• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RETALEvropská unie
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK:
    E2E4: nižším výkonům by musela odpovídat menší a lehčí auta... takové trochu fiátky, mini, no prostě trabanty. měly by nižší spotřebu... a ano, spalovací motor je škálovatelný a tím pádem i absolutní množství emisí na jednotku vzdálenosti by bylo menší.

    auta by se špatně prodávala. měla by menší odpich, resp.mohly by to být mild hybridy, kde z akcelerací pomůže elektromotor... ale to by zase bylo složitější a automobilkám by klesly marže.

    takže byl tam politický záměr, který šlo splnit buď velkou změnou přístupu, na kterou by si zákazník hodně zvykal (a bylo by to něco jiného, než chce - tzn. žádné dvoutunové SUV) - a nebo švindlem.

    ale podle mě to bylo chybně formulované a spíš měla EU jasně (a progrsivně) odstupňovat silniční daň podle hmotnosti vozidla, protože to je prašť jak uhoď (pro rychlé akcelerování větší hmotnosti je potřeba větší špičkový výkon motor ~ motor musí fungovat v širokém rozpětí pracovních režimů ~ nemůže být úplně vyladěn pro všechny tyto režimy)

    MANFRED
    MANFRED --- ---
    LEXIK: U nás kobliháři, zemančíci a zbytek EUoptimistů Babišovi ty dotace ze srdce přeje, tak co...
    FLUO
    FLUO --- ---
    A dalsi prekvapeni...

    Naše sliby nejde splnit, přiznávají zastánci brexitu. Británie bude Bruselu asi dál posílat miliardy
    https://zpravy.aktualne.cz/...itu-britanie/r~3eb36bd67cde11e793d0002590604f2e/?redirected=1502277635
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Nový Nissan Leaf: první parametry a cena! | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/novy-nissan-leaf-prvni-parametry-cena
    první vlašťovka?
    $30k ~ 650k kč (pravda, + DPH = 790k kč)
    dojezd asi nižší než Zoe, takže 280km EPA ~ 360km NEDC (s lehkou nohou a dobrými podmínkami se s NEDC jezdit dá, standardně EPA včetně klimatizace a trochu dálnice)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    E2E4: Jojo. A letadlo tezsi nez vzduch taky nemuze litat, to da rozum, prece.
    E2E4
    E2E4 --- ---
    Tak jedna vec jsou emise co2 (=predem prohrany boj s klimatem) a druha skutecne jedovaty zplodiny horeni.. jako od niceho k euro 2-3 byl fakt velkej pokrok, ty novejsi jsou uz bohuzel nesplnitelny jinak nez svindlem.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: To je jasny, s tema danema. Problem je, co budou delat vsichni ti lide, co dnes z tech dani zijou? To musi prijit nejaky chlap s gulama, ktery je vyhodi na ulici.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    GOONER: ideálně spolu se zrušením dotací pro kohokoli kvůli čemukoli (vw za peníze z ekodotací vyrobil "čistý diesel"?) a snížením daní (včetně daně z benzínu a nafty) na rozumnou úroveň (pro mě okolo 10%)
    GOONER
    GOONER --- ---
    Ono je to celkem jednoduché, až se elektromobily cenou a užitnou hodnotou vyrovnají nebo překonají auta se spalovacím motorem, jednoduše je nahradí. Stejně jako nikdo nemusel zakazovat parní stroje, není nutno zakazovat nebo omezovat výrobu spalovacího motoru.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    mě ještě napadlo, že přenosová soustava sice není dělaná na rychlonabiječku v každém okresném městě, ale 90% dobíjení bude probíhat doma z pomalé zásuvky, která už v té přenosové soustavě je
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Jako víra ve vodík na základě teorie, že přenos elektřiny je moc drahá záležitost, je docela úsměvná. Jsem si poměrně jistej, že teoretický posílení přenosový soustavy bude stát podstatně míň, než budování kompletně nový infrastruktury na masivní nasazení vodíku. Dtto přidělat na pumpy zásuvku vypadá podstatně jednodušejc, než tam zařizovat kryotannk na vodík. Jinak při použítí náhodnejch čísel z internetů - je tu 5,6 milionu aut, průměrně najezděj 15.000 kiláků každý, spotřeba elektroměrů je nějakejch 15kwh/100km, to vychází na 12,5 TWh ročně při stoprocentním přechodu na elektriku, což je něco přes půlku českýho exportu a cca 1/6 vyrobený elektřiny.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: S vodikem je problem, ze je moc malej, tak utika ze svaru a tak. Proto zatim neni. Kdyby tohohle nebylo, infrastruktura uz je, akorat se ji posila metan. Mimochodem do metanu muze clovek pridat (pokud se dobre pamatuju) nejakych 30% vodiku bez zmeny wobbeho cisla, takze hori to furt stejne.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    na steam reforming jsem našel 65-75%, uznávám že jsem se spletl. Snad si zapamatuju nové číslo :-)
    a elektrolýza 95%, ale "confusion" vzniklo tím, že to lidi počítali včetně účinnosti fuel cell, které ze začátku měli 10% (teď tuším kolem 50%?)

    hm, tak to pak jo. Ještě teda to skladování a infrastruktura.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Není.
    Zemní plyn (parní reforming zemního plynu) - 80%. Dnes nejpoužívanější technologie.
    Elektrolýza vody - až 90%
    Vysokoteplotní elektrolýza - 45%
    A nyní největší kandidát na výrobu do budoucnosti S-I cyklus - využívá odpadní teplo z jaderných elektráren, účinnost 50%, která roste se vstupní teplotou.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: A presne tomuhle se snazi tezari zuby nehty zabranit. Pockejme, jak se situace vyvine.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    budoucnost dopravy je v tom, až škodovka (a další) příjdou s elektromobilem s dojezdem 400km za 400 000 kč, nabitím baterie na 80% za 15 minut.
    To bude 80% lidem stačit
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    JONAS3: nejzásadnější problém vodíku je účinnost výroby, která je tuším v jednotkách procent z vody a kolem 30% ze zemního plynu (ale to už není bezemisní nebo nízkoemisní)
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JONAS3: Vsichni cekaj na baterky. Uz nekolik mnoho desetileti. Konce zatim nevidet.
    JONAS3
    JONAS3 --- ---
    JIMIQ: Několik poznámek, které mi na Tvém příspěvku vadí:
    1) Dojezd a "tankování" - docela běžně jezdím na služební cesty z Liberce na Slovensko. Opravdu mě neláká představa, že budu vstávat o 2-3h dříve, abych měl dost času na nabíjení cestou, nebo jezdit kvůli tomu o den dřív a vracet se možná až další den.
    2) Nabíjecí místa - naše (a prakticky žádná) přenosová soustava na to není stavěná. Je potřeba je pro tento účel posílit. Věřím, že nové už budou dělané s ohledem na tyto požadavky, ale dříve prostě takové nároky nebyly. Taková perlička z Liberce (Liberecka) - není to tak dávno, co tu byla docela absurdní situace, kdy tu byly vybudovány průmyslové zóny, ale nemohly se v nich stavět nové provozy (ehm, montovny) - energetici nedali povolení na připojení, protože soustava tu sotva utáhla potřeby aglomerace a měla i tak dost výpadků. Musela se zbudovat kompletně nová linka.
    3) Těžba a zpracování těžkých kovů je energeticky náročné, a obvykle i dost nešetrné k životnímu prostředí. A kobalt, jehož velmi významné zásoby má Kongo, což je vyloženě spolehlivý spojenec, se kterým je radost obchodovat - to je určitě ta správná cesta

    Osobně jsem v bezemisní dopravě ale optimista. Podle mě to dopadne stejně jako se svícením. Tak dlouho se protlačovaly, podporovaly a dotovaly nesmyslné a škodlivé zářivky (úsporky,..), až je "zničehonic" převálcovala LED technologie prakticky bez podpory. Stejně věřím, že v dopravě je tímto černým koněm vodík (až se podaří vyřešit nejzásadnější problém - nádrže v autech).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam