• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    Ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KOIRA: tak ne nadarmo je prevalence závislosti na stimulantech z 60% porucha pozornosti,
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    KOIRA: Jojo přesně. Hlavně já sice nějaké vedlejší účinky mám, ale zas tak strašně je nepociťuju. Spíš to beru tak, že bytí bez Strattery má jako vedlejší účinek to, že moje vědomí poletuje kolem jako kus igelitu ve větru. A mám nad sebou zhruba tak stejnou vládu :-))) Hlavně se to vzájemně nevylučuje. Když zároveň cvičíš a bereš léky, tak se účinky násobí. A vůbec je cvičení dobré i k jiným věcem.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    KOLLUCHA: Přesně jak píšeš. Ono to jde. Jenže (časová) náročnost versus úspěch je well, diplomaticky řečeno, poněkud v nerovnováze. Jako, to co píšou v tom příbalovým letáku Strattery je asi pro někoho trochu děsivý, ale myslim, že pravděpodobnost toho, že si zítra zničím život tím, že vpadnu do silnice, protože se nerozhlídnu, se před 2 roky výrazně snížila :D a místo toho abysme se neúspěšně snažili dvě hodiny o meditaci a správnej jídelníček, tak máš ten čas spotřebovanej na neúspěchy na něco jinýho. Jako, je blbý, že neexistuje něco přírodního (a legálního zároveň) ale momentálně díky za ty dary.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    AXTHEB: Ten poslední odstavec se shoduje s tím, co jsem našla já. Nic extra průkazného, ale asi tam něco bude :-) Líbí se mi taky, že to měřilo objektivní ukazatel, dosažené průměrné známky ve škole.
    Jinak jsem dělala všechny ty doporučené věci (cvičení, spaní, jídlo, vitamíny) včetně té mindfullness meditace. Když jsem začala brát Stratteru, tak se mi v plné šíři vyjevilo, jak strašně marná byla snaha si takhle sebepomoct. Jako jo, trochu to pomohlo, ale byl to rozdíl asi jako mezi vodou z kohoutku a širokou řekou.
    Dík!
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KOLLUCHA: Blbý je, že na tohle principielně nejde udělat opravdu seriózní studie. Ale namátkou https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28647925/ ukazuje, že to efekt má:

    We found that both Zazen and Tai Chi meditations significantly enhanced openness to experience, one of the personality dimensions of the Big Five Model. The enhanced openness was associated with improved strategies for coping with stress. The meditators had less avoidance-oriented approaches to perceived stress. They also had improved mood compared with non-meditating controls.

    Přímo meditací a adhd se zabývá https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31093302/ která konstatuje, že studie jsou sice shitty, ale pozitivní efekt ukazují.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KOLLUCHA: Bych jen chtěl poznamenat, že od tý doby se toho moc v tomhle směru nevyzkoumalo, zato se zjistilo že ty nežádoucí účinky jsou mnohem horší než se myslelo.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    AXTHEB: Nojono ani strattera není všemocná :-)))
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    AXTHEB: Máš k tomu nějaké konkrétní studie, prosím? Zkoušela jsem cca před dvěma lety hledat něco průkazného a nepodařilo se mi to.
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    CYBERWOLF: wow díky ok. omegu3 jím každý den, Bkomplex když si vzpomenu....tak to zkusím taky jíst každý den. ADE nejím a seženu a lecitin neznám a koupím. díky moc
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KOLLUCHA: mediTace :)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    SUK: Klasická buddhistická meditace nebo mindfulness mají vědecky prokázaný pozitivní účinek. Technicky na tom nic ezo není, prostě sedíš, koukáš do nikam (Buddha) nebo nekoukáš (mindfulness) a pozoruješ svoje myšlenky.
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    SUK: tak z těch léků je u nás úzkej výběr, ale k tý výživě mozku se dají přidat stimulanty jako káva nebo čaj, i ty energy drinky dávají smysl. i ta shizandra. to jsou stále účinný látky. dál už jsou jen ilegální návykové látky a pak se vracíme zas k těm lékům, kde by ritalin návykovej být neměl.
    samozřejmě nějaká terapie má taky smysl, protože jde především o návyky. pozornost třeba uteče, ale člověk by se měl dokázat vrátit k nějaký osnově, páteři svý činnosti. to už narážíme na strukturu komplexní činnosti. já si teda složitější věci napíšu na papír, jaký body potřebuju a pak jen odškrtávám. když mi uteče mozek na nějakou minut, tak se prostě vrátím tam kde jsem skončil. z té kognitivní stránky je to takovej boj s větrným mlýnem, nikdy neskončí, ale není důvod se někdy vzdát.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    Mimochodem jsem právě postoupila na 100. level v Habitice. Ale jak mám zárověň toho Aspergera a jsem asociální, tak jsem se nějak nedostala k tomu, abych vstoupila taky do nějakého klanu lol.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    SUK: Pokud vím, tak ne. Podle testů se nejvíc osvědčila kombinace terapie a léků. Možná samotná terapie zaměřená na zvládání projevů a možná na sebepřijetí (aby si člověk přestal vyčítat, že mu nejde se soustředit). Jinak pomáhá pravidelné cvičení nebo prostě pohyb, dostatek spánku, zdravá strava. Prostě dobrá životospráva.

    VERONIKA22: Podle mě u Ritalinu zajížděcí období neexistuje. Ten je právě dobrý v tom, že naopak funguje hned a odejde do večera. Tlak zvedá, ale nikde není psané, že bude zvedat tlak zrovna tobě.

    SUK: Jj bacha na to abys po lékách nezačal chodit po vodě, když jsou tak ezo :-))
    Hele já nechci tvrdit, že ty léky nemají vedlejší účinky. Ale nemusí se projevit. A i kdyby se projevily, tak ti nemusí tolik vadit. Ale kdyby to bylo tak jednoduché jako si šňupnout trochu gingka, tak přece není potřeba vymýšlet různé Strattery a podobné věci...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SUK: ten pocit znám
    SUK
    SUK --- ---
    LWEEK: B6, jestli wiki nekeca, musim mit dost. Omega 3, jestli wiki nekeca, me obchazi obloukem. Zkusim nekde doplnit, pridam ginko, jestli to pomuze. Meditace a audioterapie jsou moc na me uz moc ezo :) Kazdopadne, problem je tak velky, ze jsem se odvazil sem napsat a moji zasadni asi zasadni ambici je treba zacit pracovat, dodelat aspon cast projektu, co mi nekde visi a idealne neposrat vicemene vsecko, na co sahnu (popr. se u toho nezranit). Takze asi tak :)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    VERONIKA22: no a stratteru jsi teda uživala, ne ? ak ti ji někdo předepsal, tak mu řekni o ritalinu
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    VERONIKA22: existuje třeba lecitin nebo ginko, jeden čas mi docela píchnul i B-komplex, teď zobu rybí tuk s vitamíny A D a E a taky mi to celkem zapaluje. Mozek dostane lepší výživu (lecitin v podstatě je přímo výživa, omega-3 potřebujou nervy obecně, ginko zlepší prokrvení, takže i zásobováním vším co je a ty vitamíny prostě doplní ty co jich máš zrovna málo a metabolismus s nima pak nemusí šetřit), takže tak jako funguje obecně líp, ale neslibuj si od toho zázraky a nepřekračuj doporučené dávkování (tím si můžeš u těch v tucích rozpustných vitamínů dost rozesrat zdraví a i tím ginkem se dá otrávit).
    VERONIKA22
    VERONIKA22 --- ---
    PALEONTOLOG: já jsem ještě nikoho nežádala, že chci léky. Šla jsem jen do lékárny a ptala se co je bez receptu volné a teď jsem doufala, že existuje něco na mozek co vůbec není určené pro ADHD. A ritalin přece taky zvyšuje krevní tlak a taky je tam zajížděcí období kdy mi může být ještě hůře ne?
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    SUK: Vitamín B6, omega-3, ginko. Záleží jak velký ten problém je a jaké máš ambice. Dá se meditovat, popíjet různé čajíky meduňka, maté apod. A na učení se dá zkusit audioterapie.
    SUK
    SUK --- ---
    Tyjo, koukal jsem na tu Stratteru, papirove to vypada jako poradny svinstvo :) Ac cast vedlejsich ucinku by se mi docela libila (predevsim pak ztrata chuti k jidlu), zbyle potencialni vedlejsi ucinku pusobi docela desive. Ale to stejne bez predpisu nesezenu (stejne jako vetsinu dalsich zde popisovanych svinstev) a protoze na variantu V 35 to prestane si jeste nekolik let budu muset pockat, tak bych se zeptal - existuje vlastne na tohle neco slabsiho, snadneji sehnatelnyho?
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    K4N3C: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16623645/
    Vypadá to nadějně. Vzhledem k tomu, že je "epidemie" ADHD, tak se třeba dočkáme i nějakých dalších studií :-))