• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    FEDAJKIN: fakt nikdo neví??
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Prosimvás, je to školné na úkor příspěvků od státu nebo ne nebo se neví? Díky za rychlou odpověd!
    FIONOR
    FIONOR --- ---
    Dovolím si malou polemiku, založenou na informacích z dlouhodobějšího sledování hypoteční krize a subjektivním hodnocení.

    To srovnání s hypoteční bublinou dle mého názoru trochu pokulhává. Přinejmenším v tom, že studentské půjčky nejsou zdaleka do takové míry objektem spekulativnho obchodu (jakkoli nejde jen o tu míru) a neopírá se o ně takové množství dalších finančních subjektů. Navíc právě v USA je vysokoškolské vzdělání nastaveno úplně jinak než u nás a i když nás seriály přesvědčují o opaku, VŠ tam není standard a průměrné vzdělání, jako u nás (u nás je bakalářský titul často na obdobné úrovni jako maturita, pokud jde o získání práce) - naopak. Studium je vnímáno jako prestižní záležitost na kterou mnoho lidí náhle dosáhlo díky garancím půjček (zde paralela s hypotékami funguje) aniž by měli potřebné kvality.

    Právě nemožnost přepsat "půjčku" osobním bankrotem je v tomto případě výrazný stabilizující prvek, který má zajistit návratnost financí do systému a zabránit obdobě krizové bubliny, před kterou článek varuje (narozdíl od hypoték, kde dům měl často mizivou hodnotu a neplatiči byli už od počátku na hranici chudoby).

    Navíc čísla uvedená v článku jsou vedena v krátkodobém horizontu (4 roky - co to je pro lidi, kteří teprve hledají cestu na vrchol po studiích) a tedy nemají přílišnou relavanci. IMAO se jedná o (možná neúmyslnou) dezinterpretaci statistických údajů Federálních úřadů.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GREATDRAKE: tak mi pak dej soupis s tím co škrtly.. budu rád když se to univerzit nedotkne.
    BOBR
    BOBR --- ---
    GREATDRAKE:

    Jo, jak říkal Ježíš - něco jiného je vzdát se posledního halíře a něco jiného z přetékajícího měšce trochu uhodit. Když koukám na rozpočty ministerstva války a ministerstva betonu, a když si uvědomím všechny ty aféry a zřejmé plýtvání, tak je mi jasné, že takové škrty si mohou snadno dovolit, proto ani nijak nebojovali. Nepamatuji si na MŠMT na srovnatelné průšvihy, ale vím, že tento sektor je dlouhodobě podfinancovaný. To není situace na válce a betonu.

    Pokud jde o ty priority, Kopicová to řekla jasně a já to nehodlám zpochybňvat - prioritou je průmysl (včetně zbrojařů a stavebníků), školství má být jeho servisní podporou.

    Další věc je, jak budou ty škrty rozloženy a tam se zdá, že vězeňský psycholog ze strany ABL, tomu moc nerozumí a tak jde řešit problémy, kterým si myslí, že rozumí - tj. základní školy. Za této situace bych se vůbec nedivil, kdyby tratily univerzity (jen na ty pškolní psychology a sexuální výchovu bude třeba někde vzít) a je jasné, že neférové likvidační škrty pro AV ČR opět budou na stole.

    Takže, školství není žádnou prioritou a VŠ už vůbec ne. V to bych nedoufal.

    Ale uvidíme, zatím je to jenom na stole.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    GREATDRAKE: Pardon, jsem poněkud rozzloben.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RUDOLF: Tak ještě jednou a pomalu - To, cos linkoval je návrh ministerstva financí - který se triviálně dá nahlédnout jako něco, co procentuelně českému školství docela nadržuje.

    Není zdaleka jasné kde a jak vůbec celkově to krácení rozpočtu ministerstva školství dopadne a jak bude distribuováno. A také není jasné, zda vůbec nastane. Viz nedávná prohlášení jistých vládních politických exponentů.

    slova "stát dal jasně najevo" patří do agitky, nebo kázání, jako racionální zhodnocení je to velmi špatné, protože to v podstatě vůbec není pravda. Stát nedal najevo ale lautr nic. Krom toho, že se bude šetřit a že ministerstvo financí má "jakousi" představu jak.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GREATDRAKE: VŠ budou mít méně přostředků než teď. Ty peníze směřují mimo univerizty. Tj. rozpočet se univerzit dotkne.. a né jenom jich: Akademie věd - 128,7 milionu korun

    problém současných univenrzit je podfinancování a rozpočtová politika (alespoň uk).. stát dal jasně najevo že mu o vysoké školy nejde.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RUDOLF: tento cimrmanovský úkrok stranou je zajímavý, jaký však má vztah k původně odkazovanému článku?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GREATDRAKE: thanks for math bit of research, but we are talking about universities.
    http://domaci.ihned.cz/c1-45148300-stat-prida-mladym-ucitelum-pet-tisic-chce-za-to-petilety-uvazek

    Univerzity nebudou zdarma

    Vysoké školy naopak v příštích letech na platy učitelů peníze navíc od státu nezískají. Svým doktorům, docentům a profesorům budou moci přidat až ve školním roce 2013/2014, kdy začnou studenti veřejných vysokých škol platit odložené školné. Vláda požaduje, aby studenti platili až deset tisíc korun za semestr.

    Fakt, že základní a střední školy získají od státu peníze navíc a vysoké školy nikoli, jen potvrzuje, že hlavní prioritou nového ministra školství Josefa Dobeše univerzity nejsou. "Vysoké školy jsou až třešničkou na dortu," řekl HN Dobeš.

    Vysoké školy budou přitom díky zavedení školného od akademického roku 2013/2014 dostávat každý rok navíc 1,2 miliardy. Platit školné totiž budou pouze noví studenti, jichž začíná každoročně studovat zhruba 60 tisíc. V akademickém roce 2018/2019 by se pak měly příjmy ze školného zastavit zhruba na šesti miliardách za rok. Studenti sice budou moci platit školné až po skončení studia, ale stát začne peníze za školné dávat univerzitám ihned. Studenti budou potom splácet školné státu.

    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RUDOLF:
    let me do simple math...

    školství dostane 2,1 miliardy navíc z rezortu obrany, ale na škrtech ztratí 3 miliardy.
    Tzn. co se týče absolutních čísel bude v šetření na 4. místě.
    V celkových číslech tedy bude škrtat něco kolem 0,9 miliardy z 125 mld rozpočtu.
    To je cca 0,72% z rozpočtu

    Pro srovnání obrana:

    pracuje s 48 mld rozpočtem, ze kterého o 2,+ mld přijde kvůli učitelům, a ještě 150 mil na škrtech. Přijde tedy o cca 5% z rozpočtu

    Zemědělství má 39,5 mld - a přijde o 1,3 mld. přijde o 3,29 %
    finance přijdou o 0,4 mld z 17mld rozpočtu - přijde o cca 6%
    vnitro 61,2 mld rozpočet 1,243 mld škrt - přijde o 2,03%
    průmysl a obchod 18 mld, škrty 0,214 - přijde o 1,18 %
    zahraničních věci 6,4 mld rozpočet , 0,156 mld škrty - přijde o 2,4 %

    životní prostředí 17,7mld rozpočtu , 0,1 mld škrty -přijde o 0,5%
    místní rozvoj 8,1 mld rozpočet - 0,078 mld škrty - přijde o 0,96%
    doprava 71 mld rozpočtu, 1,5111 mld škrty -přijde o 1%
    kultura 8,3mld rozpočtu 0,1298 mld škrty - přijde o 1,5%
    zdravotnictví 7,87 mld rozpočtu, 0,1774 mld škrty -přijde o 2,25%
    spravedlnost 22mld rozpočtu, 0,501 mld škrty - přijde o 2,27%

    Krom životního prostředí a krom bumbrlíčka jménem práce a sociální věci, kde jsou vesměs mandatorní položky se škrty dotknou všech více.

    Školství na tom dopadá velmi, velmi dobře - a tedy ANO, školství je prioritou.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    BOBR: Myslím, že dlouholetá jasná a zřetelná podpora technických oborů, snaha o navázání na dobré strojírenské tradice a silný dopad technologických firem na hdp ČR je velmi těžké přehlédnout.

    České vlády se stabilně staví za vizi ČR jako země profitující ze silných průmyslových firem, se vzdělaným zázemím v příslušném oboru za posledních 15 let velmi viditelně.

    Nedovedu si představit, že by to podpora technických oborů na VŠ neměla kopírovat. Je možné s tímto nesouhlasit. Ale přehlédnout a nechápat považuji za absurdní.

    BOBR
    BOBR --- ---
    KUBZ:

    Zdravím Kubz,
    máte nejspíše pravdu. Ohledně zavádění školného, resp. reformy vzdělavání a vědy, po česku moc nechápu ten důraz na technické obory a cílenou likvidaci humanitních oborů (například metodika hodnocení vědy dává mnohem víc bodů za nejasně definovaný funkční prototyp či software než za knihu). Proč, to se pokusím ukázat níže.

    Bílá kniha (dále BKTV) uvádí, že je málo absolventů technik, plánované prohlášení vlády přímo jmenuje technické obory jako strategické, podle ex-ministryně Kopicové průmysl strádá nedostatkem pracovních sil. Dokument, o který explicite opírá svá tvrzení BKTV, se jmenuje Strategické potřeby průmyslu v letech 2008-2011 (http://www.spcr.cz/cz/dokumenty/snemy/vh_071030/strategie_sp_08_11.pdf) a jeho autorem je Svaz průmyslu a dopravy. Jedná se o devíti stránkovou deklaraci, kde se v bodech - bez metody a analýz - mluví o tom, co je třeba. Je to prostě vyjádření přání občanského sdružení, nic víc, nic míň.

    Autoři BKTV ale podivným způsobem přehlédli jiný dokument, resp. jiné - tentokrát opravdové - výzkumy. Od roku 2002 totiž existují velmi solidní data o zaměstnatelnosti absolventů podle univerzit a fakult (http://www.strediskovzdelavacipolitiky.info/download/Absolventi%20VS%202009%20Zprava%20Jan10.pdf). Tato studie jasně ukazuje, že trh jeví o některé technické obory spíše nezájem.

    Tabulka míry nezaměstnanosti absolventů ukazuje, že tato je u UK 1,1%, u FFUK 2%, zatímco ČVUT má míru 2,8%, tamní fakulta strojní 5,1 %, architekti 3,7 %. TU Liberec (znalci vědí, že jejich lidé sedí v různých orgánech ovlivňujících reformy) má tuto míru 3,9 %.

    Jasně je i to, že o studium technických oborů nemají velký zájem ani uchazeči , neboť právě jejich malý počet stojí za tím, že tam často nejsou ani přijímačky, ale hlavně situace, kdy VŠ dostávají peníze hlavně podle počtu studentů (tzv. normativ) technikám nakloněna není. Demografický vývoj může způsobit "vymření" některých pracovišť.

    Shrnuto, na trhu práce absolventi technik nijak výrazně neabsentují, uchazeči o tyto obory enormní zájem nemají. Vláda přesto nekriticky přijímá přání Svazu průmyslu a dopravy. Odtud myšlenky na umělé a direktivní snižování školného u technik, zatímco humanitním oborů se nakáže mít školné vyšší. Tento způsob reformy není ani strategický, ani ideologický (neoliberální) - je to podlehnutí tlakům podnikatelské lobby.
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    BOBR: Chapu.
    Dokazu si predstavit, ze urcite obory byly drive povazovane za "pavedy" a tak byly podfinancovane. Naopak technicke obory jsou (citi se) podfinancovane az ted.
    BOBR
    BOBR --- ---
    KUBZ: Tak žádná tvrdá data pro to tvrzení nemám, vycházím ale z toho, v jakém stavu jsou například budovy a jak zanedbaný byl rozvoj a vybavení. To všechno se muselo dohánět po 1989 a ještě k tomu zvyšovat počty studentů.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Neonormalizace vzdělání aneb Jak nezačít přemýšlet jako klient. Blog - Jakub Homolka (blog.respekt.cz)
    http://jakubhomolka.blog.respekt.cz/c/147070/Neonormalizace-vzdelani-aneb-Jak-nezacit-premyslet-jako-klient.html
    KUBZ
    KUBZ --- ---
    BOBR: diky, da se nejakym zdrojem podporit tvrzeni "... VŠ sektor byl dlouhodobě podfinancován již před rokem 1989."?
    Me jeden kmet na VUT v Br. tvrdil, ze dostavali o 80% vic v osmdesatych letech, a to bez zapocitani inflace.
    BOBR
    BOBR --- ---
    Oprava:

    Zdravím,
    jak to vidím já http://sladek.blog.respekt.cz/c/146874/Skolne-nesmi-i-nadale-byt-bianco-sekem.html .

    Nejsem a priori proti školnému, jen mi nepřijde dobré zavádět je za každou cenu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam