• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    Pokud je v tom něco vědeckýho a je to k něčemu, hažte to sem. Berem všechno: chemii, fyziku, filozofii, matematiku, psychologii... a další


    Za přílišné a především opakované OT budou dárkové poukazy v podobě RO a ovocných košů s banány.

    Kecy k věci tu nechám, hlavně když budou vtipný. Zbytek mažu.





    Ňáký odkazy... vozte to sem na dvoukoláku a pište to tam hráběma.
    http://wiki.matfyz.cz/wiki/Category:Humor
    http://www.frozen-planet.mysteria.cz/pages/vtipy/m-vtipy.php
    http://fora.tv/2009/11/08/Science_Laughs_Science_Comedi
    rozbalit záhlaví
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    LYCO: Na to praktikum typicky nejsou potřeba nějaké dodatečné znalosti (drtivou většinu znají z přednášky, která tomu praktiku předchází), občas je tam něco navíc a je to pokryto studijním textem, kde jsou zavedeny základní vztahy, je tam nějaký obrázek atd. (cca 2-10 stran). Studijní text si student přečte a promyslí, většinu z toho opravdu zná (nebo by znát měl), takže to není 100 % nových informací. A pokud něčemu nerozumí, je na zařátku praktika prostor se zeptat vyučujících. (On je ale prostor se ptát i po praktiku i kdykoliv jindy.)
    Jako ukázku přikládám text k úloze měření viskozity.
    Zadání té úlohy je potom např. takovéto:
    1) Změřte dynamickou viskozitu destilované vody při pokojové teplotě metodou výtoku kapaliny kapilárou z Mariotteovy láhve.
    2) Určete teplotní závislost kinematické viskozity destilované vody v oboru teplot od 20 °C do 60 °C pomocí Ubbelohdeova viskozimetru.
    3) Sestrojte graf teplotní závislosti kinematické viskozity. Určete aktivační energii děje.
    ... takže dvě poměrně přímočará měření, data vynesou do grafu a nafitují modelovou funkcí, kterou znají z teorie (studijního textu), vyhodnotí jeden parametr a vše správně okomentují a odiskutují. Tohle opravdu není práce na 2 dny, spíše na 2 hodiny. Pochopitelně, první nebo druhý protokol člověk patlá déle, dvacátý už sype za zlomek času.
    Tohle mi přijde zcela srovnatelné s ostatními předměty. Ve druhém semestru mají fyzici:

    Elektřina a magnetismus 8 kreditů 4/2 Z+Zk
    Praktikum I - Mechanika a molekulová fyzika 5 kreditů 0/3 KZ
    Matematická analýza II 9 kreditů 4/3 Z+Zk
    Lineární algebra II 5 kreditů 2/2 Z+Zk
    Tělesná výchova II 1 kredit 0/2 Z
    Anglický jazyk 1 kredit 0/2 Z
    ... a poskládat 5 kreditů z předmětů o programování a případně si zapisují také nějaké výběrové (nepovinné) předměty.
    24 hodin čistého času týdně, k tomu srovnatelný čas věnovaný studiu ještě doma, holt podobně jako full-time job. Je to oproti jiným školám poměřně hodně, ale taky se jedná o spíše náročnější školu, prostě ne úplně typově škola pro MAKROUSEK, kam by si lidi chodili "pro titul".
    Pokud srovnáváme praktikum např. s lingebrou, obojí za 5 kreditů, tak lingebra má vyšší hodinovou dotaci (4 vs 3, 13 týdnů výuky vs 9 úloh v praktiku), je potřeba se učit na zápočet a na zkoušku, nějak fungovat na cvičeních, učit se průběžně, případně dělat domácí úkoly, jsou-li zadány atd. V praktikách je podobný čas holt nutno započítat na vypracování protokolu. Imho to vychází v součtu časově dost podobně jako u jiných předmětů. A dovolím si tvrdit, že znalosti získané v tom praktiku jsou opravdu potřeba (jak zpracovat data - bez toho se prostě fyzik neobejde).

    LYCO
    LYCO --- ---
    GUMBA: obsahuje ten tvůj časový odhad rezervu na učení se? Protože já když se něco učím, tak je normální že se zaseknu při výkladu a musím se vracet a pak složitě dohánět, že něco pochopím špatně a trvá mi vůbec přijít na to že tomu nerozumím, že nestíhám a musím věci odložit a pak trvá se k nim zase vrátit...

    S těmi hodinami co píšeš mi 2 dny pro studenta přijdou jako docela rozumný odhad.
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    87HIGHFLYER: Jen začátečníci. Pak si pořídí ještě imaginární a mají svět vcelku komplexní.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ASHLEY: matematici maji realny svet?
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: Jsem se lekl ze to posledni slovo je McDonald. No tak podival jsem se na ten McKinsey, a za me dobry. Hned na prvni strance maji napsane slovo nejistota:
    "The critical role of commodity trading in times of uncertainty"
    :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    OMNIHASH: Sigh. Tohle je takový evergreen, ale není to tak.
    Ta úloha typicky obashuje změření několika jednoduchých závislostí, málokdy je to nějaké složitější vyhodnocování. Takže časové náklady jsou imho:
    - přečtení studijního textu (odborně to obvykle znají z přednášek, jde si spíše o doplnění či připomenutí) a příprava na měření (rozmyslet si, co budu dělat) ... cca 1 hodina
    - vlastní měření, kdy s exp. setupem je vyučující seznámí, vlastní měření typicky rovnou píší do počítače a na konci měření mají obvykle už příslušné grafy ... 4 vyučovací hodiny tj. 3 hodiny
    - sepsání protokolu ... ano, tohle může zvlášť ze začátku zabrat více času, nicméně často si to přinesou významně předzpracované už z měření, takže jde obvykle spíše o čas na sepsání teoretického úvodu, diskuse, nějakou finální kontrolu atd. Po nabrání zkušeností tohle nemůže zabrat víc než 2 hodiny. Pokud samozřejmě student netuší, jak nafitovat lineární závislost nebo jak spočítat standardní odchylku, tak se to protáhne... (Pozn.: mají k tomu absolvovaný dvouhodinový předmět v předchozím semestru, dále mohou konzultovat s vyučujícími v praktiku.)
    Celkově to tedy fakt nevyjde na 2 dny týdně. Ale tyhle přepálené časové rámce někteří studenti rádi sdělují svým senátorům ze SKASu, jako že jim protokol zabral desítky hodin a podobně, pak se to řeší s proděkanem, který je odborností myslím počítačový lingvistik, takže to je pak celé takový pěkný vědecký vtip.

    Ta neoblíbenost praktik imho pochází ze zaměření, se kterým studenti na fakultu nastupují. Ono obecně je trochu potíž vysvětlit studentům, kteří právě nastoupili nebo jsou v prvních dvou třech semestrech, že ve fyzice existuje taky něco jiného než teoretická fyzika a astronomie, a že to "něco" tvoří asi tak 95 % fyziky. Prostě tak přijdou přednastavení, a když se je nepovede včas přesvědčit, tak ty zmíněné obory tedy i absolvují (diplomka na fázové transformace v černé díře je vlastně celkem fajn zábava, no offense), akorát pak teda většina skončí v institucích typu ČNB, McKinsey, ...
    ASHLEY
    ASHLEY --- ---
    OMNIHASH: matematici mají laborky?
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: takze to chce nejaky TACR na zmenu gymnazialnich osnov. Kdo ho napise? Vyborne, GUMBA se hlasi :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GUMBA: 9 laborek za semestr je slušná galej, to jsou zabitý dva dny v každým týdnu semestru kromě prvního, posledního a mezizkouškovýho, se nedivím, že na to matematici kašlou...
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Ano, mám zkušenost, že si to přinášejí ze základky či gymplu. A někteří to mají fakt zažrané hluboko. Udělal jsem cca 5 lety takový pokus a vůbec se na začátku semestru nezmínil o maximální chybě. Přesto se v testu (kterému předcházely hodiny a hodiny s rozděleními a hustotami pravděpodobnosti na všechny možné způsoby, první druhé třetí bambilionté momenty, centrální limitní věta, přenos nejistoty a tak dále) několikrát sčítaly různé zdroje chyb v prvních mocninách ...

    Na druhou stranu se musím studentů zastat, protože to prostě nemají lehké (ona to jejich generace ostatně nemá lehké ani bez studia na MFF), na některé z těch věcí si je potřeba zvyknout a oni během základky a gymplu obvykle s neúplnými čísly vůbec nepřijdou do kontaktu. Občas se stane, že jim něco půl semestru vykládáme, a pak to o pár měsíců nějaký kolega zazdí tím, že jim tvrdí opak. Osvěta o tom, že změřená data studenti opravdu budou interpolovat závislostí, jinak to žádná závislost prostě není, tak ta už se mi podařila před cca 10 lety (a to i mezi některými kolegy, kteří studentům tvrdili něco jiného)
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: vyborne, mas pochvalu :) Ale tohle si asi clovek nese uz z gymplu, ne? Asi bych si mel zjstit co se vlastne uci na gymplech.
    Tak me napada, ze tohle spada do meho popisu prace, cast "osveta". Uzasne, kecam na nyxu a pracuju zaroven :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Nevím jak ostatní vyučující, ale zrovna já jim to v prváku říkám správně :) Bohužel v některých studentech to vydrží jen do zápočtového testu :)

    GREATDRAKE: Tss! Už stačí udělat jen 9 úloh za semestr, zadání u většiny úloh se zkrátilo tak o třetinu, atd atd. Fakt po všech stránkách se to oproti dřívějšku zjednodušilo. Ale studenti stejne brblají....

    MHO: Každopádně teď mi šrotuje, kdo z dozorů v jedničce je tvůj švagr :)
    KENJIRO
    KENJIRO --- ---
    Velice mne překvapilo zjištění, že Albert Einstein nebyl jen teoretický fyzik, ale že skutečně existoval.
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    MHO: pokud je to MFF tak muzu vyhrabat sve stare protokoly. Byval jsem podobne uprimny. Nejspis jako jedinemu v historii MFF UK mi znamkovali cestinu. Tehdy jsem je postavil pred jednoduche rozhodnuti. Bud to bude spatne cesky, nebo spravne anglicky... Vybrali si cestinu.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    MHO: Koukám, že na míře frustrace kterou fyzikální laborky na MFF způsobují studentům se za poslední dvě dekády moc nezměnilo :)
    QZUZKA
    QZUZKA --- ---
    MHO: to vypadá jako pokus o optimalizaci čas/body. Pokud je známo, kolik bodů je za kterou část, jednu z nich vypustit a ani neblafovat je poměrně fér.

    To je stará pravda o hodnocení vědy. Vědci jsou adaptabilní a pokud systém odměňuje nějaké typy výstupů více než jiné, budou vědci produkovat ty. Takže stačí zavést systém odměňování, který oceňuje kvalitní vědu, a vědci se přizpůsobí.
    MHO
    MHO --- ---
    KAERO: tvoji připomínku mu předám, určitě jej potěší! Jinak se jedná o druhý ročník fyziky na MFF.
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    MHO: nahodou, alespon uprimne. Kdysi po me zena chtivavala, at ji pomaham protokoly a pisemky opravovat. Ne ze bych rozumnel medicine a chemii, ale kdyz pri michani roztoku stravil student celou stranku prostou trojclenkou, mnohokrat sve vypocty preskrtal, aby nakonec dospel k zaveru ze do 3dl kadinky musi nalit asi 30 litru vody, aby dosahl pozadovane koncentrace, tak jsem tam v zoufalstvi dopsal, at si dojde pro hadr, utre tu spoust a vrati se na zakladni skolu, kde se uci chapani slovnich uloh. Podepsal jsem se Batman. Netreba rikat, ze od te doby po me zena uz zadnou praci nechce.
    KAERO
    KAERO --- ---
    MHO:Vysoka skola? Koukam ze pojem nejistota tam jeste nedorazil. No je pravda ze na moji alma mater se mi povedlo protlacit pojem nejistota teprve ~50 let po formalizaci pojmoslovi a 25 let po standardizaci. Pozorovat setrvacnost skolstvi v primem prenosu je vzrusujici, asi jako merit rychlost pohybu tektonickych desek.
    MHO
    MHO --- ---
    Švagr včera měl lehký záchvat hysterie při opravování protokolů z laborek na nejmenované vysoké škole. Naposílal mi asi dvacet fotek, 50 nadávek. Vybírám asi to nejlepší, snad vám to přijde vtipné.

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    _
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam