• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tah-tah-kle´-ah:

    Volně by se tenhle shluk slabik dal přeložit asi jako „Obludné soví ženy“. Jedná se o pětici žen, sester, z legend severoamerických domorodců (zejména kmenů Yakama a Shasta).
    Popis vypráví, že Tah-tah-kle´-ah byly vetší, vyšší a silnější než lidé. A byly lidožravé. Lovily a pojídaly indiány, kdykoliv a kdekoliv se jim podařilo nějaké ulovit, a jednoznačně upřednostňovaly jako nejlepší jídlo děti. Uměly mluvit jazykem indiánů, a tak je mohly mást a lákat do pastí. Krom lidského masa se živily tvory, které nikdo jiný nejedl – špatnými věcmi, jako byly žáby, ještěrky a hadi.
    Podle legend žily v posledním období jen v Kalifornii, kde byly viděny dvě z Tah-tah-kle´-ah. Žily v jeskyni poblíž tábora lidu Shasta. Přes veškerou opatrnost indiánů se sestrám podařilo ulovit malého chlapce – údajně ho tentokrát nechtěli prostě zabít a sníst, ale chtěli ho vychovat, aby žil v jeskyni s nimi. Zůstal s nimi však jen několik dní. Potom se chlapci podařilo dostat se z dohledu Tah-tah-kle´-ah a utéct. Běžel dlouho a rychle, přes nehostinnou divočinu, dokud se nedostal zpátky ke svému kmeni. O mnoho let později byly sestry zničeni. Nikdo neví, jestli je zničil nějaký odvážlivec, nebo snad sama vyšší moc. Vypráví se, že jejich jeskyně se rozžhavila a vybuchla, a od té doby o obludných ženách nikdo neslyšel, ani je více nespatřil. Ale už navždy se o nich mluvilo jako o jedněch z nejnebezpečnějších bytostí na zemi.
    Vypráví se také, že další z pěti sester byla utopena. Z jejích očí byly stvořeny všechny sovy. Muž, který ji zabil, prý řekl: „Od této chvíle budou tvé oči jedinou tvou částí, která bude konat. V noci se stanou ptáky, sovami.“
    Tím mužem byl prý Sho-pow-tan (jméno malého druhu sovy, známé jako symbol moudrosti). Byl náčelníkem kmene Yakama, který žil v Po-ye-Koosen. S mnoha muži přišel k řece Naches lovit jeleny. Lovili až do večera, ale Sho-pow-tan se nevrátil do tábora. Jeho muži jej dlouho hledali, ale nenašli. Tah-tah-kle´-ah zaslechla jejich volání. Obrátila se ke své setře a řekla: „Sova se ztratil svému lidu, ulovme jej pro sebe!“
    Sho-pow-tan věděl, že si pro něj lidožravé nestvůry brzy přijdou. Vydal se na Tic-te´ah a po skále vylezl k vysoko umístěné jeskyni na útesu. Dodnes je na skále vidět místo, kudy lezl. Sova zabil jelena a jeho krví naplnil jeho žaludek. Slyšel blížící se Tah-tah-kle´-ah a věděl, že ho jde zabít. Položil jí krví naplněný žaludek do cesty. Nestvůrná žena vstoupila do ústí jeskyně. Byla zde tma, ale ona přesto viděla podivnou věc, ležící na podlaze. Nevěděla, co to je, a zmocnily se jí obavy. Začala na Sho-pow tana ječet, aby tu věc dal pryč. Ten jí ale odpověděl, že se jedná o něco příliš mocného, a že to bude muset překročit jako on. Tah-tah-kle´-ah učinila, jak jí poradil, a překročila žaludek. Na to Sova čekal, a když stála nestvůrná sestra nad žaludkem, udeřil do něj klackem. A jak do něj tloukl, krav v žaludku začala šplouchat a vydávat divné zvuky: „Kloup! Kloup!“
    V tu chvíli se Tah-tah-kle´-ah vyděsila! Zaječela, rozhodila rukama a uskočila v panice dozadu. A spadla z útesu, pod kterým tekla rychlá a hluboká řeka. Tah-tah-kle´-ah spadla přímo do divoké vody a utopila se.
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    ...a přitom stačí pohřbít čelem dolů... :)
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    FJERTIL: To rozhodně, ale pak už se se nedá mluvit o "setnutí," ani s pytlem nadsázky.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    PAHAVASKA: Zastanu se, s pižláním jsem přišel já, v tom ssmyslu, že při "protiupířím" zásahu bylo dost času, objekt se necukal, neznervózňoval dav čumilů a nikomu nezáleželo na estetice provedení :) Klidně zatloukat prkno palicí, hlavně když už upír nevstane :)
    PAHAVASKA
    PAHAVASKA --- ---
    PISKVOR:
    warum pižlat? Mám díru s nebožtíkem. Vemu poctivé prkno, na konci seřízlé do "ostří" a k tomu bych ho, pro forma, vytvrdil opálením. Nasadím na krk a pracuji palicí.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    PISKVOR: Hlavu neoddělíš, ale zabiješ ho jistě.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    GORGLIN: Dotyčný byl údajně řezník, a tak mu to nožem šlo podstatně lépe od ruky. (alespoň podle meta-legendy, kterou jsem k tomu slyšel)
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    PISKVOR:
    Katovské řemeslo nebylo jednoduché a kolem poprav je tolik historek jako od Jahelky.
    Například, když kat odmítl odsouzeného setnout, byla dána dalšímu odsouzenci možnost amnestie, za to, že popravu provede sám.
    Je zaznamenaný případ, kdy odsouzený této možnosti využil, 27krát udeřil popravčím mečem kolegu na špalku, ale hlavu se mu tím odetnout nepodařilo a tak jí doodřezal nožem.

    Nicméně popravy naostřeným prknem se prý prováděli, ale byl to případ neurozených, kteří nebyli hodni meče. Proto se pochybuje o tomto způsobu popravy u Záviše. Je uváděna možnost, že došlo k chybě při pápisu a jednalo se o PLKNO, což byl výraz používaný pro popravčí meč bez hrotu.

    Postupně se díky lidovému podání „plkno“ změnilo na prkno a odtud tedy pověst o popravě prknem.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    PISKVOR: Se skutčným upírem bývalo vždycky těžké pořízení :)
    Ale myslím, že je fér připustit, že tyhle zákroky, známé z legend, vycházely ze skutečných opatření, které se prováděly na skutečných mrtvých - nebožtík si zachoval barvu? začali chcípat krávy? měla žena starosty noční můry? chytil místního kněze záchvat páchání dobra? rozkopali hrob toho, komu to všechno hodili na krk, a snažili se :)
    Některá ta opatření dávají alespoň trochu smysl (třeba probodení kůlem mělo hned několik důvodů - zničit srdce, které pumpovalo mrtvými cévami vypitou krev, nebo prorazit upíra v hrobě skrz a připoutat ho tak k zemi, ve které ležel, nehledě na mystiku s osikou), některá moc ne (planá růže, například).
    Prkno k oddělení hlavy, aby se zabránilo regeneraci, případně prosté useknutí hlavy a její uložení do nohou hrobu (nebo kamkoliv, aby ji upír nemohl najít a nasadit zpátky), patří k těm smysluplnějším, ale stejně su myslím, že nikdy nepotkalo skutečného upíra :)))
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    FOSSY: Ta odleželost je myslím určující faktor. Tak mě napadá: u skutečného upíra by se ta hlava prknem oddělovala dost blbě, an v hrobě netlí, není-liž pravda (připustíme-li existenci a popis podle legend)?

    Pro šťouraly (pižlaly?): kupte si čestvého králíka (o živém už vůbec nemluvě), a zkuste ho pižlat adekvátně zmenšeným pRknem, klidně i naostřeným. Garantuju vám, že máte zábavu minimálně na jeden dlouhý zimní večer, a nikoli exemplární popravu ("Co vidíš? Už ho setli?" "Ještě pořád pižlají..." "Pořád?!?").
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    FJERTIL:
    Říká jedna z teorií.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Když jsem kdysi psal článek o upírských legendách, zmínil jsem i oddělování hlavy mrtvého, podezřelého upíra, od těla prknem. A i tehdy se mi kdosi ozval, že to mělo být plkno, tedy popravčí meč. Ovšem na rozdíl od Záviše takový pseudoupír často už nějakou dobu tlel, to za prvé, prkno se nechávalo na místě, aby hlava nemohla přirůst zpátky, to zadruhé, a nebylo potřeba setnout švihem, ale tak dlouho pižlat, dokud se krk odleželé mrtvoly nepoddal, to zatřetí. A za čtvrté to podle většiny zdrojů prostě bylo prkno a ne mečl. Ale živé bych rozhodně prknem stínat nechtěl :)))
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    PISKVOR: Dokázal bych si představit, že prkno při správném švihu zlomí vaz, jako u králíka. Oddělení hlavy by vážně nešlo.
    Každopádně dík.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    FJERTIL: JIRÁSEK AT 12 O'CLOCK!!! Plknem, ne prknem! To jsou, řekl bych, meta-legendy. Asi nejlepší vysvětlení pro náhodné kolemjdoucí je tuto: http://www.zamek-hluboka.eu/legendy-a-zajimavosti/-zavis-z-falkenstejna-/ - hledat "plkno", je to asi ve 2/3 textu. Lidská anatomie je překvapivě odolná, a sečné zbraně bývají z kovu nejenom proto, že se to pěkně blejská.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    PISKVOR: A jen doplním, že k popravě došlo stětím naostřeným prknem.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    PISKVOR: zakrvácená tráva z toho dělá pověst :))) Samozřejmě je to ono :)))
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    FOSSY: Záviš z Falkenštejna, Václav II., Hluboká n.Vlt., historické osoby i událost, s drobným detailem: panovník osobně pochopitelně se Závišem hrady neobrážel, to je taková jiráskovina.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak dneska to české hádání jde pěkně od ruky. Tož do třetice všeho dobrého a zlého:

    Panovník ošálený zlými jazyky jednoho udatného pána o jeho panství dědičná připraviti chtěl. I pána uvěznil a panství předání od něj se dožadoval. Pán však neustoupil, a tehdy panovník s ním, coby s rukojmím, jal se hrady jeho obkížděti a po posádkách vydání jejich vyžadovati. Až na jednom hradě posádka vzdáti se odmítla, že panovníka z blafování podezírala, a panovník tam pána jejich promptně popraviti nechal. A říká se, že na místě skonu pána spanilého dlouhá léta ještě od krve rudá tráva rostla.

    Jméno pána, panovníka a samozřejmě hradu?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT: Jen proforma: Ano, přesně tak. Pověst o opičí dani, kterou Půta II. odměnil poddané, kteří statečně ukamenovali "ďábla" :)
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    SYLVAEN: tak pokud byl pražák zaměstnancem parlamentu, celkem bych tomu i věřil ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam