milosrdný Samaritán:
http://deti.vira.cz/Bible-pro-deti/Novy-zakon/Milosrdny-Samaritan
pokud jde o to, proč je tato epizoda brána tak významně, tak je to tím, že židé se se samaritány nestýkali, panovaly mezi nimi jisté předsudky a odsudky a celé podobenství o milosrdenství nabývá vyššího rozměru skutečností, že samaritán vlastně pomohl někomu i přes tento antagonismus, tj. milosrdenství převážilo nábožensko-společenskou propast. alespoň tak se to obecně tvrdí.
Jidáš býval Ježíšovým učedníkem, ale zradil jej. proto je slovo Jidáš synonymem pro zrádce,
Jidášův polibek pak výrazem pro nedobrý skutek (Jidáš se dohodl s vyslanými pochopy, že Ježíše "označí" a udělal to tím, že šel rovnou k němu a dal mu polibek) a
30 stříbrných pro nedobrou a zrádcovskou úplatu a odměnu, protože Jidáš dostal za svůj akt odměnu ve výši třiceti stříbrných. (tragický příběh končí tím, že Jidáš nakonec šel a oběsil se kvůli tomu, co spáchal - obecný teologický výklad rovněž říká, že zatracen byl a šel do pekla nikoliv proto, že zradil Ježíše (který odpustil i svým nepřátelům), ale proto, že si vzal sám život (což je v teologii těžký hřích, smrtelný) soudě, že "jeho hřích je tak hrozný, že pro něj není až Božího odpuštění", tzn. povýšil se nad soud Boží a eventuálně negoval a odmítl Boží milost.)
s Ježíšovou smrtí nepochybně souvisí i výraz
lotr na kříži - jednalo se o skutečnost, že Ježíš byl ukřižován spolu se dvěma skutečnými zločinci. jeden se mu posmíval, ale druhý jej okřikl a naopak Pána žádal, aby se za něj v nebi přimluvil, na což mu Ježíš odvětil "ještě dnes budeš se mnou v ráji".
poslední večeře (páně) je známý případ, kdy Ježíš povečeřel s apoštoly a dal jim jíst chléb a pít víno a řekl jim (+-) "toto je mé tělo a má krev, které se za vás vydávají na odpuštění vašich hříchů". z toho je pak obecně derivována svátost přijímání v průběhu mše ve všech svých později různých podobách.
Kalvárie bylo místo, kde byl Ježíš ukřižován.
křížová cesta a
nést svůj kříž pak odkazují na to, že Ježíš, krutě zmučen a zbit, musel si odnést na popraviště svůj kříž.
mýt si ruce odkazuje k tomu, co prohlásil Pilát, když nenalezl důvod odsoudit Ježíše, ale "židé" to na něm žádali: prohlásil, že si nad případem "myje ruce", čímž alibisticky - a pro alibismus (mimo jiné) to dodnes výraz taky je - odmítl odpovědnost nad celou kautou.