• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOLLUCHA: ja kdyz chodil do skoly, tak dyslexie a jiny poruchy neexistovaly. bud byl jedinec vzdelatelny a nebo nebyl. pokud byl, tak se vzdelal tolik, kolik zvladl, traktoristi nebo zednici fakt nemusi resit kubicky rovnice a predcitat z vergilia.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    VYHULENY_UFO: Hele ok, já taky nemám ráda lidi, ale ADHD je nemoc a ten člověk by ho měl, i kdyby jeho rodiče byli andělé. Stejně tak dyslexii a další poruchy učení.
    SARGO
    SARGO --- ---
    KOLLUCHA: Notebook ne-e. Ať tam programy a nastavení omezíš sebevíc, pořád je spousta věcí, co se na něm dá dělat. Odvádí to pozornost a rozptyluje, je to další věc náročná na sebeovládání. Spolužáci trpí, protože cokoli má obrazovku, je chtěné. Navíc způsob zacházení průměrného žáka druhého stupně k aktovce není kompatibilní s elektronikou :-D O tom, kdo si zrovna rozbil mobil, slyším prakticky denně, a to nejsou tak náchylné...

    Šikovný psychiatr asi musí být terno. Na blint ale už se mi nikam nechce a dosavadní zkušenosti jsou spíš bídné. Třeba to nebylo špatné... ale taky to nebylo k ničemu.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    VYHULENY_UFO: jasně a proto má jedno moje dítě vyznamenání a je bezproblémové a o druhém se tu radím:)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    VALENTINA: ja nevim, nase souska ucitelka pres cestinu nas taky mela rada, ale co se tyce diktatu byla spravedliva ke vsem stejne. jedna chyba, znamka dolu.

    KOLLUCHA: netusim, ja sem z ucitelsky rodiny a vim, ze nejvetsi problem byvaji hlavne rodicove.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    díky všem za tuto debatu. Kdybyste měli konkrétní nápad, kam s ním zajít v Praze, tak klidně do pošty, jinak budu hledat sama.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    VYHULENY_UFO: Hé? No asi to bylo bez problémů neasi.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    VALENTINA: Tak ale to je právě ono, to dokazuje, že učitelé nechápou, o co jde. Já bych trvala na tom, že se dovzdělají ohledně poruch učení. Kluk za to nemůže a je její práce, aby s tebou vymyslela něco funkčního. Ne "maminko domluvte mu".

    SARGO: Jasně, vždycky jsou to chlapečci. Proto jsem dostala diagnozu až ve 40... :-))
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    VYHULENY_UFO: ADHD tu vždycky bylo, jen se to jinak jmenovalo. už můj manžel měl svého času osvícenou učitelku, která mu dávala na diktát víc času a dávala mu často místo toho doplňovačky.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    not this shit again...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VYHULENY_UFO: že je něco problém neznamená že to nejde. Jenom že je to problém.
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    KOLLUCHA: Škola je pro lidi s ADHD vážný problém

    ty jo, tak to nevim, jak dokazali udelat skoly lidi pred tim, nez se ve spolecnosti adhd znicehonic objevilo.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    VALENTINA: Zaprvé psycholog a terapie. Existují lidi, kteří jsou placení za to, že budou se synem pracovat a pomůžou mu líp sebe sama poznat a zvládat. Mohou ho naučit různé dovednosti a dát mu psychologické nástroje, které mu budou sloužit celý život. Zadruhé léky. Já jsem si dala léky poprvé ve čtyřiceti, ale pomohlo mi to šíleně strašně neuvěřitelně moc. Chce to akorát šikovného psychiatra, který nedá pokoj, dokud ve spolupráci s vámi nenajde ideální lék a ideální dávkování. V praxi se nejlíp osvědčila kombinace obého.

    Další věc je to, že je nutné klukovi říct, že to není jeho vina. Je super, že ho nemlátíš. Ale lidi s ADHD prostě potřebují slyšet pochvalu víc než jiní, protože je pro ně všechno mnohem těžší a navíc pochvala způsobí vylučování dopaminu, kterého máme my s ADHD nedostatek :-) On je prostě takový a bude fajn, když bude vědět, že ho máte rádi takového, jaký je.

    A nakonec, hodila bych řeč s učitelkou. Nevím, jak je to tady, ale na Západě je celkem běžné, že podobné věci berou ve škole v potaz. Mnohdy pomůže jen malé přizpůsobení. Některé děti mají dovoleno se kdykoli při vyučování zvednout, jiným pomáhá psaní testů v klidu v kabinetu. Cokoli, co vás mohlo napadnout. Jestli má problémy se psaním a čtením, možná by pomohlo testování ústně namísto písemně.

    Škola je pro lidi s ADHD vážný problém a je to samozřejmě na úkor celého života. Tak je super, že máš o to starost*

    MORKANT: Říkám si, zda by nepomohlo mít při vyučování tablet nebo notebook a psát si poznámky elektronicky. Jinak ta kopírka je samozřejmě #1 nápad :-)

    VALENTINA: Hehe jako kdybys mluvila o mně. Zvlášť s tím splachováním jsem měla jeden čas problém :-))) Ale musím říct, že na tyhle problémy mi obrovsky pomohla ta Strattera.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TRISSIE: Pravda, u výraznějších případů to může hrát roli. Ale třeba ten náš je opravdu spíš o nervech, než opatřeních - leda by si to doma mleli do prášků na uklidnění :-D Nebo jsou nějaké příplatky podle počtu diagnóz bez ohledu na reálné náklady? :-)) Každopádně jsi mě tím přivedla na myšlenku zeptat se, jestli by nechtěli opapírovat mladšího syna. Chodí jim do školy psycholožka dělat s chlapečky (... vždycky jsou to chlapečci :-D) něco, čemu říkám "doučování z jemné motoriky" - tam už by se jim možná něco hodilo.

    VALENTINA: To chápu :-( "Poraďte mi co a já to s radostí a velkou péčí udělám." Vypracovala jsem si obrannou reakci spočívající v tom, že zahrnuji učitelky soucitem a obdivem (hrát vskutku nemusím ani jedno), nejčastěji končí vzájemná komunikace tak, že si vzájemně přejeme pevné nervy. :-))
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    SARGO: papír třeba v našem případě znamená finance pro školu, takže věci, které by jinak financovali ze svého, mají proplacené z kraje. pro malou školu sakra rozdíl.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    SARGO: bohužel je to tak, že oni nevědí, co s ním. Od první třídy to poslouchám, že je mimo, že nedává pozor, že je pomalý, že neví, co má dělat....ať s tím něco udělám, ať mu domluvím..po každé třídní schůzce se mi chce brečet...
    SARGO
    SARGO --- ---
    VALENTINA: Podobně trpí manžel. On vzorné dítě, první trojku dostal někdy na gymplu, poznámku nikdy v životě... :-D Ovšem střídavá péče... co si budem... to je úplně přesně to, co hyperáč nepotřebuje :-/

    Stupně podpory, to ani neznám, to musím nastudovat :-D Na prvním stupni to vůbec neřešili, přesněji řečeno, přijali informaci o hyperaktivitě, zařídili se, prostě to fungovalo. Malá škola, všichni tam znali všechny, skvělá komunikace... rozmazlilo nás to :-D Současný pobyt na druhém stupni na klasické základce je tak trochu jako přechod z rodinné firmy do korporátu. Bleh. Naštěstí má kliku na třídní - bohužel je mladičká, neumí se za něj před ostatními postavit tak, jak by sama ráda.
    Naštěstí je problém omezený jen asi na jednoho nebo dva učitele... je to bída, s papírováním. Beztak je to o tom, že buď to ti učitelé zvládají, nebo ne. Jak chtějí papír, je to špatné znamení.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    ZUZKAOU: je v 6, právě tohle je zlomový rok, doteď to celkem šlo, měli tolerantního, možná až moc mírného pana učitele. teď dostal píučku, co je asi dobrá pro děti, co půjdou studovat, ale pro tyhle případy asi ne. ¨
    zatím to děláme tak, že kouknu do jeho zápisu, co přečtu, to přečtu, zbytek hledám v učebnici a pak mu to prostě předříkávám a on to opakuje, prostě doufám, že něco tam uvízne...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    VALENTINA: dožaduje se na poradně konkrétních doporučení a konstruktivních řešení, třeba je vyprudíš směrem k nějaké aktivitě...

    ale s tou střídavkou mi to nedošlo, to je dvojí zlo v tomhle :-(
    chudák kluk a chudák ty.
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    VALENTINA: Jestli už je v sedmičce, osmičce, tak to chce spíš sázet na snahu o samoorganizaci, byť samozřjemě že mu to nepůjde. Mohlo by mu zabrat najít si nějaký vlastní systém lístečků do bloku - třeba podle mít vše hotovo.

    Plus teda vymyslet nějaký systém odměn na prvního půl roku, kdy se s tím bude učit zacházet a velkou odměnu, pokud ten půlrok vydrží a povede to ke zlepšení známek na konci školního roku.

    https://www.melvil.cz/kniha-mit-vse-hotovo-pro-teenagery/



    Jako ofotit cizí zápis a pak to s tebou procházet a přepisovat je jako zlo. Pro něj i pro tebe. Navíc se potřebuje naučit dělat si vlastní zápis. Třeba pomocí myšlenkových map.

    Nedaří se mi najít nějaký příčetný, stručný a srozumitelný odkaz, ale v principu je to fakt fajn pomůcka, pokud je učitel ochoten akceptovat, že si jeho žák dělá poznámky podle svého.

    Pokud je tam nějaký učitel, co vyžaduje aby žáci zapsali učivo podle diktátu a pak mu to odříkali, tak to je zlo a v takovém případě bych stejně ignorovala, že od takovéhle ostudy pedagogického povolání má špatné známky, stačilo by mi aby nepropadal.

    Nechat zrušit případnou kontrolu sešitů a úpravy a podobně by mělo jít na základě případné úpravy individuálního plánu, to je prostě opruz a buzerace.
    VALENTINA
    VALENTINA --- ---
    TRISSIE: právě že poradna trochu pokulhává, prvnímu stupni podpory jsme se dobrali teprve letos a má tam pouze dyslexii a dysgrafii, ačkoli podle mě je to ADD jako vyšitá, ale co s tím nadělám...po včerejšku jsem se fakt naštvala napsala psycholožce do PPP, jak to teď vidím já a myslím, že tu dvojku dostane, ale jestli to bude k něčemu dobré, čert ví...naše škola s takovými dětmi prostě nepočítá a snaží se je odlifrovat jinam.

    SARGO: problém je v tom, že jelikož máme děti ve střídavé péči, tak ten týden, co je u muže, tak je to celé na prd. muž sám ADHD chaotik neskutečnej má něco dělat s tímhle svým klonem:) on toho prostě není schopnej, vždycky se jako nadchne, že jo, že se s ním bude učit, ale přesně tak rychle ho to zase přejde a já se za ten týden snažím zachránit, co jde. A neumíte si představit, jak je to pro mě těžké se s tím vyrovnat, když jsem sama byla vzorné dítě se samýma jedničkama, studijní typ.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam