• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    REDGUYBojova letadla 1950+
    Bojova letadla po roce 1950: technika, taktika, operacni nasazeni. ( Prosim, venujte pozornost etikete, viz nastenka. )
    rozbalit záhlaví
    LONESTAR
    LONESTAR --- ---
    ONDRAP: V-1, nic víc a nic míň...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ONDRAP: Prijde mi ze to "může nést až čtyři střely s plochou dráhou letu" je blbost, clanek na BBC o tom nic nerika a je to na to prilis maly. Jinak tezko rict. Navadeni? Prenost? Schopnost manevrovat? Znovupouzitelnost? Spolehlivost?
    ONDRAP
    ONDRAP --- ---
    Asi jste si vsimli: http://zahranicni.ihned.cz/c1-45837500-iran-vypustil-prvni-bezpilotni-bombarder-nazval-ho-velvyslanec-smrti

    (Zapomenem na bulvarni titulek ;) )
    Presto, je to sto let za opicema nebo neni? Asi bude malo informaci, ale treba tady do toho nekdo vidi.
    AMANES23
    AMANES23 --- ---
    HULIK: dik. to druhy je fakt krasavec .)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    AMANES23: Tu prostredni jsem uz nekde videl, ale za boha si nevzpomenu kde. Kazdopadne nic moc dalsich informaci tam nebylo, jen ze to ma byt budouci namorni letadlo a zvazuje se ze by byly soucasne pilotovany a bezpilotni verze.
    AMANES23
    AMANES23 --- ---
    REDGUY: nejaky info o tech dvou strojich na poslednim slajdu vlevo dole?
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Presentace Boeingu o budoucnosti F/A-18, F-15 a jejich nastupcu: http://www.boeing.com/farnborough2010/presentation/fas_gss.pdf
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Zda se ze F-16 je i ve triceti sesti letech ve dobre forme:
    Will F-16 embarrass UK in Oman?
    Detaily konfigurace: http://www.dsca.mil/PressReleases/36-b/2010/Oman_10-40.pdf
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    TWISTRABBIT
    TWISTRABBIT --- ---
    MAZDA: to nevím, každopádně si toho sestřelili sami víc než dost..
    CPT_PLESARD
    CPT_PLESARD --- ---
    CZTIBA: Skyraidery?
    CZTIBA
    CZTIBA --- ---
    nemohu si odpustit :]

    MAZDA
    MAZDA --- ---
    TWISTRABBIT: No, je otázkou, jak to měli nastavené. Jestli tam prostě nebyla defaultní nastavení - přeci jen, na obou stranách byla ruská technika...
    TWISTRABBIT
    TWISTRABBIT --- ---
    MAZDA: jak vidíš tak třeba ted když rusko napadlo Gruzii tak to zas tak jednoduchý nebylo...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    MAZDA: No, hodnotu IFF odpovidacu urcite ocenili vietnamsti piloti kdyz proti nim americani zacali pouzivat Combat Tree 8)
    MAZDA
    MAZDA --- ---
    TWISTRABBIT: K tomu jsou IFF odpovídače ;-)
    TWISTRABBIT
    TWISTRABBIT --- ---
    imho kamufláž má dle mýho smysl jen v zemích kde je dost homogení krajina - poušt, džungle atd.. jinak to může spíš škodit...

    druhá věc, myslím, že největší problém dnešních soubojů je IFF, tedy jestli to co na radaru vidim je moje nebo to mám sejmout...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    Trocha propagandy:


    Tohle jsou stolni hry (opakuju, _stolni_, cili _papirovy_, nikoliv pocitacovy) na stejne tema jako tenhle klub.
    Ta prvni, Birds of Prey, je dost hardcore, velmi slozita a zabirajici dost casu, v podstate je to papirovej simulator stihacky (IMHO lepsi nez kterejkoliv PC sim co jsem kdy videl). Meritko je sest vterin/tah, ctyri sta stop/hex. Pouze pro otrle, ale stoji za to.
    Zbyly dve jsou vyrazne jednodussi, zhruba receno je to pohled na leteckou valku z pozice planovace misi/pozemniho navodciho, temata jsou vcelku vystizne popsany na obrazcich 8) Meritko minuta na tah, 2.5 mile na hex.

    Vsechny tri mam, kdyby se nekdo chtel podivat nebo jeste lepe zahrat, jsem k dispozici povetsinou v Praze na Letny.
    (Coz plati zejmena pro Hulika. Nerikali jsme ze nekdy dame?)

    Dalsi podrobnosti na vyzadani (asi spis v poste), nebo po kliknuti na obrazek.
    BLAAZEN
    BLAAZEN --- ---
    ONDRAP: Jak píše REDGUY a jak sjem psal i níže i já tak že zmizí klasickej dogfight si mysleli už v 60. letech a pak ve Vietnamu zjistili že pomalejší a bez raket vyzbrojený Mig 17 dokaže sundat výkonější f-4 i kanony pokud se dostane dost blízko. A tabulka kterou zde poslal o sestřelech ze zálivu i vypovídá že celekm velké procento sestřelů bylo Sidewindery - tedy na vizuelní vzdalenost. A argument že ne všechny letactva jsou na technologické urovni USA/Britanie/Ruska je takě na místě. Dost velkej argument je i to že JSF (ve verzi pro USAF) má zabudovený kanon, tedy zbraň potřebnou pouze pro dogfight.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    ONDRAP: Prosim, nevychazej ze svych pocitu o mych predstavach. Pokud nevis co si myslim, proste se na to zeptej nez na to budes reagovat.

    Cast z toho co pises je pravda. Ale s necim se souhlasit neda.

    klasicky souboj snazit se soupere "vymanevrovat" zmizel nekdy uz v roce 37 ve spanelske obcanske valce. - ne. Jasne, je tady zjevnej (a nekolikrat opakovanej) vyvoj od obratnosti k rychlosti. Ale druha svetova valka je plna prikladu ostrych manevrovych souboju.
    Stejne tak v pacifiku, mohlo byt chudou utechou Japonskym pilotum, ze sedi v nejobratnejsim eru se suprovou stoupavosti (myslim tim zero), ale to jim bylo prd platne, protoze americani s nimi nikdy nezacli tocit. - no, zacali, nez se naucili to nedelat. A i potom, nez dostali opravdu lepsi letadla, porad jim nezbylo nez manevrovat. Samozrejme, ne tak ze zatahli za knipl a cekali az se pred nima objevi Japonec. Thatch's Weave je typickej priklad dobre vymyslenyho _manevru_, diky (mj) kteremu americani na Wildcatech s horsi obratnosti mohli zacit vitezit nad Japoncich se sice obratnejsima, ale krehkejma Zerama. To neznamena ze tam nebyli dogfighty, to znamena, ze manevrovani v ramci toho dogfightu bylo neco jineho nez primitivni utazena zatacka.

    Dalsi konflikty, Korea, Vietnam (proboha! ten je prece plnej uplne epickejch _dogfightu_, kdyz uz nic jinyho tak Cunningham vs. Toon), Indie vs. Pakistan, Arabsko-Izraelsky valky...

    Ano. Mas pravdu v tom ze chytrej pilot vyuzije kazdou sanci aby soupere zabil z co nejvetsi vzdalenosti, s co nejvetsim momentem prekvapeni a co nejspolehliveji, je pravda ze postupem casu k tomu technologie dava cim dal tim vic prostredku. Ale vzdycky nastavali situace, ze se to proste na dalku nepovedlo: ze o nepriteli nevedeli, ze o nem vedeli ale nemeli BVR zbrane, ze si jich nepritel vsiml a tak dale. A jakmile se souperi dostanou na dohled, vedi o sobe a zacnou proti sobe manevrovat, dostanes dogfight. Mozna v budoucnu nebude tak castej jako driv, ale jak jsem psal, porad existuje spousta situaci kde proste pilotum nic jineho nezbude.
    ONDRAP
    ONDRAP --- ---
    Ja mam totiz pocit, ze ty si pod tim predstavujes nejaky romanticky souboj v zatackach na rudych dvojplosnicich. Ale klasicky souboj snazit se soupere "vymanevrovat" zmizel nekdy uz v roce 37 ve spanelske obcanske valce. Tam se ukazalo, ze obratne stroje namaji proti rychlejsim a dobre zvolene taktice obecne sanci. Pilot na vykonejsim stroji, pokud neni hloupy, nebo nema velkou nevyhodu na zacatku boje, ma kdykoliv moznost se z boje odpoutat a souperi ho vnutit az to pro nej bude vyhodne. Takovy Hartmann, budiz mu Starfighter milostiv, v boji snad v zivote nezatocil. Stejne tak v pacifiku, mohlo byt chudou utechou Japonskym pilotum, ze sedi v nejobratnejsim eru se suprovou stoupavosti (myslim tim zero), ale to jim bylo prd platne, protoze americani s nimi nikdy nezacli tocit. A dneska je to stejne, chytry pilot se pokusi vyuzit vyhody at stroje, vyskove, vetsi energie, lepsiho radaru, lepsich pozemnich navodcich, lepsi taktiky, aby sestrelil soupere na co nejvetsi vzdalenost a nebyl sam ohrozen. Ano do takovych situaci, se muze dostat, ze uz musi tocit, ale to uz dneska budou spise vyjimky.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam