• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    YMLADRIS: ze stejnych duvodu nejsem proti penezum. ja to vnimam naopak jako docela vyhodnou vec, chodit do prace k jednomu cloveku se kterym jsem se dohodl na oboustranne vyhodnem byznysu a dostanu za ten byznys penize, ktere pak mohu promenit za jine zbozi, a to prestoze (vsechno prevazne hypoteticke priklady, klidne si dosadte vlastni):
    - nemam potrebu vypomahat manualni praci
    - nemam potrebu znat do detailu sveho souseda a vyuzivat toho ze ode mne neco potrebuje k tomu abych od nej mohl neco potrebovat ja
    - nemam osobne rad pekare a reznika odvedle, osobne si o nich nemyslim nic dobreho
    - vetsinu casu ani nemam potrebu se socializovat (socialno si vyresim pres internet a pak at mi vsichni vlezou na hrb)
    - nemam rad ani svoje socialni prostredi, nemam pocit ze bych mu cokoliv dluzil, nepretrhnu se kvuli nemu a kdykoliv se odlifruju pryc, kdyz se mi znelibi

    proste ta anonymita je super. bez nich bychom museli bartrovat s temi ktere nemusime. fakt bych byl nerad, kdyz bych kvuli rohlikum a flaku masa musel otrocit na poli a socializovat se s fanousem a pepikem, jinak bych mel utrum. vam by se treba nelibilo kdyz by jedinou moznosti jak dat dohromady napr. komunitni server bylo zavolat si na pomoc otravneho Bennyho odvedle, ktereho kvuli jeho kecum vylozene nesnasite a nemuzete jej ve sve pritomnosti vystat :-)
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    NYA: ani nevim jestli se tomu da rikat tak nabozenstvi jako ze lidi chodej do hospody, spolecne pijou, bavej se a pak spolecne delaj. tak to znam ja. jak s lidma chlastas tak ti prijdou pomoct udelat garaz, narezat drevo atd atd..to je ta ceska cesta ktera jeste porad funguje kort na vesnicich ci malych mestech.
    NYA
    NYA --- ---
    hm, nevím, jak to naformulovat, tak to sem hodím zcela neupravené .. uvažuju o tom, že časem bude stejnak potřeba se přesunout na venkov a nechat město lidem, kteří stojí o to, hnát se za kariérou a úspěchem.
    a že kvůli tomu přemístění není třeba nějak rapidně měnit životní styl a stávat se zemědělcem, že na venkově lidé normálně žijí. udělat to nějak plynule - zkrátka něco, na co jsme zvyklí, nahradit alternativní variantou.
    imho je třeba začít u zdrojů, využít maximálně solární, větrnou energii, použít dřevo z lesa.
    najít způsob, jak minimalizovat další náklady.
    mít zaměstnání.

    sociální strukturu je třeba rovněž řešit, protože v rámci minimalizace nákladů lidi společně žít zkrátka musí. tam bych viděla vhodné (ale ne vždy snadno realizovatelné) východisko v nastavení společných priorit, připodobnění hodnotového řebříčku. k tomu mi připadá vhodné (a v minulosti k takovým účelům též sloužilo) společné náboženství - duchovní směr. pokud to má fungovat v dlouhodobějším horizontu
    protože dnešní svět je natolik individualizovaný, že je pro lidi těžké žít společně. každý má zcela jiné hodnoty, jiná "pravidla svého světa", tím pádem vzniká takové množství pow, že společná domluva a kooperace je složitá.

    no je to zhruba úvaha nad tematikou, nevím
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    osobne mne to do komunity netahne. naopak povazuju za ohromnou vyhodu (psychologickou) ze je kolem tolik lidi, ze si clovek muze neustale nezavazne volit, s kym bude na cem interagovat. myslim ze nejaka mensi skupina lidi by mi desne lezla na nervy. jeste mi to asociuje ruzne zname, kteri odesli na VS ze sve vsi do mesta a bylo to pro ne vysvobozenim: konecne anonymni, konecne si delaji co chteji, konecne neziji nepotkavaji stale dokola jen par lidi, ktere si nevybrali.

    kolegove v praci, dvojice, pred rokem koupili byt v novostavbe, bytovce (40 bytu) na kraji brna. jeste nez byli nastehovani, uz melo spolecenstvi vlastniku svoje webovky, forum atd., behem toho roku vyhrali spolecne dva soudy s developerem, a tento vikend poradaji pred barakem velke spolecne grilovani (1. vyroci spolecneho bydleni). becka jde z fondu oprav.

    moji rodice se v 1973 stehovali do domu (20 rodin), ktery postavili vicemene sami najemnici (byla tehdy takova doba, stovky a stovky druzstevnickych hodin prace); coz melo efekt ze se vsichni znali, pulce sousedek jsem rikala teto, v zime otcove spolecne nastrikali na strechu garaze vodu = kluziste pro decka, matky se stridaly ve sluzbe na piskovisti, na silvestra slavil cely barak, rada rodin jezdivala spolu na dovolenou, 4 rodiny jsme pak koupili spolecne zahrady vedle sebe atd. Ted uz to samozrejme se taky rozpadlo a pominulo, ale detstvi myslim dobry.

    myslim ze mesto neni zcela spatny, jde jen o to, zda se postesti vytvorit nejakou pospolitost, nebo je to nejak moc odcizeny.

    ale tak to jen tak na dokresleni
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    tadeas ma myslim nejakou knihu o typickych problemech co nastavaji v komunitach a moznych pristupech k prekonani - mimo socialisticky blok uz se s takovyma vecma experimetuje od 50. let ci co

    LOOK
    LOOK --- ---
    CONTINUITY: napadaji me jen proti-nazory, proto neprispivam:)

    mozna prece, sobestacne(vicemene) komunity nejsou ve svete zadna novinka, clovek muze studovat hodne pripadu. imho jsou v techto projektech zasadni jednotici ideje, bez kterych se to casem rozpadne, nebo ani nezacne fungovat. tady vidim prostor pro volnou tvorbu, fyzicka stranka fungovani komunity (tj zaopatrovani potravin, pristresi, pravni zalezitosti atd) mi moc zajimava neprijde.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    OGMIOS: nedokazeme. rozhodne ne 100% vsech lidi tak, aby se uz nikdy vickrat nenarodil novy clovek, ktery bude jako naschval odmitat tvoji uvedomelost a bude razit svou. nelze.
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    "In our ways, spiritual consciousness is the highest form of politics.
    We must live in harmony with the natural world and recognize that excessive exploitation can only lead to our own destruction. We cannot trade the welfare of our future generations for profit... We are instructed to carry love for one another, and to show great respect for all beings of the earth. We must stand together, the four sacred colors of man, as the one family that we are, in the interest of peace... Our energy is the combined will of all people with the spirit of the natural world, to be of one body, one heart, and one mind."

    -Leon Shenandoah, Fire Keeper for the Haudenosaunee

    1915-1996

    (Onondaga, Eel Clan)

    tak tohle je cesta kterou uznavam. je jedno jak presne to bude fungovat, jde o ideu toho ze budeme sdilet tento prostor jako uvedomele bytosti a potom nebude proc zarlit, ci zavidet, ci cos dalsiho...byt si vedom..jak dokazete dostat vsechny bytosti na tomto svete do stavu uvedomelosti?
    OGMIOS
    OGMIOS --- ---
    ucit se od simpanzu bonobo? :D
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    bez ohledu na to co si o navratech do prirody myslim, bych rekl, ze zkoumat nefunkcni alternativni systemy je velmi uzitecne, imho minimalne stejne uzitecne jako zkoumat soucasnou nemocnou civilizaci. ona totiz nevznikla sama z niceho nic, ale postupnymi krucky, postupnym vylepsovanim, odstranovanim neceho a pridavanim dalsiho... a neco z toho proste nefunguje, nebo spise ve vysledku funguje jinak nez jsme zamysleli.

    me treba pripadne zajimavy zkoumat jak fungovaly alternativni komuny v ruznych letech (v 20tem stoleti v Rusku, v 60tych letech v USA, v Nemecku apod). je dobre vedet proc uz tady ty komunity nejsou, proc skoncily jeste driv nez tato civilizace, ktera ma hromadu hypertrofovanych much. ukazalo se totiz, ze novy alternativni system ma detske nemoci, kterych se uz starsi civilizace za ta leta zbavila. aby se dalsi komunity nerozpadaly je imho potreba zkoumat duvody padu vsech moznych systemu, duvody proc se z nich za par generaci stal uplne jiny system, ktery sel proti jeho samotnym puvodnim zakladum atd.

    napr. co se ukazalo byt nejvetsi problem v rovnostarskych komunach byla zarlivost, touha po majetku a touha po moci. i v malych pratelskych skupinkach po letech doslo k tomu, ze nekdo ovladal nekoho, nekdo mel vic nez jiny, nekdo se bal jineho. nekdo zacal s nekym chodit, cimz vyvolal zarlivost v nekom jinem, popr. dochazelo k soubojum o to kdo muze s kym byt a hadkam o to ci vlastne ty deti doopravdy jsou. (proc, kdyz utek z nemocne civilizace mel byt resenim prave techto problemu??)

    je treba si byt vedom toho, ze odstranenim nebo utekem ze systemu zakladame system novy, jen mnohem mladsi a s mene znamymi dusledky. kazdopadne uspesnou konstruktivni debatu ohledne praktickych reseni vinsuju :-)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Myslím si, že pravda je obojí.
    Jedna věc je, že se děly naprosto příšerný věci.
    Druhá, že některé prvky života byly funkční.

    Nesmíme zapomenout, že naše civilizace není nemocná sto let. Je nemocná už mnoho tisíciletí, a ta nemoc se projevuje všema těma přehnanýma extrémama. Souhlasím s Quinnem ohledně toho, kdy to zhruba začalo. Tím pádem kamkoliv se koukneme do naší známý historie, najdeme spoustu věcí, co brutálně nefungovaly. Což ještě neznamená, že by tam nemohly zároveň být věci dobrý, ze kterých se dá poučit. Ostatně, úplně to samý platí o naší době. Civilizace jako taková je do extrému šílená a na hlavu postavená. Přesto v ní žije spousta lidí, kteří dělají mnoho dobrých věcí, dobře a rozumně.
    Takže nemá cenu dohadovat se o tom, jestli nějaká doba byla dobrá nebo špatná.

    Ale tohle je moje poslední vyjádření k tomu. Buď tu může vzniknout nějaká konstruktivní debata ohledně praktických řešení :) - nebo nemůže, v tom případě to prostě dál nebudu číst ;)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    INK_FLO: hm, ano, tyhlety informace jsou mi známy

    a tohleto je přesně, co nechci aby z toho bylo, hromada...eh...řečí o tom, jak něco bylo nebo nebylo a nebo co má nebo nemá smysl

    nejsme v 17. století, jsme ve 21. století, máme ty možnosti, co máme, otázka je, jak si vytvořit nějakej funkční a příjemnej způsob života. jak to bylo a nebylo dřív někde, není až tak moc relevantní

    respektive, pokud někdy někde něco fungovalo a něco se o tom ví, můžem se tím inspirovat
    takovýma poměrama, jako popisuješ, se snad tady nikdo dobrovolně inspirovat nebude (a pokud ano, a chce si to zkusit, je to jeho věc, ale to jsem na mysli fakt neměla ;)
    FESAKFLOYD
    FESAKFLOYD --- ---
    Idyla.. jedine transformace destruktivnich emoci ve spolecnosti, vedle vedeckotechnickeho pokroku, ktery nas jinak znici. Vubec doporucuji transpersonalni psychologii, Grofovi popisne state transformativnich technik..

    YouTube - ‪Lisa Gerrard - Space Weaver‬‏
    http://www.youtube.com/watch?v=pdZIv9bqpQw
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    KUATO: 30tileta valka byla uplna katastrofa hlavne ve stredni evrope, taky se mi to nezda
    KUATO
    KUATO --- ---
    PIZI: no tak 17 stoleti nevim, tricetileta valka byla pro ceske zeme dost zdrcujici zalezitosti, spousta drancujicich armad, morove epidemie, notny ubytek obyvatelstva.
    PIZI
    PIZI --- ---
    INK_FLO: Zkus se podivat do stejnych mist nekdy v 15-17 stoleti. Pry idyla byla spise tehdy. I kdyz nevim jak konkretne na valassku.
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    CONTINUITY: to mi připomnělo, jak tu kdysi proběhla debata o idylickém/neidylické minulosti na venkově. O víkendu jsme byli v rožnovském skanzenu, a poměry, jaké vládli v tamních vesnicích ještě před 100 až 200 lety by asi zaskočili i nejednoho romantického obhájce starých dobrých časů.

    v jedné malé světnici s nízkým stropem žilo třeba i 10 lidí, často dvě rodiny nesvázané příbuzenskými vztahy, děti i dospělí dohromady. Na zimu si tam nastěhovali ještě hospodářská zvířata, protože jedině tam bylo aspoň trochu teplo. Postele měli dlouhé jen 1,5 metrů, spalo jich ní několik v polosedu. Bačové například vařili jen 2x týdně a to jen stále dokola velký hrnec kaše a další dny nejedli.
    Okrádání a žebrota byla široce rozšířená, pokud byl špatný rok, tak spoustu rodin muselo rozprodat celý majetek, někdy i s domem, aby neumřeli hlady. Jednou např. poslali dvě ženy do 50 km vzdálené vesnice, aby za poslední peníze přinesly chleba a na zpáteční cestě je někdo hladovější okradl a zabil.
    Jedlo se vpodstatě jen kysané zelí, kaše a brambory, chléb byl spíš luxus.
    Děti se často dávali do služby k bohatším statkářům, tam sloužili třeba už od 10ti let, většinou jen za trochu jídla, a to pracovali od rána do večera.
    Ještě jsme tam koupili knihu "Lidová strava na valašsku", kde je takových historek souvisejících s jejich způsobem života spoustu. Většina z nich je ale bohužel na hony vzdálena představě šťastných lidí pracujících pár hodin na svém a po zbytek času se věnujících rozvoji tvořivosti
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    liesko, fesak, kaslete na to (varovani)
    PIZI
    PIZI --- ---
    A cohousing[1] community is a type of intentional community composed of private homes supplemented by shared facilities. The community is planned, owned and managed by the residents – who also share activities which may include cooking, dining, child care, gardening, and governance of the community. Common facilities may include a kitchen, dining room, laundry, child care facilities, offices, internet access, guest rooms, and recreational features.

    Cohousing facilitates interaction among neighbors for social, practical benefits, economic and environmental benefit.[2][3]
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam