• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    UNREALONEAD(H)D - porucha pozornosti s hyperaktivitou i bez
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOLLUCHA: já tvrdím, že pokud dítě nepostavíme do prostředí, která se mu nepřizpůsobí, tak se na tyhle situace neadaptuje. Je za tím ta prostá logika, že aby se mohl vyvinout kompenzační mechanismus, musí nejdřív vzniknout potřeba něco kompenzovat. Taky tvrdím, že do situací, které se nepřizpůsobí, se po základce nevyhnutelně dostane, protože jsou velmi běžné. Proto se ptám, co děcko na tyhle situace připraví, když se s nimi do patnácti nesetká.

    Protože to zjevně není zřejmé tak zdůrazním, že nezpochybňuju pozitivní efekty těhle přístupů, jen říkám, že ty efekty nemusejí být výhradně pozitivní a tohle vidím jako celkem zásadní riziko, které by bylo dobré nějakým způsobem adresovat (a asi to nikdo nedělá).

    K úvodnímu psychologickému rozboru jen doplním, že amatérská psychologie je k ničemu.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    ACKO: Jojo bohužel :-( Ale já vycházím třeba i z toho, co se píše v angličtině. Ony jsou ty benefity poměrně jasné, tak doufejme, že se to tady zase eventuálně uchytí. Problém s podfinancováním školství je tady už dlouho velký a podle mě není správné, aby tady byli asistenti na úkor pedagogova platu.
    ACKO
    ACKO --- ---
    KOLLUCHA: za mě role asistenta je určitě pozitivní, buď se dítě chytí a i kdyby se nechytilo, tak projde vzdělávacím systémem. ale pozor, ti asistenti byli dotovaní z operačního programu MŠMT, který teď skončil, nebudou na ně peníze, jejich počet se zredukuje na pulku nebo ještě méně, protože školy je budou muset platit ze svého rozpočtu na platy, tedy na úkor osobního ohodnocení učitelů třeba. Takže nelze očekávat, že každý potřebný toho asistenta dostane, to bylo a už není.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Ale ty tvrdíš, že tě život bez asistenta připravil líp než by tě připravil život bez něj. K čemuž vznáším námitky, že 1) to nemůžeš vědět, ale není to moc pravděpodobné a 2) podle mě moc připravený právě nejsi, jak se mi zdá. Čímž tě nechci nijak soudit, podle mě většina lidí není připravená na to, co můžou potkat v práci. Ani já ne. Kromě toho, že v tobě ty zážitky vzbouzí emoce ještě dnes, ses rozhodl z toho odejít a pracovat sám. Což respektuju a chtěla bych to eventuálně sama udělat.

    Hlavní rolí asistenta pedagoga je pomoc učiteli při práci s dětmi. Pointa výuky je, aby se děti něco naučily. A priori tam není nic, co by ztěžovalo nebo ulehčovalo dětem přizpůsobení kolektivu, kromě několika výjimek, kde by to vyloučení bylo hlavní překážkou učení.

    Podle mě (pozor na to, můj názor) je funkce asistenta pedagoga hlavně ekonomická. Tím, že pomáhá s výukou a začleněním dětí do učení, pomáhá vzdělat děti, které by jinak dosáhly nižšího (nebo žádného) vzdělání. Pomáhá s masovou výukou, která je levnější a v budoucnosti bude mít za následek vyšší mzdy pro dítě, vyšší HDP a víc peněz v ekonomice. Ten asistent pomáhá i dětem, které mají jiný typ postižení než PAS nebo ADHD, třeba slepým či hluchým dětem, mimořádně nadaným dětem nebo dětem, které jsou ze sociálně vyloučeného prostředí. Ono je jich dohromady celkem hodně. Takové to divoké přizpůsobení v kolektivu dětí, které tě sežerou zaživa, když se nepřizpůsobíš, je opravdové integraci spíš na překážku. Vzniká tam šikana, různé kliky, děti se navzájem diskriminují a podobně. Myslím, že to tady všichni známe. A z tohohle prostředí taky mnohdy vznikají právě ti draví gogetteři, mikromanažeři a podobní jedinci.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    SUK: ne, to rozhodně není.

    Že jsem to tak měl já dokazuje, že je možné to tak mít (nejméně v jednom případě platí). Že ty jsi to tak neměl dokazuje, že je možné to tak nemít (nejméně v jednom případě neplatí). Z toho můžeme odvodit, že to tak někdy je, ale není to tak vždy (hezky to ilustruje příklad s černou labutí, ale na vysvětlování logiky je moc horko a moc pozdě). "Protože to říkám" dokazuje jen že to není věcná debata.

    KOLLUCHA: asistentka kočíruje dítě aby ve výuce dělalo v rámci možností to co má, tím pádem to nemusí dělat učitelka, na kterou by to bylo spolu s výkladem a zbytkem třídy moc a to má za následek lepší výuku pro všechny. Sekundárně brání úče aby se chovala jako kráva, protože v té hodině je i někdo jiný než žáci, což asi taky dělá lepší výuku pro všechny. Další nesporná výhoda je, že když dítě něco dělá pod dohledem asitentky (třeba si čmáře, nebo tak) tak je to cajk a když to bude děcko dělat samo o sobě tak dostane kartáč. Což je, mimochodem, také příklad toho o čem jsem tu mluvil.
    ACKO
    ACKO --- ---
    KOLLUCHA: jo tak to je jiná, zaměstnavatel na tebe bere dotaci, pak může lidem, kteří s tebou spolupracují dát nějaký příspěvek, že ti budou dělat mentora nebotak..aby moc nebrblali :-)
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    MAJKA:
    ACKO: Jo dostala jsem od sociálky potvrzení:
    Osoby zdravotně znevýhodněné - Česká správa sociálního zabezpečení
    https://www.cssz.cz/osoby-zdravotne-znevyhodnene

    Jako reakci mi docela vyšli vstříc, ale je fakt, že já nemám moc vysoké nároky. Chtěla jsem akorát 1-2x týdne home office. Ale zároveň vím, že kdybych potřebovala, tak si klidně můžu říct i o něco dalšího. V nejhorším mi to nedají. Ale nebudou to brát tak, že si něco vymýšlím.
    ACKO
    ACKO --- ---
    MAJKA: to by mě taky zajímalo...mě kdyby někdo nastupující do práce, s kým bych měla spolupracovat, mávnul papírem :-)
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    KOLLUCHA: Nevadilo by ti to trochu rozvést? Kdy ses rozhodla mávnout papírem a jaký efekt to mělo a reakce?
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    SUK: Já už mám potřebu se ohradit proti tomu, že bych se vyjadřovala ve smyslu "tvůj argument není argument protože ti to říkám". On imho řekl, že podle něj asistent člověka na život nepřipraví (ať to znamená cokoli) a já jsem řekla, že na život člověka nepřipraví ani život bez asistenta a že koneckonců ani není asistentova role chystat někoho na život. To je něco jiného.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Já chápu, že jsi z toho vypadl. Udělala bych to taky, kdyby to šlo nějak jednoduše.

    Zkusíme to jinak: Co si vlastně myslíš, že dělá takový asistent?
    SUK
    SUK --- ---
    CYBERWOLF: Ono argumenty "protoze ti to rikam" jsou docela podobne tvemu "protoze ja to tak mel" ;) Ja to tak treba nemel. Pravda, ja (alespon zatim) zadnou oficialni diagnozu nemam...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOLLUCHA: že už se bavíme o tom co jsem napsal vnímám jako posun, ovšem posun k "tvůj argument není argument protože ti to říkám" zas takový pokrok není a asi nemá cenu po téhle cestě pokračovat.

    Jinak já se s těmihle typy srovnat dokážu - jsem se s nimi setkával od základky, tak jsem se to naučil. Jenom to z celkem pochopitelných důvodů dělat nechci. No a protože jsem velkej kluk, tak jsem se podle toho zařídil - ale to je dost jiná situace, než když opouštíš základku. Navíc, o mě tu celkem nejde, já už se do školy nikdy vracet nebudu a i kdyby, tak ty zkušenosti už mám.

    Co teda moc neumím je držet hubu. Asi si to trochu pocvičim.
    KOLLUCHA
    KOLLUCHA --- ---
    CYBERWOLF: Mně přijde, že neustále ignoruješ argument, že dětství bez asistenta tě na srážku s debilem taky nepřipraví. A jedeš pořád argument, že děti potřebují "připravit na život", který ovšem právě žijí. Zároveň mi připadá, že tebe drsná škola života taky na nic podobného nepřipravila. Vzhledem k tomu, jak nám tady zahořkle vyprávíš své očividně nezpracované špatné historky z práce.

    Jinak já jsem si v práci řekla, zamávala jsem papírem a hned mi vyšli vstříc. Ale teda já jsem ho nedostala na ADHD, ale na ten Asperger.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOIRA: Počkej, myslíš jako jim říct že něco potřebuju protože mi to pomáhá? Hmm, to mě v životě nenapadlo, kdybych to vyzkoušel, mohlo být všechno úplně jinak... ne počkat - mě to vlastně napadlo, zkoušel jsem a přišel jsem na to, že to u lidí, co nechtějí nic slyšet, prostě nefunguje. A na tyhle lidi celkem není problém narazit, naopak v jakékoliv větší instituci je dost problém se jim vyhnout.

    Když jsem psal že je to nezajímá, tak jsem tím myslel, že je to nezajímá. Řekneš "potřebuju to a to" a oni řeknou "ne, budeš to dělat jak ti říkám". Když to zkusíš vysvtělit, jsou to výmluvy. Je tady deset lidí a nikdo nechce X tak se bez toho musíš obejít taky. Nebudu řešit tvoje výmysly. Nikdo se ti přizpůsobovat nebude. Jestli se ti to nelíbí tak vypadni. A tak dále.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: individuální přístup si můžeš vyjednat i na vejsce, hele fakt je to o tom, že s těma lidma mluvíš. By default úlevy nedostaneš, já taky nemluvím o úlevě, ale o přizpůsobení a ti lidi ti nevidí do hlavy. Jasně že občas narazíš na blby, nebo na to, že tudy prostě cesta nevede. Možná prostě nebudeš instalatér ale umeleckej truhlář, kterej má úplně jiný tempo práce a chce se po něm něco jinýho. Je potřeba vědět, co mi vyhovuje a co ne. Když mám ADHD, tak prostě nepůjdu dělat účetní, ale půjdu třeba na hotelovku, kde se počítá s tím, že mi účetnictví udělá někdo, kdo takovou poruchu nemá.

    Btw. Už jsi někdy s temi mikromanazery seděl a řekl jim, co potřebuješ? Fungovalo?
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    KOIRA: tohle by teoreticky šlo, pokud ukončíš vzdělání na základní škole, ale to opět (si myslím) není situace o které se bavíme. Na střední nebudeš mít ani asistentku, ani individuální přístup a představa, že mistr na učňáku bude tolerovat, že si při výkladu o frézování hliníku točíš spinnerem mi přijde jako z Marsu.

    Tohle je prostředí, kde si toho moc přizpůsobovat nemůžeš a musíš v něm přežít. Jak se srovnáš se situací, kdy sice víš co máš dělat, ale najednou nemůžeš? Prostě víš kde je problém, vidíš že je to průser, víš co je řešení, ale to řešení nemůžeš aplikovat. Přijde mi snazší si vytvořit kompenzační mechanismy (na tyhle situace) během devíti let základky, ze které tě nemůžou vyhodit, než za kratší dobu někde, kde už vyletět můžeš. A tím jako neříkám že je to nejlepší způsob, nebo že je to nějak super. Ptám se, co mě připraví na přechod z prostřední, kde mám možnost si to nějak urovnat do prostředí, kde moje potřeby nikoho nezajímají a žádný úlevy nedostanu.

    A jako nemyslím si, že by to byl nějaký extrém. Já se pohybuju v oboru, kde je obecně nedostatek lidí a tedy i tlak na benevolentnější podmínky (tj. docela easy mód), ale i tak není problém narazit na mikromanažery či ztmelovače, rovnostáře a další archetypy co tě budou rvát někam kam nechceš a bourat tvé funkční postupy a vůbec je nezajímá že to nepomůže, protože vědí svoje. V oblasti nekvalifikované práce je situace výrazně horší.
    MAJKA
    MAJKA --- ---
    CYBERWOLF: Stejny dotaz jsem měla na kamaráda , jehož žena jede s dětmi domácí výuku. Ty děti nezazijou buzeraci, šikanu, výsměch, Zbytecnej drill, umělý pseudoautority. Psychopaty co se po nich vozí atd. jak to pak v reálným životě ustojí? A von mi na to řek, že je přesvědčen, že když dětem postavíš správně hodnoty a vychovas z nich zdravě sebevědomé osobnosti, tak takové věci ustojí naopak mnohem snáz. Docela mi to dává smysl.
    KOIRA
    KOIRA --- ---
    CYBERWOLF: přijde mi, že si z toho vybiras jen ty extrémy. Jde o princip. Ve škole si to přizpůsobís třeba s tou asistentkou. Ale tys chtěl situaci, jak ovlivní inkluzivni přístup po dokončení školy. A tam si ho musíš utvořit ty sám. Klidně třeba tím, že si najmes taky asistenta nebo si vezmeš si jen půlku úvazku, jít místo IT třeba fotit svatby, cokoliv, prostě vzít život do svých rukou ve chvíli, kdy tu diagnózu máš a přizpůsobit si podle možností svět co nejvíc to jde. A tady je dobrý vidět, že i s ADHD můžeš v tom světě uspět (třeba s pomocí nějaký inkluze) než celej život vidět a dostávat najevo, že jsi looser. Pak patrně přijmeš tuhle naraci. Ale když to s tebou nějak koulí, tak vidíš, že to jde. Prostě vystoupit z role oběti.
    LWEEK
    LWEEK --- ---
    Ještě jedna věc mě napadla. Pokud se ve třídě sejde víc ADHD dětí, je to pro normální školu katastrofa. Pro svobodnou školu to není problém. A pro ADHD děti je to dar. Je to jako zrcadlo na kterém si může trénovat komunikační dovednosti. Navíc se necítí špatně, když nezvládně na první dobrou vyjádřit myšlenku. ADHD děti se navíc umí vzájemně stimulovat a posilovat v kreativitě.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam