• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    ZONICEK
    ZONICEK --- ---
    GREATDRAKE:
    Tak to mi nějak unikla VŠ, která je v lokalitě s 85% nezaměstnaností ...
    MEFISTOFELES
    MEFISTOFELES --- ---
    GREATDRAKE: Spíš bych řekl, že to souvisí s motivovaností jednotlivých studentů.Aneb když někdo něco chce hledá prostředky, komu se nechce hledá výmluvy.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    ZONICEK: Opět to samé.. to, že to pro někoho funguje vůbec nemusí znamenat, že to jde vždy a všude. V místech s 15% zaměstnaností je sehnat práci při studiu (jakoukoli) výrazně obtížnější - a studium může být přesně ten důvod znemožňující hledat si práci jinde.
    ZONICEK
    ZONICEK --- ---
    MEFISTOFELES:
    Bejvalka studovala na medině a měla normálně praxe (nebo co to bylo) v nemocnici a utáhla byt v Praze + svoje výdaje...
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    MEFISTOFELES:
    BINARY_PARANOIC:
    YMLADRIS:

    Dovolil bych si upozornit, že opět narážíte na neporovnatelnost mnoha oborů. U mnoha z nich je paraelní práce při studiu normální, a běžná. U některých vyjímka a občas to prostě objektivně ani nejde. Není tedy logické argumentovat ani jedním způsobem (je normální si přivydělat // přividělávat si nelze)

    Tady je zcela jistě prostor pro nějakou adaptaci školného/stipendií či studentských půjček právě podle oboru a tradice výuky. Prosím opusťte představu, že je správné narazit vše na jedno a to samé koleno...
    MEFISTOFELES
    MEFISTOFELES --- ---
    ZONICEK: Podle mě nelze studovat a pracovat zároveň např. na medicíně...
    ZONICEK
    ZONICEK --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    A ona studovala co ? že to nestíhala a měla z toho problémy ...
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    Proc jsem pro skolne: s vysokymi skolami je "problem" ten, ze na nich je naproste minimum lidi, kteri jsou schopni uvazovat ekonomicky. Minim zamestnance. Lide z katedry/fakulty neberou katedru/fakultu jako svoji firmu. Nemaji tento typ mysleni. Vetsina z nich nikdy nebyla v praxi, natozpak v trzni praxi. Jsou skveli ve svem oboru, ale nejsou manageri, obchodnici, podnikatele. Jsou to AKADEMICI.

    Nevim jak to srozumitelne vyjadrit. Kdyz se ve spolecnosti zavadi nejaka inovace, tak se ta vec adoptuje podle toho, zda je o ni zajem, ktery vyusti v nejaky meritelny zisk (mame kapitalismus). Ale management skol uvazuje jinak: casto stylem "vzdycky jsme to delali takhle, proc prechazet na pocitace, na kredity, na zahranicni odborniky, proc bych se na stara kolena mel ucit AJ, ..." Casto cim genialnejsi odbornik na nejakou disciplinu, tim mene disponovany v ekonomickem mysleni. Dale, na VS je mocenska hierarchie postavena na jinych nez ekonomickych principech. Je tam management (mladsi prodekani), ktery se treba snazi neco zmenit, ktery bojuje s drziteli "prirozene autority" (stari profesori, kteri nic meni nebudou a kteri rozhoduji o tom, kdo se stane docentem ap. = neni strategicke si je nastvat).

    Cely tento stav vede k tomu, ze pokrok na skolach je mnohem pomalejsi, nez by mohl byt.

    Jak se to muze zmenit? Jedine tim, ze skoly pociti OPRAVDOVY konkurencni boj, ktery donuti jejich komunistickeho ducha (starame se spolecne o katedru ale nikomu z nas nase katedra nepatri takze vlastne je tak diskutujeme akademicky ale neneseme dusledky nasich rozhodnut) zmenit na realistictejsi postoj - menit se, adoptovat metody, ktere funguji v 21. stoleti, at uz v samotne didaktice nebo ve vsech souvisejicich vecech.

    Ted je to tak, ze at je skola libovolne blba, dostava od MSMT stejny normativ na studenta. Neni zadny zpusob, jak motivovat katedry, ktere chteji byt lepsi nez ostatni.

    Predstavte si, ze jste vedouci katedry a zkuste se na to podivat z tohoto uhlu. Muze to prinest uplne jiny pohled.

    Samozrejme, 10k na semestr absolutne nemuze pokryt naklady na vyuku studenta, takze to neni tak, ze nejaka genialni katedra by najednou mohla vzit libovolny pocet lidi protoze se stane nezavislou na normativu od MSMT. Ale muze to proste udelat vyznamny motivacni rozdil.

















    MEFISTOFELES
    MEFISTOFELES --- ---
    BINARY_PARANOIC: Daň za vzduch je nesmysl.To není do absurdna dohnaná logika, ale nesmysl.Nemůžeš srovnávat věc co k životu potřebujeme a volitelnou možnost vzdělávání.Neříkej mi, že se bez vzduchu obejdeš....
    Dle mého soudu je 500 kč měsíčně za dítě adekvátní částka.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    ZONICEK: no, to asi záleží na škole. Někde se prostě musíš věnovat škole naplno.
    ZONICEK
    ZONICEK --- ---
    BINARY_PARANOIC:
    Já znám teda spoustu lidí z ČZU PEF a VŠE, kteří u studia regulérně pracují (PR, Marketing, EU fondy, fitness trenérka) a psychické problémy nemají ... Naopak po dostudování měli výhodu v tom, že nemuseli hledat bez praxe místo...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    YMLADRIS: jojo. Taky to ale v praxi fungune tak, že na cžv jde z těch uchazečů pod čarou ten „kdo na to má“ (finančně). A v jiném klubu už jsem uváděl příklad kolegyně, která takto rok studovala, žel nepochází z nejbohatší rodiny, tedy musela mimo školu chodit ještě do reklamky, aby to nějak utáhla. Výsledkem je to, že kromě psychických problémů (spojených se stresem a nedostatkem volného času) jí reklamka doslova pokurvila po profesní stránce. Teď jen doufáme, že se to za zbylé roky regulérního studia podaří napravit.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ohledne toho "kdo na fakultu fakt chce a nedostane se, mohl by byt prijat za skolne" - dovoluji si informovat, ze toto jiz v praxi funguje dle zakona tusim z roku 1998. Jmenuje se to "celozivotni vzdelavani". V praxi ti, kdo skonci pod carou, chodi do skoly za penize, odstuduji takto prvni dva roky. Pokud se jim dari, ve tretim rocniku prestoupi na normalni studium, uznaji se jim kredity a dodelaji si titul. (Zakon myslim rika, ze takto prevest lze 60% kreditu potrebnych k titulu ci co).

    Pro ukazku ceniky. Makroekonomie 1, 5520 Kc (! jeden predmet).
    http://is.muni.cz/obchod/baleni/26962

    Obor pravo: http://is.muni.cz/obchod/fakulta/law/czv/ 49000/rok
    bakalarske studium na pravech: 23000/rok

    Je na fakulte, zda tuto formu placeneho vzdelavani zorganizuje nebo ne.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    FIONOR: no to tedy nevím, nakolik je to „stejná logika“ :))

    Mimochodem...ta daň za vzduch by byla docela výhodná. Jen si to vem – lidi by si konečně uvědomili, že vzduch je služba jako jakákoli jiná a že není přece zadarmo. Protože by za něj platili, více by si uvědomovali jeho hodnotu a tím by tlačili na průmysl, aby ovzduší méně znečišťoval. Zároveň je to přeci logický krok ve chvíli, kdy firmy musí vynakládat nemalé prostředky na optimalizaci technologií tak, aby vzduch tolik nezněčišťovali. Je přeci logické, že tenhle výdaj budou chtít zpět. Proto tato daň bude přerozdělena všem, kteří optimalizují své technologie „čistším směrem“. Jelikož dostanou více peněz, budou moci ještě více zkvalitnit svoji výrobu (nezapomeňme, ža občané platící si za čistý vzduch, vědomi si jeho hodnoty, budou se jej tvrději dožadovat) a tím dosáhneme kvalitnějšího vzduchu. Ukázali jsme si tak, že daň za vzduch bude mít pozitivní přínost pro kvalitu vzcuhu, stejně ale jako pro uvědomění si hodnoty vzduchu občanů. A na otázky „co že je to za nesmysl, platit daň za vzduch?!“ budeme odpovídat ve smyslu, že přeci nemůže být pro nikoho takový problém ušetřit 500 Kč měsíčně na tak potřebnou věc, jakou je vzduch. A pokud by přeci jen byl, je zde přeci institut půjčky s odloženou splatností! :)

    Ale zpět do reálné roviny – uvádíš příklad z Velké Británie, kde končíš závěrem, že to „sice udělá z některých VŠ hodně drahou záležitost, ale v dlouhodobém horizontu to má potenciál vytvořit síť elitních škol s bohatou vědeckou činností (teď mám na mysli spíše technicky zaměřené školy), které produkují špičové odborníky schopné držet krok se světovými trendy.“ Doufám, že při této úvaze bereš v potaz příklady právě z Velké Británie, kde se objevují velké problémy se změnou charakteru vysokých škol, ze kterých se stává prostý mlejnek na peníze (viz http://www.blisty.cz/2010/6/10/art53008.html).

    A k tvé poznámce na okraj – zní to hezky, ale je to mimo realitu. Ano, existují jistě rodiny, které jsou ochotny si vzát půjčku na nákup „novější“ televize. Ale je taky dost rodin, kde je fakt problém nějak vyžít. A argument o tom, že vystudovaný člověk si „může za svoji práci říct o mnohem víc peněz“...uh, kde to žiješ, prosímtě? :) Většina je rád, že „má práci“ a „říkat si o mnohem více peněz“ je těžce nereálné. Viz opět příklad naší rodiny (a znovu podotýkám, že jistě nejsme sociálně nejslabší) – když přijedu domů, v lednici je půlka věcí „ve slevě“ (prošlých nebo téměř prošlých). Tímto způsobem matka šetří, aby nám občas mohla dát „na cestu”. A to je prosím vysokoškolsky vystudovaná a jak jsem již uváděl, má dvě zaměstnání (odpovídající jejímu vzdělání, tedy podle tvých teorií asi jezdíme mercedesem). Popravdě řečeno to bych se asi raději z lásky k vlastní matce vykašlal.

    Pokud bys byl ochoten se svěřit, jak to máte finančně ve vaší rodině, že pro vás není problém každý měsíc dát pryč 1000 Kč...docela by mě to zajímalo.
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    BINARY_PARANOIC: stejnou logikou bych se mohl ptát, proč bych měl dostávat plat, když by to mohl všechno rozdělit stát a všichni by se měli stejně dobře. Ale to už jsme v rovině osobního napadání.

    Jako srovnávací rovinu vezmu Britské vysoké školství, oproti kterému (a teď čerpám pouze ze zapamatovaných informací, které jsou ovšem dohledatelné) máme téměř šestinásobně velké množství vysokých škol na počet obyvatel (ale i včetně soukromých, takže to číslo nebude tak žhavé).
    Právě ve Velké Británii, jak jsem se dozvěděl z jednoho rozhovoru školského experta z Cambridge (pro ČT), byl v prvním roce zavedení školného pokles zájmu studentů 10%, ale v následujících letech se zájem obnovil a dokonce stoupl. Ze studií, které k tomu proběhly, se dokonce vyplynulo, že došlo k téměř 10% nárůstu zajmu o studium ze strany studentů ze slabšíc sociálních vrstev.
    To, podle mě, způsobil mimo jiné fakt, že bohatý student si klidně může rovnou zaplatit soukromou VŠ a uvolní tak místo na státní snaživým, ale sociálně hůře situovaným, akademickým kolegům.

    K tomu běžně panuje námitka, že naše ekonomika není na stejné úrovni jako ve Velké Británii, stejně jako příjmy domácností, což je kvaziargument, protože hodnotícím měřítkem může být jen kupní síla občana, která u nás není nijak malá. Nehledě na to, že výše školného je tam podstatně (místy násobně) vyšší než školné plánované u nás (to ostatně bude muset vycházet ze zákona nabídky a poptávky, což sice udělá z některých VŠ hodně drahou záležitost, ale v dlouhodobém horizontu to má potenciál vytvořit síť elitních škol s bohatou vědeckou činností (teď mám na mysli spíše technicky zaměřené školy), které produkují špičové odborníky schopné držet krok se světovými trendy - třeba na ČVUT FJFI to tak funguje už dnes.

    A jen na okraj - 1000 měsíčně není zdaleka tolik, když si člověk vezme, že jsou stovky rodin ochotných vzít si půjčku na nákup "novější" televize nebo zahraniční dovolené i ve chvíli, kdy toto reálně nepotřebují. A pro rodiny, kde není financí opravdu nazbyt, je tu právě ta půjčka s odloženou splatností, která kalkuluje s tím, že student po absolvování VŠ rapidně zvýší svoji životní úroveň vzhledem k tomu, že bude odborníkem, který si může za svoji práci říct o mnohem víc peněz.
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    FIONOR: a co kdybychom zavedli prostě nějakou další daň? Třeba za vzduch? Neříkej, že bys nebyl schopen těch 500 Kč měsíčně uspořit.

    Nesmysl? Jistěže. Ale je to jen do absurdna dohnaná logika, že schopnost platit (a to ještě jen předpokládaná schopnost) nějaký poplatek je sama o sobě důvodem pro tento poplatek.

    A mimochodem – když se občas zajedu podívat „domů“ za matkou a otevřu lednici, půlka z toho jsou prošlé věci „ve slevě“. Ono těch peněz prostě není nazbyt a mohu tě ubezpečit, že 500 Kč měsíčně (spíše ale 1000, pokud jsou dvě děti) je v rodinném rozpočtu hodně znát... Esli ne ve vašem, můžeš být rád.
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    BINARY_PARANOIC: Při 10k za semestr a spoření po dobu 10 let (třeba od nástupu dítěte na ZŠ) je to 500 měsíčně pro bakalářské studium... IMHO to je částka, kterou rodiče pro svoje děti můžou obětovat bez ohledu na penzijní připojištění
    Navíc teoreticky rodiče nemusí naspořit ani celou částku - prostě vytvoří rezervu ke které už si potom student půjčí poměrně menší obnos...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    JELENA: já také ne. Tak doufám, že se někdo najde a tuhle studii vytáhne. Docela by mě zajímala.
    JELENA
    JELENA --- ---
    BINARY_PARANOIC: předpokládám, a předpokládám, že vyšla tak, aby ho i nadále chtěl zavádět (když ho i nadále chce zavádět). Sorry, já teď vážně nemám čas to zjišťovat...
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    Resp. tak nějak předpokládám, že když už ho někdo zavádět chce, tuhle studii si udělal. Nebo se mýlím?
    BINARY_PARANOIC
    BINARY_PARANOIC --- ---
    JELENA: máš volné pole působnosti ;) Hurá to takového srovnávání.
    JELENA
    JELENA --- ---
    Mě by docela zajímalo srovnání, kolik procent lidí studuje vysokou školu (tedy kolik lidí to utáhne, může si to dovolit) v zemích, kde se školné platí - vs. u nás. Protože pokud to v těch zemích jde a ti lidé to utáhnou (a to školné tam bývá násobně větší než je navrhováno u nás, pročež vyšší platy bych neuvažovala) - mělo by to jít i tady.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam