• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    Tenhle klub je určený diskusi o poruchách pozornosti, řešení problémů, výměnu zkušeností, atd.
    Laik nechť se zeptá a nejlépe si o tom něco přečte (online jsem toho našel dost, ale většinou anglicky), pokud sem zavítá odborník, budu moc rád za jakékoliv rady a připomínky.

    ADD resp. ADHD jsou zkratky pro anglické termíny Attention-Deficit Disorder resp. to samé s "Hyperactivity", dříve se pro toto používalo označení LMD (Lehká Mozková Dysfunkce).

    Pokud nevíte o co se jedná, ale zaujalo vás to, zkuste si něco málo přečíst...nechci sem opisovat ani základní popis, protože je toho docela dost, ale následujících pár odkazů by mohlo aspoň pro začátek pomoct:
    Příznaky (symptomy) [anglicky]
    Portál o AD(H)D na about.com [anglicky]
    Wikipedie [česky]
    Wikipedie [anglicky]


    http://www.nepozornidospeli.cz/

    Průběžně bych chtěl doplňovat odkazy a moudra na nástěnku, ale ne vždy mám čas (a jsem chaotik ;-) ) takže se hlaste o práva pokud se chcete realizovat :-)
    rozbalit záhlaví
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOIRA: Počkej, myslíš jako jim říct že něco potřebuju protože mi to pomáhá? Hmm, to mě v životě nenapadlo, kdybych to vyzkoušel, mohlo být všechno úplně jinak... ne počkat - mě to vlastně napadlo, zkoušel jsem a přišel jsem na to, že to u lidí, co nechtějí nic slyšet, prostě nefunguje. A na tyhle lidi celkem není problém narazit, naopak v jakékoliv větší instituci je dost problém se jim vyhnout.

    Když jsem psal že je to nezajímá, tak jsem tím myslel, že je to nezajímá. Řekneš "potřebuju to a to" a oni řeknou "ne, budeš to dělat jak ti říkám". Když to zkusíš vysvtělit, jsou to výmluvy. Je tady deset lidí a nikdo nechce X tak se bez toho musíš obejít taky. Nebudu řešit tvoje výmysly. Nikdo se ti přizpůsobovat nebude. Jestli se ti to nelíbí tak vypadni. A tak dále.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: individuální přístup si můžeš vyjednat i na vejsce, hele fakt je to o tom, že s těma lidma mluvíš. By default úlevy nedostaneš, já taky nemluvím o úlevě, ale o přizpůsobení a ti lidi ti nevidí do hlavy. Jasně že občas narazíš na blby, nebo na to, že tudy prostě cesta nevede. Možná prostě nebudeš instalatér ale umeleckej truhlář, kterej má úplně jiný tempo práce a chce se po něm něco jinýho. Je potřeba vědět, co mi vyhovuje a co ne. Když mám ADHD, tak prostě nepůjdu dělat účetní, ale půjdu třeba na hotelovku, kde se počítá s tím, že mi účetnictví udělá někdo, kdo takovou poruchu nemá.

    Btw. Už jsi někdy s temi mikromanazery seděl a řekl jim, co potřebuješ? Fungovalo?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOIRA: tohle by teoreticky šlo, pokud ukončíš vzdělání na základní škole, ale to opět (si myslím) není situace o které se bavíme. Na střední nebudeš mít ani asistentku, ani individuální přístup a představa, že mistr na učňáku bude tolerovat, že si při výkladu o frézování hliníku točíš spinnerem mi přijde jako z Marsu.

    Tohle je prostředí, kde si toho moc přizpůsobovat nemůžeš a musíš v něm přežít. Jak se srovnáš se situací, kdy sice víš co máš dělat, ale najednou nemůžeš? Prostě víš kde je problém, vidíš že je to průser, víš co je řešení, ale to řešení nemůžeš aplikovat. Přijde mi snazší si vytvořit kompenzační mechanismy (na tyhle situace) během devíti let základky, ze které tě nemůžou vyhodit, než za kratší dobu někde, kde už vyletět můžeš. A tím jako neříkám že je to nejlepší způsob, nebo že je to nějak super. Ptám se, co mě připraví na přechod z prostřední, kde mám možnost si to nějak urovnat do prostředí, kde moje potřeby nikoho nezajímají a žádný úlevy nedostanu.

    A jako nemyslím si, že by to byl nějaký extrém. Já se pohybuju v oboru, kde je obecně nedostatek lidí a tedy i tlak na benevolentnější podmínky (tj. docela easy mód), ale i tak není problém narazit na mikromanažery či ztmelovače, rovnostáře a další archetypy co tě budou rvát někam kam nechceš a bourat tvé funkční postupy a vůbec je nezajímá že to nepomůže, protože vědí svoje. V oblasti nekvalifikované práce je situace výrazně horší.
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    CYBERWOLF: Stejny dotaz jsem měla na kamaráda , jehož žena jede s dětmi domácí výuku. Ty děti nezazijou buzeraci, šikanu, výsměch, Zbytecnej drill, umělý pseudoautority. Psychopaty co se po nich vozí atd. jak to pak v reálným životě ustojí? A von mi na to řek, že je přesvědčen, že když dětem postavíš správně hodnoty a vychovas z nich zdravě sebevědomé osobnosti, tak takové věci ustojí naopak mnohem snáz. Docela mi to dává smysl.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: přijde mi, že si z toho vybiras jen ty extrémy. Jde o princip. Ve škole si to přizpůsobís třeba s tou asistentkou. Ale tys chtěl situaci, jak ovlivní inkluzivni přístup po dokončení školy. A tam si ho musíš utvořit ty sám. Klidně třeba tím, že si najmes taky asistenta nebo si vezmeš si jen půlku úvazku, jít místo IT třeba fotit svatby, cokoliv, prostě vzít život do svých rukou ve chvíli, kdy tu diagnózu máš a přizpůsobit si podle možností svět co nejvíc to jde. A tady je dobrý vidět, že i s ADHD můžeš v tom světě uspět (třeba s pomocí nějaký inkluze) než celej život vidět a dostávat najevo, že jsi looser. Pak patrně přijmeš tuhle naraci. Ale když to s tebou nějak koulí, tak vidíš, že to jde. Prostě vystoupit z role oběti.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Ještě jedna věc mě napadla. Pokud se ve třídě sejde víc ADHD dětí, je to pro normální školu katastrofa. Pro svobodnou školu to není problém. A pro ADHD děti je to dar. Je to jako zrcadlo na kterém si může trénovat komunikační dovednosti. Navíc se necítí špatně, když nezvládně na první dobrou vyjádřit myšlenku. ADHD děti se navíc umí vzájemně stimulovat a posilovat v kreativitě.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Musím podotknout, že mám vždycky troch smíšené pocity, když se o ADHD mluví jako o poruše nebo postižení. Velmi se mi líbí přirování kde se děti dělí na pampelišové a orchideové děti. Pampeliškové děti jsou ta většina dětí které vyrostou a prosperují kdekoliv v čemkoliv. To jsou ti "normální" děti. A pak tu jsou orchideové děti. Ti aby prosperovali potřebují velmi konkrétní prostředí. Orchidej prostě neroste a neprospívá všude. Když ale má správné podmínky vyroste z ní vzácná krásná kytka. A to je přesně případ mnohých ADHD dětí. I ty sebelepší standardní školy jsou pro ADHD děti spíš nevhodné. Ani asistentka to nezachrání. Asistentka je jako, snad tím přirovnáním neurazím, hnojivo na nevhodnou zeminu. ADHD dítě potřebuje informace v souvislostech, aktivní hrou a spoluprací s dalšími dětmi. A neposledně je potřeba brát individuální charakter dítěte a hru mu přizpůsobit tak aby zůstal přítomen přirozený zájem a tudíž pozornost. Neposledně ADHD dítě má problém s pamětí a roztržitostí, tudíž potřebuje aby výuka nevyžadovala takové ty věci, které se stejně odbornou veřejností začínají zpochybňovat. Například domácí úkoly. Orchideové děti nejde měřit jedním metrem. Každé je unikátní. To by se sice dalo říct o jakémkoliv dítěti, ale u ADHD dětí jsou rozdíly mnohem větší pokud je budeme srovnávat s pampeliškovými dětmi.

    Za sebe. První a druhý stupeň jsem patřil mezi elitu v třídě. Zapomínal jsem ale úkoly a navíc mé schopnosti byli neustále popírány. Například jsem v druhé třídě přinesl na referát 500 stránkový román a učitelka mi dala třídní dutku že lžu, že takovou knihu jsem přečíst nemohl. Neustále mi někdo šlapal po sebevědomí. V třetí třídě jsem to vzdal a začal výuku ignorovat. Dokonce jsem systematicky nechodil na nulté hodiny apod. Prostě jsem nespolupracoval. Sice jsem v osmé třídě, když se v devadesátých letech dělali celostátní IQ testy získal maximální počet bodů (IQ 128) a byl jsem první hotový ve třídě asi tak o pět minut dřív než třídní premianti, ale i tak jsem byl pořád za loosera co prolézal s vízem kde byli čtyřky od shora až dolu. Na střední jsem se vzpamatoval a rychle dohnal vlak který mi na základní škole ujel, ale problémy se sebevědomím mi zůstali do dnes, a to už teda pár dekád ze základky.

    Moje pointa spočívala v tom, že jestli mám ADHD dítě, tak ho mohu zkusit integrovat mezi pampelišky a třeba to víceméně nějak půjde. Ale nebo zatnu zuby a pokusím se mu poskytnout vhodné prostředí které podpoří jeho charakter, jeho talenty a hlavně mu nepokřiví pohled na svět a společnost.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    TRISSIE: Hele, napsal jsem to už třikrát, počtvrtý by to nemělo smysl. Jelikož místo odpovědi na položenou otázku radši potíráš nepřítele, je mi jasný že je to pro tebe jednak dost důležitý a jednak že tu odpověď nemáš. Kvůli mě jí hledat nemusíš, ale držím palce ať jí máš, až to bude aktuální s nějakým tvým potomkem.
    PAKOBYLKA_
    PAKOBYLKA_ --- ---
    CYBERWOLF: Ja to nacteny nemam, ale mam to primo z praxe. Jednoduse s tim ditetem pracujes ve smyslu, ze castecne korigujes jeho projevy - kdyz vykrikuje, kdyz ma tendenci rusit nebo napr., litat po tride, zasnivat se. Muzes mu taky ukazat, ze si dokaze pomoct jinak - cmaranim, nejakou fidget hrackou atp. a nemusi vyrusovat. Ucis ho vydrzet u prace, kterou dela. Ucis ho ji dokoncit, i kdyz ho to nebavi. Pomuzes mu s tou praci zacit, idealne vcas! Ucitelka to nema sanci sama stihnout. Pomuzes mu s tim, aby si opakovane precetlo zadani, pripadne znovu vysvětlis, co ma delat. Druhostupnovy deti to uz maj zazity a umej si pomoct samy + uz se to da trochu lip ohlidat. Pokud jsi co k cemu, dokazes to, co delas, diteti i vysvetlit, jelikoz dite to bude chtit vedet. Taky mu pomahas pochopit, ze ma nejaky svy tempo. A nejen jemu, ale i detem okolo. Obcas i ucitelce. A ze je ok, ze neco vi hned a jindy to pochopeni trva dyl. O prestavce je tam to dite ale samo za sebe.

    Kdyz jsem na ne sama a sejdou se mi dva adhd kluci, je to mrzeni. A dojizdej na to jak oni tak NT deti.

    Uprimne si nemyslim, ze je to nejaka super ochrana. Z myho pohledu jde o podporu a o to, jak tomu ditku pomoct se integrovat. A jak ostatni deti naucit, ze ne vzdycky jsou vsichni stejni. Vozejckar ma taky vozejcek - ale ridi si ho sam. Kdybych jako dite mela asistentku, myslim, ze by mi to (i mame) usetrilo mnoha trapeni. A nesouhlasim ani s tim, ze lidem je to nekde. Kdyz jsem zacala otevrene vysvetlovat co a proc nechapu nebo mam jinak, usnadnilo to zivot nejen mne, ale i rodine, kolegum. Jen ja to zjistila az v dospelosti. Ty deti maj sanci se to naucit uz na zakladce. To je prece skvely!
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    CYBERWOLF: takže "já jsem chodil ráno patnáct kilometrů do školy, tak proč by to ti parchanti měli mít jednodušší?"
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOLLUCHA: nechceš mi to v bodech shrnout, když už to máš načtený?
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: To dítě je v realitě od začátku. Není to tak, že by děti žily ve vzdušných zámcích, kde by se jim nemohlo nic stát s s úderem osmnácteho roku vkročily do reality. Ten asistent jim akorát pomáhá s věcma do školy.

    Asistenti a forma pomoci, která je v současnosti dětem podávaná, není nějaké libovolné rozhodnutí typu "a voni ty chudáčkové to nezvládaj, tak jim trošicku pomůžeme, né?" ale stojí na faktech. Doporučuju si to přečíst. Možná s tím budeš mít problém i tak, ale aspoň nebudeš mít pivní argumenty...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOIRA: a ta jiná škola nebo asistentka ti k tomuhle uvědomnění pomůže jak? Já si třeba nedokážu představit, že na základce budeš nějak vyměňovat lidi kolem sebe. Můžeš tak maximálně měnit školy, ale hádám že to není to o čem se tu bavíme.

    TRISSIE: když to vezmu podle sebe, tak v prvním případě mi časem dojde, že jsou to jenom kecy protože tady mám důkazy, že něco dokážu (vyzkoušeno v praxi). V druhém případě to bude nejdřív dobrý, pak narazím na to že nemám asistentku, dělá se to nějak jinak než mi vyhovuje atd. a zjistím, že nic nedokážu, jsem odkázán na milost druhých a vůbec jsem naprostá nula a přítěž (asi, to jenom hádám). To na co se ptám je, jak to udělat aby ten druhý případ nedopadl takhle.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    CYBERWOLF: fakt nevidíš rozdíl mezi tím, když se dítě naučí, že při vhodných podmínkách "na to má", a tím, když už odmala je mu dáváno najevo, že "na to nemá"?
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: přečteš si to prosím znova? Není to o tom, že se máš naladit na vlnu zbytku, ale udělat si svojí. Třeba tím, že vymenis lidí okolo sebe, třeba tím, že si s nimi dáš "the talk." Ty musíš stavět svojí realitu, nikdo jiný to za tebe neudělá. Je jen na tobě, jestli si za to budeš boxovat nebo půjdeš s davem. Ano, stojí to úsilí, za dva roky budu mít brzy nejspíš třetí práci, ale každá z nich je blíž a blíž tomu co potřebuju. Akorát mi přijde líto, že jsem na to potřebovala 30 let, protože jsem nevěděla co a že vůbec mít něco jinak potřebuju.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Mno a to na co se ptám je, co dítě připraví na setkání s realitou, kde tvoje potřeby nikoho nezajímají a jestli budeš plavat nebo se utopíš je jenom tvoje věc. Protože s touhle realitou člověk dříve či později konfrontován bude a teď se hraje o to, jak to ustát. Jakkoliv je škola s účama co buď řvou nebo opakují "nedbalý, líný, neprospívá" na píču, tak tuhle přípravnou funkci tak jako samovolně plní (páč už to moc horší nebude).
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: v životě je to o tom, že to, co za tebe ve škole udělají (aka dají ti asistentku, neřeknou automaticky, že jsi hloupý, vyjdou ti vstříc,...) Si ty musíš už sám udělat v životě. Je dobrý být připraven na to, že tam to pro tebe není přizpůsobeny a musíš si to v rámci možností udělat sám, to je určitě legit argument. Ale - zároveň je dobrý mít už trochu nějakou "půdu pod nohama" v podobě toho, že vím, co potřebuju, že to jde, že existují lidi, co mě respektují a tak to chci i teď a tak dál. Tak si, myslím, že mít ve škole asistenta, nějakou poradnu, učitele,co respektuje, pro budoucí život je dobře. Ne proto, aby za mě dělal všechno, ale abych viděla, že realita pomoci je možná. Vyboxovat si tu pomoc, respekt a pochopení v reálným světě je samozřejmě těžký a častěji než jiný kamarádi, kolegové, partneři, budeš říkat, hele sorry, tohle pro mě nefunguje, protože máš potřeby prostě jiný, je to občas dost turbulentní proces změn. Někdy je k tomu ještě potřeba si to vyříkat s lidma, co ti tvrdí, že máš zatnout zuby, nebýt padavka, nebrat si věci osobně a tak. :)
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Nevím, proč by mě nemělo šokovat, že mi nikdo nepomůže. Já se snažím pomáhat, když můžu. Lidi s Aspergerem, ale i s ADHD, bývají často naivní. Neustálá nepřiměřená důvěra k ostatním lidem je jeden z mých největších problémů.

    Pointa té výuky s pomocí je přece připravit člověka na život a na to, že právě žádného asistenta mít nebude. Já jsem na to nebyla připravená nikdy a podle toho taky můj život vypadal. Po diagnozách jsem byla schopná si dát život maličko do richtiku. Ale to neznamená, že bych to nějak zázračně zvládala. A už vůbec ne, protože jsem dostala "školu života".

    Další věc je to, že ve škole se máš naučit věci, v životě máš spíš pracovat. Vzhledem k tomu, že právě to učení je dost náročné pro neurodiverzní lidi, tak dá rozum, že když jim trošku pomůžeš, tak se to líp naučí.

    Tahle debata mi přijde podobná jako argumentovat, že chromí lidi by neměli používat berle, protože jim je může někdo vzít nebo se můžou rozbít.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    CYBERWOLF: třeba v tom, že jednak část těch problémů se časem zlepšuje, aka i když pomaleji, tak přesto dítě získává nutnou sebekontrolu?
    že hned do začátku není zaškatulkované jako "zlobivé, neschopné a nemožné"?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOLLUCHA: ale taky máš zkušenosti s tím, jak se protloukat bez pomoci a asi tě nebude šokovat, když ti nikdo nepomůže.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Tak systém něčí potřeby zohledňuje, nebo ne? V problematice autismu a neurodiverzity vznikl termín "disabled by society". Pokud můžu soudit podle svých zkušeností, tak s jinou školou a asistentem ty děti dostanou aspoň šanci.
    Protože mně to bez úpravy podmínek nefungovalo vůbec. Teď s papírama na Aspergera mi to furt moc nefunguje, ale aspoň mám naději.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam