• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    Všechny druhy jógy... Názory, rady, zkušenosti. Na HOME jsou zajímavé linky.
    Osm (aštanga / radža) částí jógy: - rozvíjejme diskuzi a rozšiřujme si navzájem obzory :)
    KořenyPlody“ / Samyama
    1. jama - 5 etických principů v jednání vůči vnějšímu světu (ahimsá - neubližování, nenásilí * satja - pravdivost, pravdomluvnost * astéja - nekradení, neprahnutí * brahmačarja - smyslová zdrženlivost, nevášnivost, schopnost neplýtvat energií * aparigraha - nehromadění, neulpívání)
    2. nijama - 5 etických principů v jednání vůči sobě (sauča - čistota těla i mysli * tapas - vytrvalost, sebekázeň a disciplína ve vlastní jógové praxi * santóša - spokojenost * svádhjája - sebepoznání, studium svatých písem * íšvara pranidhána - nalezení vyššího životního smyslu, dobrovolné podřizování se vyšším zákonům, poznávání osobního/univerzálního Boha)
    3. ásány - cvičení jogových pozic
    4. pránajáma - práce s vnitřní energií pomocí dechových technik
    5. pratjáhára - stažení smyslů od vnějších objektů, umožňuje utišení a ovládnutí mysli
    6. dhárana - koncentrace mysli
    7. dhjána - meditace
    8. samádhi - splynutí s universem, trvalé poznání Já >> stav Sat-Čit-Ánanda (čisté a absolutní jsoucí (sat) vědomí (čit) blaženosti (ánanda)) / džívamukta (osvobozený za živa) / kaivalya / nirvána / dobrýjeto ;)


    Manuál: Yoga Sutras of Patanjali (EN) vč. překladu jednotlivých slov ze sanskrtu a výkladu a odkazů na související texty o jógové psychologii a filozofii :: (EN) PDF verze bez komentáře :: Pataňdžaliho Jógasůtry (CZ, bez komentářů a prolinkování :-( ) Další základní texty

    Podložky a pomůcky na cvičení, aneb smrt ásánám na karimatkách, kobercích a podobných zrůdnostech ;)
    Malý přehled možností, kde se věnovat józe - ásány i meditace. Sledujte také YogaPoint a Jóga žurnál.
    Pokud chcete doporučit někoho dalšího, uveďte odkaz do klubu se slůvkem "záhlaví", rádi přidáme.
    Nejbližší akce, workshopy, kurzy...

    aktualizace: 8.2.2012
    (přidání na vyžádání)

    30.3.-1.4. Ostravský jarní víkendový jógový a taneční festival.
    Praha
    Belayoga-Praha, Řevnice NOVÉ
    Akasha NOVÉ
    ashtanga.cz - Dalibor Štedronský, ashtanga vinyasa
    ashtangajoga.cz - ashtanga vinyasa
    budhistické Centrum Lotus - ashtanga vinyasa, hatha, kundalini
    Cocoon NOVÉ
    Energy Studio - Václav Krejčík
    Jóga Centrum Rubeška - hatha, iyengar, vinyasa flow, gravid, ...
    Klub kondiční gymnastiky jógy - hatha
    Lenka Kýrová - dynamická, ashtanga vinyasa
    Lenka Nezvalová - vinyasa flow
    Lucie Königová - vinyasa flow, jógová terapie
    MUDr. Marcela Mikešová - iyengar, jógová terapie
    Milena Raková - iyengar
    Pavel Hub - ashtanga vinyasa
    Prague Yoga - vinyasa flow, iyengar, viniyoga, yin yoga, 1 on 1
    Studio Kairos - tradiční joga, krija joga a tantra
    Garuda Centrum - Celoroční kurzy klasické jógy, čchen taiči a sebeobrany - Praha 2
    vinyasayoga.cz - ashtanga vinyasa a vinyasa flow
    YogaJoga - Helena Kubrychtová Bártová - iyengar
    YogaMe NOVÉ
    Yoga Space - ashtanga vinyasa, hatha, vinyasa flow
    Brno
    Gitanandajoga.cz
    MUDr. Jan Černý - iyengar (tel. Botanicka - tu se cvici: 541 223 764, tel. ordinace: 547 221 304)
    Ostrava
    Centrum Lotos - iyengar, pro ženy, gravid, po porodu
    Pranava Jóga Centrum NOVÉ
    Bikram Yoga Ostrava - ehm ;) NOVÉ
    Pardubice
    Láďa Lebeda
    Plzeň
    Škola jógy pro každý den - iyengar, hatha
    Prostějov
    Jógaklub Prostějov - iyengar, hatha
    Severní Čechy
    Jóga Hlavice (u LBC) - iyengar, retreaty, pronájem pro vlastní akce
    Jóga Namaste Chomutov - ashtanga vinyasa, vinyasa flow
    Petr Něměček - iyengar
    Jižní Čechy
    MUDr. Michaela Klos - vivékananda
    Frýdek - Místek
    Karakal - hatha
    Celorepublikově
    Jóga v denním životě - hatha, bhakti, džnána
    Jiří Vacek a přátelé - džnána, meditace, retreaty
    Sahadža jóga (Nirmalá Déví) - kundalini
    Světoběžníci NOVÉ
    Matej Jurenka




    Související kluby: [ AYP ‒ pokročilé jógové techniky ‒ aplikovaná duchovní věda ] :: [ MEDITACE ] :: [ poweryoga ] :: [ Zenové příběhy ] :: Koány a zenové příběhy
    rozbalit záhlaví
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    STQ: Ja se pohybuju v Indii hlavne mezi Tibetanama a o obcas mezi Indama a s tim co pises v podstate musim souhlasit. Dokonce koluji i takove septandy, ze duchovni tradice Indie je v tezkem upadku (vetsina mladych Indu a Tibetanu na praxi kasle a mnohem vic resi Ipod nebo fotbal, to co mi na Zapade uz davno mame a pomalu dochazime k tomu, ze je to stejne k nicemu a oni si to asi musi take cele projit) a ze jedina sance je na Zapade. Na Zapade, kde je kazdej praktikujici chytrej jak radio a kde se Dharma dost casto redi tak, az se to neda jist a je z toho jen vodova polivka.:-) Cele je to jedna velka transformace a trosku se obavam, ze vysledky teto transformace budou videt az tak za 100 az 200 let. ;-)
    STQ
    STQ --- ---
    DARUMA: k tomuhle dve poznamky: asiat (ind, jiny neznam) je vetsinou trochu linej a tim, ze mu ucitel pristane az pod nosem tak to zas tak moc neproziva. oproti tomu zapadani kdyz uz do ty indie za jogou dojedou, tak bejvaj vetsinou daleko motivovanejsi a ochotny veci obetovat vic.

    ke guruum - to je dvousecna zbran. je spousta skol, kde se sice odevzdas guruovi, ale ten te nikam nedovede protoze v jeho tradici neni osviceni cilem. tady bych taky videl zapadni schopnost rozlisovani a vybirani-si jako vyhodu (samozrejme pokud neni patologicka).

    uspesnejch adeptu je ale ve vysledku na zapade i vychode podle me stejne...
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    Co se tyce tech kulturnich rozdilu, tak si myslim, ze je to tak i tak. Existuji univerzalni temata, ktera jsou spolecna vsem lidem a zaroven v nekterych oblastech je mozne videt rozdily mezi Zapadakem a Asiatem. Pokud vezmu jako priklad praktikujiho Asiata a praktikujiho Zapadaka, tak Asiat ma jasne vyhodu. Asiat nemusi spekulovat nad tim co je to karma, protoze v tom vyrostl. Zapadaci karmu resi porad a spousta praktikujich v zakon karmy proste neveri. Zapadak ma spoustu otazek, pochybnosti, protoze celej ten system je pro nej novej - "Guru? Coze? Ja nebudu nikomu delat otroka, mam svou hlavu a ja vim nejlip co a jak." Zapadak ma na praxi malo casu. Asiat se vetsinou nauci techniky a to ostatni bere jako samozrejmost. Respektuje svoji tradici a nevybira si co se mu zrovna hodi do kramu. Na druhou stranu spousta Asiatu dneska na nejakou jogu a meditaci kasle a jediny co chteji jsou znackovy hadry, ucet na Facebooku a dobry auto a nekteri Zapadaci, kteri se do toho fakt oprou a jenom o tom nekecaj, dosahujou obdivuhodnych vysledku. Ale je jejich opravdu malo.
    STQ
    STQ --- ---
    DARUMA: nemel a nestudoval, priznavam bez muceni. odradila me ta nepochopitelnost na prvni pohled a to jak jsou tibetsky ucitele (aspon ty co jsem potkal v indii) neprijemny. nepochybuju ale ze uceni bude mit vlastni vnitrni rad a logiku a ze bude jako cesta pouzitelny, jen me se ho proste stravit nepovedlo...a prokousavam se jinejma textama...

    no ani kdyz to podas takhle tak to pro me neni stravitelny, moje zkusenost je takova, ze ziju presne takovej zivot jakej si udelam a v kterykoliv chvili ho muzu zmenit, pokud se mi nelibi. tzn utrpeni bych mel kdybych ho chtel, ale cize nechci, tak v nem neziju. nezavisle na meditacni praxi...
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    STQ: A mel jsi dobreho ucitele a studoval jsi dukladne? ;-) Jo, z dalky je vadzrajana neprehlednej bordel, ale jakmile jdes hloubeji a zacnec videt principy, na kterych to cele stoji, tak ti docvanke, jak genialni system to je. Mne tedy to prokousavani trvalo zhruba 5 let. :-)

    Zivot je utrpeni. To zni dost blbe. Lepsi je to postavit treba takto - clovek je defaultne narozen ve stavu nevedomosti (dualita) a pokud jedna zpoza teto nevedomosti, pusobi vetsinou sam sobe a lidem kolem sebe strast a neprijemnosti. Nevedomost lze rozpustit meditacni praxi. Tecka.
    STQ
    STQ --- ---
    VALOR: (daleko vetsi problem nez s jogasutrama jsem mel (mam) s aspon povrchnim chapanim tibetanu, tam je tech konceptu, forem a vizualizaci ktery mi nic nerikaj tolik, ze jsem to vzdal jeste nez jsem se nekam dostal. nehlede na to, ze jsem nedokazal prijmout vznesenou pravdu ze zivot je utrpeni...:) sutry jsou oproti tomu (samozrejme ciste subjektivne) kristalove cistej a jasnej popis bez jakyhokoliv nanosu...)
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: takzes cekal nejakou historku z myho zivota nebo moudry pritakani, rozumim tomu spravne? se omlouvam, ale obcas u me proste diskuze vypada tak, ze reaguju na to co popisujes a davam to do kontextu svyho poznani/zkusenosti.

    ze jsou slova nepresny je jasny, ale neni to argument pro cokoliv, proto se snazim vnest poradek do terminu. predpokladam, ze se stejne jako ja snazis popisovat veci co nejpresnejc, aby se na takovy popisy dalo relevantne reagovat.
    STQ
    STQ --- ---
    VALOR: to je imo uplnej nesmysl. mysl funguje vsem uplne stejne a navic prumernej soucasnej ind ma o joze asi takovy poneti jako ty o krestansky mystice, tzn chodi obcas na Puju, ve skole cvicili tri asany a vi co je to pranajama, ale tim to tak konci. jogasutra (cetls ji?) popisuje tak konkretni principy a postupy, ze tam pro nejakou predstavivost, koncepty nebo paradigmata neni misto. proste zacnes na zacatku, pokracujes prostredkem a koncis samadhi. cesta je jasne definovana, popsana, meritelna...stejna pro zapadana, inda i lidojeda.

    podstatny rozdily vidim tri:
    1) indove odmalicka sedej i ve skole na zemi, takze nepotrebujou nekolik let protahovat kycle aby mohli vubec v klidu sedet, z cehoz vychazely (ted uz to vsichni vedi, takze je to jinak) jiny serie asan, ktery zapadan proste nedal
    2) v indii je ziva tradice sannyasinu, lidi ktery se vseho vzdali a odesli hledat boha. je obecne prijimana, je definovany kdy a kdo to muze udelat, takze je snazsi si v ni najit misto
    3) indove maji - aspon jak to vnimam - jiny zebricky hodnot, kde duchovni pokrok, soucit a stesti jsou daleko pred materialnima hodnotama a podle toho to taky vypada a zase to usnadnuje praxi
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    VALOR: Mě přijde, že stejně důležité, ne-li stěžejní, jsou predispozice, které si člověk s sebou nese z minulosti. Pokud jsem v minulém životě byl potulný sádhu v Indii, prostě mi to přirozeně vyhovuje a rozumím tomu. Hinduistická tradice mi od samého počátku voněla jak magnolie, když jsem četl o józe, o čakrách, připadal jsem si jako bych nalezl dlouho ztracený poklad, když jsem poprvé slyšel sanskrt, naježil jsem se až za ušima. Což je i můj argument v diskusích o vhodnosti/nevhodnosti jógy, buddhismu, čehokoli Indického pro západního člověka. (Čína je v tomhle poněkud obtížnější, ale sem bych to nepletl - jóga). To "západní" je prostě nános kultury, struktury v mysli, které se jakoukoli opravdovou duchovní praxí ztenčují.
    A když to vezmeme od druhého břehu, tak světci různých tradic naprosto bez problémů rozumí písmům jiných tradic. Důkazem toho je např. Ramana Maháriši, Šrí Juktéšvar, Jógánanda, Sai Bába ze Širdí, Nitjánanda a spousta dalších, kteří četli a vykládali i bibli. Třeba Neem Karoli Bábu považovali křesťané za křesťanského světce, muslimové za svého a hinduisté také. Mám rád universalitu se zachováním tradic.
    Jinak jak se učí mistrům jógy v Evropě nevím. Ale pokud jsi se s někým o tom bavil, tak budu rád, když se o to podělíš.
    VALOR: Tak s tím souhlasím, že jsou pro někoho obtížně uchopitelné. Na druhou stranu žijeme v době, kdy tyhle nauky opravdu nejsou pro každého. Je také dobře že je více popisů Cesty, protože díky tomu každý dle svého charakteru může nalézt cosi jemu blízké.
    VALOR
    VALOR --- ---
    AIM_FREEMAN: tím nemyslím že by Samádhi bylo možné jen pro Inda a ne pro všechny lidské bytosti. Naopak. Ale metody a techniky k samádhi vedoucí které pocházejí z ásie stojí často na vysvětleních a paradigmatech která jsou pro někoho obtížně uchopitelná
    VALOR
    VALOR --- ---
    AIM_FREEMAN: když se narodíš do kultury kde od malička slyšíš pohádky z véd nebo do kultury kde od malička slyšíš pohádky od bratří Grymmů tak je to velký rozdíl. Zeptej se tradičních mistrů bojových umění nebo jogy jak se jim učí v Evropě a jak se jim učí v rodné zemi. S čím mají největší problém? Naše mysl funguje jinak a nejde jen o ty pojmy. Některé věci se prostě většina evropanů naučit nedokáže a Ti co to dokáží musí věnovat velké úsilí tomu aby svoje myšlení přeprogramovali. I v těch pojmech je rozdíl např. v tom v tom jaké symboly a jaké rámce a vysvětlení věcí kolem hledáme. Já se s sestoupením ducha a křestem ohněm setkal asi ve stejné době co jsem poznal pojem osvícení a to bylo mnohem později než jsem poznal bibli a ježíška. Neříkám že je nemožné to pochopit, nebo si to představit. Jen že je to těžké, težší než to je pochopit co to slovo znamená - vyjadřuje v sanskrtu pro Inda.
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    VALOR: Mě nepřijde úplně na místě "lokalizovat" přirozenost samádhi. Afaik v křesťanské mystice mají probuzení kundaliní (křest ohněm), realizace átman (sestoupení Ducha) realizace brahman (výstup k Otci, nanenevstoupení) atp., své protějšky - možná se to úplně nekryje, ale to je u rozdílných systémů běžné. Přiřadil jsem to dost humpolácky narychlo, tak mě kdyžtak znalci opravte a nekamenujte.

    Čímž neříkám, že je to pro nás jako sníst chleba s máslem..ale to imho ani pro průměrného Inda. A když zvládáme kuře na kari...;)
    VALOR
    VALOR --- ---
    DARUMA: ono už stačí to že se naše západní mysl snaží pochopit a vysvětlit něco tak nezápadního jako je samádhi
    DARUMA
    DARUMA --- ---
    SLAUGHTER: IMHO vlastní zkušenost je sice fajn, ale v rámci diskuze, odborné diskuze o józe, je důležité aby diskutující rozuměli a správně používali odpovídající terminologii. Proč? Proto, aby se dorozuměli. Zvláště pokud se jedná o virtuální diskuzi. Sdílet své pocity a zážitky je lepší face-to-face u dobrého čaje. Osobně fandím každému, kdo je schopen si pár věcí o tom co dělá přečíst a nesnaží se jógu vyškubnout z jejího paradigma. Navíc Indové měli popis mysl a vědomí zvládnutý k dokonalosti, kdyžto my se v tom na západě pořád ještě plácáme, tak proč si trošku nezasanskrtit? ;-)
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    STQ: nic není špatně. jen mi následná diskuze přijde zbytečná. Rozdíl vnímám zejména v tom, že k přirovnání používám vlastní zkušenost, zatímco ty používáš jakýsi můj výrok, který chápeš po svém. Ocenil bych nějakou tvoji vlastní zkušenost a ne rozbor cizích slov. To ztrácí autenticitu, protože opisuješ jak vnímáš to, co chápeš, že vnímám já... Jakože analyticky dobrý tah, tvá mysl je opravdu pružná :-). Kdybys ale dal nějaké podobenství vlastní zkušenosti, mělo by to pro mě jinou váhu. Já mám nějakou zkušenost, ta zkušenost se slovy opisuje velmi nepřesně, protože výroky jsou buď neúplné, nebo paradoxní. Vypíchnu pouze to, co v tu chvíli pokládám za důležité, což neznamená že si nejsem vědom neúplnosti výroku. Kdybych to měl popsat v celé kráse tak mlčím. Mě šlo o to sdílet, ne obhajovat se, anebo se tahat o to, kdo má pravdu. Mě zajímá autenticita a vlastní zkušenost. Já to vzdávám :-).
    STQ
    STQ --- ---
    SLAUGHTER: me se to jevi tak, ze ty popisujes jak to vnimas, ja odpovidam (na stejnym prikladu) ze to vnimam jinak. neco spatne?

    DARUMA: dik!

    FLUMO: kdyby takovy myslidlo (idealne jenom s jednim cudlikem a v hliniku a skle) vyrabel Apple, myslim ze by se to i ujalo :))

    HONZAL: v tyhle (sankhya, joga) terminologii v tom, ze mysl je organ vnimani a akce, nerozlisuje, nesoudi, jen vnima (pomoci smyslovejch organu) vec a priradi ji jmeno. pak v procesu nastupuje ego (ahamkara), ktery si to co mysl vnimala vztahne k sobe ve forme libi/nelibi, chci/nechci. a nakonec intelekt (boddhi), kterej urci co se nakonec stane.

    na prikladu: manas pomoci oci vidi jablko a pojmenuje ho ('hele, jablko!'). ahamkara k nemu zaujme postoj ('jablka mam rad, chci ho') a boddhi tomu da racionalni ramec ('dneska uz jsem snedl kilo jablek, takze tam tohle necham')

    cesky a anglicky ekvivalenty jsou vcelku nic-nerikajici nebo nesouci jiny vyznamy, proto muze mast je pouzivat...
    HONZAL
    HONZAL --- ---
    SLAUGHTER: v čem se liší intelekt a mysl?
    SLAUGHTER
    SLAUGHTER --- ---
    AIM_FREEMAN: k té chápavé schopnosti :-):
    Lidskou evoluci nastartovaly pěstní souboje, dokazují vědci – Novinky.cz
    http://www.novinky.cz/veda-skoly/288382-lidskou-evoluci-nastartovaly-pestni-souboje-dokazuji-vedci.html
    AIM_FREEMAN
    AIM_FREEMAN --- ---
    SLAUGHTER: Tak já jsem se jen vyjadřoval ke tvým slovům, jak mi přijde přesnější o tom mluvit, aby to lépe sedělo s mojí zkušeností. A s písmy, jejichž autoritu uznávám..;)

    Moje zkušenost: Je-li mysl dostatečně prosvětlena co-nejvíce-jednobodovou odevzdaností (bhakti), přítomností realizovaného učitele nebo jiným způsobem, ztrácí tebou jmenovanou chápavou vlastnost (rozšiřuji i na tendenci odpuzovat/odtlačovat nelibé a rozlišovat mezi nimi) a v nastálém klidu a jemné blaženosti lze snadno pátrat po jejím zdroji. Nebo po Pozorovateli.

    SLAUGHTER: Také to znám takto. A jsem rád, že sem STQ tu snahu po sjednocení terminologie vzal jako téma. Protože když budeme používat tyto pojmy jednak se naše příspěvky zkrátí, druhak získají na jednoznačnosti a za třetí se tu budeme dost pravděpodobně bavit o józe. To, co říkáš ty, abychom se bavili o naší zkušenosti: ANO! Ale s použitím jógové terminilogie! :o)
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    STQ: me se libi vyznam slova mantra, manas-mysl, tra-nastroj, da se hezky prelozit do cestiny jako myslidlo :) ...ale asi se to uz neujme
    SAGUS
    SAGUS --- ---
    Špatné myšlenky - Eckhart Tolle (CZ) české titulky - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=6O-0PlRiUOo


    :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam