• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    MONKEYFIGHTER
    MONKEYFIGHTER --- ---
    SCHWEPZ: "a samozřejmě k tomu laskavost a ochota vysvětlti a odůvodnit. Mě nejvíc štval princip "protože-proto"

    ano tohle mi prijde naprosto to nejhorsi...a okolo sebe tohle vidim vzdycky(nebo mi to tak prijde) v tech pripadech kdy ten rodic nejakymu diteti zakazuje totalni kravinu uplne zbytecne a u toho "protoze proto" to konci jelikoz proste neni sam schopnej vysvetlit proc...

    prijde mi ze kdyz se snazis to tomu diteti ferove vysvetlit tak to muze dobre fungovat jako takovej zpetnej kontrolni mechanizmus jestli po nem nahdou nechces / zakazujes mu uplnou blbost jenom kvuli nejakejm svejm predsudkum nebo z nejakyho jinyho iracionalniho duvodu kterej mas v hlave sam zakorenej ze "takhle to proste je"...pokud te to dite zazene do uzkejch a ty to neumis vysvetlit tak je mozna na miste prehodnotit svuj pohled na vec...a tam kde je rodic bez dostatecny seberflexe to prave konci tim protoze proto

    tohle je treba pro me ta rovnopravnost...nekoukat na to ze "tohle je dite a ja ho ucim jak tady ma fungovat protoze ja vim jak to tady funguje a to dite nevi nic" ale ze to muze bejt klidne obracene a to dite ti muze hodne dat...tady treba vidim prave tu podobnost partnerskym vztahem
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: tak hlavne jsi jakozto rodic za sve dite pravne zodpovedny. nektere veci mu musis zakazat uz jen z toho duvodu, abys sam nesel do lochu.

    taky bych rekl, ze k tomu aby si clovek mohl uzivat svobody, musi umet nest odpovednost a uvedomovat si nasledky svych cinu. to male nevychovane dite jeste nedovede. (napada me primer zavedeni demokracie v zemich kde na ni lidi proste jeste nemaji)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    CONTI: napadá mě - není ideální "zlatá střední cesta"? Tedy kompromis mezi tím, co uvádíš ty - "slepá poslušnost/bezřečí/nekecej a dělej" a "uplnou rovnoprávností rodiče a dítětě" (tj. domyšleno do důsledku: rodič mu nemá co nakazovat, říkat, dítě si dělá co chce).

    Imho je dobrá demokratická výchova, kdy je dítěti osvětlen důvod (tj. poslušnost není slepá, ale vědomá, osvětlená) a jsou jasné mantinely a pozice (to prý dětem dělá dobře, říká drtivá většina dětských psychologů už od časů A.Adlera) a samozřejmě k tomu laskavost a ochota vysvětlti a odůvodnit. Mě nejvíc štval princip "protože-proto"...kdy dítě cítí křivdu.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    Tak v principu máte pravdu...je dobré dětem od mládí všťepovat demokratické procesy (rovné pozice), u nás to tak fungovalo (něco chceš, proč to chceš, proč nechtějí,abych to dělal atp.) - ale nemyslím si, že mají malé děti "stejná práva" (nemluvě o povinnostech) - rovnoprávní - jako dospělý jedinec, jako jeho rodič. To je přeci "proti přírodě", ne? Malý vlček taky nejde první k hostině ze skoleného jelena...nemá stejná práva...nezasloužil se o ně...atp. I když: lidi nejsou vlci, to chápu (občas ale jsou "homo homini lupus", ale to je něco jiného :)

    Když někoho vychovávám, a něco mu chci zakázat (mám zkušenost), tak je imho blbina, aby dítě řeklo (jaký věk, že...to je k diskuzi) "mám stejná práva jako ty, mohu rozhodovat sám". Nevím nevím, jak by to prakticky fungovalo. Ale nejsem zatím rodič, jen sleduji volné mantinely výchovy mých neteří a synovců.
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    FRONEMA: Tak, tenhle přístup je klasika, tradice, převzaly to nevědomě od svých matek, nám s bráchou to máma a babička říkaly natvrdo, že nejdůležitější je slepá poslušnost, poslouchat-poslouchat-poslouchat, to do života potřebuješ....respektive, oni ani neřeší, jestli je to praktické do života, řeší, že je to praktické pro ně teď.

    Ještě štěstí, že přibývá lidí, co se nad tím, co předávají, vědomě zamyslet dokážou.
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    YMLADRIS: me se libi ta myslenka ze deti vuci tobe nemajibyt v podrizeny pozici, ze jsou to rovnopravni lide. to byla vzdycky vec ktera me v detstvi stvala, proc jako mam zrovna tyhle lidi poslouchat? budto budou mit muj respekt nebo nic, neverim na nejakou povinnost zalozenou na tom ze me splodili.

    fakt je ten, ze jsem nedavno zjistila ze mam se svoji rodinou vazne nestandardne chladne vztahy aniz bych to vnimala jako problem, ale na jedne akci kde jsme resili zivotni role, a krome toho "jak je to ted" tam bylo i "jak by to bylo idealne" a do toho druheho jsem napsala tak nejak automaticky ze idealne bych si svoji roli k rodicum predstavovala nulove...a koukala jsem ze jsem byla v te skupine jedina, a to ve mne trochu hrklo ze to mozna neni ok.

    kazdopadne me okouzluje kdyz nekdo rika ze dite jde brat jako partnera a funguje to. obcas jak ctu ty vedlejsi matkodiskuze tak mi beha mraz po zadech jak nektere rikaji ze chteji vycvicit deti aby je poslouchali na slovo kdyz o neco jde/kdyz to mysli vazne.(mysleno je ne neskakat ze srazu, ale obouvat se kdyz se specha) svym zpusobem chapu ze je to nekdy potreba ale na druhou stranu se mi to jako pristup hnusi. (ha, cas na cviceni v neposuzovani, ale stejne :) )
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    FRONEMA: naomi je fakt inspirativni, ale nakonec jsem zaujala stanovisko ze misty to taky trochu prehani :). chtelo by to videt produkty jeji radikalni vychovy - ty deti. Ale jako rozhodne namet k zamysleni a spousta podnetu
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    dobrej web, kterej se před měsícem rozjel

    Potraviny na pranýři | nejakostní, falšované a nebezpečné potraviny
    http://www.potravinynapranyri.cz/
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    KUATO: já jsem měl podobný ideál z podobných důvodů, a celou střední školu jsem byl horlivý bojovník proti alkoholu. Pak jsem v 18ti odešel od rodiny, poprvé se opil, zjistil že to tak hrozné zase nebude a bylo po ideálech :-)
    KUATO
    KUATO --- ---
    FRONEMA: hlavne to vypovida o tom, ze by rodic mel drezurovat (nebo spis ocistovat) hlavne sam sebe, protoze kdyz bude on sam v poradku, i jeho deti budou v poradku (ony totiz v poradku zatim jsou, narozdil od nej).
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    ja jsem teda rodic teoretik, ale moc se mi libi clanky od naomi aldort, napriklad tohle http://www.naomialdort.cz/oznameni/jak-se-deti-uci-slusnemu-chovani a pak dalsi ke kliknuti na panelu vlevo dole... tak nejak mi ty jeji postupy a myslenky davaji takovej hlubokej smysl... samozrejme netusim jestli budu dost drsna na to to jednou uvest do praxe, ale rozhodne se pokusim
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    kuato: jj ja rozumim co myslis a mas pravdu. kdyz ti matka rekne, dokud mi budes rikat pravdu, nebudu te rezat a pak reknes pravdu a matka te sereze, tak uz ji neveris. a at se s tim decko vyrovna jak chce, mamu za vzor pravdomluvnosti uz asi nikdy mit nebude. na druhou stranu nejsem zastance prevelikeho saleni deti atd.
    KUATO
    KUATO --- ---
    Ziva: mam kamarada, jehoz otec chlasta a jemu se to nelibilo, tak zamlada nepil a ted uz trochu jo. Jsem zvedav, jak se to u nej dal vyvine, az zestarne, prijdou deti a rozkoly se zenou.. :-).

    Ja to myslel tak, ze tezko budu detem vstepovat pravdomluvnost, kdyz ja sam nebudu drzet slovo jim dane. Tezko je povedu k tomu, ze myt nadobi je holt normalni a beznou soucasti zivota, kdyz se mu budu sam vyhybat a pripominat zene, ze je to jeji nizka zenska starost.. Je mi jasne, ze je to slozitejsi, mnoho veci se dedi ob generaci, tj deti vykazuji i rysy, ktere rodice zcela postradaji.
    ZIVA
    ZIVA --- ---
    kuato: mno na druhou stranu je celekm vysoka pravdepodobnost, pokud budes slaboch a lhar, ze tvuj syn to neoceni a rozhodne se byt presne opacny nez jeho otec. stava se
    KUATO
    KUATO --- ---
    EVA_: no ja nevim, mi se takove zavadeni umelych konstruktu (zavadeni jinych radu pro skolku a skolu, kdyz to je skoro stejne) nelibi a delat ho nebudu. mezi tvymi detmi je vetsi vekovy rozestup nez mezi mymi, takze je jasne, ze budes rozlisovat vic - jit spat v osm a o pul desate (problem, pokud maji stejny pokoj), ale u nas se snazim, aby jediny rozdil v posuzovani byl, kdyz by to dotycneho nejak poskodilo - devitileteho synatora pustim samotneho k rece, sedmiletou dceru jen s nekym (neumi plavat).

    EVA_: ..jde o vědomí si vývojových stádií, jejich přechodů, rovnováhy mezi přibývajícími povinnostmi a benefitů a schopnost jimi děti provést. tak trochu mi naskakujou osypky, ze bych mel tohle delat. asi jsem malo peclive cetl knihy antroposofickych autoru o vychove deti, peceni chleba a hrani divadla s nima. devcata nosici vence z kvetin, chlapci ve lnene kosili, bosi a prostovlasi..

    ale jinak narazis na velmi dulezitou oblast - decka nevychovavame moudrama, ktera tu a tam utrousime nebo nejakym radem, ktery jim nutime, ale primarne vlastnim prikladem. kdyz ja budu slaboch a lhar, tezko mohu chtit po svem synovi, aby byl silny a mluvil pravdu.
    JAMINA
    JAMINA --- ---
    a tady jeden obrázek pro otrlé povahy, k tématu. Dnes to poslal mé sestřenici její pubertální syn :))

    http://a4.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/284959_498821966813734_796595406_n.jpg
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    ovsem toto mi navraci nadeji v mladou generaci!!!1! :)

    diskonáckové - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=23qfv7jlgNM&feature=youtu.be
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    EVA_: jeste s tema konvema... doufam ze te nehrotim blbe (ach jooo co ja vim co je spravne), ale kdyz poprosis o konve a dostanes ignoraci, co udelas pak? amazonku, nebo das najevo svuj smutek a osamelost? Ja bych se zkusila autenticky rozbrecet. Nee to na nej hrat, ale proste, to je dost kruty kdyz ti ani s konvema nepomuze. Tak bych si tam sedla a dostala to ze sebe, brecela bych jak zelva. Treba to proste furt nechape, jak se citis.
    KUKIDE
    KUKIDE --- ---
    EVA_: Proč jim vlastně chceš vysvětlovat nějaké rozdíly? Život je přece pořád život.
    Jinak tu vede hezké povídání a tak mě napadlo, že poskytnu pár poznatků z mého studijního materiálu čím jsou mí milovaní synovci. :)
    1) vypozoroval jsme že dítě se velice přesně naučí kdo co mu povoluje a je vždy o krok před rodiči .) --> ne od jednoho rodiče by mělo znamenat ne u obou
    2) hraní, sestra se na začátku bránila množství hraček atd, taková ta interaktivnější výchova a dvouletého synovce bavilo sní uklízet nádobí z myčky :)
    3) jak už tu bylo řečeno dítě napodobuje rodiče aby se jim zalíbilo, takže co dělá rodič bude dělat i dítě a to včetně zlozvyků, rodiče nedělají stejné věci a tak si dítě vybírá u každého to co mu více vyhovuje a to co se mu více líbí...
    pokud už má dítě nějaký zlozvyk tak si myslím že jediná cesta je aby rodič ten zlozvik zlikvidoval nejdříve u sebe a pak teprve na dítě zkoušel nějaké výchovné řeči.
    4) Pak tu padla poznámka o respektu k otci a tak trochu ignoraci mámy... může to plynout z nedostatku času který tatínek tráví s dítětem ať už kvůli práci a nebo protože na začátku neví co sním a říká přeci ho jen kojíš a to já neumím .)
    5) systém je mrcha - reklamy pro děti přebytek hraček zábavy, tv, pc, atd
    - tohle je podle mě zapeklitost dneška...
    - sestra už to taky vzdala a synovec už má tolik hraček že mě se o tom v jeho letech jen mohlo zdát
    viz namátkou:
    http://zpravy.idnes.cz/klasnova-chce-zakazat-reklamu-v-detskych-poradech-fvn-/domaci.aspx?c=A120124_112307_domaci_hv
    tam mi přijde vtipná hláška "Budeme vysílat méně dětských pořadů, tvrdí televize"

    Přidám k tomu letošní historku z prázdnin.
    Cesta domu. Čeká se na autobus na zahrádce restaurace. Celková nálada pod psa, hlavně maminka byla naštvaná na manžela i já jsme se sním před odchodem pohádal o balení. Synovec pořád vykřikuje "zmrzlinu" ale protože měl předevčírem střevní problémy tak rodiče nechtějí. U mě ví, že je zbytečný to na mě zkoušet a tak to zkouší na tatínka. Ten by si ji dal taky, ale maminka je naštvaná a tak tedy ne. Ale synovec se za letošní prázdniny naučil novou věc. :) Zjistil, že se rodiče v přítomnosti cizích lidí a v interakci s nimi chovají jinak. A tak, když si to přifrčí číšník s otázkou "Ještě něco?" tak, synovec s tím kouzelným úsměvem na číšníka "zmrzlinůůůů". Interakce pokračuje číšník zvětří a konverzuje. Synovec dělá roztomilého střídavě na oba rodiče, ale hlavně na tatínka. No a už to je, tatínek jo obměkčen a tak teda, že jo a že dvě. Maminka jen poznamená "Ty to budeš řešit ve vlaku jestli se po..." A protože ji to naštvalo tak vstane dřív a jde přímo s kočárkem a druhým malým synovcem v něm na autobusovou zastávku. Z vnitřku restaurace dorazí po výběru zmrzliny tatínek se synovcem. Synovec ještě počká až mu rozbalím tu zmrzlinu a směje se na mě. A samo sebou co neudělá. Hned tohle vítězství běží ukázat mámě za rohem. Vstanu a koukám jestli tam došel v pohodě. A já si tak v hlavě říkám, sestra asi bude nadšená, že odešla a teď tam hned za ní přiběhne. Dopíjím pivo platím a vyrážím s tatínkem na autobusovou zastávku. A když dorazím na zastávku tak vidím jak tam synovec šťastně sedí vedle sestry a dělá opičky na nějakou paní vedle se kterou si maminka musí povídat. Jasně, dorazil a protože maminka byla naštvaná a neměla náladu tak začal interakci s cizí paní a maminka prostě už nemá šanci být naštvaná. Musí se bavit s úplně cizí paní o tom jak má roztomilého chlapečka. :)
    EVA_
    EVA_ --- ---
    CRANK: To říkal můj muž taky.:-) Do osmatřiceti. Od osmatřiceti se nevyspal, ale tvrdí, že je spokojenej, má nás m oc rád a my jeho.

    YMLADRIS: Tohle je možnost, beru.:-) Zkusím. Je dost pravděpodobné, že příliš často užívám buzerativ. Vím totiž, jaká autorita je můj muž, když přestane být autoritativní. Autorita pro mě i pro děti. Moc ráda bych mu to ukázala, ale jak se tak pozoruju, zdá se, že nevolím prostředky, které by byly nekonfliktní. Přehodnotím.:-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam