• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    VALOR
    VALOR --- ---
    STQ: jestli narážíš na to, že by lidé měli jíst jen lokální potraviny tzn. nepoužívat v kuchyni zázvor, pepř,chilli, rýži, italská rajčata, pomeranče, banány atd. Tak rozumím ekologickému pohledu na věc a v zásadě s ním souhlasím. Náklady na dovoz jsou drahé. Každý, ale nemá možnost si vypěstovat vlastní zeleninu a ovoce a čas na to aby si je zpracoval a uchoval na zimní měsíce. Co se týče toho, že je pro čechy dobré jíst jen to co se vypěstuje na našem území z hlediska zdraví. Tu teorii znám a nesouhlasím s ní. Rýže je ideální zdroj karbohydrátů. Z mojí vlastní zkušenosti je její konzumace zdraví prospěšná, stejně jako konzumace čerstvého nebo sušeného zázvoru a některých druhů exotických koření. Daleko více mi sedí Ájurvédký pohled výživu, že lidé se dělí podle tří dóš a jejich kombinací. Pro každého je vhodná strava složená z jiných potravin a jiného koření. Ochlazující nebo zahřívací podle jeho typu. Stejně jako podle typu spíše sladké, hořké a nebo trpké chuťi.
    SAGUS
    SAGUS --- ---
    HANY33: chcel som tym povedat nieco trochu ine, ale lepsie uz to asi nedokazem. Neviem ako ty, ale ked ja nezaujate pozorujem svoju mysel a telo, prestavam mat tuzbu sa ich zbavit - to je tiez nezaujatost, brat veci tak jak su. Akonahle tuzis po nejakom vyslobodeni sa sam od seba, tak uz je to hodne zaujaty postoj, touha po necem, co nakoniec aj tak zistis ze vubec neni zapotrebi.
    HANY33
    HANY33 --- ---
    SAGUS: "My" jsme naše vědomí, poslední Svědek všeho, ten, kdo si vše uvědomuje. Polož si otázku: "Komu se objevují tyto myšlenky? Kdo si je uvědomuje? Kdo má tento pocit atd."
    Už mág František Bardon doporučuje ve své Bráně, abychom si uvědomovali a jen nezaujatě pozorovali své myšlenky, nemusíme ani chodit daleko k Maharshimu a átmavičáře.
    Hlavně se domnívám, že je to snadné docílit a uvědomit si tohoto Pozorovatele v nás, pokud tomu člověk věnuje čas a úsilí v meditaci.
    VALOR
    VALOR --- ---
    STQ: K té japonské kuchyni můžeš použít český ryby, rejže je všude dost, sojovky a zázvoru díky našim Vietnamským spoluobčanům taky. Někde jsem slyšel že evropanům chybí enzym na snadné trávení té mořské řasy. Nevím co je na tom pravda. Jako inspirace je japonská kuchyně ideální. (tím nemyslím jen sushi). K té české kuchyni. Co je podle tebe typický český jídlo?
    SAGUS
    SAGUS --- ---
    HANY33: jedna vec je zazitok a druha jeho aplikacia. To telo a mysel sa ti tu na zemi este zide, ked raz budes chciet tu bozskost projevit.

    Ked hovoris ze mysl jsou len nase predstavy a obrazy.. koho tym vlastne myslis? :) Kto sme my?
    HANY33
    HANY33 --- ---
    STQ: Je to úplně jednoduché :) mysl, city a tělo samozřejmě jsou naší součástí, dokud jsme v hmotné lidské inkarnaci.
    Lze si je ale Pozorovatelem v nás uvědomit a neztotožňovat se s nimi, tím je jakoby "oddělit" od tohoto našeho Pozorovatele - vědomí, posledního Svědka, který si toto vše uvědomuje.
    Toto vědomí ovšem není mysl. Mysl jsou pouze naše představy, obrazy. Vědomí toto vše jen pozoruje a nehodnotí.
    Tys to nikdy v meditaci nezažil, že tě to tak udivuje a nazýváš to bordelem?
    STQ
    STQ --- ---
    JUNIPETRUS: to ani v nejmensim a nikde to netvrdim. ale jak si predstavujes takovou praxi bez tela a bez mysli??
    JUNIPETRUS
    JUNIPETRUS --- ---
    STQ: a ty si myslis, ze ve svym tele budes naveky?
    STQ
    STQ --- ---
    URZA: amen :)
    URZA
    URZA --- ---
    STQ: Jo přesně tak. Dokonce oproti tomu co se obvykle udává, tak v jogasutrach je slovo yoga použito spíše ve významu rozpojení, nikoliv spojení nebo splynutí.


    Vyasa, the primary and most important commentator (whose commentary is almost as canonical as Patanjali's primary text), then proceeds to discuss yoga, the second word in this sutra ... [he] traces the etymology of yoga to one of the meanings of the root yuj, to contemplate, which, he points out, is the correct etymology here. The more established etymology from the perspective of modern historical linguistics is, of course, derived from the same Indo-European root as the English word "yoke". Yoga can thus mean that which joins, that is, unites one with the Absolute Truth, and while this translation of the term is popularly found (and may be apt in other context, such as the Gita), it is best avoided in the context of Yoga Sutras, since, as was pointed out, the goal of yoga is not to join, but the opposite: to unjoin, that is, to disconnect purusa from prakrti. If the term is to mean "yoke" it entails yoking the mind on and object of concentration whithou deviation.

    -- Yoga Sutras of Patanjali with insights from the traditional commentators
    -- Edwin F. Bryant

    jinak Edwin je můj učitel jogove filosofie a jeho knihu vřele doporučuji, mě po tom konečně začaly sutry připadat logické a dávat smysl, dokáže to velmi lucidně vysvětlit a vnést do tématiky jasno :)
    STQ
    STQ --- ---
    HANY33: heh :) jak chces 'nemit s mysli nic spolecnyho'? natoz s telem? a cim pak chces prozit to tvoje sebeuvedomeni-si? se prevtelis do kolace se svestkama?
    v tom mas trochu bordel, rekl bych...
    HANY33
    HANY33 --- ---
    STQ: Jasně, že nejdříve zastavíš změny mysli, dokonce je cílem nemít s myslí nic společného, tak jako s city a celým fyzickým tělem, jedním slovem egem. Pouze to nezaujatě pozoruješ jako scény ve filmu. A to co zbyde, je čisté vědomí a od něj už je krůček k prožitku Já neboli božskosti v nás.
    To slovo "spojení" je lépe nahradit slovem "sebeuvědomění si" toho, co v nás již od věčnosti je přítomno, co nás a vše ostatní proniká, jak říkáš... ale od čeho jsme se vlivem ega odloučili.
    STQ
    STQ --- ---
    FLUMO: vsak se propojuj, nic proti tomu :)
    FLUMO
    FLUMO --- ---
    STQ: vsak take nejen purushou jest ziv clovek, pocit propojeni je mi dosti prijemny efekt cviceni.
    STQ
    STQ --- ---
    TORUVIEL: ten kdo to prekladal by mel mozna zaprve neco vedet o joze a zadruhy prestat hulit :)
    STQ
    STQ --- ---
    HANY33: ale kdeze. joga je zastaveni zmen mysli, zadny spojeni s nicim (ostatne co bys chtel s cim spojovat, kdyz Purusa je vse-pronikajici a pritomnej ve vsem?). jinak joga je na hubnuti daleko lepsi nez aerobni cviceni, uz jenom proto, ze vetsinou casem vyresi i priciny prezirani, nejenom nasledky. akorat bych teda volil nejakej dynamictejsi styl typu ashtanga vinyasa

    VALOR: japonska kuchyne je super pro japonce, vzhledem k tomu ze v nasich krajich moc ras, rejze a morskejch ryb neroste, je pro nas dobra tak maximalne jako obcasna zmena. ceska kuchyne je z tehoz duvodu pro cecha idealni, pokud je to opravdu ceska kuchyne, varena cerstva a ze sezonnich surovin, nikoliv hotovky z hospody v dedine
    HANY33
    HANY33 --- ---
    GAF: Konkrétně tento Tibeťan vychází v první fázi z kobry (Bhujangasany) :)
    Já ho ve finále, kdy už končím 21 opakování, doplňuji ještě o to, že se v pozici psa zastavím, tlačím pochopitelně bradu k hrudi a s nádechem zadržím dech. Pak s přechodem do kobry vydechnu a zůstávám chvíli v kobře a zhluboka nosem nadechuji.
    GAF
    GAF --- ---
    HANY33: ha! Tak to jsem nevěděl. Kolem a kolem už mi to zní, jakože: "Když nevíš jistě, cvič to jakobys cvičil tu příslušnou asánu."
    HANY33
    HANY33 --- ---
    GAF: Rozchod rukou je dobré mít na úrovni ramen a nohy by měly být mírně od sebe, což vychází z Bhujangasany.
    Bhujangasana - Wikipedia, the free encyclopedia
    Bhujangasana - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Bhujangasana
    Ale zvol si takovou vzdálenost nohou, abys měl příjemnou stabilitu :)
    U tohoto Tibeťana se klade důraz, aby byla stehna stále po celou dobu cvičení ve vzduchu, nesmí se dotýkat země. Což je při 21 opakováních docela fuška :)
    GAF
    GAF --- ---
    VALOR: Aha, díky, to je příjemně rozumná odpověď a vyfiltroval jsem.

    Akorát teda, občas jsem četl komentáře, že pět tibeťanů má i dalekosáhlé přesahy do zdraví i duchovna. A že ze začátku nejsou vidět. Myslím, že jeden z nich je v té malé knížečce jako úvod, teď si nejsem jistý. Ale tak i proto se ptám tady ještě.

    A pak ještě jeden technický dotaz: u té pozice kobry s přechodem do pozice psa - je možné, že v pěti tibeťanech se uvádí rozchod nohou i rukou poměrně široký a správně to má být asi na úrovni ramen u rukou respektive kyčlí u nohou?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam