MORPHLER: Cili pojem diskurs ma sam diskursivni povahu.
Ja tu vidim navic velky rozdil mezi teorii diskursu, pak vlastne muzem rict, ze vse, kazde dilo, je provejem nejakeho diskursu, to jest ze ma pozadi, konotace, predpoklady, vcetne teorie diskursu a postmoderny samotne, a tim, rici, ze neco je poplatne sve dobe, a potvrzuje a utuzuje popis poplatny sve dobe.
Kdyby rekl Darjeel rovnou, ze je bhagavadgita je poplatna sve dobe, bylo jasne, jak je mimo a ze jeho hodnoceni ma jasne
diskursivni povahu
Protoze
1/ bhagavadgita nema nejakou svou dobu. Nemuze nikdo rict,ze byla napsana treba roku 500 a vyjadruje 100procentni nazor 90procent obyvatelstva.
2/Indicka spolecenstvi byla vzdy nazorove ruznoroda, nemluve o ruznych druzich spolecenstvi, ktera se lisila prostorove, zmenila xkrat v prubehu staleti.
3/Uceni je nadcasove, ukazuje na transcendentalni ideal, ktery 99 nezije, a vetsina lidi ani nezna, ideove casto lezi v primem protikladu k bezne orientaci jak cloveka tak spolecnosti.
Pokud nejake spolecenstvi zacne vyznavat ve vetsi mire nejake idee nebo jsou vychovavani v nejake vire, je to samo od sebe, nebo proto, ze zacali studovat nejaky posvatny text? Jeli to na zaklade toho textu, pak urcite v prvni moment nemohl byt poplatny sve dobe, a vstoupilo nebo vstupovalo jako neco noveho a to se muze stat kdykoliv
4/Bez ohledu na to jestli ma bg "diskursivni povahu", me bhagavadgita oslovuje a nachazim v ni nadcasovou dharmu, ktera muze byt prospesna cloveku v kazde dobe(za predpokladu,ze nebude vyrazne prekroucen preklad).
To znamena, ze jsou jiste pravdy, ktere jsou platne jak pred 3000 lety, 1000lety, tak i dnes
Z toho plyne,ze zrejme pro me diskursivni povahu nema, nebo ze argument,ze neco ma diskursivni povahu(text poplatny sve dobe) neni vlastne zadny argument, ale je to vlastne takovy ad hominem ve vztahu k textu, to jest najde se zastupna vytka, aby se nekdo nemusel vyjadrit nebo uvazovat o konkretnim obsahu, a presto nejak dany text nejak diskvalifikovat.