• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    DAVIDOWITCH
    DAVIDOWITCH --- ---
    MAKROUSEK: Delam v komercni sfere, mam dostudovano a skola mi dala celkem dost veci co se mi v praci realne hodej. (Minus znacnej kus bakalare teda, ale to je prevazne tim ze sem mel prumku s tim zamerenim a bakalar bylo hodne opacko, pripadne jen trochu jinej spin na stejny tema)
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GUMBA: jako s pěti předmětama to plus mínus odpovídá. Tohle byla specialita FSv, předmět za dva kredity, jedna dvouhodinová přednáška tejdně, akorát si na každý dostal 2 výkresy, co sem smolil čtyři hodiny každej. To bylo poprvé v životě, co sem si během zápočtovýho tejdne experimnetálně ověřil, že spánková deprivace vede k full spektrum halucinacím a i cesta metrem k odevzdání výkresů může přinýst zážitky jak z Dračího Doupětě. Po druhým semestru jsem to zabalil a přesunul se na VŠE, kdy udělat bakaláře včetně sepsání práce zabralo míň času a námahy, než tady neprolízt prvním ročníkem.
    Ad psychohygiena, dobře pro vás, na tom FSv to bylo tak nesmyslně vyhrocený - studenti vs. profesoři, FSv vs. FA, geodeti vs. stavbaři, že moc nechápu, jakto že už tam dávno nepobíhal nějakej magor s pistolkou, mě tenkrát od nějaký podobný akce zachránilo jenom to, že sem si po roce v těžkejch depresí s tužkou v ruce každej den tak dlouho, až sem si z ní vyrobil mozoly od pravítka, našel před zkouškovým první vážnější známost, a myšlenky na vystřílení katedry mechaniky přebila vize pravidelnýho sexu.
    Vylítnul sem ve finále na tom, že sem z testu dostal 49.5 bodu z 50 potřebnejch na projití, páč zadání někdo kopíroval na kopírce, který docházela barva, takže jeden příklad ze tří neměl úplný zadání a nešel spočítat správně. Kdyby mě tenkrát Martinka neopětovala mojí nehynoucí lásku, už mám svůj článek na wiki, takhle sem si naštěstí jenom sbalil spacák a stan a jeli sme zewlit na měsíc do přírody, kde sem prvních 14 dní spal 12hodin denně+, abych dohnal půlroční deficit...
    KAERO
    KAERO --- ---
    MAKROUSEK: Treba ja se zivim na pomezi. Pulka prijmu z komercni sfery (sluzby), pulka z ruznych grantu.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GUMBA: To jsem nevymyslel ja, to vymyslel tento vizionar:
    Ken Robinson: Ken Robinson říká: Školy ničí kreativitu | TED Talk
    https://www.ted.com/talks/sir_ken_robinson_do_schools_kill_creativity?subtitle=cs&language=cs
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    MAKROUSEK: Pokud jsi chodil do školy jen kvůli titulu, drilu v time managementu a známostem, tak si dovedu představit, že takový dojem o funkci vzdělávacího systému můžeš mít. Každopádně ten systém má mnoho funcí, "naucit lidi, jak zit" v určitém smyslu může být jedna část, ale ne ta jediná ani nejdůležitější.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GUMBA: Prave. To by licovalo s tim, ze cilem vzdelavaciho systemu je vygenerovat co nejvic profesoru. A ne naucit lidi, jak zit.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    MAKROUSEK: Z toho, co jsem napsal, je to poměrně zřejmé.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    GUMBA: A ty se zivis v komercni nebo v akademicke sfere?
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    JON: Poslal bych naše studenty na týden do laborek na FEL, aby si vážili toho, co mají :)

    OMNIHASH: Myslím, že nejsi výjimka. Mnoho studentů v prvních ročnících s tím bojuje i dnes (nic nestíhám, nemám čas na koníčky ani kamarády atd.). Snažíme se to řešit, od covidových let mají prváci své skupiny s jedním pedagogem a jedním starším studentem, snažíme se jim radit, jak to zvládat (od organizace studia a jak se připravovat až třeba po psychohygienu), fakulta má k dispozici psychologa atd. Není to dokonalé, ale určitě je to výrazně lepší než třeba za mých studentských let - já jsem za svůj několikaletý pobyt na matfyzáckých kolejích zažil 3 sebevraždy.
    Objem práce vs. kredity to imho nijak nevybočuje, viz GUMBA.
    GUMBA
    GUMBA --- ---
    LYCO: Na to praktikum typicky nejsou potřeba nějaké dodatečné znalosti (drtivou většinu znají z přednášky, která tomu praktiku předchází), občas je tam něco navíc a je to pokryto studijním textem, kde jsou zavedeny základní vztahy, je tam nějaký obrázek atd. (cca 2-10 stran). Studijní text si student přečte a promyslí, většinu z toho opravdu zná (nebo by znát měl), takže to není 100 % nových informací. A pokud něčemu nerozumí, je na zařátku praktika prostor se zeptat vyučujících. (On je ale prostor se ptát i po praktiku i kdykoliv jindy.)
    Jako ukázku přikládám text k úloze měření viskozity.
    Zadání té úlohy je potom např. takovéto:
    1) Změřte dynamickou viskozitu destilované vody při pokojové teplotě metodou výtoku kapaliny kapilárou z Mariotteovy láhve.
    2) Určete teplotní závislost kinematické viskozity destilované vody v oboru teplot od 20 °C do 60 °C pomocí Ubbelohdeova viskozimetru.
    3) Sestrojte graf teplotní závislosti kinematické viskozity. Určete aktivační energii děje.
    ... takže dvě poměrně přímočará měření, data vynesou do grafu a nafitují modelovou funkcí, kterou znají z teorie (studijního textu), vyhodnotí jeden parametr a vše správně okomentují a odiskutují. Tohle opravdu není práce na 2 dny, spíše na 2 hodiny. Pochopitelně, první nebo druhý protokol člověk patlá déle, dvacátý už sype za zlomek času.
    Tohle mi přijde zcela srovnatelné s ostatními předměty. Ve druhém semestru mají fyzici:

    Elektřina a magnetismus 8 kreditů 4/2 Z+Zk
    Praktikum I - Mechanika a molekulová fyzika 5 kreditů 0/3 KZ
    Matematická analýza II 9 kreditů 4/3 Z+Zk
    Lineární algebra II 5 kreditů 2/2 Z+Zk
    Tělesná výchova II 1 kredit 0/2 Z
    Anglický jazyk 1 kredit 0/2 Z
    ... a poskládat 5 kreditů z předmětů o programování a případně si zapisují také nějaké výběrové (nepovinné) předměty.
    24 hodin čistého času týdně, k tomu srovnatelný čas věnovaný studiu ještě doma, holt podobně jako full-time job. Je to oproti jiným školám poměřně hodně, ale taky se jedná o spíše náročnější školu, prostě ne úplně typově škola pro MAKROUSEK, kam by si lidi chodili "pro titul".
    Pokud srovnáváme praktikum např. s lingebrou, obojí za 5 kreditů, tak lingebra má vyšší hodinovou dotaci (4 vs 3, 13 týdnů výuky vs 9 úloh v praktiku), je potřeba se učit na zápočet a na zkoušku, nějak fungovat na cvičeních, učit se průběžně, případně dělat domácí úkoly, jsou-li zadány atd. V praktikách je podobný čas holt nutno započítat na vypracování protokolu. Imho to vychází v součtu časově dost podobně jako u jiných předmětů. A dovolím si tvrdit, že znalosti získané v tom praktiku jsou opravdu potřeba (jak zpracovat data - bez toho se prostě fyzik neobejde).

    KAERO
    KAERO --- ---
    MAKROUSEK: jestli ti vejska dala jen tohle, tak jsi malo daval pozor na prednaskach :)
    Me teda vyska naucila resit problemy, dala mi orientaci v oboru, znalosti v oboru, schopnost nastudovat si novou oblast, naucila me zakousnout se do problemu, no a taky mi dala nejakou praxi.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JON: Jediny, co ti vejska da, je titul, to, ze terminy se musej dodrzovat a pak znamosti, ktere ti pozdeji v zivote pomuzou. Nic vic, nic min.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    takovej je zivot, nekdo akadamicky prostredi dava, nekdo zase nedava. spis je smutny, kdyz si nekdo nedokaze po dvou letech priznat, ze mu studium nejde, proste neni akademickej typ a nenajde odvahu jit na studijni odevzdat index. zivot je i o tom poznat, na co mam a na co ne.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    GUMBA: já sem několikanásobnej neúspěšnej ČVUT student, a na čom sem pokaždý pohořel, byla časová náročnost jednotlivejch předmětů. Je strašlivě frustrující skončit školu ne proto, že jí nerozumím a nedávám, ale proto, že kreslím pomalu, a tak mi domácí úkoly na architektuře zaberou deset hodin denně, přičemž zdaleka nejvíc vždycky zabral jeden nesmyslně nastavenej předmět, co měl oficiální dotaci dvě tři hodiny, ale všichni jasně počítali s tím, že strávíš minimálně celý odpoledne úkolama na další hodinu. Na FA deskriptiva, kde se rýsovala A3 podle zadání, učitel si přines průsviťnák s výsledkem, přiložil ti to na tvůj, a jak to nelícovalo, jel si to znova. Na FSV zase soustava 30 rovnic o 30 neznámejch, kterýs zadával do nějakýho automatu s přesností asi na 15 platnejch číslic, aby ses vešel do povolenýho rozptylu, a nedej bože, kdyžs to počítal s normální kalkulačkou, co trapně zaokrouhlila už u dvanáctý číslice.
    Chápu, že na MFF potřebujete fyzikální laborky, jenom bych zvážil, jestli objem kreditů odpovídá objemu práce, který do předmětu musej studenti vložit, a jestli pernamentě pyskujou, že to nesedí, tak to asi nesedí. Nevím, kolik máte předmětů na semestr, ale naprosto chápu, že pokud jich je+-10 jako na FA/FSV, tak lidi remcaj, když strávěj 30% učebního času vypracováváním protokolů pro ušmudlanej trojkredit.
    ALCATOR
    ALCATOR --- ---
    JON: Naštěstí v souladu s Českou tradicí si nikdo nikdy oficiálně na tyto postupy nestěžoval, a proto se už vůbec nikde stále vesele používají. Win-win!
    NOHOUS
    NOHOUS --- ---
    JON: ale to je přece esence českého školství
    JON
    JON --- ---
    GUMBA: ja si taky vyleju traumatko z laborek - za mejch casu dochazky na FEL byla kazda laborka takovej malej zapocet - na zacatku se psal test - kdo nedal, nepokracoval k mereni a musel si najit nahradni termin (coz bylo dost komplikovany). Obsluhy laborek nebylo zahodno se vubec na neco ptat - opet to mohlo vest k vypovezeni a nahradnimu terminu. Samotny provedeni mereni taky nebylo uplne casove nenarocny, a parkrat se mi stalo, ze jsem udelal chybu a nasledne mereni nestihl a zase nahradni termin.
    Jako taky je to forma vyuky - ale treba u nejakyho toho zapojovani ruzny elektroniky me treba mrzi, ze se s nama ty typci nebavili o takovejch jakoze praktickejch vecech - treba jak debugovat, kdyz si myslim, ze mam vsechno dobre, ale evidentne to dela neco jinyho apod.

    U statnic jsem na otazku jestli vim co to je Wieneruv filtr odpovedel popravde ze nevim. Na pomocnou otazku "Nemusite do detailu, kolego, staci jestli mate predstavu o fyzikalnim principu" jsem popravde rekl, ze nemam, dostal dvojku a hotovo, takze si nemam na co stezovat.

    Ale mohli me treba neco naucit, ne mi jen dat cas a praskat bicem, abych se ucil sam (coz i to je docela dobry, o tom zadna).
    LYCO
    LYCO --- ---
    GUMBA: obsahuje ten tvůj časový odhad rezervu na učení se? Protože já když se něco učím, tak je normální že se zaseknu při výkladu a musím se vracet a pak složitě dohánět, že něco pochopím špatně a trvá mi vůbec přijít na to že tomu nerozumím, že nestíhám a musím věci odložit a pak trvá se k nim zase vrátit...

    S těmi hodinami co píšeš mi 2 dny pro studenta přijdou jako docela rozumný odhad.
    XBAHNO
    XBAHNO --- ---
    87HIGHFLYER: Jen začátečníci. Pak si pořídí ještě imaginární a mají svět vcelku komplexní.
    87HIGHFLYER
    87HIGHFLYER --- ---
    ASHLEY: matematici maji realny svet?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam