• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FOSSYMýty, Legendy a Pověsti
    O legendách, pověstech a mýtech minulosti, ze všech koutů světa. Od Hercula po Sun Wu Kunga. Od Draků po Čachtickou paní.
    Nikoliv UL!

    - Legendy o stvoření světa
    - Mýtičtí tvorové
    - Bájní hrdinové

    Slyšeli jste střípek nějaké legendy, a chcete ji znát celou?
    Znáte nějaký pěkný mýtus, který Vás oslovil, a chcete se o něj podělit?
    Zajímá Vás, kdo byl Belerofontes, Tyr, nebo Hannibal?
    rozbalit záhlaví
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    BRENMCGUIRE: Mohu ti nabídnout vlastně asi jen jediné vysvětlení - sny nejsou můj "šálek kávy". Pasáž s popisem mapy mi přijde spíš jako nějaká naučená, nastudovaná (možná i zapomenutá, v podvědomí přetrvávající) informace, která, jak to sny obvykle dělávají, se propojila s dalšími podvědomými obrazy - živá fantazie založená na RPG, na filmech, etc. - a poskládala popsaný sen. Pokud si vybavuji popisy snových výletů do minulých životů, bylo povědomí o místě spíš instinktivní (pokud vůbec), snílek si prostě "pamatoval", kde k události došlo, nemusel mu to nikdo ukazovat jako při úvodu filmu. Opakovaný sen pak bude mít tendenci napojovat se na další "příbuzné" informace - tedy pokud se ti zdálo, že jsi rytíř, který bojuje se saracény, není to k Templářům zase až tak daleko.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    BRENMCGUIRE: To "rozprchnutí" odpovídá Templářům.
    Ovšem založení Templářů je celkem přesně posazeno na začátek 12. století.
    Zakládání lóží Svobodných Zednářů se obvykle datuje na začátek 18. století.

    Stále nevidím žádné možné pojítko mezi hrdinským eposem, který je historicky naprosto špatně (popisované události se historicky staly jinde, jednalo se o jiná města a nepřítelem byl někdo jiný, než v eposu) - což hrdinskému eposu nezazlívám, je to fikce - a historickými událostmi, které zmiňuješ :)
    BRENMCGUIRE
    BRENMCGUIRE --- ---
    FOSSY: Ano Roland byl synovec Karla Velikého a ta píseň je tak nějak datována. A možná to pletu a možná je to jen vznik templářů a zánik si pletu.
    Jen jsem slyšel že někdy v tom období ve francii nějaký ten řád začali pronásledovat a rozpustili a asi většina utekla do anglie a zbytek se různě rozprchl po evropě a jen malá hrstka zůstala ve franci a skrývala se. Možné se jednalo o Zednáře, nevím. Je to tak 18 let co jsem to slyšel.
    Říkalo se že to byl konec paladinů.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    BRENMCGUIRE: Jen dodám něco málo: Píseň o Rolandovi, pravděpodobně z 11. století, týkající se Karla Velikého (8.-9. století) IMHO nebude mít nic společného s koncem Templářů na počátku 14. století (Tepláři viz.) :FOSSY:
    BRENMCGUIRE
    BRENMCGUIRE --- ---
    PISKVOR: pisen o rolandovi již jsem co jsem našel a i anglicky zvládal prostudoval, ale pořád málo.

    3) díky podívám se na to, samotný bych k tomu bych nejspýše nedošel.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    BRENMCGUIRE: Ad 1: Pisen o Rolandovi.
    Ad 3: To neni zadny tajemstvi, kanonicnosti textu se zabyvala rada koncilu a je toho plna Wikipedie: zacni u Nikajskeho koncilu treba, nebo u deuterokanonickych textu. Neprekvapive se mnohem lepe dohledavaji verze schvalene jako kanonicke.
    BRENMCGUIRE
    BRENMCGUIRE --- ---
    Tak nějak jsem zase nemohu pořádně usnout a přemýšlel kde zkusit najít nějaký ten střípek do skládanky a nejsem si jist jestli je toto vhodný klub, ale řekl jsem si že to tu zkusím, snad mě neukamenujete.

    Tak jestli někdo slyšel, nebo i našel o tom něco více co pokud možnost nebude vyžadovat pro mě příliž čtění, protože by my pak nestačili na to ani dva životy, tak se pokouším najít jinou cestu a také mám jisté pocity a cítění které neumím popsat. Dám to do očíslovaných pasáží.

    1) Když mě bylo asi 15? 16? A ještě možná dřívě co jsem začal používat v RPG hrách jméno Roland a vždy když to šlo vybíral jsem paladina, a paladin v podstatě nemohl chybět v žádné mé skupině hrdinů. Pak se mi přávě asi v těch 15-16? opakovaně zdál sen a to docela podrobný nebo s podrobnými idiciemi. Nevím jestli jsem v něm přímo byl onen Roland nebo někdo jeho blýzký či nějaký duch pozorovatel. Ale vůdce toho snu byl Roland a byl i Paladin asi, nejspíše. Viděl jsem z hora jako mapu kde se to odehrávalo. Tedy Pyrineje a oblast jížní Francie až k Marseile. Představitel měl meč, ale nějaký vyjímečný. Prohráli bitvu, byl vzteklý a měčem udeřil do kamene skály, nebo ho dodil na kámen a zlomil či pokusil se jej zlomit, byl hodně vzteklý. Odmítal se nechat ošetřit ze zranění která měl. A pak se stahovaly někam směrem severo východ, a byl přepadení saracény. Oni šli v údolí a saraceni se na ně vrhaly z kopců v ohromných počtech a konec snu je zásahem asi měče do břicha přicházející z pravé strany a mimo zorné pole.
    Na UK mě lektoři doporučili knihu Fucaltovo kyvadlo, ale to je hodně moc čtení a nejsem si jist jestli tam najdu alespoň něco z toho co hledám. Ale vypadá to že si tu knihu nakonec přeci jen opatřím a nakonec i přeci jen přečtu. I když čtení nenávidím a za svůj život jsem přečetl jen asi né více než 23 knih. I na škole doporučenou četbu jsem podváděl a nečetl.

    V každém případě se ukázalo že ten opakující se sen, popysoval nějakou skutečnou hystorickou událost aniž bych kdy o ní slyšel, a už vůbec se může vyloučit že bych něco o tom četl. To je vyloučené. Na UK jsem napsal asi až o více než 10 let později.

    2) Z toho snu vím že tato událost má nebo měla něco společného s Templáři a jejich rozpuštěním řádu. Či byla tak nějak na počátku toho. Z jiného snu nebo spíše vidiny, tak většina z řádu utekla do Anglie a tam se zformovalo několik řádů. Což dává pak další otázku s hesly - Svatý grál - Templáři - Karel IV. Prý byl i jeden čas svatý grál právě za dob Karla IV i u nás v čechách a Karel IV měl i něco co dočinění s Templářským řádem či řádem ochranujícím grál a byl jejím tajným členem. Prý dokonce by stále mohl svatý grál u nás být. I když já ten pocit nemám respektive necítím to. Spíše bych hádal že bude ve Vatikánu a jeho okolí, další asi 2 možné lokace mi vypadly.

    3) Slyšel někdo něco o tom že prvotní verze bible obsahovala text který byl i v rozporu tak nějak se současnou verzí bible a protože by církev nemohla ovládat ovečky byl tento text odstraňen či zničen? I když možná nebyl zničen jen ukryt?
    GORGLIN
    GORGLIN --- ---
    Něco o moderních mítech ze zámoří.

    Tak nám zastřelili Jesseho Jamese - iDNES.cz
    http://xman.idnes.cz/jesse-james-vyroci-smrti-0x6-/xman-styl.aspx?c=A120411_151144_xman-styl_fro
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    Upřímně jsem se s Olgojem setkal hlavně v kryptozoologických a záhadologických publikacích, ale stepnímu folklóru se zas moc nevěnuju (neumím rusky, což je v tomto případě podmínkou si něco slušného přečíst)...
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    FJERTIL: Existují o Olgoj Chorchojovi nějaké zprávy ještě před Jefremovem? http://www.databazeknih.cz/knihy/7-podivuhodnych-pribehu-40597
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FJERTIL: Tak to platí snad pro všechny legendy. Prostě se něco povídá, nějak se to povídá, a kolikrát ani ti, pro koho je legenda domácí, neví, nebo se rozcházejí ve verzích :) Však nechoďmě daleko, i české pověsti nezná každý Čech a určitě kolují různé verze :) O generalizaci na region to není :)
    A ano, někdy prostě nejde psát legendu, nebo nějakou její verzi, a být dokonale "politicky korektní" - vždycky bude možnost zpochybnit tu kterou pasáž :)
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Což je jen druhé tvrzení, které ti vysvětlí, že ti o něm nic neřeknou. Akorát složitější.
    Nehledě na poměrně typickou záležitost z druhé strany: přijdeš za nimi s nějakým nesmyslem, o kterém v životě neslyšeli a oni, buď aby tě neurazili, nebo aby si z tebe udělali dobrý den (a ze zkušenosti nejednoho kulturního antropologa se dá doložit, že přírodní národové dokáží být stejně cyničtí jako my) ti něco navykládají.
    Já netvrdím, že si to původní zvěstovatelé vymysleli. Jen bych u jakékoli legendy byl opatrný stran generalizace na celý region.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    FJERTIL: Ale to je jen špatná inerpretace. Místní věděli, ale báli se o něm mluvit :)))
    FJERTIL
    FJERTIL --- ---
    FOSSY: Tedy ona je otázka, jak moc je znám v samotném Mongolsku a jestli náhodou není v Čechách známější než v zemi svého původu.
    Když kdysi byla bejvlka s kamarády na cestě po Mongolsku, kde navštívili nejednu jurtu, tak Mongolové o tomhle bájném zvířátku nevěděli vůbec nic.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Když jednoho krásného, horkého letního dne vstoupil pastevec do své jurty, čekalo na něj nemilé, hrozivé překvapení. Uprostřed jeho obydlí se na podlaze svíjel asi metr dlouhý hadovitý tvor, nechvalně proslulý ze příběhů tak děsivých, že se vyprávěly jen šeptem. Pastevec neztratil hlavu, to ne, odvahy měl na rozdávání. Popadl vedle vchodu zavěšený kotlík na čaj a bleskurychle s ním tvora přiklopil, než jeho tělo stačilo ztmavnout, což byla neklamná známka, že se chystá zabíjet. Kotlík i s tvorem pak vytáhl před jurtu a nechal být, protože nic víc udělat nemohl. Tehdy si všiml, že kov kotlíku zežloutl, jak na něj působila síla, kterou tvor obvykle zabíjel své oběti.

    Stal se možná předlohou pro písečné červy ze světoznámé sci-fi Duna. Pro jeho neblahou pověst a pro údajnou fyzickou podobnost mu někteří dali přezdívku krvavé střevo (těsně před tím, než zabíjí, jeho tělo ztmavne z obvyklé šedožluté barvy na rudou až purpurovou). Místní lidé o něm většinou vůbec nechtějí hovořit, protože stále panuje víra, že není obyčejným zvířetem, ale nadpřirozenou bytostí, zlým duchem, který by se mohl mstít. Nebo prostě věří, že jeho jméno nosí smůlu. Kočovníci se ho bojí. Olgoj Chorchoj (Allghoi Khorkhoi) patří k mongolským legendám. Žije prý v písku pouště Gobi. Dokáže zabíjet nejen psy a kozy, ale i koně a velbloudy. A samozřejmě lidi. A to ne jen tak ledajakým způsobem, ale na vzdálenost až šesti metrů, tedy na více jak čtyřnásobek své velikosti (Olgoj údajně dosahuje délky od půl metru do půl druhého metru). Jen není jasné, jestli zabíjí vystříknutím jedu (tak prudkého, že nemá obdoby, protože zabíjí okamžitě a dokonce leptá i kovy), nebo vysláním elektrického výboje (ale ani vzduch, ani země nejsou vodivé). Před tím, než zabije, dojde k výše popsanému ztmavnutí těla, a pak je už pro oběť pozdě. Naštěstí se objevuje prakticky jen v červnu a červenci, v největších vedrech, a koncem léta lze výjimečně jeho útok i přežít.
    Existuje nesčetně svědectví a historek, kde hraje vražedný červ hlavní roli. Vypravila se za ním nejedna expedice, a světově uznávaným odborníkem na něj je Čech. Přesto zatím nikdo neprokázal jeho existenci.
    Olgoj nepatří mezi nejznámější nebo nejpopulárnější potvůrky z legend, i tak ale nejspíš inspiroval filmová díla, knihy a povídky, a i videohry.
    FOSSY
    FOSSY --- ---
    Virginia Dare a Ztracená kolonie Roanoke
    Troufám si tvrdit, že se jedná o málo známý příběh, přinejmenším v naší české kotlině. Ani se tak moc nedivím, není zase tolik co říct.
    Kolonie Roanoke byla založena ve Virginii na konci šestnáctého století. Roku 1587, v srpnu, se zde narodila dívenka, první dítě anglických kolonistů v Novém Světě. Byla vnučkou guvernéra kolonie Johna Whitea. Jejími rodiči byli Ananias a Elynor Dareovi. Dívka byla první neděli po narození pokřtěna.
    John White se vydaal na cestu zpět do Anglie, aby pro kolonii získal další zásoby a podporu dvora. Jenže Anglie byla právě ve válce se Španělskem (zase jednou). Koruna měla pro lodě lepší využití, než dlouhou cestu do malé kolonie. Takže se John White vrátil až v roce 1590.
    A zjistil, že kolonisté, včetně jeho vnučky, jsou pryč.
    Kolonie Roanoke byla opuštěna už před nějakou dobou. Ale opevnění i domy, co šlo, to bylo rozebráno a odneseno, takže kolonisté nespěchali. Chybělo i domluvené znamení, maltézský kříž vyrytý do některého ze stromů poblíž kolonie, znamení pro případ, že by někdo nebo nějaké zlé okolnosti donutili kolonisty Roanoke opustit. Namísto kříže bylo do jednoho stromu vyřezáno slovo Croatan, do vedlejšího potom Cro.
    John White tehdy usoudil, že se kolonisté přesunuli na ostrov Croatan, ale neměl prostředky k jejich hledání.
    Jenže obyvatele kolonie, nebo alespoň nevyvratitelné stopy po nich, nenašel už nikdo.
    Jistě, možností, a celkem rozumných, je spousta. Kolonisté mohli hledat přístřeší u některého spřáteleného indiánského kmene, a později i s kmenem zmizet v nějaké bezvýznamné půtce mezi divochy. Mohli také narazit na kmen nepřátelský. Mohli být překvapeni a odvlečeni Španěli. Ale zmizení 80 mužů, 17 žen a 11 dětí zatím nebylo uspokojivě a prokazatelně vysvětleno. Ne tak úplně.
    V roce 1937 v Severní Karolíně slavili 350 výročí Ztracené Kolonie. A v následujících čtyřech letech bylo objeveno 48 kamenů s vyrytými záznamy v alžbětínské angličtině. Popisovaly události od roku 1591 do roku 1599. Podepsány byly matkou Virginie Dare, Elynor. Podle příběhu byla Virginia a její otec Ananias zabiti při útoku indiánů, Elynor se později vdala za indiánského náčelníka, porodila dceru Agnes a roku 1599 zemřela.
    Nicméně se ještě roku 1941 ukázalo, že kameny jsou podvrh.
    A Virginia Dare?
    S jistotou se ví, že byla první bílé dítě v Britské Americe.
    Jako taková se stala symbolem. A ne ledajakým. V podtstatě si ji každý půjčoval jako zástavu pro to, co zrovna propagoval. Nemá cenu zmiňovat zboží s jejím jménem, cogarety, potraviny, nápoje, poštovní známky a další. Virginia byla symbolem nevinnosti a čistoty. A tak si ji také vybírala různá hnutí za zachování dominance euroameričanů. „Za bílou Severní Karolínu jménem Virginie Dare!“
    Také pro lidi, kteří nechtěli dát volební práva ženám. V součastnosti se pod jménem VDARE Projekt skrývá skupina bojující proti nelegálním imigrantům.
    Virginia Dare je naštěstí převážně brána jako symbol nového začátku, naděje, dobrodružství, a odvahy. Taková postava, jako Virginia, také nemůže chybět v celé řadě literárních děl.
    V jedné novele se Virginia setkává s princeznou Pocahontas. V jiné z ní autor udělá dokonce matku Pocahontas. A ještě jindy je Virginia jedním vrcholem milostného trojúhelníku, zatímco dalšími jsou Pocahontas a John Smith.
    V jedné knize je Virginia, zamilovaná do indiánského válečníka, proměněna žárlivým šamanem v bílou laň. Později, na zákeřnou radu šamana, ji její pravá láska střelí stříbrným šípem. Umírající Virgine naposledy vydechne své jméno, změní se do lidské podoby a zemře v náručí své pravé lásky a vraha.
    Z této proměny vychází i pojetí Virginie Dare v marvelovském komixu 1602, kde se dívka ve stresu mění v různá zvířata, ale vždy bílá a modrooká.
    Vzhledem ke svému osudu se Virginia i Ztracená Kolonie dočkali rolí ve sci-fi (únosy mimozemšťany), fantasy (démoni a duchové) a hororech. Na postavu Virgine odkazují i televizní a filmové postavy. Její jméne nese celá řada míst v Severní Karolině...
    Tak teď už ji znáte také :)
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    GUYVER: Ten Jiří Novák z tebou linkovaných stránek má něco společného se Satguru Tatrawadarsim alias Radanem Chrobokem a jeho Dvory Mysli Duchovní Univerzitou, nebo je Tatrouš nějaká jiná přezdívka?
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    ALDARION: Jo, s Tatroušem bývala sranda. Dneska už jenom kecá o ničem.
    ALDARION
    ALDARION --- ---
    GUYVER: No teda to je snad lepší než DMDU - a mít obrázky, konkurují i samotnému I.A.Bendovi! :D
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    Takže jsem vybral část, kterou považuji z celého Evangélia podle sepsání Tatroušova za nejepičtější:

    Je velmi brzy ráno, noc po ukřižování. Najatí lidé vedení člověkem vyššího postavení přicházejí ke skalnímu hrobu. Jsou ještě doprovázeni nehmotnou temnou bytostí, která dokáže na určitou dobu odstínit ochranné silové pole vytvořené Plejáďany. Lidé odvalí kameny před vstupem a pronikají dovnitř. Ponechají na místě část pláten, do kterých byl zabalen Ježíš a zabalí jej do koberce, který si přinesli s sebou. Ve spěchu pak odcházejí. Silové pole je poté obnoveno do původní podoby a neproniknutelnosti. Ten, co je vede, říká:

    „Dělejte rychle, aby vás nikdo neviděl. A neste ho opatrně, není to přece mrtvola.“
    Ježíšovi je vymazána paměť a poté je probuzen

    Nesou ho do nějakého kláštera.

    Přichází kněz, má divné oči, velkou sílu v sobě, je to černý mág. Už bez svědků mu dává několik kapek tekutiny na jazyk. Vypadá to jako roztavený kov. Má to stříbrozelenou barvu. Jakési magické sérum. Ježíš začíná dýchat. Mág zve zpět ty lidi, aby Ježíše očistili a uložili na lůžko.

    Sám jde do vedlejší místnosti, kde je nějaká skupina bytostí, co toto všechno zařizovala. Jsou to temné bytosti, úplné zrůdy, jde z nich otřesná energie. Je to tehdejší nejvyšší temná rada Planety, jádro budoucího Černého bratrstva. Nejsou plně hmotní. Sedí u stolu. Jsou to zrůdné útvary, které mají přibližně tvar lidského těla. Mág je potřebuje, dodávají mu temnou energii, ale zároveň sám cítí, že je výš než oni, že řadu věcí, které umí on, oni neumějí. Oznamuje jim, že vše je v pořádku.

    Pak se vrací k Ježíšovi, který je sám. Zvedá ruku a zdálky směruje na Ježíše ohromně silný paprsek modrého světla. Ježíš dostal zásah do třetího oka. Energie mu vymazává část vědomé paměti.

    Později se Ježíš probouzí. Nic si nepamatuje. Neví, jak se jmenuje, kým byl, co dělal, co bylo dříve. Nějaký čas poté se zotavuje. Začíná nová etapa jeho života, zcela oddělená od života předcházejícího.


    Zbytek téhle části je taky moc dobrý a byl by z něj pěkný kemix. Více zde:

    Více zde: http://www.novaduchovnicesta.cz/clanky-iv-50-59/a50b-pravda-o-zivote-a-ukrizovani-jezise-krista-ii/
    GUYVER
    GUYVER --- ---
    GORGLIN: Nejsou v tom jednotní. Ortodoxní tvrdí, že zachránil život, reformní že maskoval šolich. Ovšem, Tatrouš Novák je ultraortodoxní zachránce a musí to dobře vědět, protože u toho byl, jak tvrdí v Evangéliu podle sepsání Tatroušova. Mohu postnout, ale je to celkem dlouhé a nudné čtení. Má to pět dílů, z toho třetí napsala Marie Mejdrová, zvaná Hlodavá Máňa, alias Jan Křtitel, která napsala také dodatek, v němž rozebírá kde udělali soudruh Ježíš a soudruzi apoštolové chybu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam