• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN:
    1. Náboženství nikdy nefungovalo na základě důkazů. :)
    2. Možná je to překvapující, ale kovářství v nejrannější podobě bylo - kupodivu sedavé - zaměstnání, kde nohy nehrály skoro žádnou roli. Alespoň podle různých materiálů o historii kovářství, které jsem pročetl při hledání podkladů :)))
    3. Kovář, který zná svou cenu, už je dávno mrzák - aby se stal kovářem, prošel zmrzačením. S vědomím, co obětuje, a co získá. Myslím, že ranná doba bronzová moc nenahrávala zákoníku práce a podobným věcem. Chceš být kovář (bohatý, vážený, ctěný)? Nech se zmrzačit. Opravdu nevidím důvod, proč by se nenašel někdo ochotný obětovat schopnost běhu a rychlé chůže (no dobře, budu pajdat) za celoživotní zabezpečení. Stačí se podívat, co pro slávu a majetek dělají lidé ještě dneska, a to to myslím mají mnohem jednodušší. X)
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Pak prosím podej nezvratné důkazy o tom že to byla vůle bohů a nikoliv zvůle místního pána. :) Tahle teorie nemá šanci obstát. Kovář, jsa si vědom své výjimečnosti a ceny, sotva mohl přistoupit na celoživotní mrzáctví, které by navíc (!) těžce dopadlo na jeho schopnost kvalitně a rychle pracovat. Chromý kovář který nemůže chodit ani stát u výhně a kovadliny, který nemá v těle tu potřebnou sílu protože nemůže zapojit do práce nohy, takový kovář je naprd.

    Náboženský fanatismus (který byl spíš vyjímkou než pravidlem, proto se o těch případech dochovaly tak jasné údaje) nemá v tomhle případě žádnou relevanci.. mluvíme o řemeslnících, ne o bláznivých věštkyních na tripu.
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    SYLVAEN: Ach ten češtin. Soustředím se na jiné věcáky a zapomínkuju jak po češtinářsky správňácky písat. Hlubokánce se omluvenkuju a žádanka o prominutenec, slibovám že se to už nebudevše opakování.

    "Jediné čeho by tím dosáhl by bylo, že..."
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: No, pokud jsem to chápal správně, tak kovář dostal za zmrzačení bohatou náhradu v podobě výsadního postavení v rámci domovské společnosti a navíc to měl podložené i "vůlí bohů". A co se dědění týče, to přišlo v pozdějších obdobích, kdy se i řemeslo podstatně rozšířilo.
    Ale vem si z historie příklady, kdy lidé podstupovali nejedno fyzické mrzačení nebo trýzeň, aby vyhověli bohům/Bohu - a dokonce v mnohem rozvinutější společnosti, než je ranná doba bronzová. Takže pro mě není představa, že při nástupu do učení k mistru kovářskému, (kteréžto řemeslo s sebou neslo úctu celé vesnice, materiální dostatek, i váženost) prošel učedník rituálním zmrzačením.
    Není to až tak moc odlišné od pěvců-kastrátů, kteří vydrželi mnohem déle, harémových eunuchů nebo kultur, kde nejvyšší hodnostáři byli eunuši - mnozí dobrovolně a bez pozdější nenávisti k "šéfovi". Orákula se nechávala oslepit. Mnoho náboženských "kroužků" praktikovalo sebemrzačení a sebetrýzeň...
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Osobně mi teorie s mrzačením nedává vůbec smysl. Jestliže je kovář a navíc dobrý kovář taková vzácnost, nemohl si ho místní šéf (ať už starosta, náčelník, vůdce klanu, nebo nějaký zemánek) rozhněvat. Zvlášť když se řemeslo a know-how dědilo v rodině. Jediné čím by dosáhl je že mladý kovář nebude čekat a zmizí i s dědictvím a znalostmi, a místní lidi ostrouhají.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    KID_MCHUTT:
    KID_MCHUTT:
    FJERTIL:
    Právě, jde o to, že teorie s mrzačením, aby se udrželo know how a šikovné ruce doma, dává smysl. Navíc, pokud byl mezi bohy řemeslník (ne jen jako že bokem se k válce a úrodě a bouřkám stará i o hrnčíře, ale opravdu bůh, který byl prioritně řemeslník), byl to kovář + kovotepec. A pokud byl mezi bohy ošklivý mrzák, býval to zpravidla právě ten kovář - ovšem těžko bude v mýtech a legendách: Aby nám Héfaistós neutekl, zpřerážímemu nohy! usnesli se olympané, a poslali Área, aby ho zmrzačil... Takže se prostě kovář-bůh jako mrzák už narodil. Asi pak bylo i snazší pro lidské kováře nést svůj úděl (lidi dělají strašné věci, aby se přiblížili svému bohu, včetně sebemrzačení, to se všeobecně ví). :)
    I kdyby to byla jen teorie, tak imho rozhodně dává smysl a má logiku (což je víc, než se dá o spoustě teroií říct) :))
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FJERTIL: to ani ne - ale kováři, zlatníci a podobné profese, kde se byla jistá nenulová šance, že po mnoha letech učení dotyčný bude mít cukání přesunout se do jiné državy
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    KID_MCHUTT: No a to je právě ten problém: dle legend musel být každý projektant orloje slepec.
    KID_MCHUTT
    KID_MCHUTT --- ---
    FOSSY: našel jsem tedy jenom jednu zmínku z nějaké studentské práce, odkazuje se na
    BOWIE, Fiona. Antropologie náboženství. S. 149.
    ERIKSEN, Thomas Hylland. Sociální a kulturní antropologie. S. 273.
    ELIADE, Mircea. Iniciace, rituály, tajné společnosti. Mystická zrození. S. 195 - 196.
    ale teda ty názvy těch knih mi trochu smrdí :)
    na druhou stranu - mistři řemeslníci bývali mrzačeni nebo mrzáci od narození - aspoň co si vybavuji z různých legend/historických postav.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Díky.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FJERTIL: Musím uznat, že zatím nemůžu dohledat nic relevantního. Jen zmínky o tom, že kovář byl ctěný, do určité míry rovn šamanovi (světské léčení), kovárna kulturním centrem, protože sem přicházeli zákazníci i zdaleka, trošku pro mně nepochopitelné zmínky o tom, jak kováři putovali z místa na místo (dovedu si jen těžko představit povolání, které by bylo na cesty horší), že někdy (v Africe dodnes) se s kovadlinou zacházelo jako s nevěstou, včetně svatebního obřadu...
    Jediné, co je alespoň trochu podle teorie o udržování kovářů za každou cenu na místě, je žárlivé střežení výrobních postupů, pečlivý výběr pomocníků v kovárně (většinou rodina, a řemeslo se pak dědilo) - s kovářem se hlídali navzájem, a pečlivá péče a pozornost věnované kovářům, aby neopustili vesnici.
    Jinak jsem našel několik zmínek, že na nejrannější období zpracování kovů je tak málo dochovaných nálezů, že skoro žádné. Tolik k těm kosterním pozůstatkům.

    Takže ve výsledku jsem víc než ochoten připustit, že je to - sice smysluplná - ale jen teorie, která má pouze stejnou cenu, jako ty ostatní teorie :)
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    To jo. Nicméně svět je plný sice hezkých teorií, které jsou ale úplně mimo. Snad někde někdo něco vyhrabal...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FJERTIL: Zkusím dohledat. Narazil jsem na to před pár lety v nějaké studii o vzniku bohů a bylo to podáváno jako vysvětlení, na kterém se většina zaujatých shoduje, proč jsou bohové kovářství a s kovem spojených řemesel zpravidla deformovaní.
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Je to podloženo nějakými kosterními nálezy?
    FIN
    FIN --- ---
    respektive, abychom byli přesní: Völund
    FIN
    FIN --- ---
    FOSSY: Volund
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    No, avizoval jsem neobvyklou hádanku. Takže snad bude informace alespoň pro někoho zajímavá:
    Z antropologického hlediska jde prý o to, že v éře ranného zpracování kovů (doba bronzová) byla údajně veliká nouze o kováře, a vůbec o osoby schopné práce s kovy. Proto prý často docházelo k tomu, že zruční kováři bývali úmyslně zohyzděni a/nebo zmrzačeni (což se týkalo nohou), aby nemohli utéct nebo "vyrazit jinam za lepším". Zohavení a znesnadnění chůze byla opatření, která držela kovotepce na místě a vázala je ke společnosti, která znala jejich dovednost. S největší pravděpodobností se pak tato zmrzačení projevovala i na podobách bohů řemesel (z mytologie známe řadu příkladů, kdy nejlepšími kováři jsou různě deformovaní skřeti, trpaslíci, ohyzdní a kulhaví bohové nebo obři).
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: To já rád. :)))
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Tak myslím, že jsi právě nakrknul pár Olympanů :)))
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Protože všechny krásu pobrala Afrodíté, a jediný co zůstalo byl teda aspoň ten řemeslný um. :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam