• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    YMLADRISTRANSFORMACE - síť života: o všem, co pomáhá léčení a probuzení člověka,společnosti,Země
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    tak to jó!
    Physicists, alchemists, and ayahuasca shamans: A study of grammar and the body | Cultural Admixtures
    http://culturaladmixtures.wordpress.com/...ts-and-ayahuasca-shamans-a-study-of-grammar-and-the-body/
    Alex is a PhD student studying ayahuasca communities in Australia ...
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    Study looking at Ecstasy’s effect on autism - ContraCostaTimes.com
    http://www.contracostatimes.com/...2e6&utm_medium=social&utm_source=facebook.com&utm_campaign=buffer
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    FRUTAA1: vyřiď, ať dondou do Brna!
    FRUTAA1
    FRUTAA1 --- ---
    asi trochu pozdě, ale přece - narazila jsem na knihu Walden a jak už to tak chodí, s ní přišla i pozvánka na představení v Crossu, takže kdybyste měli chuť: http://walden.crossclub.cz/
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    Nechte děti jíst hlínu a pít z potoka, radí muž s tasemnicí | Publicistika
    http://www.rozhlas.cz/..._zprava/nechte-deti-jist-hlinu-a-pit-z-potoka-radi-muz-s-tasemnici--1387777

    „V mých střevech žijí asi tři tasemnice. Měl jsem i nějaké čínské parazity, kteří mne ale v posledních měsících opustili,“ komentuje Julius Lukeš bez okolků čilý ruch ve svých útrobách.
    =)
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    academic retro ... a pořád cool
    Power Of Myth Part 1
    https://www.youtube.com/watch?v=JIKMoApXjts

    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    [ Spirálové snění 1.0 / workshopworkshop / 26.8.2014 / CR - Jihocesky kraj - Vila Flora, Vlašimská 13 ]
    Kdo jste v Praze a chtěli byste si příští úterý příjemně protáhnout člověka a vyčistit hlavu pomalými i rychlejšími tóny a beaty :)
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    DARJEEL: To je asi dobrá definice, že to není doslova "nemít strach", ale trochu něco jiného.

    Jestli jsem to správně pochopila (mj. z vyprávění Čechů, kteří tam pobývali), to, co je nežádoucí a nebezpečné, je zvyk, který je zrovna u nás velmi rozšířený: představovat si, co by se člověku všechno mohlo stát, a bát se toho.
    To člověku nijak nepomůže, naopak.
    Místo toho potřebuje vnámat, co se opravdu děje, a na to si dávat bacha.
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    Soil Microbes And Human Health – Learn About The Natural Antidepressant In Soil
    http://www.gardeningknowhow.com/garden-how-to/soil-fertilizers/antidepressant-microbes-soil.htm
    vždycky sem se v ní rád rochnil!
    TILOPA
    TILOPA --- ---
    tRAN traN tra N sss S Sform FoRm ACE ace
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    CONTINUITY: to si trochu protiřečíš, protože jak popisuješ, nemít strach se museli učit, takže ten strach tam primordiálně je nastavenej a až sekundárně ho je potřeba zvládat... mít strach v situaci nebezpečí je přirozený a zdravý, je to varovný a aktivační signál. Imho se teda neučí nemít strach, ale použít z něj tu aktivační složku, ale nenechat se jím zahltit nebo ovlivnit.
    Jinak les je symbolem a vyjádřením nevědomí, podobně jako v jiných oblastech poušť nebo moře... tj. je spojen s nejistotou a obavami... samozřejmě nemusí jít nutně o posedlost :)

    S tím městem to tak více nebo méně obecně je, neplatí to absolutně, výjimky budou vždycky... ale holt velký město je spojený s aktivitama, který se na malým nedějou nebo nedějou tolik... jasně, je to jak s čím, chlastací vesnice apod. ale třeba organizovaný zločin, rasový segregace atd., to je záležitost velkoměst...
    CONTINUITY
    CONTINUITY --- ---
    YMLADRIS: "prvky děsu" taky nebyly vždycky.
    Pro lovce a sběrače byl les jejich přirozeným prostředím, kde se nebáli.

    Strachy a pověry okolo lesa přišly spolu s usedlým způsobem života, kdy lidi najednou trávili všechen čas ve vesnici a preferovali kulturní krajinu, a určitě se tím pádem taky netýkaly všech etnik, ale jen těch nejusedlejších, takoví indiáni, co měli políčka a zároveň lovili, nejspíš les za cizí prostředí nepovažovali.

    DARJEEL: Lidské sídlo má celkem přirozeně aspekty bezpečí, pohodlí, pospolitosti, tedy spoustu pozitiv, je normální cítit se v něm dobře....a zároveň je normální cítit se dobře, když z něj člověk unikne někam, kde je klid, ticho a příroda...:)
    Přijde mi v pořádku obojí.....a naopak, přijde mi trošku divně strach z obojího....ať už je to strach na nádraží ...nebo strach z lesa.
    Souhlasím s tím, že od určité velikosti začne být město anonymní a z toho plynou nějaké problémy, na druhou stranu si myslím, že velikost není až tak rozhodující, spíš jde o jisté celkové nastavení toho místa. Zažila jsem dvoutisícové australské město, kde měli seriózní problém s opileckým násilím, vandalizmem a drobným zločinem, IMHO šance setkat se s tím byla daleko větší než v Praze.....a to tam na to měli doslova jednu ulici s bary a jednu pláž....
    Takže to není úplně funkce velikosti. Naopak, velká města mohou klidně být přátelská, zelená, plná pozitivních aktivit, bezpečná....

    Ohledně té bezpečnosti/nebezpečnosti přírody mi přijde nejzajímavější to, co vypráví Augustin (kdo nezná, šaman z Ekvádoru z rodiny žijící v džungli:) Že oni se tam odmala učí NEMÍT strach. I docela drsnýma metodama, jako že je dítě necháno samo v džungli. Protože jen ten, kdo NEMÁ strach, kdo je vědomej, pozornej, ale není posedlej obavama, přežije. Kdo má strach, přitáhne si k sobě právě tím strachem všecka ta nebezpečí, a to si právě v nebezpečné džungli člověk totálně nemůže dovolit, rozhodně ne, když tam žije trvale. Ve městě si můžeme namlouvat, že toto pravidlo neplatí, a že k nám věci přicházejí "náhodou". Ale v džungli, kde strach může přivolat jaguára nebo jedovatého hada, není na popírání principu přitažlivosti žádný místo.
    Takže si myslím, že lidi, co žili ve všech možných historických dobách v lesích, nežili ve strachu, jak nás to učili v 80. letech v dějepise. Protože si to jednoduše nemohli dovolit.
    Na druhou stranu, určitě byli rádi, když se večer vrátili do vesnice nebo tábořiště, a tam byli lidi, klid a bezpečí :)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    LEOZ: já to chápu i tak, že lidský sídlo jako produkt kultury má svoje opodstatnění v roli řízení rizik jen do určité velikosti. Od určité velikosti, která s sebou přináší anonymitu, nepřehlednost atd. se naopak lidský sídlo stává rizikovějším. Takže bych to taky neviděl absolutně ve smyslu každé cihly zvyšující stres, ale naopak jakoby osu redukce - redukce - zvyšování - zvyšování - ...

    Naopak po týdnu putování džunglí může být příchod do lidského sídla velmi velmi osvěžující a uvolňující :)

    Btw. on je taky rozdíl evropská příroda, která je okleštěná o velké dravce a savce, nemáme tu moc jedovatých hadů a pavouků. Oproti třeba rovníkové džungli na ostatních kontinentech, kde je nebezpečí v lese až až...
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    YMLADRIS: jj, přeformulace je asi přesnější...

    add převrácená logika (ne)bezpečí a příroda: kultura jako nástroj řízení rizik má určitě své funkční opodstatnění. Jen je problém, pokud se člověk/kultura začne k rizikům chovat až obsesivně a neuroticky. V takovém rigidním stavu mysli je téměř nemožné růst, protože růst je vždy z určité perspektivy riziko.

    add "Přírodní prostředí (s určitými charakteristikami) u většiny lidi vyvolává v určité míře pozitivní neuro-imunologickou odezvu".
    Jen pro upřesnění: neznamená to, že každý přírodní prvek facilituje snižování stresu a každá cihla stres zvyšuje. Parametry takového přírodního prostředí se zkoumají, Ulrich třeba udává: přízemní povrch, prostorová otevřenost, přítomnost vzorce nebo struktury, oblé line a přítomnost vody (tzn. třeba kaplička v remízku na kopci u přehrady =)
    KUATO
    KUATO --- ---
    YMLADRIS: ja se obavam, ze lide se vetsinou zacali zavirat do opevnenych sidlist kvuli jinym lidem. priroda je imho mnohem predvidatelnejsi nez lide samotni a s vyjimkou vyjmecnych okolnosti si na cloveka zadne zvire nedovoli.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    LEOZ: rozumim, dava to smysl.

    beru to, pokud to preformulujem jako "nekterym lidem se v mene strukturovanem prostredi..."

    je to totiz takova ta prevracena logika, ze tisice let se lidi citili bezpecne v chramu a bali se v lese, zatimco my se citime bezpecne v lese, ale bojime se na nadrazi. Ta dnesni priroda nema uz ty prvky desu, kvuli kterym lidsky civilizace proti ni vlastne ty struktury (palisady, katedraly, hromosvody) budovaly

    ritual - neco co ma stale se detailne opakujici strukturu - no kvuli tomu se chramy atd. prave budovaly. knez prijde vzdy zleva a vstavame kdyz se dojde k versi XY. nakonec si podame ruce.
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    YMLADRIS: ok, proc/jak se v mene strukturovanem prostredi snadneji strukturuji rituály:

    Pokusím se poskládat dohromady aspoň pár střípků, na základě kterých jsem se dobral takového závěru. Poeticky řečeno: na čistý papír se snadněji kreslí.

    Přírodní prostředí (s určitými charakteristikami) u většiny lidi vyvolává v určité míře pozitivní neuro-imunologickou odezvu, tj. jakési defaultní tělesné nastavení "bezpečí". Možná spíše "bdělého bezpečí" jelikož přírodní setting také usnadňuje volní přenos a udržení pozornosti (snižují se např. projevy ADHD).

    Bezpečí a specifické zaměření pozornosti představují atributy, které nachází významné využití při uskutečňování rituálu. Jelikož rituály směřují k dosažení změny jednotlivce nebo zpřístupnění transformativní informace, inherentně obsahují prvek nebezpečí pro výchozí intrapsychický stav. Cokoli podpoří bezpečí, napomůže otevřenosti vůči změně či náročným částem rituálu. rituál taky následuje určité schéma, které účastníka vede. Rituál vyžaduje pozornost a mění vědomí. Proto podpora cíleného zaměření pozornosti umocňuje může umocnit efekt rituálu.

    Rituál opisuje schéma příběhu hrdiny. Příběh poskytuje hodnocení výchozího stavu, popisuje cíl a nabízí prostředky, jak jich dosáhnout. Rituál potřebuje nosný příběh "proč a jak". Tvorba rituálu v přírodě nabízí možnost využít nejstarší rituální elementy (poskytuje pocit kořenů, cesty předků, tj určitou formu bezpečí a důvěry v tradici), nabízí formování vztahu k neustávající změně, kterou se chystá účastník podstoupit a která je v přírodě všudypřítomná a uvádí člověka do širšího společenství než jen sociálního, nabízí řadu inspirativních metafor a analogických procesů. Pro přechod či změnu člověka je užitečné neručkovat hned po nové lidské roli či vhledu, ale dopřát si sestoupení (nebo vystoupení?) do určitého nelidského stavu bytí. Do určité antiteze humanity, která dává smysl tezi humanity. A nejlepším doplňkem lidství je právě zbytek přírody, který není tolik tvarovaný lidskou aktivitou. Vydání se takovému světu umožňuje získání onoho odstupu, který ukončování a začínání vyžaduje.

    A pro řadu lidí tvoří nemalou výhodu, že okolo rituálu v přírodě se krásně konstruují nosné epické příběhy s pohanskou a eko-spirituální tématikou. Což pro jiné "více kulturně předpojaté" osoby může představovat naopak odpuzující jev. taky se určité nesmí zanedbat případné biofóbní postoje, či případný strach z neznáma a nepohodlí u pravověrně urbanizovaných lidí. (btw více k eko postojům by mělo být právě zdatně podáno v Brozkvově diplomce!)

    (btw, původně sem se chtěl schovávat za různé citace, ale snažím se na tomto svém neduhu pracovat, každopádně pěkně problematiku shrnuje, co mě napadá, třeba Bret Stephenson: http://www.dharmagaia.cz/...-co-dela-z-chlapcu-muze-duchovni-prechodove-ritualy-ve-veku-nevsimavosti )
    BROZKEFF
    BROZKEFF --- ---
    LEOZ: i'm in!
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    LEOZ: whos gonna join me?
    LEOZ
    LEOZ --- ---
    YMLADRIS: jak pude malej spát, tak se pokusím něco vytáhnout z paty, co má hlavu.

    btw nyní jsem narazil na tip Veroniky Kavenské
    Coursera.org
    https://www.coursera.org/course/traditionalmedicine
    Online kurz univerzity v Novem Mexiku o tradicni medicine, zdarma
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam