• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    FIN
    FIN --- ---
    SYLVAEN: lvopták údajně strážíval zlaté poklady
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FIN, FIN: Nevím jestli bych lvího strážce mrtvých a dravého půlptáka považoval za vyloženě ochranitelské postavy.. Ale zajímala by mě správná odpověď.. :)
    FIN
    FIN --- ---
    nebo... gryf?
    FIN
    FIN --- ---
    FOSSY: že by... sfinx?
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Že teda až po tak dlouhé době.. ale.. to je hodně obecně napsané zadání. Mohly by to být už zde zmiňované kitsune. Mohly by to být kočky v pojetí egyptského náboženství, jakožto vyslanci Bast (Bastet). Mohly by to být (opět) kočky v podání japonské mytologie (takzvaná kynoucí kočka, Maneki Neko).. mohli by to (s jistou mírou přivření oka) být Odinovi havrani..
    REINITA
    REINITA --- ---
    FOSSY: to mi zní jako totemová zvířata, ale nejsem si jistá, kam přesně svou hádankou míříš.

    ono (polo)božské bytosti jsou se zvířaty velmi silně spojeny (Egypt, Indie, Amerika...). Takže pro mě je to asi moc obecné.

    Taky to můžou být medvídci opatrovníčci :o)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    GORGLIN:
    Popravdě, zatím jsem se moc nesetka s vlkodlaky jako polobožskými strážci - ochránci, dokonce ani u seveřanů ne. Možná mi to jen uniklo, určitě neznám všechno.
    Ale vlkodlak byl (pokud vím) člověk, měnící se ve vlka. Ne vždy byl zlý, ale vyloženě jako ochránce, nebo strážce bych ho asi nevnímal.
    Dodej zdroj - souvislosti s náboženstvím, božský patronát a podobně, rád se poučím.

    Jinak ne, vlkodlaky jsem na mysli neměl.
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    FOSSY:
    Vlkodlaci na severu byli bráni jako ochránci nadaní božskou mocí.
    Tak to myslíš?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak něco hádacího pro zahřátí – uvidíme, jestli tento popis stačí:
    Legendy a mýty vypráví o polobožských bytostech, vystupujících zpravidla (ne bez výjimek) jako ochránci nebo strážci. Podstatným detailem pro jejich popis jsou zvířecí atributy, patřící konkrétně jednomu, pro danou zeměpisnou oblast a národ velmi typickému, zvířeti. Jsou úzce spojeny s místním náboženstvím, a to v různých formách, závisejících na podobě, formě, v jaké je ono náboženství bráno.

    O jaké bytosti se jedná?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    MLEKAR_STEIN: Takže jen pro úplnost:

    Můj oblíbený jazykolomný král Nabuchodonozor a prorok Daniel.
    MLEKAR_STEIN
    MLEKAR_STEIN --- ---
    FOSSY: koukam a jo, voni se mi pletou :o))))))
    no, aspoň jsem se trefil do historky :o))))))))
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    MLEKAR_STEIN: Přesněji: zaměnil jsi otce se synem :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    MLEKAR_STEIN: Tak to je tak napůl...

    MLEKAR_STEIN
    MLEKAR_STEIN --- ---
    napadl mě Belsazar a Daniel
    akorát v tomto případě se nejednalo zase o sen, ale vidění.

    File:Rembrandt-Belsazar.jpg - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Rembrandt-Belsazar.jpg
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Mhmhm, mno.. tak to je zajímavý oříšek.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Uf uf. Neříkám, že to nesplňuje část zadání, ale faraon si své sny pamatoval a žádné neúspěšné vykladače nepopravoval... Ale myslím, že blíž ke správné odpovědi už je jen ta správná ospověď.
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Vykladačem byl biblický Josef. Bible referuje o jeho panovníkovi jen jako o "Faraónovi".. ale s největší pravděpodobností se jednalo o Apofise II.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Takže jedna jednoduchá hádanka před víkendem:
    Jeden král měl velmi znepokojivý sen. Tak ho ten sen vyděsil, že na jeho obsah zapomněl. Ale přesto svolal mudrce a chtěl po nich, aby mu vyložili, co se mu zdálo, a jaký to mělo smysl. A když mu neuměli pomoci, nechal je bez slitování popravit. Až jeden mudrc, který si tím vydobyl veliký věhlas, s trochou podvádění záhadu vyřešil – obsah snu odhalil a přesný význam králi vyložil.
    Kdo byl tím králem, a kdo tím mudrcem?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Legenda, kterou bych chtěl představit dnes, patří k legendám velmi rozšířeným a celkem známým. V jistých kruzích je velmi populární a dodnes se najdou tací, kteří si chtějí ověřit její pravdivost.

    El Dorado, legenda o zlatém městě:

    Celá legenda je spojena s lidskou touhou po zlatě. Po vzácném kovu, který je symbolem blahobytu, nepodléhá zubu času a korozi, a vypadá krásně ve všech podobách.
    El Dorado – ve španělštině „zlatý muž“ – jako termín vzniklo prý kvůli korunovačnímu obřadu kmene jihoamerických Muisků. Nastupujícího krále tehdy za úsvitu potřeli zlatým prachem (zlatý muž), a on se se čtveřicí náčelníků vypravil na voru doprostřed jezera, do jehož hlubin naházeli své obětiny Slunci. Jelikož obětovali převážně zlato a drahé kameny, logicky tím vzbudili pozornost Španělů. Ono totiž objevení Ameriky a Kolumbův triumfální návrat s velkým množstvím zlata na palubě lodí vyvolaly v Evropanech dojem, že tam za mořem stačí sbírat zlato a drahokamy holýma rukama ze země. Vypukla zlatá horečka a leckdo si chtěl dopomoci k bohatství. Zhruba někdy v roce 1539 vstoupili conquistadoři i na území Muisků a stali se svědky korunovace jejich krále (popřípadě se o tomto rituálu doslechli od zajatců, což se zdá být mnohem pravděpodobnější).
    Časem se ze zlatého muže stalo zlaté město, které si zachovalo jméno El Dorado.
    Asi prvním z velkých conquistadorů byl Hernán Cortés. I on se doslechl o neuvěřitelném bohatství indiánů žijících na jihu – o zlatých městech, kde se i vaří ve zlatých hrncích. I přesto, že proslul svou chamtivostí a zálibou ve zlatě, se však Cortés za přeludem nevydal.
    Vasco Nunez de Balboa přijel také zbohatnout. A i když poslal domů slušné jmění, sám se usadil na dlouhá léta na Haiti. Až o devět let později se jako černý pasažér a posléze spojenec na lodi Martína Fernándeze de Enciso vrací na pobřeží Panamy a za přeludem zlatonosných řek míří do Peru. I když o nově objevené zemi a údajném bohatství informoval krále, je Balboa zrazen a popraven pro velezradu novým guvernérem Panamy.
    Roku 1530 zajal slavný Francesco Pizarro inckého náčelníka Atahualpu. Přislíbil jeho propuštění, pokud dostane výkupné. A to nebylo nijak skromné, naopak vycházelo z pověstí o bohatství domorodců, zvětšených chamtivýma očima dobyvatele. Přesto však výkupné (snad největší v dějinách lidstva) – plnou místnost zlata a dvě místnosti stříbra (rozměry údajně 5,2 x 6,1 metru, zaplněné do výše 2 metrů) – obdržel. (Po smrti Atahualpy (popraveného roku 1533) končí i mocná incká říše. A tehdy indiáni začínají své poklady ukrývat daleko mimo dosah dobyvatelů a vysmívají se jim, že pro jediné zrnko ztratili celé pole. I tyto tendence podporují pověsti o pokladech nedozírné ceny a skrytých hromadách zlata a jiného bohatství – včetně pověstí o El Doradu.)
    O něco později (1540) se jeho nevlastní mladší bratr Gonzalo Pizarro – toho času guvernér provincie Quito v severním Ekvádoru – nechal zlákat bohatstvím Muisků – bohatstvím zlatého muže. Sebral přes tři sta vojáků a asi čtyři tisíce domorodců a se svým synovcem – Francisco de Orellana – se vydal na dobyvatelskou expedici. Ta nedopadla podle jeho očekávání – prales, nemoci, hlad, a v neposlední řadě nepřátelsky naladění domorodci si vybrali četné oběti a očekávané bohatství nebylo nalezeno. Ale alespoň (s největší pravděpodobností) objevili Amazonku, pojmenovanou (údajně) podle kmene domorodců, za který se do boje vrhaly ženy.
    Někdy kolem roku 1545 se prý Španělé pokoušeli o výlov jezera Guatavity – kde měli probíhat dříve zmíněné korunovační obřady – pomocí sítí. Což nevedlo vůbec k ničemu, krom několika utopených zlatolovců.
    V roce 1580 v rámci posedlosti představou nesmírného pokladu na dně jezera Guatavita spouští bogotský obchodník Antonio de Sepúlveda odvážný projekt. Najímá tisíce domorodých dělníků a pomocí velkoryse navrženého příkopu chce jezero odvodnit. Jeho snaha je korunována částečným úspěchem a hladina klesá o celých 18 metrů. Jsou nalezeny i nějaké ty poklady, ale pak dochází k závalu a smrti mnoha dělníků. Střed jezera zůstává stále nedostupný.
    To jsou příklady některých, kteří podlehli vidině snadno nabytého zisku. Samozřejmě se nejednalo jen o Španěly – v rámci více než pěti století hledání El Dorada se zapojili objevitelé, dobrodruzi, badatelé, zločinci, vojáci, lovci pokladů a jiné rozličné existence snad z celého světa. Vyprávějí se pověsti o neslavném konci mnohých z hledačů: některé pohltila džungle a nekonečné pralesy Jižní Ameriky, jiné mají na svědomí domorodci, někteří (podle legend) dokonce uspěli v hledání zlatého města a získali vytouženou zlatou odměnu (ovšem jen v přeneseném smyslu, protože indiáni, vlastníci zlato, prý ty nejhorší z hledačů trestali zalitím do roztaveného žlutého kovu, aby navždy uhasili jejich touhu po něm). Jestli někdo někdy zbohatl na zlatu El Dorada, nechlubil se tím.
    Paradoxně vedl stále větší počet hledačů k tomu, že legendy o El Doradu se stávaly postupně víc a víc nejasnými. Hledání pokladů se nakonec rozšířilo na téměř celou Jižní Ameriku, nikdo už si není jistý, jestli má hledat jeskyni na nejvyšších vrcholech hor, skryté údolí s nádherným zlatým městem, nebo jedno z nesčetných hlubokých jezer. Hodnota pokladu se pohybuje (u nejstřízlivějších odhadů) někde u miliardy amerických dolarů, ale spíš panuje představa, že by ze svého nálezce učinil jednoho z nejbohatších lidí světa (a výrazně zahýbal cenami zlata a drahých kamenů na světovém trhu). Přesto snad každý o El Doradu slyšel a postupně se stalo určitým synonymem země hojnosti nebo místa, kde se dá snadno zbohatnout.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    REINITA: Ohledně toho sousloví "Amor a Psýché" - hezká vzpomínka, kterak jsem coby šestiletý opravoval průvodkyni na Hluboké, že by na tom obraze měl být Éros a Psýché, protože je to podle řecké legendy a římská verze byla později a pan malíř to určitě popletl... :)
    REINITA: Opravdu nedopatřením XD
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam