• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RETALEvropská unie
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: To je jasny, s tema danema. Problem je, co budou delat vsichni ti lide, co dnes z tech dani zijou? To musi prijit nejaky chlap s gulama, ktery je vyhodi na ulici.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOONER: ideálně spolu se zrušením dotací pro kohokoli kvůli čemukoli (vw za peníze z ekodotací vyrobil "čistý diesel"?) a snížením daní (včetně daně z benzínu a nafty) na rozumnou úroveň (pro mě okolo 10%)
    GOONER
    GOONER --- ---
    Ono je to celkem jednoduché, až se elektromobily cenou a užitnou hodnotou vyrovnají nebo překonají auta se spalovacím motorem, jednoduše je nahradí. Stejně jako nikdo nemusel zakazovat parní stroje, není nutno zakazovat nebo omezovat výrobu spalovacího motoru.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mě ještě napadlo, že přenosová soustava sice není dělaná na rychlonabiječku v každém okresném městě, ale 90% dobíjení bude probíhat doma z pomalé zásuvky, která už v té přenosové soustavě je
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jako víra ve vodík na základě teorie, že přenos elektřiny je moc drahá záležitost, je docela úsměvná. Jsem si poměrně jistej, že teoretický posílení přenosový soustavy bude stát podstatně míň, než budování kompletně nový infrastruktury na masivní nasazení vodíku. Dtto přidělat na pumpy zásuvku vypadá podstatně jednodušejc, než tam zařizovat kryotannk na vodík. Jinak při použítí náhodnejch čísel z internetů - je tu 5,6 milionu aut, průměrně najezděj 15.000 kiláků každý, spotřeba elektroměrů je nějakejch 15kwh/100km, to vychází na 12,5 TWh ročně při stoprocentním přechodu na elektriku, což je něco přes půlku českýho exportu a cca 1/6 vyrobený elektřiny.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: S vodikem je problem, ze je moc malej, tak utika ze svaru a tak. Proto zatim neni. Kdyby tohohle nebylo, infrastruktura uz je, akorat se ji posila metan. Mimochodem do metanu muze clovek pridat (pokud se dobre pamatuju) nejakych 30% vodiku bez zmeny wobbeho cisla, takze hori to furt stejne.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    na steam reforming jsem našel 65-75%, uznávám že jsem se spletl. Snad si zapamatuju nové číslo :-)
    a elektrolýza 95%, ale "confusion" vzniklo tím, že to lidi počítali včetně účinnosti fuel cell, které ze začátku měli 10% (teď tuším kolem 50%?)

    hm, tak to pak jo. Ještě teda to skladování a infrastruktura.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Není.
    Zemní plyn (parní reforming zemního plynu) - 80%. Dnes nejpoužívanější technologie.
    Elektrolýza vody - až 90%
    Vysokoteplotní elektrolýza - 45%
    A nyní největší kandidát na výrobu do budoucnosti S-I cyklus - využívá odpadní teplo z jaderných elektráren, účinnost 50%, která roste se vstupní teplotou.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: A presne tomuhle se snazi tezari zuby nehty zabranit. Pockejme, jak se situace vyvine.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    budoucnost dopravy je v tom, až škodovka (a další) příjdou s elektromobilem s dojezdem 400km za 400 000 kč, nabitím baterie na 80% za 15 minut.
    To bude 80% lidem stačit
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JONAS3: nejzásadnější problém vodíku je účinnost výroby, která je tuším v jednotkách procent z vody a kolem 30% ze zemního plynu (ale to už není bezemisní nebo nízkoemisní)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JONAS3: Vsichni cekaj na baterky. Uz nekolik mnoho desetileti. Konce zatim nevidet.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Několik poznámek, které mi na Tvém příspěvku vadí:
    1) Dojezd a "tankování" - docela běžně jezdím na služební cesty z Liberce na Slovensko. Opravdu mě neláká představa, že budu vstávat o 2-3h dříve, abych měl dost času na nabíjení cestou, nebo jezdit kvůli tomu o den dřív a vracet se možná až další den.
    2) Nabíjecí místa - naše (a prakticky žádná) přenosová soustava na to není stavěná. Je potřeba je pro tento účel posílit. Věřím, že nové už budou dělané s ohledem na tyto požadavky, ale dříve prostě takové nároky nebyly. Taková perlička z Liberce (Liberecka) - není to tak dávno, co tu byla docela absurdní situace, kdy tu byly vybudovány průmyslové zóny, ale nemohly se v nich stavět nové provozy (ehm, montovny) - energetici nedali povolení na připojení, protože soustava tu sotva utáhla potřeby aglomerace a měla i tak dost výpadků. Musela se zbudovat kompletně nová linka.
    3) Těžba a zpracování těžkých kovů je energeticky náročné, a obvykle i dost nešetrné k životnímu prostředí. A kobalt, jehož velmi významné zásoby má Kongo, což je vyloženě spolehlivý spojenec, se kterým je radost obchodovat - to je určitě ta správná cesta

    Osobně jsem v bezemisní dopravě ale optimista. Podle mě to dopadne stejně jako se svícením. Tak dlouho se protlačovaly, podporovaly a dotovaly nesmyslné a škodlivé zářivky (úsporky,..), až je "zničehonic" převálcovala LED technologie prakticky bez podpory. Stejně věřím, že v dopravě je tímto černým koněm vodík (až se podaří vyřešit nejzásadnější problém - nádrže v autech).
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SAMOUT:
    SAMOUT: myslím, že záměrně přeháníš. Bylo spočteno (a jsem líný to hledat, ale fakt to existuje), že kompletní výměna vozového parku v ČR vyústí v (a teď se podrž) nulový export elektřiny. Ano, to je celé. Čili přenosová soustava to zvládne, protože ta elektřina se vyrábí a přenáší již teď.
    Chevy bolt má v EPA dojezd 380 kilometrů, ale lidi s ním běžně (s klimatizací, ve dvou, s bagáží, přes kopce, v létě a zimě) jezdí 420km. A imho to je docela dost na jednu jízdu (Česko skrz naskrz). "Natankování" 160 km za 30 minut může být omezující, ale již existují nabíječky 350kW a ty by dokázaly zabezpečit "plnou" u Boltu za 12-15 minut. To se taky dá skousnout.

    Nu a Jižní spojka - holt budou nabíječky povinně v obchodních centrech a u těch lamp pouličního osvětlení - elektroměr tam být nemusí, stačí hodiny a platit se bude za čas.

    Spalovací motor nevypouští jenom CO2, ale taky různé NOx, pevné částice a něco se sírou, to si nepamatuju. Těch "vzácných kovů" (které se tak ale pouze nazývají, jinak zas tak vzácné nejsou, kobaltu i lithia máme při současných cenách a těžbě asi na 400 let) je v baterii Boltu tak 30 kilo celkem (celkem ta baterie má 400kg).

    Co tam máš dál?
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: The average speed of their trip was just 40 km per hour, or 24.85 mph — so if you’re looking to get anywhere fast, don’t expect your Tesla to last quite so long on a single charge. Moreover, the Club noted that the AC was kept off the entire time, and drivers sought to maintain a “smooth driving approach.”

    Dalnicni rychlosti zapovezeny, a sorry, ale bez topeni v zime a ac v lete se jezdit neda. A s vyuzitim techto vymozenosti se snizuje kapacita exponencialne. Takze total bullshit.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Ale ja ji chapu, pouze ji v tuhle chvili povazuju za zcela podruznou, a zabyvam se ciste a vyhradne praktickou strankou veci (to je takova moje oskliva vlastnost). Jinak pochopitelne vim, ze elektromotor je ucinejsi nez spalovaci (konec koncu, v akceleraci to elektroauto nanda srovnatelnym spalovacim celkem s prehledem), akorat to cini tam max 400 km (jsi-li v aute sam, netopis, nechladis, nesvitis jinak nez LED, z kopce se na plyn ani nepodivas bo rekuperace, nejezdis kdyz je moc teplo, nejezdis kdyz je moc zima, brzdis vyhradne motorem bo rekuperace potazmo plynulost jizdy, a tri tydny pred cestou drzis drastickou dietu), pak je jeho ucinnost na dlouhou dobu nula, na rozdil od zcela stabilnich 20% u spalovaciho motoru (par minut na natankovani a protazeni se da pominout). A to je ten hlavni rozdil, stabilita te ucinnosti.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SAMOUT: Jasne, necekal jsem, ze bys neco tak sloziteho, jako je ucinnost, pochopil. Tak hodne stesti.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    ERGOSUM: Tak to je velky uspech spanelskych "vedcu", kteri byli schopni pobirat dotace na energii ze solaru vyrabenou 24/7, bylo z toho pred par lety veliky halo :-)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    MAKROUSEK: Az u elektromobilu natankuju plnou za pet minut, a ujedu na to aspon 700 km, tak se zacnem bavit. Nehlede na to, ze jaksi se nikdo nezabyva kalkulaci kapacity elektraren, o nabijeci infrastrukture nemluve (jak si soudruzi predstavujou nabijeni tisice aut najednou treba na sidlisti Cerny Most nebo na Jizaku dodnes nikdo z nich nebyl schopen osvetlit)... Nejdric musis mit na kazdym jednom sloupu verejnyho osvetleni x zasuvek podle poctu parkovacich mist okolo, kazdou jednu s elektromerem (elektrina neni zadara), a teprve POTOM a pouze potom muzes zacit delat kvoty na elektromobily. Dosud mi zadny elektronadsenec nebyl schopen vysvetlit, jak chce tuhle zcela nezbytnou prerekvizitu resit. A pominul jsi jedno veliky svinstvo, a to je vyroba a likvidace akumulatoru, plnych vzacnych kovu, jejichz tezba je velmi eko nekoser, nehlede na to, ze, vyjma kobaltu (cca. 60% zasob je v Kongu, coz je znacne politicky nestabilni zdroj), pochazi cca. 90% jejich produkce z Ciny, a ta tedy urcuje ceny (a hadej trikrat jak se tyto vyvijeji). Ano je tu recyklace, ale ta neni vsemocna, nehlede na to, ze tato bude v provozu pouze potud, pokud se ekonomicky vyplati. Btw. zadne zapadni staty (vyjma Australie, a i tam objem stagnuje) vzacne kovy netezi, rozhodne ne ve velkym. Proc asi (ano, vim o planech tezby lithia v zapadnich Cechach)? A CO2 je celkem neskodny, v atmosfere bezne se vyskytujici plyn. Ale chapu, ze moje presvedceni, ze nase planeta by se globalne oteplovana i bez vlivu lidi (e.g. jde o prirozeny cyklus, jakych byly v historii prokazatelne mraky), jde tam jen o obchod se strachem a prachama danovych poplatniku, tu nebude prilis popuplarni. Ostatne dieselgate bylo o oxidech dusiku, nemluve o popilku, ktery je dusledkem boje proti CO2 u poddimenzovanych moturku do sekacek se trema turbama.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam