CYBERWOLF: Ale ty tvrdíš, že tě život bez asistenta připravil líp než by tě připravil život bez něj. K čemuž vznáším námitky, že 1) to nemůžeš vědět, ale není to moc pravděpodobné a 2) podle mě moc připravený právě nejsi, jak se mi zdá. Čímž tě nechci nijak soudit, podle mě většina lidí není připravená na to, co můžou potkat v práci. Ani já ne. Kromě toho, že v tobě ty zážitky vzbouzí emoce ještě dnes, ses rozhodl z toho odejít a pracovat sám. Což respektuju a chtěla bych to eventuálně sama udělat.
Hlavní rolí asistenta pedagoga je pomoc učiteli při práci s dětmi. Pointa výuky je, aby se děti něco naučily. A priori tam není nic, co by ztěžovalo nebo ulehčovalo dětem přizpůsobení kolektivu, kromě několika výjimek, kde by to vyloučení bylo hlavní překážkou učení.
Podle mě (pozor na to, můj názor) je funkce asistenta pedagoga hlavně ekonomická. Tím, že pomáhá s výukou a začleněním dětí do učení, pomáhá vzdělat děti, které by jinak dosáhly nižšího (nebo žádného) vzdělání. Pomáhá s masovou výukou, která je levnější a v budoucnosti bude mít za následek vyšší mzdy pro dítě, vyšší HDP a víc peněz v ekonomice. Ten asistent pomáhá i dětem, které mají jiný typ postižení než PAS nebo ADHD, třeba slepým či hluchým dětem, mimořádně nadaným dětem nebo dětem, které jsou ze sociálně vyloučeného prostředí. Ono je jich dohromady celkem hodně. Takové to divoké přizpůsobení v kolektivu dětí, které tě sežerou zaživa, když se nepřizpůsobíš, je opravdové integraci spíš na překážku. Vzniká tam šikana, různé kliky, děti se navzájem diskriminují a podobně. Myslím, že to tady všichni známe. A z tohohle prostředí taky mnohdy vznikají právě ti draví gogetteři, mikromanažeři a podobní jedinci.