A jeste k predchozimu prckovi:
Tatra JK 2500
V roce 1954 vznikla pod vedením konstruktéra Juliuse Kubinského (odtud označení vozu "JK") v n.p. Karosa konstrukce "výkonného cestovního automobilu pro rychlé překonávání dlouhých vzdáleností". Vůz měl být vybaven motorem Tatra 603, který však v době vzniku tohoto automobilu ještě nebyl volně k dispozici. Proto byl vůz v počátcích vybaven motorem Alfa Romeo, který byl později zaměněn za již zmiňovaný motor Tatra. Vůz byl klasické koncepce tj. motor vpředu, poháněná zadní kola, s nezávisle zavěšenými koly, zadní náprava typu De-Dion, což byla u nás novinka. Již v počátcích vůz dosahoval rychlosti kolem 170 km/h. V roce 1957 byl automobil předán ke zkouškám do Tatry Kopřivnice, kde byly provedeny určité úpravy na motoru i podvozku, maximální rychlost se zvýšila ke hranici 207 km/h. Motor byl chlazený vzduchem dvouapůllitrový V8 o výkonu 140k. Velice originální bylo vypouštění teplého vzduchu před předním sklem, čímž bylo toto sklo ohřívano, což je velmi požadovaný efekt hlavně v zimě. Připravovala se výroba prvních 5 kusů jakési malé oveřovací série, avšak těchto svých bratříčků se již JK 2500 nedočkal vzhledem k nedostatku financí. Původní vůz existuje dodnes a je naděje, že se dočká renovace.
Engine
1) Alfa Romeo, DOHC 6-cylinder, 2500 ccm, 66kW / 90PS (1955)
2) Tatra 603 A, 8V-cylinder, 2500 ccm, 55kW / 75PS (1955)
3) Tatra 603 Sport, 8V-cylinder, 2500 ccm, 103kW /140PS (1956)
Gearbox
Alfa Romeo, 4-speed
Petrol storage
Two interconnected fuel tanks of volume 2x30 l
Dimensions
Length/width/height - 4050/1620/1220 mm
Wheel base - 2300 mm
Tread front/rear - 1350 mm
Curb weight
1160 kg
Max. speed
170km/h - Alfa Romeo, T603A
200km/h(?)- T603 Sport
Construction
Mr. Julius Kubinsky (JK)
Automobilovou legendou se ale Július Kubinský stal až v padesátých letech. V roce 1955 představila kopřivnická Tatra svůj nový model Tatra 603. Július Kubinský připravil v brněnském závodě Karosa koncept sportovního vozu s novým motorem Tatra 603. Bohužel, v Kopřivnici ani v Brně o tento projekt nakonec neměli zájem a tak J.Kubinský rozpracovaný vůz odkoupil a dokončil jej za vlastní peníze. Podvozek i karoserie byly jeho vlastní konstrukce, ale přední náprava byla opět po dobrých zkušennostech použita z vozu KdF. Tatra odmítla poskytnout motor a tak Kubinský zvažoval použítí předválečného motoru Bugatti o objemu 1500 ccm z bývalého závodního vozu Bruno Sojky. Nakonec se ale přiklonil k modernějšímu motoru Alfa Romeo o objemu 2500 ccm. Proto to označení JK 2500. Mimořádně krásná sportovní karoserie se však stala nezapomenutelnou ikonou našeho motorismu.