• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    SUMAC: nemám nejmenších pochyb o tom, že máš pravdu. můj pohled je výrazem optima (doufám) a ne popisem stávajícího stavu. studium dnes skutečně je zaměřené na zvyšování kvalifikace, nikoliv na vzdělání. a kdyby aspoň! titul má být odrazem oné kvalifikace, ale začasté bývá tím jediným, co si absolvent odnese. chyba je na obou stranách a jak jsem řekl, je to nastavenými pravidly. také chápu, že ani jedna strana nemá zájem je měnit, protože jim to zatím vyhovuje. jen se trošku zlomyslně těším, až i uklízečka bude potřebovat bakalářský titul. dnes tak často politiky protěžovaný pseudoekonomický pohled na fungování společnosti, jehož důsledkem je neustálý tlak na prvoplánovou "ekonomickou efektivitu", už začíná ukazovat své mouchy.

    a zpět k českému školnému. děsí mě situace, že školné bude sloužit jen k nákupu titulu z výše zmíněných důvodů. zajímalo by mě, jak to, že nikomu nevadí, že absolventi jsou většinou k ničemu. nabízí se kacířská otázka: pozná profesně nekompetentní šéf, že jeho podřízený je profesně nekompetentní?

    a ilustrativní příhoda z brněnské fakulty informatiky: stěžoval si šéf jedné velké v brně sídlící IT firmy, že brněnští absolventi FI jsou nepoužitelní, a že je třeba do každého investovat až 2.000.000 Kč, aby byl použitelný. načež mu děkan řekl: kdybychom je mely předem, nebude to potřeba. za celé 5-leté studium stát dá cca 500.000 Kč na jednoho studenta.

    ať se v šanghaji daří ;)
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    SUMAC: v hum-vedach ti nikdo tolik penez neda. :( navic s ohledem na kvalitu ceskyho skolstvi z valne vetsiny neplati, ze studium znamena vetsi plat, takze vlastne studujes bud v omylu, kdyz veris tomu predchozimu, nebo proto, ze studium je prijemna cast zivota.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    GAARQ: zajimavy nazor a v prostredi vyvinute spolecnosti asi i spravny, ale podle me je to ponekud idealizovana predstava (v globalnim meritku). zavedeni skolneho neni postavene na zvidavosti a jejim uspokojovani a sdileni napric spolecnosti i temi, kdo na ni nemaji zajem nebo postradaji talent ci cilevedomost... pusobim uz pres rok v Shanghai na universite, dalo by se cekat, ze v zemi, kde vladne komunismus (i kdyz s trzni ekonomikou) to tak asi bude fungovat, ale je to uplne naopak. hnaci sila studentu tu v zadnem pripade neni zvidavost a touha po vedomostech, ale obycejna investice do vlastni budoucnosti s vidinou zlepseni prijmu, vyssiho postaveni, ziskani vetsi svobody ve spolecnosti nebo moznosti odejet pracovat/studovat do USA, EU. obecne se zde zvyseni urovne spolesnoti po absolvovani VS bere jako vedlejsi produkt individualne hnanych jedincu. proto tady nikdo o spravnosti placeni vysokych prijimacich poplatku nepochybuje.

    napr. ja jako postdoc bych musel zaplatit cca 160 tis kc na dvouletou staz (ale sef mi to uhradil z projektu, pac ustav je bohaty.. ale obecne to tak neni, zvlast v humanitnich oborech)
    SUNNY_MORNING
    SUNNY_MORNING --- ---
    dobře napsáno
    BIGES
    BIGES --- ---
    FIONOR: OK, dík za upřesnění :)
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    GREATDRAKE: nevím, je-li to spravedlivé (mám osobní problém s definicí slova "spravedlivý"), ale považuji za správné, aby stát (tj. daňoví poplatníci) poskytl stejnou základní míru podpory všem, kdo splní podmínky vysoké školy pro započetí studia.

    zdůvodnění ;)
    omílá se to už dlouhá desetiletí, ale právě čirá zvídavost (nikoliv pouhá zvědavost) je hnacím motorem poznání. nevěřím v pokrok, ale chápu, že poznání je důležitou součástí lidského modu vivendi. a poznání bez vzdělání není. a když už tomu tak je, považuji za správné, aby se ti, kdo nemohou přispět přímo, podíleli na vzdělávání těch, kdo mohou a chtějí. protože výsledky poznání patří všem (a možná z nich i všichni budou něco mít). nikdo dnes nemůže říct, že nějaký poznatek základního výzkumu nezmění tvář společnosti (v dobrém či zlém) - viz třeba objev magnetronu. podotýkám, že jsem odpůrcem patentního výzkumu v soukromých společnostech, protože ničí sám základ poznání a to je svoboda volby tématu a prostředků. ale to už jsem moc OT.
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    BIGES: "školné nepovažuji za dobrý nápad" a "školné nepovažuji za špatný nápad"
    VLADIKS
    VLADIKS --- ---
    GAARQ: absolutni souhlas
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GAARQ: Ono to jde docela hezky zobecnit v otázku, zdali považujeme motivaci k studiu relevantním faktorem pro podporu. Konkrétně:

    Je spravedlivé a správné aby stát poskytoval stejnou míru podpory pro studium na vysoké škole, bez ohledu na to, jaká je interní motivace studenta ke studiu?

    Je naše vzájemná solidarita dostatečně vysoká na to, aby "pouhá" touha po vzdělání a moudrosti byla dostatečná na to abysme ji svému okolí sponzorovali či naopak nechali se v ní podporovat?
    GAARQ
    GAARQ --- ---
    přidám se jako profesionální univerzitní pedagog s dvanáctiletou praxí. nejprve omluva, nečetl jsem veškerou diskuzi zde, jen asi 50 %, takže mohu leccos opakovat.

    nejprve, zajímavý článek z blogu jiřího chýly. australský systém se její jako nejzajímavější systém školného. popravdě, hned jak se začalo o školném kdysi mluvit, tak jsem si ho objevil.

    jako pedagog dávám přednost kvalitě před kvantitou, určitě co se týče studentů. jenže pravidla hry jsou nastavená špatně, školy dostávají peníze za kus, nehledě na kvalitu, takže se není co divit, že se maximalizuje prostupnost na úkor vzdělání. školné, neškolné, dokud někdo nezmění tahle pravidla, budeme mít nadbytek polovzdělanců. a tenhle problém není je u nás, stačí si přečíst stesky slavného britského biologa slacka v knize "o vejcích a vědcích".

    začastý omyl našich politiků je pletení si pojmů kvalifikace a vzdělání. a prznění našeho školství úměrně tomuto pohledu.

    školné není špatný nápad. nemělo by být hlavním zdrojem financování vysokých škol, ale významným, aby motivovalo školy i studenty.

    ps. na stará kolena jsem se dal znova na studie a poněvadž už nejsem nejmladší, čeká mě školné i bez nového zákona ;)
    DUNAR_
    DUNAR_ --- ---
    GREATDRAKE: spis bych cetl ten druhy clanek od Martina Gregora z IES FSV UK
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    SPEEDY: jistě :) Do budoucna jsou garance politického vývoje nulové (stejně jako nikdo negarantuje, že půl roku po odhlasování zákonů o školném nepadne vláda a případná nová ho nezruší).

    Osobně nejsem příliš nakloněn jakémukoli strašení typu "vypuštíme džina z láhve a může to dopadnout katastrofou" - jistě, že může, to však nesmí být limitující prvek našich úvah a rozhodování. Tj. pragmaticky zvažovat negativní dopady (i z pohledu jestli to zlé nebude pro něco dobré) a poté rozhodnout -- nikoli čekat garance, že něco nemůže nastat.
    VLADIKS
    VLADIKS --- ---
    Tak přidám taky svuj názor:
    Jsem student VŠ - mechatronika, ted koncim druhej rocnik a jsem pro zavedeni skolneho.

    1) na VS to zkousi opravdu kazdy: v prvnim rocniku je odpad 50% a tak dale az do konce, skolu dodela treba jen 20 % lidi co nastoupilo. Verim ze se skolnym se tenhle pristup zmeni - bud do toho vubec nepujdou nebo se budou snazit. Sam jsem byl nejdriv na cvut kde jsem to nezvladal a pak jsem se vratil na TUL kde je to v pohode. Ted uz bych si nedovolil znova jeden rok promrhat a kdyby bylo skolne tak uz vubec ne. zaver: lidi budou chodit na obtiznosti primerene obory - uz nebude preplneno na humanitnich oborech kde je "nadstav" a spousta lidi odpadne. Ani tolik lidi s timhle vzdelanim neni potreba - proste vetsi samoregulace.

    2) doufam ze penize pujdou skolam a ac to nekteri popiraji, tak jim to prinese penize na zlepseni kvality vyuky. Nevim jak moc je to realny ale ja v to doufam. Prachy jsou proste potreba, vysokoskolsti profesori musi mit solidni platy aby vyuka za neco stala.

    3) jsem zastancem skolneho a presto neberu argument ze se da ke skole pracovat. Pokud chci slusne studovat, tak se k tomu poradne makat neda. Je potreba mit stesti na dobry a prilezitostny brigady, ale nazory ze muzes chodit kazdej den 16-22 makat jsou fakt lichy. Beru to proste jako investici do vlastni budoucnosti-vedomosti. Prumernej vysokoskolak ma vyssi plat a splacet zpetne 500 mesicne po prekroceni prumernyho platu je snesitelny podle me.

    Asi jsem ani nenapsal vsechno co jsem chtel, ale nevadi. Stejne jde hlavne o to jestli se to zavede rozumne a bude to nejak fungovat, nebo jestli se z toho stane jen byrokratickej moloch bez vyznamu, jen budeme vsichni calovat.

    K názoru na zvysovani skolneho se zvysujicim se stupnem vzdelani:
    Rozhodne bych nezvysoval pocet bakalaru oproti magistrum!
    Za rok budu mit ukoncenej bakalarskej stupen a musim rict ze do praxe rozhodne nebudu dostatecne pripravenej. Vetsina oboru je postavena tak aby se absolvovaly stupne oba, az potom to ma vyznam. Mit jenom bakalare ke kterymu chybi ten spravnej nadhled a specificky oborovy zamereni z magisterskyho stupne je blbost a podle me to nestaci. Skoro bych to navrhoval naopak: s vyssim stupnem vzdelani skolne snizovat.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    GREATDRAKE: Odlozene skolne je proste dluh. To, ze jsou v teto bile knize podminky prijatelne jeste nezaruci, ze v bile knize, ktera vyjde za 20 let, se podminky nezmeni. A za 20 let nesplaceni naroste i "bezurocna" pujcka* do obrich rozmeru.

    * Bezurocna studentska pujcka v Anglii: V zari se urcuje urok, ktery bude platit po cely rok, kazdy mesic se tento urok pripise na studentuv ucet a za rok to v souctu udela treba tech 4,8%. Vyse uroku zavisi na hodnote RPI v breznu (existuje ovsem ochrana proti vysoke inflaci v podobe stropu, ktery tvori sazba narodni banky + 1%). To ale vede k tomu, ze kdyz napriklad v breznu 2007 byla nejvyssi inflace od roku 1991, i kdyz pote ihned klesla, tak se stejne tou merou urocilo po cely pristi rok. Dalsi vtip je v tom, ze i kdyz splacis kazdy mesic, tak z uctu se celkova splacena castka odepise pouze jednou za rok, takze platis uroky i z caskty, kterou jsi odvedl. Takze v danovem roce 2007/2008 clovek, ktery mel zhruba prumerny plat £27 000 a dluzil tehdy prumernych £22 000, odvedl £1050, ale dluh zustal £22 000.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Docela zajímavý odkaz zde:
    http://www.ukacko.cz/odlozene-skolne-ne-pro-spinavy-zisk

    velmi doporučuji přečíst si komentáře pod ním
    (Dan Lukes, Petr Mateju)

    A následně možná i tu Bílou knihu...
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    JELENA:
    CYBER_GEORGE:

    Prosím, tohle ale opravdu nikam nevede.
    JELENA
    JELENA --- ---
    CYBER_GEORGE: já ti ty deset let starý zápisky z ekonomie klidně naskenuju, jestli mi nevěříš :D
    Nemůžeš myslet vážně, že bych to "nebudu platit, když nestuduju, nikdo v mém okolí nestudoval, bůůů, všichni mi ubližujou" vztahovala na sebe - studuju, oba mí rodiče vystudovali VŠ, a jsem sama ochotná platit - a týká se mne to, protože nastupuju na další školu. Neprosazuju školné pro ostatní, prosazuju ho i pro sebe (a potenciálně svoje děti).
    A jinak mám pocit, že z toho, co jsem tu psala, jasně vyplývá, že nestavím pouze na plošných odvodech celého národa do školství - myslím si, že školné zvýši kvalitu VŠ, zodpovědnost studentů atd.
    Btw. - co mám volební právo, volím pravici. Protože chci změnu i v těch ostatních oblastech. Jenom prostě nevyjímám VŠ z těch oblastí, které potřebují změnu.
    Celkově mi tahle tvoje argumentace přijde hodně nefér - fakt si myslíš, že školné na VŠ prosazují jenom ti, kteří sami nestudují a vlastně se jich to netýká?
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    JELENA: chtel bych podotknout jeste jednu vec - snad nikdy driv v zivote jsem neslysel nikoho (ani jineho podnikatele, ani zamestnance), ze by mel jakykoliv problem zrovna s timto. Ano, samozrejme - nadavalo se bezne, napr. na neschopne uredniky. Na jejichz platy prispivame rovnez ze svych dani, pricemz spoustu z nich bych ja osobne okamzite vyhodil (byt tedy primo jejich zamestnavatel) atd. Ale rozhodne ne na to jaka je tragedie, ze prispivame na vysoke skolstvi.

    Bez ohledu na to co pises o hodinach ekonomie se nemuzu zbavit velmi silneho pocitu, ze prave az ted (= az se zacalo naplno resit pripadne zavedeni skolneho) se toho nahle, "necekane" a s nadsenim chytila velka spousta lidi, kteri na to nyni vehementne vsude mozne upozornuji a pokladaji podobne otazky jako Ty (je tohle vazne v poradku, je to snad spravedlive, ja nikdy nestudoval a mam platit... buuu, vsichni mi ublizujou) - pricemz drtiva vetsina z nich to ovsem nikdy driv nijak neresila. Coz podle me bohuzel koresponduje s povahou naseho naroda o ktere si nemyslim nic moc pekneho...

    Jinak ja tu souvislost zkratka vidim.... vadi-li Ti jednou soucasny system plosneho zatizeni (ktery proste je jaky je), naslo by se XY jinych oblasti do kterych bys mohla soustredit svoji energii a zacit pozadovat zmenu... pricemz v kazde jedne z nich by Tva snaha byla stokrat uzitecnejsi, nez zrovna v pripade vysokeho skolstvi kde se to kompenzuje jak pise SPEEDY. Pokud si tohle clovek neuvedomuje a nechce pripustit, tak to pak spis vypada, ze je proste zaujaty.
    JELENA
    JELENA --- ---
    CYBER_GEORGE: mně nějak "blbě jsou i další věci" nikdy nepřišlo jako argument proti řešení něčeho dalšího... Ano, taky nemám ráda příživníky - ale nechápu souvislost se školstvím. Mimochodem, k tomu "nikdy by mne nenapadlo se nad tím zamýšlet" - my se nad tím zamýšleli v hodinách ekonomie na gymplu už někdy v sedmnácti, a tehdy jsme došli k závěru, že školné na VŠ je naprosto správné a rozumné, a že k němu jednou musíme dospět. Vida, dospívali jsme deset let - ale rozhodně mi to nepřijde jako něco nemyslitelného, co člověka běžně ani nenapadne. Mne by spíš ani nenapadlo, že by tomu mělo být jinak.
    CYBER_GEORGE
    CYBER_GEORGE --- ---
    JELENA: ach jo, existuje spousta jinych vydaju na ktere prispivame vsichni ze svych dani a soucasne jich vyuziva jen mensina lidi.. proc ted maji nekteri najednou tendenci resit v teto souvislosti zrovna vysoke skolstvi? Ja jak slysim tohle povidani o o danich, tak uz se mi pomalu otvira nuz v kapse - ano, je to tak dle me v poradku a minimalne ja sam prispivam mnohem radeji na skolne, nez na jine zalezitosti... viz muj prispevek z 20:04:35 19.6.2010.
    Nechci tu rozhodne rozpoutavat diskusi na tohle tema, ale existuji lide, kteri toho "plosneho zatezovani" zneuzivaji mnohem vic (ano, narazim ted mj. i na jistou narodnostni mensinu) a z tohoto uhlu pohledu opravdu nevidim jediny duvod, proc by mi melo vadit prispivat zrovna na vysoke skolstvi... Uprimne receno, nikdy by me samotneho asi ani nenapadlo se prave nad timhle nejak zamyslet.

    Btw i kdyz ja sam bych nestudoval a nikdy ani studovat nechtel, jsou tu porad jeste deti, vnuci, bratri, bratranci atp... Pokud s tim ma tedy nekdo tak strasny problem, muze si predstavovat, ze vlastne prispiva na studium nekomu blizkemu. :)

    Jinak SPEEDY to napsal dobre a ten clanek na ktery jsem odkazoval vcera ma take nejakou vypovidaci hodnotu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam