BINARY_PARANOIC: stejnou logikou bych se mohl ptát, proč bych měl dostávat plat, když by to mohl všechno rozdělit stát a všichni by se měli stejně dobře. Ale to už jsme v rovině osobního napadání.
Jako srovnávací rovinu vezmu Britské vysoké školství, oproti kterému (a teď čerpám pouze ze zapamatovaných informací, které jsou ovšem dohledatelné) máme téměř šestinásobně velké množství vysokých škol na počet obyvatel (ale i včetně soukromých, takže to číslo nebude tak žhavé).
Právě ve Velké Británii, jak jsem se dozvěděl z jednoho rozhovoru školského experta z Cambridge (pro ČT), byl v prvním roce zavedení školného pokles zájmu studentů 10%, ale v následujících letech se zájem obnovil a dokonce stoupl. Ze studií, které k tomu proběhly, se dokonce vyplynulo, že došlo k téměř 10% nárůstu zajmu o studium ze strany studentů ze slabšíc sociálních vrstev.
To, podle mě, způsobil mimo jiné fakt, že bohatý student si klidně může rovnou zaplatit soukromou VŠ a uvolní tak místo na státní snaživým, ale sociálně hůře situovaným, akademickým kolegům.
K tomu běžně panuje námitka, že naše ekonomika není na stejné úrovni jako ve Velké Británii, stejně jako příjmy domácností, což je kvaziargument, protože hodnotícím měřítkem může být jen kupní síla občana, která u nás není nijak malá. Nehledě na to, že výše školného je tam podstatně (místy násobně) vyšší než školné plánované u nás (to ostatně bude muset vycházet ze zákona nabídky a poptávky, což sice udělá z některých VŠ hodně drahou záležitost, ale v dlouhodobém horizontu to má potenciál vytvořit síť elitních škol s bohatou vědeckou činností (teď mám na mysli spíše technicky zaměřené školy), které produkují špičové odborníky schopné držet krok se světovými trendy - třeba na ČVUT FJFI to tak funguje už dnes.
A jen na okraj - 1000 měsíčně není zdaleka tolik, když si člověk vezme, že jsou stovky rodin ochotných vzít si půjčku na nákup "novější" televize nebo zahraniční dovolené i ve chvíli, kdy toto reálně nepotřebují. A pro rodiny, kde není financí opravdu nazbyt, je tu právě ta půjčka s odloženou splatností, která kalkuluje s tím, že student po absolvování VŠ rapidně zvýší svoji životní úroveň vzhledem k tomu, že bude odborníkem, který si může za svoji práci říct o mnohem víc peněz.