• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    SYLVAEN:
    Nevím vůbec jakoumá moc ni o zahládnutí, nebo dokonce ani že by jí sebevrazi k čemukoli používali, ale co Rheia
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    GORGLIN: Jenom trochu :)
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    FOSSY:
    Nesouvisí ta kastrace a kuchání se stvořením světa?
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Já přidám také jednu hádanku.

    Chlapík měl jen jednu babičku a jednoho dědečka. Kdo ho vychoval, to je nejisté, mezi adepty je například i koza. S tatínkem měl oprvadu hodně špatné vztahy, mimo jiné tatínka vykastroval a vykuchal. Chlapík sám (asi vlivem vztahů s rodiči a výchovy) byl poměrně promiskuitní, nebránil se ani incestu, celkem pruďas, ješitně si hlídal pozici a nesnášel odpor.
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    Tak už mám odpověď od někoho kdo sem nechodí až tak pravidelně a aktivně se tu nepodílí.. Tak to by byla ostuda aby to naši znalí hadači nedali, ne? :)
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Jsi podlý, zlý a zákeřný!
    Ale je to naprosto regulerní a správná hádanka...

    XD
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    Dobrá, tedy podmínka pátá: O bytosti o níž mluvím se říká že ji občas lze zahlédnout pouhým koutkem oka v nejtemnějších stínech a v nejhlubší temnotě noci...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Podmínku dvě Gaia splňuje, přinejmenším podle Řeků. Stejně tak jsou kultury, ve kterých splňuje podmínku třetí.
    Ale je fakt, že podmínka čtvrtá by u ní neprošla...
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY: Jojo, poměrně jistý. Gaia není tou osobou, s dovolením. Sice splňuje podmínku č. 1 (je považována za matku pozdějších bohů), ale nikoliv podmínky 2 a 3.

    O podmínce 4 by se možná dalo diskutovat, ale narozdíl od bytosti kterou mám na mysli se jménem Gaey uzavíraly nezrušitelné přísahy.. Onu mytologickou bytost jejíž jméno bych rád slyšel, by o stvrzení přísahy chtěl žádat snad jen sebevrah..
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    SYLVAEN: Zůstal-li bych u Řeků, tak plácnu Gaiu, ale nejsem si úplně jist, zda archetyp "pramatky bohyně" není nějak bazálnější a rozšířenější (vedle praotců).
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    SYLVAEN: Jsi si jistý, že je jen jedna odpověď?
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    A ode mne jedna při pondělku, prajednoduchá až extrémně hloupoučká.

    Bytost o které mluvím se byla pramatkou bohů.
    Bytost o které mluvím je některými popisována jako "ta která se zrodila z prvotního chaosu", zatímco podle jiných byla sama prvotním hybatelem.
    Bytost o které mluvím byla popisována jako ztělesnění krásy a moci.
    Přes všechnu svou moc nebyla tato bytost nikdy skutečně uctívána...
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FOSSY: Takže, postavou z Iliady, o které jsem mluvil, je voják jménem Thersítés. Jak už jsem napovídal, moc toho nenabojoval, zato vířil zlou krev při poradách achájských králů pod Trójou. Jednou ho Odysseus zbyl žezlem, aby ho umlčel. Tlučhubu nakonec zabil Achileus, když Thersítés zhanobil tělo královny Amazonek, která hrdinně padla v boji po boku svých spojenců z Tróji.
    SUNY
    SUNY --- ---
    Co takhle pár výletů po stopách starých pověstí? :)

    http://www.kudyznudy.cz/Aktuality/Po-stopach-Starych-povesti-ceskych.aspx
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Tak, tady jse jeden z příkladů, jak vznikají Jánošíci a podobní. Jek vidno, idealizovat mohou i součastníci, stačí být při ozdbrojených loupežích zdvořilý :)

    Attila Ambrus, nejhorší hokejista světa a lupič-gentleman - iDNES.cz
    http://xman.idnes.cz/attila-ambrus-nejhorsi-hokejista-sveta-a-lupic-gentleman-pz0-/xman-styl.aspx?c=A120306_180052_xman-styl_fro
    SYLVAEN
    SYLVAEN --- ---
    FOSSY, FIN: Tak, "poslední večeře" v přeneseném významu znamená něco jako poslední pozitivní věc předtím než se všechno po***. Kalvárie (taktéž Golgota - z aramejštiny, zatímco "Kalvárie" pochází z latiny) v přeneseném významu označuje něco jako "utrpení, strádání, nezaslouženě krutý trest".

    Ale máme i mnoho dalších pořekadel a frází s biblickým původem.

    Zlomené srdce - Žalmy 34:18
    Leopard nemění své skvrny - Jeremiáš 13:23
    Znamení časů - Matouš 16:3
    Dvousečný meč - Přísloví, 5:4
    Vlk v rouše beránčím - Matouš 7:15
    Křest ohněm - Matouš 3:11
    Bílý jak sníh - Daniel 7:9
    Kdo čím zachází, tím také schází - Matouš 26:52
    Jako jehně na porážku - Jeremiáš 11:19, Izajáš 53:7
    Nejen chlebem živ je člověk - Deuteronom 8:3
    Pýcha předchází pád - Přísloví 16:18

    a tak dále a tak dále.. :)
    MLEKAR_STEIN
    MLEKAR_STEIN --- ---
    to by nenašla ani Kazi
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Jak vidno, jsme nejspíš mýty a legendami ovlivňováni daleko víc, než by se zdálo, a u spousty lidí si troufám tvrdit, že víc, než si uvědomují. A zjevně křesťanský mýtus zdaleka nejvíc - jasně, je moderní (relativně), a je nejšířeji propagován.

    Ovšem i na naše pověsti se občas (naštěstí), i když zřídka, dostanou ke slovu. Tu a tam člověk ještě zaslechne, jak je pořádný chlap chválen, že je silný jak Bivoj, má li někdo předtuchy nebo věštecké sny, bývá někdy (většinou v žertu) označován i ty naše Libuše... Ale je toho pohříchu malinko.

    A další kapitolou, nebo spíš subkategorií jsou přirovnání ke zvířatů - která vycházejí také z legend a mýtů. A dokonce asi z těch nejstarších, od primitivních kultur, vyznávajících zvířecí avatary - totemová zvířata. Právě tyhle kultury přisoudily (a přinejmenším z části díky pozorování zvířat v jejich přirozeném prostředí) zvířatům celou řadu lidských vlastností. A celá škála takových "lstivých lišek", "silných býků", "pružných koček" a "lstivých hadů" je v permanenci od nepaměti dodnes, kdy lišku v přirozeném prostředí hned tak někdo neviděl (natožpak "zuřivého tygra").

    MLEKAR_STEIN: Mojí ex sem netahej X)

    FIN: Jen k té poslední večeři: tuším, že je od ní odvozena i poslední večeře ve smyslu poslední jídlo na smrt odsouzených.

    SYLVAEN: Znáš mě a moje názory na křesťany, Bibli a podobně :)
    MLEKAR_STEIN
    MLEKAR_STEIN --- ---
    byla to pěkná Putifarka
    FIN
    FIN --- ---
    milosrdný Samaritán: http://deti.vira.cz/Bible-pro-deti/Novy-zakon/Milosrdny-Samaritan
    pokud jde o to, proč je tato epizoda brána tak významně, tak je to tím, že židé se se samaritány nestýkali, panovaly mezi nimi jisté předsudky a odsudky a celé podobenství o milosrdenství nabývá vyššího rozměru skutečností, že samaritán vlastně pomohl někomu i přes tento antagonismus, tj. milosrdenství převážilo nábožensko-společenskou propast. alespoň tak se to obecně tvrdí.

    Jidáš býval Ježíšovým učedníkem, ale zradil jej. proto je slovo Jidáš synonymem pro zrádce, Jidášův polibek pak výrazem pro nedobrý skutek (Jidáš se dohodl s vyslanými pochopy, že Ježíše "označí" a udělal to tím, že šel rovnou k němu a dal mu polibek) a 30 stříbrných pro nedobrou a zrádcovskou úplatu a odměnu, protože Jidáš dostal za svůj akt odměnu ve výši třiceti stříbrných. (tragický příběh končí tím, že Jidáš nakonec šel a oběsil se kvůli tomu, co spáchal - obecný teologický výklad rovněž říká, že zatracen byl a šel do pekla nikoliv proto, že zradil Ježíše (který odpustil i svým nepřátelům), ale proto, že si vzal sám život (což je v teologii těžký hřích, smrtelný) soudě, že "jeho hřích je tak hrozný, že pro něj není až Božího odpuštění", tzn. povýšil se nad soud Boží a eventuálně negoval a odmítl Boží milost.)

    s Ježíšovou smrtí nepochybně souvisí i výraz lotr na kříži - jednalo se o skutečnost, že Ježíš byl ukřižován spolu se dvěma skutečnými zločinci. jeden se mu posmíval, ale druhý jej okřikl a naopak Pána žádal, aby se za něj v nebi přimluvil, na což mu Ježíš odvětil "ještě dnes budeš se mnou v ráji".

    poslední večeře (páně) je známý případ, kdy Ježíš povečeřel s apoštoly a dal jim jíst chléb a pít víno a řekl jim (+-) "toto je mé tělo a má krev, které se za vás vydávají na odpuštění vašich hříchů". z toho je pak obecně derivována svátost přijímání v průběhu mše ve všech svých později různých podobách.

    Kalvárie bylo místo, kde byl Ježíš ukřižován. křížová cesta a nést svůj kříž pak odkazují na to, že Ježíš, krutě zmučen a zbit, musel si odnést na popraviště svůj kříž.

    mýt si ruce odkazuje k tomu, co prohlásil Pilát, když nenalezl důvod odsoudit Ježíše, ale "židé" to na něm žádali: prohlásil, že si nad případem "myje ruce", čímž alibisticky - a pro alibismus (mimo jiné) to dodnes výraz taky je - odmítl odpovědnost nad celou kautou.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam