• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mno a to na co se ptám je, co dítě připraví na setkání s realitou, kde tvoje potřeby nikoho nezajímají a jestli budeš plavat nebo se utopíš je jenom tvoje věc. Protože s touhle realitou člověk dříve či později konfrontován bude a teď se hraje o to, jak to ustát. Jakkoliv je škola s účama co buď řvou nebo opakují "nedbalý, líný, neprospívá" na píču, tak tuhle přípravnou funkci tak jako samovolně plní (páč už to moc horší nebude).
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: v životě je to o tom, že to, co za tebe ve škole udělají (aka dají ti asistentku, neřeknou automaticky, že jsi hloupý, vyjdou ti vstříc,...) Si ty musíš už sám udělat v životě. Je dobrý být připraven na to, že tam to pro tebe není přizpůsobeny a musíš si to v rámci možností udělat sám, to je určitě legit argument. Ale - zároveň je dobrý mít už trochu nějakou "půdu pod nohama" v podobě toho, že vím, co potřebuju, že to jde, že existují lidi, co mě respektují a tak to chci i teď a tak dál. Tak si, myslím, že mít ve škole asistenta, nějakou poradnu, učitele,co respektuje, pro budoucí život je dobře. Ne proto, aby za mě dělal všechno, ale abych viděla, že realita pomoci je možná. Vyboxovat si tu pomoc, respekt a pochopení v reálným světě je samozřejmě těžký a častěji než jiný kamarádi, kolegové, partneři, budeš říkat, hele sorry, tohle pro mě nefunguje, protože máš potřeby prostě jiný, je to občas dost turbulentní proces změn. Někdy je k tomu ještě potřeba si to vyříkat s lidma, co ti tvrdí, že máš zatnout zuby, nebýt padavka, nebrat si věci osobně a tak. :)
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Nevím, proč by mě nemělo šokovat, že mi nikdo nepomůže. Já se snažím pomáhat, když můžu. Lidi s Aspergerem, ale i s ADHD, bývají často naivní. Neustálá nepřiměřená důvěra k ostatním lidem je jeden z mých největších problémů.

    Pointa té výuky s pomocí je přece připravit člověka na život a na to, že právě žádného asistenta mít nebude. Já jsem na to nebyla připravená nikdy a podle toho taky můj život vypadal. Po diagnozách jsem byla schopná si dát život maličko do richtiku. Ale to neznamená, že bych to nějak zázračně zvládala. A už vůbec ne, protože jsem dostala "školu života".

    Další věc je to, že ve škole se máš naučit věci, v životě máš spíš pracovat. Vzhledem k tomu, že právě to učení je dost náročné pro neurodiverzní lidi, tak dá rozum, že když jim trošku pomůžeš, tak se to líp naučí.

    Tahle debata mi přijde podobná jako argumentovat, že chromí lidi by neměli používat berle, protože jim je může někdo vzít nebo se můžou rozbít.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    CYBERWOLF: třeba v tom, že jednak část těch problémů se časem zlepšuje, aka i když pomaleji, tak přesto dítě získává nutnou sebekontrolu?
    že hned do začátku není zaškatulkované jako "zlobivé, neschopné a nemožné"?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOLLUCHA: ale taky máš zkušenosti s tím, jak se protloukat bez pomoci a asi tě nebude šokovat, když ti nikdo nepomůže.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Tak systém něčí potřeby zohledňuje, nebo ne? V problematice autismu a neurodiverzity vznikl termín "disabled by society". Pokud můžu soudit podle svých zkušeností, tak s jinou školou a asistentem ty děti dostanou aspoň šanci.
    Protože mně to bez úpravy podmínek nefungovalo vůbec. Teď s papírama na Aspergera mi to furt moc nefunguje, ale aspoň mám naději.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Školy nemám, děti taky ne, ale jsou nějaké "jiné" školy a asistentky dobré řešení v dlohodobém horizontu? I když budu počítat s ideální variantou, že ta "jiná" škola je nějak lepší nebo že přidání asistentky nezapříčiní, že se zbytek dětského kolektivu bude o přestávkách bavit tím, že na ratolest bude pokřikovat "mentále" a tak... co jako potom?

    Těžko čekat, že člověk projde vzděláním, nedej bože životem, v podmínkách zohledňující jeho potřeby. Střet s nadřízeným, kterého to prostě nezajímá nebo kolektivem co nemá rád vybočování, je jenom otázka času a kdy se dítě naučí s tímhle vypořádat? Tj. jak se zařídit v neideálních podmínkách. S přechodem na jinou školu, do zaměstnání, nebo při nějaké další významné životní změně mi to přijde jako dost blbý moment. Domnívám se, že pokud se soustředíme jen na úpravu podmínek, tak střet s realitou (aka podmínkami, které se prostě neupraví), bude o dost bolavější.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    LWEEK: Monte je pro kohokoliv, adhd jedinci se v nem muzou bajecne rozvinout, blby ovsem je, ze kdyz rodice slysi na individualni pristup a sejde se ti v trojroci par dys deti, dve tei hadata, nekdo s pas a tak podobne, je to brutalni fuska utahnout a kazdymu tu individualni peci opravdu dat. Jako jde to, ale obcas az na krev. Kdyz mas naopak stesti na statni skolu (a na ucitelku) a dite ma asistentku, muze se rozvinout i na ty klasicky zakladce.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    LWEEK: Já moc nevím, jaká je situace ve školství, protože se tam nepohybuju, ale i tak bych řekla, že není tak jednoduché do takové školy dítě dostat. A i kdyby jo, tak pořád mohou být problémy s dojížděním a dalšími věcmi. Navíc to podáváš tak, jakoby to byla chyba rodiče. S tím nesouhlasím. Chybu udělal ten učitel, ne Eclectica.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Já bych ADHD dítě do normální školy nedal. Nejde jenom o ignoraci některých učitelů, ale o princip výuky který podle mne není vůbec pro ADHD děti vhodný. Když noc, šel bych alespoň státní Montessori školou. Učitelé na těhle školách jsou mnohem vnímavější a výuka není taková nuda.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    ECLECTICA: Budu moc ráda, když sem pak napíšeš, jak se to vyvíjelo. Díky! Jo a držím palce! ♥
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    ECLECTICA: Nekutecny! Res, kdyz nam letos nejaka psycholozka poustela na prednasce komspiracni videa a jako zdroj dala pochybnej web, taky jsem to resila a jeji nasledujici prednaska byla o dost lepsi. Ac se k tomu staveli pomerne alibisticky. U deti je to fakt hnuj ale.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    Dceři (9 let) její třídní učitel sdělil, že ADHD neexistuje a je to jen hloupá výmluva, kterou omlouvá svou lenost. Hned v pondělí se to chystáme začít řešit.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    HARVIE: Nejen.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    AXTHEB: Myslis youtube kanal Rex Krueger? :-D
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    AXTHEB: lepší nemít místo, než nemít prsty
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    AXTHEB: Případně náhodným klikem na video o truhlařině, omfg. Tak mám další teoretický koníček, na který naštěstí nemám místo.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    LWEEK: Nemam s tim dlouhodoby vysledky. Ale nedavno sem mel takovej ten zasek, ze sem se nemoh dokopat vubec zacit delat na ukolu, kterej mi pripadal zdlouhavej a nezajimavej. Nakonec mi pomohlo si to rozebrat na body a najit v tom nejaky dilci aspekty, ktery pro me byly zabavny a zajimavy. Napr. je to nudnej ukol, ale muzu ho vyresit pomoci nejakyho novyho postupu, se kterym zatim nemam moc zkusenosti a chci je ziskat, takze je to vlastne dobra prilezitost.

    A samozrejme hlavni je vubec zacit. Nemuze mit clovek hyperfokus na nejakou praci, kdyz ji ani nezacne delat. to mi mozna prijde jako nejdulezitejsi :-D
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    Ne, na to se neptám, ptám se na to, jestli máte nějakou činnost, kde nedochází ani k jednomu jevu - tj. ani k hyperfocusu ani prokrastinaci nebo tomu, že od toho odbíháte. Nic víc. Třeba nic takovýho nemáte, třeba se ptám blbě.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    AXTHEB: toho se dá zbavit, když si to znechutíš, ale to není dobrý nápad. Rozhodně nedoporučuju to zkoušet.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam