• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    PIZI: to mi pripomina, byla jsem tuhle na obede ve vege jidelne a bavili jsme se o volbe prezidenta. Nejaky pan mi vysvetlil, ze volit prezidenta nema vyznam a dal mi letacek s pozadavky jeho hnuti: celosvetove se musi odhlasovat a zavest: 1) vegetarianstvi 2) maximalne dva porody na zenu 3) zakaz valek 4) jednotna celoplanetarni vlada.

    Byl to celkem kultivovany muz, dle vizitky nejaky RNDr. Hlava mi nebere, jak nekdo vidi svet tak, ze mu dava vyznam travit cas takto dnes nerealizovatelnym programem...
    INK_FLO
    INK_FLO --- ---
    PIZI:
    PIZI:
    PIZI: hele a jak jdou ty tvoje velkohubé revolucionářské řeči dohromady s letargickou zkouřenou pohodičkou alá "jsem rád, že žiju ve společnosti, kde se nemusím o nic snažit a přežiju"?...nebo to mám brát jen jako takovou intelektuální kratochvíli, aby řeč nestála? :-)
    PIZI
    PIZI --- ---
    JAZZZ: Pokud chceš zrušit parlament, udělej ho zbytečný tím, že vytvoříš společnost, která ho nepotřebuje. Společnost z lidí, kteří nebyli vychováni tak, aby mohli co nejlépe žít ve společnosti, kde je parlament nutný.
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    PIZI: ja to chapu jako : pokud chces zrusit parlament, nejdriv se do nej musis dostat a ovladnout ho. pak je ale nepravdepodobne, ze se ti ho jeste bude chtit rusit, protoze ma vypracovane mechanismy, jak te zkorumpovat. a to je moment, kdy nad sebou lide ztraceji kontrolu a kontrolni mechanismy, ktere si vytvorili, aby se mohli vzdat casti sve zodpovednosti, je zacinaji nekontrolovane ovladat.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    KUATO: lab je prima! (synteza pervitinu neni tezka, jednou se to muze hodit... :) [vtip])

    normalni minim jako majici obdobny hodnotovy system jako maji jeho rodice ... neco jako ze svet je fajn misto ktere ma vyznam opecovavat, ze nase kultura v zasade kladne hodnoti vzdelani, praci (produktivitu) a osobitost, ... ze nase spolecenske usporadani (dodrzovani zakonu, demokracie, ...) je v zasade fajn i kdyz stale je co zlepsovat, ... proste tyto zcela normalni (dle mne) veci. Oproti nejakemu uber vizionari, co se staryma nebavi, co ma asi na mysli Pizi (revoluce?)

    ja uz jsem stara. proto treba mne nechalo chladnym Occupy cokoliv, pac jsem nepochopila navaznost na stary svet - co se mi snazijou rict, co teda budeme delat jinak, jakou navrhuji zmenu konkretne atd.
    KUATO
    KUATO --- ---
    YMLADRIS: mit normalni dite? co to je? ja pozoruju, jak neskutecne zalezi na tom, aby deti mely moznost delat smysluplne zajimave veci. my jsme ten svet udelali tak bezpecny, nudny, plny jistot, ze jsme ho uplne zkurvili. je uplne mrtvy. vetsina deti akorat vysedava u televize a pocitace. pokud potrebujeme genie, lidi, co budou uvazovat jinak, tak si je musime vychovat sami. musime jim dat mraky sveho casu, sve pozornosti, ukazovat jim veci kolem nas, nechat je experimentovat, poznavat, jak co funguje, zazehnout v nich ten ohen a krmit ho. dokud jsou deti male, tak maji nejvic energie, postupne uz to bude jen cim dal horsi.

    tuhle se mnou synator sedel hodinu u grilu, foukal mechama do ohne a pokouseli jsme se na drevenem uhli roztavit stribro. neveril jsem, ze vydrzi, moc se toho nedelo :o), ale zjevne ho to tesilo vic, nez oslavovat sve vlastni narozeniny s pribuznyma :o)). ted mam za ukol koupit mu detskou laborator, aby mohl delat pokusy, tak jsem zvedav, jak dlouho mu to vydrzi.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    PIZI: tihle Zcela Novi lidi jsou urcite super, ale byt nekym takovym podle mne vyzaduje fakt specifickou osobnost - Gandhi, Matka Tereza, Jezis :). Protoze jejich poselstvi je tak radikalne novy, umrou, a "nic se nezmeni", pac to tahlo jejich charisma. Pokud bych mela dite, ktere vykazuje znaky nejake unikatni osobnosti, budu se ho snazit podporit v jeho misi. Mnohem, mnohem pravdepodobnejsi ale je, ze bude celkem normalni. A my celkem normalni delame zmeny nejlip kdyz dobre rozumime a fungujeme v tom, co uz je, tj. menime system zevnitr. Aspon ja osobne, kdyz vidim nejakeho ucitele/kazatele zmen, ptam se - ma rodinu? jsou jeho decka v pohode? dokaze se uzivit? chodil nekdy do prace? atd. Nebo je to alternativec/rentier, ktery je moc ulitly v nejake idei. Pak mu a priori neduveruju. Ale takova jsem ja, mozna mas nejake protipriklady Zcela Novych?
    PIZI
    PIZI --- ---
    EVA_: Nemyslím si, že svět lze změnit nějakým vysvětlováním těm starým. Noví prostě musí začít žít jinak, ne se snažit vysvětlit starým, že žijí špatně.
    EVA_
    EVA_ --- ---
    PIZI: Někde jsem četla: "správný rosenkrucián nosí šat země, ve které se pohybuje".:-)
    Chceme-li měnit svět, předpokládá to ho pochopit a umět s ním fungovat, jinak mu imho. nelze požadované změny srozumitelně podat.
    PIZI
    PIZI --- ---
    YMLADRIS: To pak záleží zda chceš aby děti pokračovaly v tom jaky svět je, nebo zda chceš aby ho měnily. Pokud mají pokračovat, tak samozřejmě hledáš výchovu, která jim umožní se hladce zařadit do dnešního světa autorit a soutěžení.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    YMLADRIS: a jeste doplnim dalsi naivni vizi: nejlepsi by mi pripadlo, kdyz by decko nez pujde do skoly, uz rozumelo tomu, co hodnoceni je. Ze ono neni svoje znamky. Ze je nadherna zariva manifestace, ornament reality, bez ohledu na to, jak se mu ve skole (nebo v cemkoliv) dari. Ze uci se, aby rozsirilo sve moznosti jak interagovat se svetem; nee kvuli znamkam. Atd. Pak by nemuselo byt z hodnoceni nervozni; hodnoceni je proste jen dalsi data, zpetna vazba jak jeho vykon pusobi na ucitele v kontextu dalsich spoluzaku. Jak pobrat zadani a jak ho splnit. Nase kultura je na delani dojmu na autoritu zalozena, takze neni spatne rozvijet i tento skill. Je to proste skill.

    U nas v praci najimame dost mladych decek (18 let). Vim jak mne stvou lidi, kteri neumi/nechteji pochopit zadani a splnit ho. Zdrzuji cele flow. Z meho pohledu, vetsina lidi po vetsinu zivota bude kooperovat v tymu, pracovat v nejake strukture, nasledovat nejake zadani. Jako kdyz ucen se driv ucil u mistra. Teprve kdyz toho spoustu uz umi "provadet", tak je hodnotny, kdyz se pokousi o svoje vlastni vystrelky a napady, sam se stava mistrem atd. Setkavam se s radou lidi, kteri fakt trpi, ze nechteji byt blbym koleckem v soukoli/mraveneckem v mravenisti, ale pritom nemaji na to, aby teda byli nejakou vedouci entitou, ktera si dela co chce (a okoli to akceptuje, uznava atd.). Co pak s nima. Maji jako by vecnou pubertu a blbe se s nima spolupracuje. Tak se mi zda lepsi, kdyz clovek umi jak "plnit zadani na dobrou znamku", tak uplatnit svou tvorivost a angazma... no uvidime :)
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    skoly, kde se nepraktikuje hodnoceni, jsou i u nas. Osobne si myslim, ze nejak jednoznacne verit ze to je pro decka lepsi, je osidny - muze to byt projekce rodicu, z mladi, jak pise KAI "kdo ma vzpominky nemuze nesouhlasit". Cetla jsem zazitky nejake matky, ktera nejak ve treti tride z logistickych duvodu preradila dcera z nejake tady te waldorf/montessori/neco skoly do normalni skoly a stalo se to, ze dceru KONECNE zacala skola zajimat. Matka ji podrobne zpovidala a holcicka to vysvetlovala tak, ze v puvodni skole ji nikdy nikdo nerekl, zda jeji vykon je nad/pod/prumerny, nikdy se v nicem nesoutezilo, nic ji nemotivovalo se vubec o neco snazit, protoze cela skola bych zalozena na hlavne si autenticky delejte co chcete. Pritom ale tato divka je prirozene souteziva a LIBI se ji, kdy je srovnavana a vi, jak na tom je, co se ji podarilo super a kde ma zabrat.

    Takze jestli to do takoveto situace dostanu, chtela bych se rozhodovat dle toho co se bude jevit jako nejlepsi vzhledem k osobnosti mych deti.

    Osobne se tady u tech skol typu "nenutte se do niceho" bojim, jestli to decka dostatecne pripravi na zivot, mineno, jestli si to ucitele moc neusnadnuji (rezgnuji na moralne volni vychovu, kazdej si rad jen hraje a surfuje realitou = mensi prace s detma). Umet se prekonat, zabrat, snazit se, vyrovnat se s hodnocenim, s uspechem, failem ... to je soucasti zivota. Osobne bych spis zkoumala CO se decka v te skole uci (jaka didaktika se pouziva) a jak kvalitni osobnosti jsou ucitele. Spis nez vsazet na radikalni pravidla typu "zadne znamky a testy". Co jsem zatim se setkala, casto to muze byt tezce ideologicky zatizene (ucitelku nezajima osobnost ditete, ale hlavne aby se dodrzovala pravidla toho nejakeho systemu, kteremu veri jako svate knize). Jako u kazde alternativni zalezitosti, je tam vetsi procento lidi kteri nejak bojuji proti systemu, svetu atd., nejsou to vyrovnany mily lidi... a ja nechcu aby si na mych deckach odzivali svoje trauma :)

    cili, zkoumala bych peclive konkretni skolu
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    KAI:
    Na stejným webu je pěknej článek k ADHD jako takovýmu, přes ten jsem se tam dostala. http://mothering.com/education/does-adhd-even-exist.
    Líbí se mi, že v něm autor rodiče, kteří podávají svým malým dětem denně silné stimulanty, nesoudí, dává jim slovo, a umožňuje udělat si rozumný obrázek PROČ to dělají, co jim to dává, v jakém smyslu to "funguje" - a že ti lidé prostě jen nevědí, co jiného by mohli dělat.
    Zajímavé je pak přečíst si třeba pohledy na ADHD z hlediska ájurvédy, která nabízí celou řadu jednoduchých nechemických opatření, jež mají při léčení těch problémů velice dobré výsledky (zatímco stimulanty mají těžké vedlejší účinky a podstatu problému zhoršují).
    -----
    jj, s tou větou taky hlubokej souhlas. Pokouším se si to představit, moct se učit, ponořovat se do nových informací a zkoumat je, bez toho nesmyslnýho tlaku a struktur...to by musela být úplná extáze :o)) ...skoro si to teda ani představit neumím. Sice to dělám, co jsem opustila školu, ale mít na to celej dům s vybavením a personálem a partou spolunadšenců, uááá ..;)
    KAI
    KAI --- ---
    CONTINUITY: vyborny, dik! srandovni, jak i ve mne ty zazity struktury pri cteni clanku cukaly (jak ADHD nema bilogicky zaklad?? jak ze nevadi kdyz dite do 9 let necte?? jak zadny osnovy a testy?? :D), nicmene ten zaver s meetingama novych deti zni fakt presvedcive.

    stranky vlastni skoly tez vyzivny :) http://www.albanyfreeschool.com/

    ("There are not any tests or grades either, because we have discovered by trial and error over the years that learning happens best when it happens for its own sake. Again and again, our experience has confirmed that a child's innate desire to learn is a far more powerful motivating force than any external reward - or threat." S tim snad nikdo, kdo ma nejaky vzpominky na sebe na ZS nemuze nesouhlasit.)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    _BENNY: a od čeho jsou sklady? Je jasný, že v létě a na podzim je hojnost a na konci zimi úmor, ale jinak by se i za "středověkých" podmínek, dalo skladovat spousta zeleniny celoročně .)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    Here's a REAL Drug-free School | mothering
    http://mothering.com/education/heres-a-real-drug-free-school

    Šílenej název, příjemnej článek. Nejde ani tak o ty drogy (myslí se tím psychiatrické léky, tahle alternativní škola je neuznává a problémy s chováním se řeší jinak), spíš se mi líbí všeobecně ten základní přístup k dětem, jak ho popisují :).
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    INK_FLO: Tedy, Sleepy hustě...:o))
    ----------------
    Knihu napsal Aleš Kot před více než rokem, námět jel nabídnout do Seattlu na festival Comic Con a nakladatel jeho vydání na místě odsouhlasil. "Pět studentů mezi patnácti až osmnácti lety napochoduje do školy s automatickými zbraněmi, LSD a kamerami, které všechno přenášejí na internet. Nechají téměř všechny kromě čtyř učitelů opustit školu a pak začnou výuku," popisuje Kot rozjezd příběhu.

    Ukázka z komiksového románu Wild Children

    Aleš Kot
    Sám ví, že škola může být traumatizující a sloužit jako nástroj pro likvidaci originálních nápadů. "Jak už kdysi řekl Ellwood P. Cubberley, jeden ze zakladatelů moderního školství: jsou to továrny, ve kterých je produkt - děti - přetvořen tak, aby vyhovoval způsobu života ve dvacátém století," dodává Kot.
    Zdroj: http://kultura.idnes.cz/ales-kot-a-jeho-komiks-v-usa-ddb-/literatura.aspx?c=A120817_173646_vytvarne-umeni_jaz
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    kuato, jazzz, miluch: sorry, jsem tu jen na skok, zabyval jsem se tim uz pred delsi dobou a statkareni me teprve ceka, pokud vas to zajima vzpominam si na knizku four season harvest, ci googlete french winter gardens, urcite se doberete i k plodinam ktery pouzivaj, byl tam urcite spenat a nejaky dalsi listovy zeleniny.
    KUATO
    KUATO --- ---
    JAZZZ: nevim jiste, nezkousel jsem. imho jen rostliny, kterym nevadi kratke dny a malo svetla, takze zadne rajcata. brokolice nam venku jednou vydrzely do poloviny ledna, kdy prisel prvni velky mraz. tipl bych korenovky, porek.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam