• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: kde bereš tu představu, že 50 % racionální lidí není? soudíš podle koho? ty jsi racionální nebo nejsi? jsi egoista? nebo jsi emocionální altruista a subjektivista?

    k druhému tvému odstavci: tak za prvé je důležité si uvědomit, že nikdo není stoprocentně emocionální. bez rozumu člověk přežít nemůže. i ten nejemocionálnější člověk MUSÍ být do určité míry a v určitých momentech racionální. i takový člověk je schopný přemýšlet a je schopný pochopit, jestli se má řídit emocemi nebo rozumem. většina lidí o tom vůbec nepřemýšlí ani o tom nikdy neslyšela. naopak slýchají celý život, že zlatá střední cesta je nejlepší, hlavně žádné principy, hlavně se "rozhodovat srdíčkem" a ne studeným rozumem, a hlavně že nikdo nemůže říct, že má v něčem pravdu, protože každý má svou pravdu. atd.
    kolik s tímto mým názorem bude lidí, nemůžu říct a nemůžeš to říct ani ty. nedělal sis žádný průzkum, a hlavně objektivismus je u nás velmi neznámý. ne tak a Americe, kde má podporu daleko větší. žádného levičáka a anarchistu jsem na svou stranu nestáhl, takové lidi ve svém okolí nemám. ale pár lidí jsem přesvědčil, nebo spíše seznámil jsem je s objektivismem a oni se do značné míry jím přesvědčit nechali. nejsou to lidé, kteří by šli a začali psát články a diskutovat, ale vědí např. že není morální se obětovávat.

    a co zase s tím Greenspanem? co ten dokázal? nic. popřel všechno, v co věřil a čeho si byl vědom. ano, on udělal kompromis - a předvedl ukázkový příklad anatomie kompromisu (Ayn Rand: Anatomy of Compromise). nezískal vůbec nic (kromě lukrativního postu, samozřejmě), trhu vůbec nijak nepomohl, naopak ho zničil. možná si myslel, že ustoupí jen trochu, a že to nakonec nějak ukočíruje, ale nakonec byl stržen do spirály, ze které pro něj už nebylo cesty zpátky.

    Pokud někoho nepřesvědčíš fakty, pak nemá smysl s někým takovým ztrácet čas. Jestliže někomu budeš tvrdit, že 1+1=2, a ukážeš mu to na dvou hruškách, ale on bude stále tvrdit, že to ve skutečnosti mohou být i 3 nebo 4, tak co s takovým člověkem?

    Já myslím, že o tomto jednou Ayn Randová mluvila v jedné své přednášce, kdy vysvětlovala smysl postavy Dominky v románu Zdroj (četl jsi?). Dominika má správnou představu o tom, co je dobrem, ale nevěří, že dobro může vyhrát. Její motivy během knihy je stejný, jako asi i u tebe - představa zlovolné reality, kde zlo je kompetentní a schopné dlouhodobého úpěchu, a že dobro není možné nijak komunikovat dál (malevolent universe premise).

    Otázka, kterou bych si měl položit, pokud se setkám s argumentem, že většina lidí není schopná nahlédnout, co je dobrem, je: "Co je na mě tak výjimečného, že já to vím?" Stejně tak je to schopná pochopit velká spousta lidí, a nemusejí to být filozoficky vzdělaní lidé.

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    GENERALLZ: je hloupé domnívat se, že dosáhnout 50 % racionálních egoistů ve společnosti je nereálné. je to podobné, jako bys chtěl před půl stoletím myslet, že feudalismus zde bude navždy

    ja se ale bavim o lidske prirozenosti, ty se bavis o mocenskem systemu. lidska prirozenost je takova, ze 50% ciste racionalnich lidi nesezenes. k tomu abys udrzel feudalismus 50% feudalistu nepotrebujes.

    Jak chci přesvědčit ty, kteří se řídí především emocemi? Úplně stejně, jako jsem byl přesvědčen já - tedy silou argumentů, kterou prostě , pokud v člověku je aspon trochu racionality a ochoty se zamyslet, nelze pominout nebo přehlédnout.

    na tvoje racionalni argumenty ti ale emocionalne zalozeni lidi serou jestli sis nevsiml :D pro ne takovy argument nema zadnou vahu, protoze se vztahuje na nejaky racionalni system, ktery neprijali za svuj. je sice hezke ze ty si budes myslet, ze v kazdem cloveku je spetka rozumu & ze objektivismus je jediny spravny & ze tedy ten kdo je spravne rozumny je prirozene objektivistou, ale vsadim boty ze lidi s timto nazorem nebude vic 5% ;-) ostatne, kolik levicaku a anarchistu jsi uz na svou stranu stahl?

    Ohromná spousta lidí vidí, že současná společnost a současná politika a současná ekonomika je naprosto špatná, jsou nespokojení, ale nevědí proč

    znam takovych lidi hromadu. vysvetleni nakonec najdou u Marxe a Kellera a jsou s tim spokojeni.

    Stejně tak lidé, kteří se postupně setkali dejme tomu s rakouskou ekonomickou školou, znají Bastiata nebo Hayeka, obdivují dílo von Misese, atd, jsou krůček od objektivistické filozofie (takto jsem se k filozofii objektivismu dostal já).

    ale podivej se na to jaky typ lidi to je. porad se bavime o hrstce lidi ve spolecnosti, o par individualistech, kteri drive ci pozdeji vice ci mene dospeji k nejake racionalisticke ideologii, ale emocionalne zalozeni lidi drive ci pozdeji vice ci mene skonci u esoteriky apod ;) a tam se pohybujes uz na zcela jine pude.

    a proc o tom mluvim? protoze Greenspan. za teto spolecenske konfigurace proste neni mozne prosadit nejakou zmenu a neudelat ani jeden kompromis s lidmi kteri to vidi jinak a kterych je mnohem vic. a ti lidi vidi tvuj eticky/racionalni egoismus jako vylozene amoralni (laska je se obetovat druhemu a dokaz ze plati jen opak, nemas jak a pokud si myslis ze mas, jses jen v racionalni pasti) a faktama je nepresvedcis.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: nezajímají mě emocionálně založení lidí, nezajímá mě, jak velká skupina to je, a vůbec nic s nimi nechci dělat. ať si žijí jak chtějí. oni sami jsou a budou obětmi své iracionality.

    je hloupé domnívat se, že dosáhnout 50 % racionálních egoistů ve společnosti je nereálné. je to podobné, jako bys chtěl před půl stoletím myslet, že feudalismus zde bude navždy, a že nadvláda katolické církve zde bude navždy, a že lidé budou vždy a stále slepě věřit v boha, atd.

    Jak chci přesvědčit ty, kteří se řídí především emocemi? Úplně stejně, jako jsem byl přesvědčen já - tedy silou argumentů, kterou prostě , pokud v člověku je aspon trochu racionality a ochoty se zamyslet, nelze pominout nebo přehlédnout. Stejně jako jsem se s touto filozofií seznámil já, a poznal jsem její pravdivost, se s ní může seznámit kdokoliv jiný. Já jsem se samozřejmě jako objektivista, pravičák nebo zastánce neregulovaného kapitalismu nenarodil :-)

    Ono existuje poměrně dost velké spektrum různých názorů, které by nakonec mohly a měly k objektivismu vést. Ohromná spousta lidí vidí, že současná společnost a současná politika a současná ekonomika je naprosto špatná, jsou nespokojení, ale nevědí proč - mnoho z takových lidí instinktivně vidí, že věci nefungují, ale nikdy se nesetkali s vysvětlením. Mnoho z nich je připraveno přemýšlet. Stejně tak lidé, kteří se postupně setkali dejme tomu s rakouskou ekonomickou školou, znají Bastiata nebo Hayeka, obdivují dílo von Misese, atd, jsou krůček od objektivistické filozofie (takto jsem se k filozofii objektivismu dostal já).

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    RUDOLF: to samozřejmě není pravda. pokud nad člověkem vítězí ekonomie, pak to nemá s objektivistickou kulturní a etickou revolucí vůbec nic společného. všimni si, že současná mainstreamová ekonomie není ekonomií, která by se zabývala člověkem, ale zabývá se společností a společenskými ekonomickými jevy. proto dnes každému tak moc záleží na HDP, na nezaměstnanosti, na obchodní bilanci - čili na ekonomických agregátech - ale nikoho nezajímá jednotlivec. Ekonomická aktivita, jak je dnes pojímána, je cílem pro růst a blahobyt společnosti, nikoliv pro blahobyt jednotlivce. Trh je respektován proto, že přináší užitek společnosti, nikoliv proti, že přináší užitek jednotlivcům. To je samozřejmě s objektivismem v rozporu.

    jediná ekonomie, která má k objektivismu blízko, je rakouská škola, která je dnes ovšem stále ještě výrazně v menšině.

    My se v žádné "neoliberální politice" nevidíme. Já osobně ani žádný takový termín neuznávám, je to jeden z moderních pojmových slepenců. žádný neoliberalismus neexistuje.

    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    GENERALLZ: Objektivismus ma spatny pristup k moralce. Ayn deklarovala nejakou jednou spravnou objektivistickou moralku ze ktere vychazi, kterou realne nikdo nezastava a sama se presvedcila, ze je logicke ji prijmout. Jenze moralka je v realu popisovana, je to produkt, je tim co lidi povazuji za spravne/spatne, co prijali kulturnim vyvojem akceptovanim tradicnich hodnot ze sveho okoli.
    Potom tu jsou ale lidi jako Ayn, kteri rozumem svou moralku rozebrali a nahradili ji logickymi tezemi. Jenze da se tomu porad rikat moralka? Podle me to moralka neni.
    Prevazne empaticti lide logiku moc neprijimaji a u nich preziva ta tradicni moralka, a jedine co muzeme delat je presvedcovat o logice naseho presvedceni a jak je to lepsi jak archaicka moralni pravidla, ale tezko to v nich zmenime, tedy neverim tvrzeni Ayn, ze zakladni svobodou cloveka je racionalne myslet, nebo ne, spis to vypada ze to tak neni. Maximalne ve svych detech vybudujeme moralku zalozenou na logice, ale stejne to bude logika zabalena v moralce, a ja neverim na jedine spravne pravidla a chci aby moje deti vedeli proc je co dobre a co ne a rozhodovali se podle rozumu, ne moralky, sic zalozene na racionalnich tezich.

    Dnes vypada ze vseobecna jednoznacna moralka zanika, ale to je pouze vypovedi ze se hodnoty lidi cim dal vic lisi. To je podle me prostor pro nas logicky premyslejici lidi prezentovat sve teze o hodnotach ktere by mohly byt pro lidi univerzalni, a jejich priority, ale nenamluvejme si, ze se na tom jen tak shodneme, kazdopadne to by mohlo byt zakladem nove moralky, ktera by zajistila mir, podle ktere by se ten neracionalni plebs mohl ridit... :)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: mozna by bylo dobry vyjasnit si terminy, co si predstavujes pod pojmem "neoliberalismus". pokud to, co probihalo v 80tych letech v USA, pak to uz je davno pryc spolecne se studenou valkou. misto soustredeni se na Friedmana, Reagana a Tatcherovou by bylo vhodnejsi svou pozornost zamerit na Greenspana, Clintona a Blaira. a to se uz nepohybujeme na pude neoliberalismu, ale na pude new labour a jeji new economy. a paradoxne i objektivismu :D

    GENERALLZ: no ale co chces s tou moralkou delat? existuje velka skupina emocionalne zalozenych lidi, kteri tvoji racionalitu a moralku zalozenou na sobectvi proste nikdy nezkousnou. dosahnout cisla 50% je imho zcela nerealne, vzdyt vsechny liberalni (v nasem kontinentalnim pojeti) strany na svete nemaji podporu vetsi nez 20%, spise ten politicky support osciluje okolo cisla 15%. jak chces presvedcit ty, kteri se ridi predevsim emocemi a jsou na to hrdi?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GENERALLZ: nelze se nevšimnout že objektivistická "kulturní" revoluce už probíhá v ideologické rovině. Nad člověkem zvítězila ekonomie, ale nikoliv ve smyslu naplnění člověka, ale jeho podřízením zájmům kapitálu. Tahle kontradikce mezi neoliberální redukcí člověka a objektivistickém naplnění člověka - je vtipná v tom že objektivisti se vidí v neoliberální politice - přičemž ona sama v důsledku odebírá každým novým krokem, možnost lidem svobodně vytvářet hodnoty (podnikat, vytvářet kulturu apod.).
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: implantovat novou morálku???


    objektivismus fungovat???

    takže za prvé, nikdo nikomu morálku neimplantuje. to, že máme být egoisté, není žádná implantace, ale musí to být rozpoznáno stejně, jako např. fyzikální zákony.

    dále, objektivismus je filozofie, a ne společenský systém. takže, asi jsi myslel, jestli může fungovat neregulovaný kapitalismus. samozřejmě, že fungovat bude vždycky, ale otázka je, jak se dokáže udržet. kapitalismus v 19. století fungoval naprosto skvěle, ale přesto podlehl kolektivismu. protože problémem je morálka. dnes se drží při životě naprosto nefungující socialismus - a to jen proto, že výrazná část lidí vyznává altruismus. toto se musí otočit. významná část lidí musí být vědoma důležitosti egoismu a individualismu. nemusí to být 100 % populace, samozřejmě. musí to být však tak významné procento lidí, aby to znamenalo změnu kulturního trendu.

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    GENERALLZ: a muze objektivismus vubec fungovat v prostredi, ve kterem se jeste nepovedlo vsem lidem implantovat novou moralku?
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    Láska není slepá
    A existují-li stupně zla, pak mezi nejhorší zla plynoucí z mysticismu – pokud jde o lidské utrpení – je přesvědčení, že láska je věcí “srdce”, nikoli myšlení, že láska je citem nezávislým na rozumu, že je slepá a nepřístupná filozofii. Láska je vyjádřením filozofie – podvědomě zastávaného filozofického světonázoru – a snad žádný aspekt lidské existence nepotřebuje uvědomění si filozofie a její síly tak zoufale, jako láska. Když se o tuto sílu opřeme, abychom prověřili a podpořili své city, když je láska vědomou integrací myšlení a citů, rozumu a hodnot, pak – a pouze tehdy – se stane nejkrásnější odměnou lidského života.
    Philosophy and Sense of Life, The Romantic Manifesto, strana 33
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: tak nemusí mít 100% podporu, ale významnou podporu samozřejmě ano. nicméně, myslím, že diskuze o tom, jak by vypadala vláda v laissez faire kapitalismus, a jaká opatření by se měla dělat, a jaké by byly pravomoce, to je hrozitánsky předčasné, a před námi je důležitější bojiště, než politika: morálka.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    tak jsem poněkud pokročil v tom Bioshocku, a musím odvolat podstatnou část, co jsem tady napsal o něm níže. Nezdá se mi již, že by to Ryana ukazovalo převážně jako zlého. Spíš tam to líčení děje postupuje tak, jak by asi normální člověk posuzoval objektivismus, kdyby se s ním setkával povrchně a postupně. Nejprve vidíš sobce jako ty špatné, tak, jak je to obecně v každém z nás zažito. Ale nakonec se i v té hře ukáže, že skutečná zkáza Rapture spočívá nikoliv v Ryanovi a jeho sobectví, ale ve Fontainovi a jeho altruismu/parazitismu.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    GENERALLZ: ano, znam ten Greenspanuv text. on osobne se k tomu zpetne vyjadril tak, ze byl proste ve svem nazoru jak presne delat monetarni politiku v mensine. nenasel pro svoje napady podporu, ale nasel podporu pro jine sve napady. to je prece normalni v demokraticke spolecnosti, ve ktere strana automaticky nedostava 99.7% vsech hlasu.

    a ty prave predpokladas, ze objektivista zacne pracovat az v momente kdy bude mit 100% podporu (aby nebyl narcen z toho ze se mu neco nepovedlo prosadit), coz se v politice nestane. a co je lepsi? kdyz bude FEDu sefovat nejaky objektivista ktery v par vecech udela kompromis nebo kovany socialista?

    GENERALLZ: a presto by tam byl obrovsky prostor pro moznou kritiku objektivistickeho MF za zradu objektivistickych idealu
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    VANEK: neříkal bych "objektivistického MF", pokud dnešní MF nenazýváš kantovským, hegelovským, platónským, nebo postmodernistickým.


    tak samozřejmě každý stát musí mít nějaké příjmy. úlohou MF ve svobodné společnosti, v racionálním státě, by byla příprava státního rozpočtu na základě získaných prostředků. úloha MF v době, kdy by ještě existovaly daně (protože odstranění daní MUSÍ být až poslední krok), by pak úlohou MF byla maximální spravedlnost ve výběru daní, odstranění výjimek, a postupné rušení a snižování daní tak, jak by se postupně rozpouštěla státní agenda.

    VANEK
    VANEK --- ---
    GENERALLZ: Jaká by byla náplň objektivistického MF?
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: v žádné době není dobré mít centrální banku (viz Rothbard).

    znáš Greenspanův text "Gold and Economic Freedom", který napsal někdy v 60. let?


    Greenspan dělal ekonomického poradce tuším Fordovi. Myslím, že takové angažmá, třebaže za státní peníze, je zcela přijatelné. Ale stát se ekonomickým diktátorem? Jediné, co by ospravedlňovalo usednutí v čele Fedu, by byl program, který by postupně Fed rozpustil. Greenspan nic takového neudělal, místo toho vytvořil největší bublinu v dějinách.


    _BENNY: samozřejmě, kdyby vyhrála nějaká "objektivistická strana" (asi by se nejmenovala takto, stejně jako dnes není žádná kantovská nebo hegelovská strana), tak by do úřadů byli jmenováni lidé, kteří jsou pro laissez faire kapitalismus. tito lidé by měli za úkol připravit agendu navrženou pro-kapitalistickými ministry, a na konci by mělo být zrušení celého ministerstva. Kromě několika výjimek: ministerstev financí, vnitra, spravedlnosti, zahraničí a obrany. Ale program, na jehož konci by bylo úplné odstátnění školství, si dovedu představit i vedený zastánci laissez faire. Ti lidé by prostě museli vědět, že jejich cílem je připravit sami sebe o práci. Zní to fantasticky a nepředstavitelně, ale je to tak. Nepředstavitelně a fantasticky to zní tehdy, pokud bychom překročili fázi filozofického a morálního boje, a chtěli změnu hned v politice.

    proč by objektivista ve funkci prezidenta měl být na ostřel??

    nezapomeň, že my objektivisté nejsme pro odstranění státu! nejsme anarchisté.

    _BENNY
    _BENNY --- ---
    VANEK: ja bych byl taky pro, ale nejde to ;-)

    ale stejne, pokud by nejaka objektivisticka strana vyhrala volby, obsadila celej kongres a senat a mela vlastniho prezidenta, tak ten prezident a kongres stejne bude muset alespon na cas jmenovat nektere objektivisty do uradu, ktere budou chtit v budoucnu zrusit. tam neexistuje moznost prosadit objektivisticky ideal a zaroven si nezadat (sef FEDu je jedna vec, ale co takovy objektivisticky prezident? v momente kdyz by byl zvolen by byl pravovernymi objektivisty automaticky na odstrel). proste cela ta kritika "pracoval pro stat, zradil idealy objektivismu a tedy to nebyl objektivista, ackoliv puvodne byl" je imho zcela falesna. objektivisti by se meli ke Greenspanovi hrde prihlasit :-)
    VANEK
    VANEK --- ---
    _BENNY: Kapitál je dobrý, čím mezinárodnější, tím lepší! Žádné spekulace, nýbrž vytváření hodnot vlastním úsilím! Kurs může plovat sám od sebe, volně, jako do 19. století, aniž by ho monopolistická moc potápěla! Atd.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    GENERALLZ: je financovana z ukradenych penez? je. je ale v dnesni dobe nezbytne mit centralni banku? v dnesni dobe (16. 6. 2011) rekl bych ze je. kazdy stat ktery by se pripravil o moznost vest menovou politiku by se pripravil o moznost celit spekulacim mezinarodniho kapitalu, kdokoliv by to chtel regulovat jinak nez pres plovouci smenny kurz by nutne musel zavest mnohem primejsi a centralizovanejsi regulaci, zavrit hranice, zvednout cla atd, proste by musel jit proti volnemu trhu. z cehoz ovsem plyne, ze je mozne byt objektivistou a zaroven se smirit s tim, ze odchod od systemu plovoucich smennych kurzu a frakcniho bankovnictvi je v teto dobe nerealne.

    Greenspan rozhodne nebyl zadny budizknicemu, jen imho dojel na to stejne jako Friedman - chtel osvobodit lidi od primych regulaci, zavedl regulace neprime, ale paradoxne tim jeste vic posilil ono neviditelne "diktatorstvi" vladni elity. stat proste chce mit na menovou politiku vliv, je to v jeho vlastnim zajmu.
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    _BENNY: myslím, že s tím nemusí být to, o čem tady píšeš, v rozporu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam