• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RETALEvropská unie
    E2E4
    E2E4 --- ---
    CAIDEL: S prvnim odstavcem nevim, zas jsou po nehodach lidi neproduktivni nebo mrtvi a neprispivaji k HDP, nejhlede na vatsi naklady na zdravotnictvi a vetsi odvody (teda pokud neveris na fiskalni expanzi :).

    S druhym presne, ostatne kamiony nebo autobusy akcelerujou este min a nehodovost maj nizsi nez osobaky.. a fakt bych rad videl statistiku nehod podle vykonu motoru (klidne rovnou i s ohledem na hmotnost)..
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JIMIQ: x2 = giga rocne, protoze ucinnost alternatoru nize. Mimochodem tedy.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    tak nebo tak je denní svícení jeden z našich menších problémů a jak EU tak Česko má na kontě daleko větší průsery :-)
    CAIDEL
    CAIDEL --- ---
    JIMIQ: A to už se pomalu můžeme začít bavit o tom že naskórovat půl miliardy úspor na snížení počtu nehod není zas tak složité, i když je spíš otázka, jestli je snížení počtu nehod vlastně úspora. Pohledem makroekonomie po dopravních nehodách roste HDP (opravy atd...) :)

    ERGOSUM: Pohledem bezpečnosti nemáš co věčnost předjíždět žebřiňák. Je hezké, že s větším výkonem můžeš předjíždět bezpečněji, jenže zase pak víc prasíš, protože to svádí. Zatímco příliš vysoká rychlost je jedním z dominantním faktorů příčin dopravních nehod, příliš nízká rychlost statistikám tak úplně nevévodí, co jsem se díval naposledy.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MAKROUSEK: myslím že to s tím výkonem motoru není tak jak píšeš - že by byl počítán na maximální otáčky. Většina motorů je nejvýkonnější v otáčkách 2000 - 3000 a taky si nemyslím, že průměrný výkon je 50kW. Neznám moc aut pod 50kW za to znám hodně nad 100kW, takže průměr bych řadil na 65kW.

    Navíc já osobně (a to mám staré auto - 14 let) mám na denní svícení ledky, takže třeba 20W místo 120W uváděných tebou.

    A z 1,75 mld ročně jsme na 0,5mld ročně...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MAKROUSEK: A ostatne jsem ve svem vypoctu zapomnel na ucinnost alternatoru, ktera je tak 50%, takze celkem to je 600 korun za rok, neboli v Cechach 3 miliardy Kc za rok. Kolik by za to mohlo byt skol?
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    JORIM: A proc to nedotahnout do konce? Prestat zatezovat planetu svou existenci a existenci svych potomku? Nejekologictejsi je samozrejme sebevrazda.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    XCHAOS: "šlapat na plyn a akcelerovat je příjemné nejen pro libido řidiče,"
    Jedno hledisko ti uniká. Bezpečnost. Takové drobnosti, jako když se ekologicky pomalu proplazíš přes křižovatku, nebo když ti předjíždění žebřiňáku trvá věčnost, zatímco z protisměru se blíží moped a zařadit se zpět už není kam. Příliš lehké auto, i když ho postavíš dost pevné, sfoukne vítr a neudrží se na mokré, nebo zmrzlé silnici. I ta současná mají problémy.
    JORIM
    JORIM --- ---
    MAKROUSEK: A přitom řešení je tak snadné: Jezdit méně. Nakonec, vlastní auto už je pomalu přežitek a spalovací motor má být brzy zakázán.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    A mimochodem pro mistni, kteri tvrdi, jak jsou cesti urednici rozumnejsi a vubec lepsi, nez ti bruselsti, jsem si jen tak z cviku spocital, kolik stoji denni sviceni u automobilu. Pocitejte se mnou: vykon jedne zarovky do reflektoru je tak 60 wattu. Mame dve, to je 120 wattu. Maximalni prumerny vykon auta v CR (vozovy park ma prumerne 14 let mimochodem) je hadam tak 50 kW. Vetsina lidi toci tak do 3000 otacek, takze vyuzivaji tak pulku maximalniho vykonu, to znamena 25 kW. Takze pul procenta (pul procenta!) benzinu jde na zbytecne sviceni (protoze taky vetsina lidi jezdi pres den, ja teda urcite). Ja najedu za rok tak 20 tisic, to je v benzinu tak 50 tisic korun, takze me osobne stoji tahleta ceska pitomost 250 korun rocne. Plus teda jednou za rok se mi zarovka vypali, to je do stovky. Takze 350 korun rocne, krat tak 5 milionu aut, to je 1,75 miliardy korun rocne. Neni divu, ze v Nemecku to nikdy nemeli a v Rakousku od toho upustili.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    XCHAOS: Myslis jako automobilovy Gandhi? Pekna myslenka, akorat myslim, ze to trochu precenujes. Ono to zase neni tak radikalni, mit o 10% mensi vykon, mnohem radikalnejsi je ten Musk, ktery ukazuje, ze lze mit o 200% vetsi vykon za ne zas tak velke penize. Tak ho ostatni kopirujou.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: normy nebyly splnitelné při určité konkrétní kombinaci jízdního komfortu, hmotnosti auta a ceny použité technologie (a tím i míry zisku).

    je to prostě o tom, kolik výkonu získáš šlápnutím na plyn a jestli ten výkon je ok získávat pálením mrtvých dinosaurů dovezených z islámského státu. tohle šlápnutí na plyn je velmi příjemné, takže jde o frontální útok (toho času ekologicky laděného) superega na freudovské libido, rozum a chtíč jsou tedy v opozici, což obvykle vytváří prostor pro kourupci a podvody.

    šlapat na plyn a akcelerovat je příjemné nejen pro libido řidiče, ale je to příjemné vzhledem ke spotřební dani o pro státní kasu. takže ono to vůbec není tak, že by zlé (či naopak hodné a snaživé?) automobilky nějak konspirovaly proti moudrým předpisům od úředníků: je to ve skutečnosti o tom, že automobilismus je skutečnou hnací silou, kolem kolem které se točí ekonomika - přímo je to přes 10%, ale kolik je to nepřímo? tedy všechna související odvětví, která bez automobilů nemohla existovat - supermarkety, spousta forem rekreace, atd.? nižší emise znamenají méně spálené ropy, tzn. nižší spotřební daň, ovšem potom si úředníci taky budou moci dovolit koupit méně aut... taky méně ropy se přepraví do pump menším množstvím cisteren, které přitom spálí méně ropy... tzn. v zásadě je problém už to, že je to požadavek na ekonomiku, aby sama sebe zmenšila: je to jako říct tlustému člověku, aby méně jedl.

    prostě naprosto souhlasím, že svět se nemění tak, že úředník vydá rozhodnutí (byť si za sebe myslím, že je v zásadě moudré, nebo aspoň moudře zamýšlené), to rozhodnutí má pro všechny (nakonec i pro něj samotného) nepříjemné důsledky - ale všichni zatnou zuby a hrdině trpí. Takto to nefunguje: ekonomika není asketický mnich, ekonomika si chce užívat a růst a soutěžit v tom, jak rychle kdo dokáže plýtvat, apod. Regulace emisí byla v rozporu s hedonickou podstatou kapitalismu.

    subvereze kolotoče konzumu nemůže příjít od evrpoských regulací, ale musí to být akt individuální vzpoury proti diktátu automobilového průmyslu.
    FLUO
    FLUO --- ---
    E2E4: Ale houby, to rika mozna tak ACEA

    Scandal-hit car industry in the driving seat for new emissions regulations | Corporate Europe Observatory
    https://corporateeurope.org/...16/01/scandal-hit-car-industry-driving-seat-new-emissions-regulations
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: Ne, ty normy nebyly splnitelne. Rozkaz znel jasne..
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    E2E4: ale ty normy byly splnitelné... ale třeba u hybridů, jejichž motory by běžely v konstatních otáčkách. když bys šlápl na plyn, šlo by to z baterky. Jenže to by bylo drahé. A zisky by klesly, protože nové technologie by bylo nutné teprve investovat, masivně. A lidi by si dražších aut kupovali méně a výsledku by se nasrali na ty politiky, co to zavedli.

    Takže souhlasím, výsledkem byl denial. Asi jako když viktoriánská společnost byla navenek podivně asexuální (byť ne post-genderově asexuální, naopak ultra-genderově vyhraněná) - ale v praxi gentlemani chodili do bordelů. A nebo jako papaláši za komunismu - teoreticky levicoví politici, v praxi bohatá, v podstatě feudální elita s limuzínami, vilami, apod. A stejně pokrytecké je to s určitou částí politické reprezentace prosazující navenek ekologická řešení - ale schopné doletět na konferenci o snižování emisí letadlem, že jo.

    Stejně jako ve středověku plně dostát křesťanské věrouce znamenalo odejít do kláštera (což většina populace neudělala, část která to brala vážně, ovšem jo, i když někdy tam byla velká směs důvodů a nakonec se lidi chtěli především mít v mezích možností dobře a cítit se bezpečně), tak dnes by skutečně přesvědčený EU občan měl odejít do pasivního domu poháněného OZE a jezdit do práce na kole. A skutečně, určitá část populace např. v Holandsku, Rakousku či Dánsku, takto žije. Ovšem je to menšina a sama o sobě nezmění nic.

    Proto Evropě zoufale chybí nějaký Elon Musk.. jenže ten si v libertariánských USA stěžuje na byrokracii, tak co by asi teprve dělal v EU? Tady je změna většinového životního stylu strašně těžká, což dokazuje i ta kauza, kterou rozmazáváš. Kdyby úředníci rovnou stanovili, jakými prostředky si představují, že toho automobilky dosáhnout, tak by to bylo protitržní a řízené hospodářství, apod., to se samozřejmě nesmí.. tak se stanovily limity, které fakticky znamenaly změnu technologie, byl to podobně zásadní poždavek, jako vytrhání olověných vodovodních trubek (u nás v baráku se to řešilo ještě 20 let po revoluci... komunisti radši chtěli celý Břevnov zbourat, než aby se s tím srali) nebo odstranění azbestových izolací.

    Já osobně nejsem úplně příznivcem byrokraticky nařízených změn ze dne na den - spíš by se alternativa měla masově rozšířit, když je reálně dostupná, ovšem to by předpokládalo, že veřejnost se řídí zdravým rozumem a je připravená na někoho brát ohledy, což je nesmysl - veřejnost se chce opájet symboly, které dodávají vysoký sociální status a sociální status ekologických řešení je dnes nulový či spíše záporný. (toto chtělo řešit bright-green "hnutí" Bruce Sterlinga, tedy že by s ekotechnologiemi byla spojená společenská prestiž - a je to taky přesně to, o co se snaží průkopníci solárního létání...)
    E2E4
    E2E4 --- ---
    XCHAOS: To vubec nechapu v jakym smyslu to je reakce na co jsem psal?

    a) emise CO2 (marnost, produkce CO2 se od doby co se to resi zvysila vic nez nejcernejsi schemata "kdyby se nic nedelalo")
    b) emise skodlivin (boj s fyzikou, nerealny cil, vede k podvodum)

    U malych aut plati presne totez, nehlede na to, ze je tezky lidi nutit k tomu aby si je kupovali.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: no až na to, že do 1/2 C (dojezd 200 km, v tvém scénáři) se prostě Li baterky budou dobíjet cca půl hodiny minimálně... to pořád není zlé, dnení pomalu-nabíječky co jich pár je k dispozici jsou daleko pomalejší, a za půl hodiny se dá např. v klidu najíst či přečíst si internety u kafe (i když s autopiloty si všichni budou moc číst internety i "za volantem").

    Ale cenově, při dnešních cenových hladinách, máš samozřejmě pravdu. Jenže stát by přišel o spotřební daň z paliv a nějak by na to reagoval a nakonec by přišel na to, že musí plošně zavést silniční daň i pro nepodnikající a i pro elektromobily, apod. (já furt tvrdím, že eko-libertariánství je obecně podceňovaný směr myšlení :-) na druhou stranu, silnice někdo opravovat musí, takže návrat od spotřební daně na paliva k mýtu je nakonec v budoucnu nevyhnutelný a logický...)

    Problém je, že EU nemá jasnou politickou vůli elektromobily zavést, protože to souvisí s rozhodováním, jestli jaderná energie ano či ne (navzdory Brexitu, energetická politika Francie a Británie si byly daleko podobnější, než energetická politika Francie a Německa + zbytku severu kromě Finska.. jenže to je to, že pozornost veřejnosti je odváděna k zástupným tématům).

    Bez jaderné energie budou evropské elektromobily muset být lehčí, menší, pomalejší a bude jich méně a budeme je mezi sebou shareovat dle aktuální potřeby. Americký životní styl + elektromobilita dohromady by jednoznačně vyžadoval návrat k jádru (a základní změnu struktury zdanění, protože dnes toho hodně stojí na spotřebních daních). Zase mýto, jakkoliv se mi ho platit nechce, v sobě má hlubokou logiku (někdo zaplatil toho, kdo silnice postavil a teď platí toho, kdo je opravuje).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    MAKROUSEK:
    E2E4: nižším výkonům by musela odpovídat menší a lehčí auta... takové trochu fiátky, mini, no prostě trabanty. měly by nižší spotřebu... a ano, spalovací motor je škálovatelný a tím pádem i absolutní množství emisí na jednotku vzdálenosti by bylo menší.

    auta by se špatně prodávala. měla by menší odpich, resp.mohly by to být mild hybridy, kde z akcelerací pomůže elektromotor... ale to by zase bylo složitější a automobilkám by klesly marže.

    takže byl tam politický záměr, který šlo splnit buď velkou změnou přístupu, na kterou by si zákazník hodně zvykal (a bylo by to něco jiného, než chce - tzn. žádné dvoutunové SUV) - a nebo švindlem.

    ale podle mě to bylo chybně formulované a spíš měla EU jasně (a progrsivně) odstupňovat silniční daň podle hmotnosti vozidla, protože to je prašť jak uhoď (pro rychlé akcelerování větší hmotnosti je potřeba větší špičkový výkon motor ~ motor musí fungovat v širokém rozpětí pracovních režimů ~ nemůže být úplně vyladěn pro všechny tyto režimy)

    MANFRED
    MANFRED --- ---
    LEXIK: U nás kobliháři, zemančíci a zbytek EUoptimistů Babišovi ty dotace ze srdce přeje, tak co...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam