prave chci velkym obloukem vyhnout, daleko lepsi zkusenost mam s tim kdyz to u nekoho tejden nebo dva v kuse delam a platim mu za to :)
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    STQ: Jako rytectví se normálně učí jak v Jablonci nad Nisou, tak v Turnově na uměleckejch průmyslovkách, ale předpokládám, že myslíš spíš něco soukromě. I když není vyjímkou, že učitele mimo jiné víkendově prostřednictvím kurzů, taky učí neškoláky (tím si ale nejsem jistej, ale vím že nějaký kurzy u nás ve škle v Turnově probíhali, jak je to teď bohužel nevím)
    STQ
    STQ --- ---
    panove nemate tip na nekoho, kdo v cechach uci rytectvi? chtel bych si to vyzkouset, je vic nez jisty ze to pak nebudu delat nejak intenzivne, ale aspon zaklad bych rad mel a urcite se kvuli tomu nechci upisovat zadny skole, tak bych potreboval nekoho, kdo by mi byl ochotnej ukazat zaklady a chvili me opravovat...
    diky za kazdej tip!
    STQ
    STQ --- ---
    CLOVICEK: heh, tak to se omlouvam :)) ono je fakt, ze v tomhle stylu jsem se zatim nasel nejvic, je mi nejblizsi, ale urcite to jeste neni konecna, porad mam pocit ze mi schazej vyrazovy prostredky k tomu, abych sperkem dokazal rict presne to co potrebuju, ale je to asi lepsi nez na zacatku. ted se k tomu chystam pridat jeste trochu kovarstvi, tak snad se to zas nekam posune. zivit se sperkem urcite nebudu, nechci z toho mit povinnost, jestli neco tak az si budu technikama fakt jistej tak mozna budu sperk ucit, to by me asi bavilo.

    ad retezy - tydle jsem se zatim naucil, odshora se jmenujou: Sumbu Kompor, Tulang Naga, Borobudur. ten posledni je fakt tezka svine zdlouhava, paji se po jednom ocku, takze trva hrozne dlouho, naopak prvni dva se klidne daj zaplejtat u televize. to na cem byla navlecena kulicka se jmenuje popcorn chain, je fakt peknej a v evrope jsem ho jeste nikdy nevidel, ale dela se strojove (taky jsem zatim neprisel na to jak).



    jeste jsem si udelal dve veci, ale spis uz jenom ze srandy, abych si byl jistejsi technikama, na druhy fotce je ten privesek zaviraci a v nem je misto na milostnej dopis od prvni lasky nebo treba popel z oblibenyho krecka :))




    CLOVICEK
    CLOVICEK --- ---
    STQ: chlape, ani o tom nevíš, ale už jsi mě po focení a postprodukci uvrtal do dalšího oboru umění :-) Ten náramek je nádherný - jak se ten řetízek jmenuje odborně? Ta koule, kterou jsi tady pastoval nedávno měla řetizek, nad kterým přemýšlím doteď, jak je udělaný. Pravda, že až šperky z Bali mě opravdu nadchly, co jsi tady o tom začal psát, nemůžu se na to vynadívat. Máš v úmyslu se tím živit a své šperky prodávat? Jako umělecký obor mě to láká odmalička, ale pustil jsem se teď vášnivě do tetování, tak si šperkařství nechám o nějaké desetiletí později. Čtu tady vše a smekám před Vám všema, jsou to mistrovské práce.
    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: Nevím jestli jsou stroje i na tyhle řetězy, ale rozum mi to nebere ani při těch jednodušších :-)
    V knize je návod na takový co jsi sem posílal, popřípadě tento poslední. V podstatě se může lišit pak počtem oček. A ještě tam je taková drátková pletená trubička která se dá použít taky jako řetízek. Takže nic exotického. Kniha je http://www.amazon.com/...n/dp/1579903045/ref=la_B001K8D8BE_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1391688417&sr=1-1

    Aha tak je jim to jedno, že je to měkký. Třeba v Japonsku jsou obřadní zbraně pořád vyráběny jako funkční čepele tak jsem to tak bral.
    Já asi vím co myslíš s tím nástrojem. I pro tyhle účely bude ta ocel asi dobře tvárná s mizivým obsahem uhlíku.
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: stroje na tyhle retezy bych rekl ze neexistujou, vsechno co si myslis ze je delany strojove je rucni prace z nepalu, indie a indonesie :) strojove se dela snake chain, popcorn chain a obyc retizky, todle strojove delat nejde...

    v jaky knize na to mas navod? to by me zajimalo, zatim jsem se naucil tri druhy co se tu bezne delaj, kdybys tam mel nejakej obzvlast zajimavej exotickej retez tak bych si tu knihu rad koupil...

    ad dekorace na cepeli - me tam prave taky zarazilo to zihani, ale uslo mi, ze to jsou ritualni cepele, takze je vlastne jedno ze jsou mekky, nikdo je ke krajeni nebo boji v zivote nepouzije. uz jsem zjistil jak se to dela - je to velkej kus hmoty, kterou nechaj na ostri, vykovou celej ten hadovitej tvar cepele a pak uplne nakonec zahrivaj jenom tu cast kde jsou potreba udelat detaily. na dutou hlavu je takovej trik se specialnim nastrojem, ale neumim ho uplne popsat...

    a jinak tu je posledni retez co jsem se naucil, tentokrat uz moje prace (cca na ctyri hodiny, nic hroznyho), je to prekvapive docela zabavny, po hodine uz clovek nemusi premejslet, ruce jedou samy a je to skvela meditace nad hmotou. pristi co zkusim je udelat ho dvou nebo tribarevnej, stridave stribro-zlato-jiny zlato nebo med, mohlo by to vypadat zajimave...



    AGOG
    AGOG --- ---
    STQ: EDIT

    K tý hlavě mám takovou představu, že ve žhavém stavu do toho materíálu zatlučeš trn nehledě na pozici. Materiál se dá pak ještě vytáhnout a každopádně jsou to věci hodně pracné a složité a každý to jen tak najednou neudělá. Ale možné to je.

    S tím pájením se mi na jednu stranu potvrdila doměnka, že se nejedná o netodu o které jsme se bavili s SFUMATO. Na druhou stranu se mi to jevilo jako docela obtížné. Pak jsem si ale uvědomil, že to zase tak obtížné není, pokud se napájí větší plocha a materiál navíc se odstraní, například na liniových vzorech. A pokud se doklepe tam kde nesedí, vzhledem k tvárnosti 24k zlata.
    Nicméně se mi stále jednak vizuálně a jednak logicky jeví, že ty zdobené části alespoň na těhle fotkách jsou na čepel dodávané. Pájením by se čepel jednak vyžíhala a potom ten odvod tepla...

    Tyhle řetězy se zrovna dělají i na západě. Mám na ně dokonce návod ve šperkařské knize. Není to zas tak těžký a je to efektní. Samořejmě ve velkém se to ručně nedělá, protože na to jsou stroje. Myslím, že levná pracovní síla je takový umělý nucený měřítko. Není to nic co by se dalo brát jako rys asiatů., spíše společenská záležitost.

    Já si to neidealizuju, je to pravda, že v historii řemeslníci/umělci v Japonsku za své práce moc nedostali ikdyž to byla zakázka od pána provincie. Je fakt, že jsem o tom uvažoval v dnešních kapitalistických západních měřítkách :-)
    STQ
    STQ --- ---
    AGOG: kov to je a dodany to tam neni, mel jsem ty cepele v ruce a damaskovej vzor na nich nema zadny preruseni, je to jeden kus. jenom uplne spodni cast cepele je dodana zvlast, to zatim nevim proc ale zjistim to :)

    AGOG SFUMATO: povedlo se mi dostat se k vyrobci a je to zlatou pajkou napajeny platkovy zlato v tenky vrstvicce (plech) a tam kde to uplne nesedi tak jeste roztluceny.

    SFUMATO AGOG: ad casova narocnost - mame uplne jiny meritka nez asiati, takze nema moc smysl si nic predstavovat :) lidska prace tu je a vzdycky byla to nejlevnejsi, casu je hodne, jidlo roste samo na stromech, vetsinu casu je teplo, nikdo nikam nespecha. lidi pracujici s kovem jsou (aspon na bali, nevim jak v japonsku) sice jedna z nejvyssich kast, ale stejne je to nesrovnatelny s vladnoucima vrstvama nebo obchodnikama, material je v tedle pripadech daleko drazsi nez prace, tzn neni problem na necem stravit mesic v kuse. krasnej priklad mi na tohle prijdou retezy, to je vec kterou by nikoho na zapade nenapadlo delat rucne, tady se na to nasadi tovarna mistnich, za den udelaj cca metr az metr a pul, dostanou 200-300kc/den a jsou stastny ze maj praci.

    mame imo trochu zbytecne romanticky predstavy o japonskejch mistrech mecirich...sice asi byli mistri, ale furt to byli jenom remeslnici...placeny jako remeslnici.
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Hmm je a není :-) Já docela často koukám na japonské originály a říkam si za kolik bych to byl já, nebo vůbec někdo dneska schopný vyrobit. A většinou to vychází dráž. Co se týká té historické ceny to je pro mě většinou záhada jak se určuje :-)
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    O tom rozhodně žádná. Je jasný, že méně členitý povrch bude touto technikou lépe zpracovatelný. Netvrdim samozřejmě že dříve zobrazený kriss touto technikou zdoben je (nicméně tu možnost nemůžeme zcela vyloučit a náročnost provedení nemusí a v některých případech ani nebyla limitem), ale pokud se na věc podíváme s nadhledem (mluvím stále o tom krissu) je tady otázka náročnosti spojené s cenou vůbec na místě?
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Možná mluvíme každý o něčem jiném. Protože každá technika pokud začíná být nesmyslně obtížná přestává mít smysl. Leda by někdo zaplatil astronomickou sumu.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: v zásadě na zakřivení plochy nezáleží.....
    AGOG
    AGOG --- ---
    SFUMATO: Aha, no já to dělám a jsem si "téměř" jistý, že tohle to není. Samořejmě by to chtělo zvětšeninu. Ve skutečnosti je ta technika spíše vhodná na méně zakřivené, členité plochy. 0,02mm je tak asi minimum co má smysl takto dělat.
    SFUMATO
    SFUMATO --- ---
    AGOG: jj mechanicky v tom je ten for :) záleží, ale na způsobu zhotovení čepele a místa, kde by se plátování mělo provádět. Nakonec i vikingský meče byly vykládaný tepelně nezušlechtitelný (respektive špatně zušlechtitelným/nekalitelným) materiálem
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam