To celé zase naráží na to, že máme jednu maturitu z matematiky, kterou skládají lidi z gymplu, průmyslovky i zdravotní školy, kteří ji ani nemají celé čtyři roky. Tím obtížnost nemůže být v šíři matematických konceptů, protože to některé školy vůbec neproberou - a proto by prošla gramotnější část deváťáků.
Takže aby zadání nebylo megatrapně lehké (proti příjimačkám, z pohledu gymplu a intermetového komentariátu), zkouší ty povolené koncepty přiměřeně zabalit.
Z výběru matematika - angličtina si matematiku volí buď ti, komu jde matematika, nebo ti, komu nejde angličtina. Pro skupinu maturantů, pro které je principielní problém angličtina (zjednodušeně lidmi, kteří mají problém s jazykovými strukturami) bude jakéhokoliv ztížení v tom obalu (tedy jazyku) výrazně větší problém.
Kdybych to řídila já, vrátím maturity na školy, ale zavedu státní kritéria pro puštění k maturitě, konkrétně napsat test pro přijímačky z deváté třídy na x% podle typu školy. Někteří tedy budou mít hotovo od přijetí do prváku, a zbytek bude mít další až čtyři roky povinné hodiny druhostupňové gramotnosti a dva pokusy ročně dokud to nenapíšou. Prostě využít čas na střední k tomu trochu doplnit mezery které si někteří přinesou ze ZŠ, stejně se bez čtení na úrovni testu po devítce strašně těžko učí cokoliv dalšího, a netvářit se, že ten státní (před)maturitní požadavek má nějakou hodnotu pro výběrové školy.