• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    KAERO
    KAERO --- ---
    MAKROUSEK: jestli ti vejska dala jen tohle, tak jsi malo daval pozor na prednaskach :)
    Me teda vyska naucila resit problemy, dala mi orientaci v oboru, znalosti v oboru, schopnost nastudovat si novou oblast, naucila me zakousnout se do problemu, no a taky mi dala nejakou praxi.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JON: Jediny, co ti vejska da, je titul, to, ze terminy se musej dodrzovat a pak znamosti, ktere ti pozdeji v zivote pomuzou. Nic vic, nic min.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    takovej je zivot, nekdo akadamicky prostredi dava, nekdo zase nedava. spis je smutny, kdyz si nekdo nedokaze po dvou letech priznat, ze mu studium nejde, proste neni akademickej typ a nenajde odvahu jit na studijni odevzdat index. zivot je i o tom poznat, na co mam a na co ne.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GUMBA: já sem několikanásobnej neúspěšnej ČVUT student, a na čom sem pokaždý pohořel, byla časová náročnost jednotlivejch předmětů. Je strašlivě frustrující skončit školu ne proto, že jí nerozumím a nedávám, ale proto, že kreslím pomalu, a tak mi domácí úkoly na architektuře zaberou deset hodin denně, přičemž zdaleka nejvíc vždycky zabral jeden nesmyslně nastavenej předmět, co měl oficiální dotaci dvě tři hodiny, ale všichni jasně počítali s tím, že strávíš minimálně celý odpoledne úkolama na další hodinu. Na FA deskriptiva, kde se rýsovala A3 podle zadání, učitel si přines průsviťnák s výsledkem, přiložil ti to na tvůj, a jak to nelícovalo, jel si to znova. Na FSV zase soustava 30 rovnic o 30 neznámejch, kterýs zadával do nějakýho automatu s přesností asi na 15 platnejch číslic, aby ses vešel do povolenýho rozptylu, a nedej bože, kdyžs to počítal s normální kalkulačkou, co trapně zaokrouhlila už u dvanáctý číslice.
    Chápu, že na MFF potřebujete fyzikální laborky, jenom bych zvážil, jestli objem kreditů odpovídá objemu práce, který do předmětu musej studenti vložit, a jestli pernamentě pyskujou, že to nesedí, tak to asi nesedí. Nevím, kolik máte předmětů na semestr, ale naprosto chápu, že pokud jich je+-10 jako na FA/FSV, tak lidi remcaj, když strávěj 30% učebního času vypracováváním protokolů pro ušmudlanej trojkredit.
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    JON: Naštěstí v souladu s Českou tradicí si nikdo nikdy oficiálně na tyto postupy nestěžoval, a proto se už vůbec nikde stále vesele používají. Win-win!
    NOHOUS
    NOHOUS --- ---
    JON: ale to je přece esence českého školství
    JON
    JON --- ---
    GUMBA: ja si taky vyleju traumatko z laborek - za mejch casu dochazky na FEL byla kazda laborka takovej malej zapocet - na zacatku se psal test - kdo nedal, nepokracoval k mereni a musel si najit nahradni termin (coz bylo dost komplikovany). Obsluhy laborek nebylo zahodno se vubec na neco ptat - opet to mohlo vest k vypovezeni a nahradnimu terminu. Samotny provedeni mereni taky nebylo uplne casove nenarocny, a parkrat se mi stalo, ze jsem udelal chybu a nasledne mereni nestihl a zase nahradni termin.
    Jako taky je to forma vyuky - ale treba u nejakyho toho zapojovani ruzny elektroniky me treba mrzi, ze se s nama ty typci nebavili o takovejch jakoze praktickejch vecech - treba jak debugovat, kdyz si myslim, ze mam vsechno dobre, ale evidentne to dela neco jinyho apod.

    U statnic jsem na otazku jestli vim co to je Wieneruv filtr odpovedel popravde ze nevim. Na pomocnou otazku "Nemusite do detailu, kolego, staci jestli mate predstavu o fyzikalnim principu" jsem popravde rekl, ze nemam, dostal dvojku a hotovo, takze si nemam na co stezovat.

    Ale mohli me treba neco naucit, ne mi jen dat cas a praskat bicem, abych se ucil sam (coz i to je docela dobry, o tom zadna).
    LYCO
    LYCO --- ---
    GUMBA: obsahuje ten tvůj časový odhad rezervu na učení se? Protože já když se něco učím, tak je normální že se zaseknu při výkladu a musím se vracet a pak složitě dohánět, že něco pochopím špatně a trvá mi vůbec přijít na to že tomu nerozumím, že nestíhám a musím věci odložit a pak trvá se k nim zase vrátit...

    S těmi hodinami co píšeš mi 2 dny pro studenta přijdou jako docela rozumný odhad.
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    87HIGHFLYER: Jen začátečníci. Pak si pořídí ještě imaginární a mají svět vcelku komplexní.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ASHLEY: matematici maji realny svet?
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: Jsem se lekl ze to posledni slovo je McDonald. No tak podival jsem se na ten McKinsey, a za me dobry. Hned na prvni strance maji napsane slovo nejistota:
    "The critical role of commodity trading in times of uncertainty"
    :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    OMNIHASH: Sigh. Tohle je takový evergreen, ale není to tak.
    Ta úloha typicky obashuje změření několika jednoduchých závislostí, málokdy je to nějaké složitější vyhodnocování. Takže časové náklady jsou imho:
    - přečtení studijního textu (odborně to obvykle znají z přednášek, jde si spíše o doplnění či připomenutí) a příprava na měření (rozmyslet si, co budu dělat) ... cca 1 hodina
    - vlastní měření, kdy s exp. setupem je vyučující seznámí, vlastní měření typicky rovnou píší do počítače a na konci měření mají obvykle už příslušné grafy ... 4 vyučovací hodiny tj. 3 hodiny
    - sepsání protokolu ... ano, tohle může zvlášť ze začátku zabrat více času, nicméně často si to přinesou významně předzpracované už z měření, takže jde obvykle spíše o čas na sepsání teoretického úvodu, diskuse, nějakou finální kontrolu atd. Po nabrání zkušeností tohle nemůže zabrat víc než 2 hodiny. Pokud samozřejmě student netuší, jak nafitovat lineární závislost nebo jak spočítat standardní odchylku, tak se to protáhne... (Pozn.: mají k tomu absolvovaný dvouhodinový předmět v předchozím semestru, dále mohou konzultovat s vyučujícími v praktiku.)
    Celkově to tedy fakt nevyjde na 2 dny týdně. Ale tyhle přepálené časové rámce někteří studenti rádi sdělují svým senátorům ze SKASu, jako že jim protokol zabral desítky hodin a podobně, pak se to řeší s proděkanem, který je odborností myslím počítačový lingvistik, takže to je pak celé takový pěkný vědecký vtip.

    Ta neoblíbenost praktik imho pochází ze zaměření, se kterým studenti na fakultu nastupují. Ono obecně je trochu potíž vysvětlit studentům, kteří právě nastoupili nebo jsou v prvních dvou třech semestrech, že ve fyzice existuje taky něco jiného než teoretická fyzika a astronomie, a že to "něco" tvoří asi tak 95 % fyziky. Prostě tak přijdou přednastavení, a když se je nepovede včas přesvědčit, tak ty zmíněné obory tedy i absolvují (diplomka na fázové transformace v černé díře je vlastně celkem fajn zábava, no offense), akorát pak teda většina skončí v institucích typu ČNB, McKinsey, ...
    ASHLEY
    ASHLEY --- ---
    OMNIHASH: matematici mají laborky?
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: takze to chce nejaky TACR na zmenu gymnazialnich osnov. Kdo ho napise? Vyborne, GUMBA se hlasi :)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GUMBA: 9 laborek za semestr je slušná galej, to jsou zabitý dva dny v každým týdnu semestru kromě prvního, posledního a mezizkouškovýho, se nedivím, že na to matematici kašlou...
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Ano, mám zkušenost, že si to přinášejí ze základky či gymplu. A někteří to mají fakt zažrané hluboko. Udělal jsem cca 5 lety takový pokus a vůbec se na začátku semestru nezmínil o maximální chybě. Přesto se v testu (kterému předcházely hodiny a hodiny s rozděleními a hustotami pravděpodobnosti na všechny možné způsoby, první druhé třetí bambilionté momenty, centrální limitní věta, přenos nejistoty a tak dále) několikrát sčítaly různé zdroje chyb v prvních mocninách ...

    Na druhou stranu se musím studentů zastat, protože to prostě nemají lehké (ona to jejich generace ostatně nemá lehké ani bez studia na MFF), na některé z těch věcí si je potřeba zvyknout a oni během základky a gymplu obvykle s neúplnými čísly vůbec nepřijdou do kontaktu. Občas se stane, že jim něco půl semestru vykládáme, a pak to o pár měsíců nějaký kolega zazdí tím, že jim tvrdí opak. Osvěta o tom, že změřená data studenti opravdu budou interpolovat závislostí, jinak to žádná závislost prostě není, tak ta už se mi podařila před cca 10 lety (a to i mezi některými kolegy, kteří studentům tvrdili něco jiného)
    KAERO
    KAERO --- ---
    GUMBA: vyborne, mas pochvalu :) Ale tohle si asi clovek nese uz z gymplu, ne? Asi bych si mel zjstit co se vlastne uci na gymplech.
    Tak me napada, ze tohle spada do meho popisu prace, cast "osveta". Uzasne, kecam na nyxu a pracuju zaroven :)
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    KAERO: Nevím jak ostatní vyučující, ale zrovna já jim to v prváku říkám správně :) Bohužel v některých studentech to vydrží jen do zápočtového testu :)

    GREATDRAKE: Tss! Už stačí udělat jen 9 úloh za semestr, zadání u většiny úloh se zkrátilo tak o třetinu, atd atd. Fakt po všech stránkách se to oproti dřívějšku zjednodušilo. Ale studenti stejne brblají....

    MHO: Každopádně teď mi šrotuje, kdo z dozorů v jedničce je tvůj švagr :)
    KENJIRO
    KENJIRO --- ---
    Velice mne překvapilo zjištění, že Albert Einstein nebyl jen teoretický fyzik, ale že skutečně existoval.
    ZETOR_13
    ZETOR_13 --- ---
    MHO: pokud je to MFF tak muzu vyhrabat sve stare protokoly. Byval jsem podobne uprimny. Nejspis jako jedinemu v historii MFF UK mi znamkovali cestinu. Tehdy jsem je postavil pred jednoduche rozhodnuti. Bud to bude spatne cesky, nebo spravne anglicky... Vybrali si cestinu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam