• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MIKATCHOUPraguewatch - mapa pražských kauz
    Praguewatch.cz je internetovým průvodcem po pražských kauzách, sporných případech městského plánování, ohrožených kulturních prostorech, parcích či třeba zahrádkářských koloniích. Je vhledem do nedávné historie a současnosti odvrácené tváře Prahy. Kritický pohled na rozvoj Prahy a městské politiky je založen na spolupráci akademiků, odbornic a občanských aktivistek a aktivistů. Stoupající prosperita Prahy v posledních dvaceti letech s sebou přináší i řadu negativních stránek pro vývoj města a život jeho obyvatel. Příčin je více. Vládne tu stále stejná politická strana a značná moc developerů nenechává příliš prostoru pro alternativní scénáře rozvoje. Nezávislé poradní orgány radící městu byly zrušeny anebo podřízeny krátkodobějším politickým cílům. Politici a úředníci se o účast veřejnosti na rozhodování o městě a konkrétních místech spíše nestojí nebo svůj zájem pouze předstírají. Praguewatch.cz bude obyvatelům Prahy, voličům i nevoličům*, poskytovat základní přehled o nedávných a současných, známých i méně známých kauzách. Hodláme propagovat aktivity celé řady lokálních a celopražských občanských iniciativ a organizací, které se v těchto kauzách angažují. Na webu také zpřístupníme výběr důležitých a aktuálních informací z úředních desek. Web připravuje občanské sdružení PragueWatch ve spolupráci s Ateliérem pro životní prostředí. Praguewatch.cz podpořila Nadace Open Society Fund Praha. Projekt není spojen s žádnou politickou stranou.
    http://praguewatch.cz
    příbuzné kluby
    [ Radikální a kritická geografie, kartografie, urbanismus a další vědy o prostorové dimenzi lidské společnosti ]
    PETICE K PODEPSÁNÍ
    AKTUÁLNÍ AKCE
    rozbalit záhlaví
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    CROME: Proč já? Něco jsem ti udělal?
    CROME
    CROME --- ---
    HAMSTER: ale do myho zdravi me kurva je, kvuli vam plechovym zmrdum mam treba astma....jen proto ze ses linej a asocialni
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI: Do mého zdraví ani zdraví ostatních ti absolutně nic není. Stejně tak ani do jejich stresu či financí. Takže se laskavě starej o svoje a přestaň vymejšlet zákazy pro ostatní.
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    CROME: nemusi bejt zrovna v horach. dokud to nebude "pohodlny" i pro chlapka s pivasem nebo starsi zenskou, na nakupy a do prace, tak to proste nebude rozumnej dopravni prostredek, nebude jezdit tolik lidi aby to neco resilo. kdyz tady pak zaznivaj takovy veci jako ze prece ten vyslap neni tak hroznej, aspon protahnes telo, a nejake ten pot, no booze, tak se porad bavime o konicku pak blaznu

    SMYSLOV: to fakt myslis vazne? mestecko ani ne desetinovy, kopec srovnatelnej tak maximalne s "vyslapem" od vltavy na karlak. tam bych chodil pesky
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    HOBORG: co třeba švýcarský Bern? ať nechodim daleko
    CROME
    CROME --- ---
    HOBORG: ty vole vy delate jako by byla Praha nekde v horach
    HOBORG
    HOBORG --- ---
    SMYSLOV: to ze jsou srovnatelne kopcovity mesta kde cyklistika funguje fakt jako dopravni prostredek a ne konicek par blaznu jsem slysel uz nekolikrat, ale nikdo mi zatim bohuzel nerek ktery.. ja o zadnym teda nevim, tys taky zadny nenapsal. fakt by me to zajimalo
    SMYSLOV
    SMYSLOV --- ---
    JAMES_DICK: Pořad dokola s kopcema ve svetě jsou srovnatelné města s terénem Prahy kde cyklistika funguje jako legitimní dopravní prostředek... to je opravdu scestný argument kopce a pot... Pak tu ještě můžete začít psát kde jako by měli být ty cyklostezky v Usa to vyřešili na spoustě míst tak, že zrušily levý parkovací pruh pro auta a je to... A argumenty s pohybem pracujících hele třeba historicky centrum Pasova je uzavřeny úplně a jediný co má povoleno vjezd je zásobování a popeláři vše v noci i tohle by tu fungovalo... A pracovní schůzky MHD a pěšky bez potu!
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    JAMES_DICK: hele, já netvrdim, že třeba řemeslník, co si vozí haldu nářadí v autě, má jezdit na kole... tyhle demagogický argumenty na mě laskavě nezkoušej.

    Jednoduše si myslim, že těch lidí by kolo, svoje vlastní nohy nebo MHD mohlo využívat daleko víc na úkor vození si svý prdele v autě. Každej den to prostě vidim. Každej den vidim desítky vystreslejch lidí za volantem a neřikej mi, že každej ten řidič nebo řidička nemá jinou alternativu. K tomu dodávám, že mě tihle omezenci, co prostě neudělaj krok pěšky, MHD považujou za socku pro socky a kolo pro hipíky prostě serou. Omezujou mě svym smradlavim autem každej den, poškuzujou moje zdraví a zabíraj zbytečně prostor a byl bych strašně rád, kdyby se začala Praha budovat pro lidi a přestaly se sypat miliardy pro další pruhy pro plechový krabice... Jednoduchý jak facka.

    Zásobování a řada dalších věcí se samozřejmě bez aut jen ztěžka realizuje, jenže z toho celkovýho počtu to nebude ani 10% aut. Ono to souvisí s dalšíma věcma, jako například stěhování se za Prahu a dojíždění za prací. Vození dětí do školek a škol přes půl Prahy, nakupování v nákupních zónách na perifériích a tak dál... Většina těchto věcí dělají lidé z vlastního rozhodnutí a taky proto, že jim je to vesele umožněno. Celý to ale postrádá smysl a je to neudržitelný způsob života ve městě.

    Takže jo, člověk, co si tohle uvědomuje a snaží se hledat jiné řešení, které se snaží alespoň v rámci možností kopírovat udržitelný rozvoj, je jen utopickej blázen. Klasika. Progrese byla a vždy bude terčem posměchu. Mě to ale neodradí, jen si občas musim zaklepat na čelo, stejně jako při čtení některých příspěvků zde...
    JAMES_DICK
    JAMES_DICK --- ---
    SPIPI: tim bys vyresil mozna nejaky jezdeni do prace,rano a vecer. Ale pres den se po Praze prevazne pohybujou lidi,co toho potrebujou v ramci prace stihnout spoustu premistovani po Praze a MHD ani kolo tomu nemuzou nabidnout nejakou smysluplnou konkurenci, je tu spousta kopcu, predstav si,jak ti prijde na jednani nejakej upocenej cyklista.
    Takze si bez snit svuj utopickej cyklosen mimo Prahu ;)
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    HAMSTER: kolo na rozdíl od auta nesmrdí, není hlučný, nezabírá veřejný prostor, není v porovnání s autem tolik výrobně nákladný... ježdění na kole prospívá tvému duchu a zdraví. Ekologická stopa mezi autem a kolem je prostě dramaticky rozdílná a jenom blbec to nechápe, nevidí, neslyší a necejtí.

    Jo, ježdění autem bych v řadě lokalitách Prahy (především centrum) zakázal, prostě zrušil. Stejně, jako je to jinde ve světě, v metropolích na úrovni Prahy (ty's jich asi mnoho za svůj život nenavštívil). Chci Prahu pro lidi, ne pro smradlavý auta, co zabíraj ulice i když jsou v klidu. Už tomu rozumíš?

    Jo a kolo jsem objevil už ve 4 letech, kdy mě na něj posadil můj tatínek .)
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    PATISLAV: Centrum je ale stále neprůjezdné, i když v něm bude míň aut... A jinak máš pravdu, že tn úbytek nebude stejný, ale bude znatelný.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    HAMSTER: To je ale přeci prostá logika. Pokud se dnes někteří lidi vyhýbají centru kvůli neprůjezdnosti, pak se při vyřešení tohoto problému přestanou centru vyhýbat. Nakonec se stav nějak ustálí, ale rozhodně nebude platit, že zvolí-li okruh před centrem 20% řidičů, bude v centru o 20% řidičů méně.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    PATISLAV: Vyprázdněné centrum se konat nebude, spousta lidí jezdí i do centra, ne jen okolo. Uvědom si, že to není tak jednoduchý, jak si tu spousta lidí představuje. Všichni berou auta jako masu či stádo, který se někam žene - přitom ale každý to auto jede jinam. Tím, že otevřeš okruh, komunikacím v centru odlehčíš, ale nenahradíš je tím. A s dokončeným okruhem by imho neměla být ani cesta z Modřan na Prosek rychlejší přes centrum, i o půlnoci tam máš světelný křižovatky a padesátku. Já občas vyzvedávám přítelkyni v noci na DAMU v Karlovce a cesta z Jižního Města je jednoznačně nejrychlejší (a zároveň nejúspornější) přes Spojku a Smíchov, přestože nejkratší to jistě není.

    A to se bezpochyby stane - okruh k úbytku dopravy v centru bez dalších opatření nijak nepřispěje. - když v tom máš tak jasno, asi nemá smysl se přít, ale dosavadní zkušenosti jsou přesně opačné...
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    HAMSTER: Bylo to Ponrepo. Svého času jsem jezdíval z Modřan na Prosek. Přes den byl samozřejmě rychlejší okruh, ale v noci, kdy bylo centrum prázdné, bylo výhodnější jet centrem (hlavně s ohledem na projetý benzín). Proto si myslím, že úbytek dopravy v centru v důsledku dobudování okruhu by byl jen dočasný. Proč by lidi objížděli celé město, když by to mohli šoupnout přes vyprázděné centrum? A v tu ránu by přestalo být vyprázdněné a efekt okruhu pro vnitřek města by byl rázem nulový. A to se bezpochyby stane - okruh k úbytku dopravy v centru bez dalších opatření nijak nepřispěje.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    SPIPI: Takže ty jsi objevil kolo, líbí se ti na něm jezdit, tak to přikážeš i ostatním? A co když oni stejně koukaj na tebe, to tě nenapadlo? Ne, jitěže ne, ty máš absolutní pravdu, všichni ostatní jsou blbci a ty tady teď budeš rozhodovat, co směj a co nesměj dělat... Hezkej přístup... Já ti kolo nechci brát, ale nechápu, z jakýho titulu budeš ostatním lidem něco přikazovat.

    PATISLAV: S těma parkovacíma domama a spol. souhlasím.
    Životem ve městě myslím veškerý život ve městě od kancelářskejch krys až po návštěvníky kulturních nebo sportovních akcí. Nejde jedno od druhýho oddělovat, lidi ve městě maj různý potřeby a město na ně musí reagovat. A nejsou to jen životně důležitý potřeby, někdo si přeje do svýho domu vyprojektovat jednu místnost navíc, ve který bude mít vláčky - vůbec ji nepotřebuje, ale proč by si ji nemohl postavit? A město je totéž, akorát ve velkým. Když sem lidi chtěj jezdit autem, ať jezděj. Pokud je to možný splnit, nevidím problém.
    S tím kinem - kde to bylo? Většina kin má svoje garáže pro návštěvníky zadarmo. Dneska už platí, že pokud chceš ve městě vybudovat nějaký komerční záměr, musíš zároveň vyřešit dopravu v okolí a parkování a to s rezervou, aby to parkování mohli využívat i další lidi, nejen zákazníci.
    Jak bych motivoval lidi, aby jezdili po okruhu? Tys asi po Praze už dlouho nejel, viď? :-) Si to někdy zkus, okruh je vždycky nejrychlejší, nemá světelný křižovatky, jede se po něm 70 / 80, to přes centrum nikdy nedáš. Negativní motivování je jak jsem psal až poslední řešení, až budem mít okruh, kapacitní výpadovky, inteligentní síť ulic bez nesmyslnejch objíždění některejch pěších zón a vyřešený parkování a přesto bude centrum ucpaný, pak jsme v prdeli a musíme zavádět různý způsoby omezení dopravy (mýtný, speciální povolení, etc.), ale do tý doby je to předčasná zbytečná buzerace.
    PATISLAV
    PATISLAV --- ---
    HAMSTER: výborně, z tvých odpovědí je vidět, že vůbec nečteš, co píšu.

    Třeba tady:

    Ale lidi, kteří tam mají bydlet, chcete omezovat. A to hodně. Mohou mít auto? Ano, mohou, ale parkovat by ho měli na Černým Mostě
    Ve skutečnosti jsem psal, že by mělo město obyvatelům nabídnout místo k trvalému parkování, aby mohly ulice více sloužit k parkování dočasnému. Krátkodobé parkovací zóny sice jsou, ale je jich zoufale málo, a stěhovák mi vážně nebude parkovat o blok vedle. Ono místo k trvalému parkování by mělo být samozřejmě v blízkosti bydliště v nějakém podzemním parkovišti.


    Tento způsob dopravy (jakkoli ho samozvaní tvůrci vyšších zájmů touží zakázat) tu prostě je a bude, ve městě se děje spousta věcí, spousta lidí proudí do města a zase ven, město žije
    A to je přesně ono. Město by mělo podporovat lidi, kteří jezdí do města kvůli městskému životu a ne kvůli tomu, že si prostě z lenosti vozí prdel. Jenom jednou jsem udělal tu chybu, že jsem jel do kina v centru autem (nestíhal jsem). Po zjištění, že za parking zaplatím víc než za lístky, jsem to vzdal a vrátil se domů. Taková je současná realita. Nebo snad tím "životem ve městě" myslíš úředníky a kancelářské krysy dojíždějící každý den do práce?

    Zákaz vjezdu není funkční řešení.
    To máš pravdu, to funkční není, taky nikdo nemluví o zákazu vjezdu. Mluvil jsem o negativním motivování. Jak bys chtěl lidi donutit, aby využívali městský okruh při cestě z jednoho konce města na druhý, kdyby bylo centrum volně průjezdné? Bez poplatku za průjezd centrem je samozřejmě nedonutíš. Dnes se lidi centru vyhýbají jenom kvůli zácpám. Pokud dokončený okruh část dopravy z centra odčerpá, stejně velká část se do něj zase vrátí, protože se průjezd centrem stane plynulejší. Začarovaný kruh.
    SPIPI
    SPIPI --- ---
    militantnost auto*matu? sis přečet nějaký skripta z policejní akademie o extremismu ne? :D

    já jezdim do práce na kole každej den a na každý křižovatce si pokládám otázku, zda to těm lidem prostě stojí za to se v tom autě trmácet ráno do práce. Pokaždý, když jedu Prahou autem, tak si klepu na čelo a říkám si, že ty lidi snad nikdy nepoznali svobodný pohyb a už jsou z toho řízení absolutně zdegenerovaný.

    Při nedávné stávce dokonce někteří zjistili, že se do té práce dá dojít i pěšky... argumentovat terénem je jen třešnička na dortu toho celýho nesmyslu. Ono se totiž dá na kole jezdit i do kopce přátelé .)

    Všechno je to jenom o smýšlení lidí. Už jsme zase u toho, zatímco v západní Evropě se řeší, jak auta dostat z města, tady se pořád řeší, jak je kam umístit a co nejvíc.

    A tak díky auto*matu.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    CISLO42:
    1) Vycházím z informací Dopravního podniku, sám to nedokážu posoudit, já mám tu smůlu, že na ty tvoje poloprázdné vagóny moc často nenarážím... Frekventovaná místa mi v dopravní špičce opravdu nepřipadají kapacitně rozšířitelná a dát lidem vybrat mezi více cestami - to nechápu. Už dneska si přeci můžou vybrat, ale vždycky pojedou tou nejrychlejší...

    2) Já jsem pro, zrovna ta stezka, co vede z Podolí až k Mánesu by si zasloužila nějaký logický pokračování, v tom se shodnem. Ale neshodnem se pokud jde o masivní rozšíření cyklistiky v Praze. Kdyby to bylo reálné, lidi by tu na těch kolech už dávno jezdili (jako jezdili v Hradci i když tam ještě nebyly ty stezky, co jsou tam dneska). A když nejezděj, asi jezdit moc nechtěj, takže nutit je do toho považuju za trochu škaredé.. Přesto - jsem všema deseti PRO, aby kdo chce, mohl na kole po Praze jezdit a nemusel při tom kličkovat po rušných křižovatkách, to není v zájmu nikoho.

    4) Vycházím z toho, co je. Lidi chtěj nebo musej jezdit do města autem. A pokud jde o mě, mou prací bylo a je hledat řešení pro potřeby konkrétních lidí a tak k věcem přistupuju. Takže pokud lidi jezdí do města autem a je s tím nějaký problém, hledám řešení, jak lidem umožnit, co chtějí. A v podstatě je mi jedno, jestli ty jejich potřeby vychází z racionálních důvodů nebo z pohodlnosti, ega, módy etc. - město si ty lidi staví pro sebe a tak by mělo splňovat jejich požadavky. Jistě, můžeme říct klientovi "sorry, ale tohle fakt nejde", ale v takový fázi Praha zatím ani zdaleka není. Zákaz (či omezení) by měl bejt až tím úplně posledním řešením, když všechno ostatní selže. Ano, mnoho lidí do Prahy jezdí autem, přestože nemusí (i když ve svém výčtu jsi tak trochu zapomněl na lidi, kteří auto potřebují k práci, což je nezanedbatelný počet), ale proč bysme jim to měli zakazovat? Čokoládu lidi k životu taky nepotřebujou a v obchodech se prodává.
    Teorie o tom, že větší ulice = víc aut je vtipná, četl jsem o tom někde pěkný článek. Všichni to berou jako fakt ale nikdo neví, kde se to vzalo. V Praze zatím každé otevření nového kusu okruku znamenalo úbytek dopravy v ulicích (viz. Smíchov). Ale fakt se nechci hádat stylem ano - ne -ano - ne, takže to nechme být.

    Ten závěr se mi líbí, protože celá diskuse začínala požadavkem organizace AutoMAT, aby se za nemalé peníze město přeměnilo na cyklistickou zónu, takže teď úplně nevím, kdo tu na čem parazituje, ale to je vedlejší. Já vycházím z předpokladu, že město si budují lidé pro sebe. A když v něm chtěj parkovací domy, ať si je postaví. Řidičů je myslím docela dost a peněz na daních a jiných odvodech dávaj do systému dost na to, aby měli právo na nějaké služby. A totéž platí pro uživatele MHD, chodce a dokonce i ty cyklisty, kterých je sice v poměru k těm dvěma skupinám jen pár, ale zas ty jejich stavby nestojí (resp. neměly by) tolik.

    Ale abysme si rozuměli - já nejsem proti cyklistice. Vůbec ne. Dokonce nejsem ani proti cyklistice na Smetanově nábřeží. To podstatné, o co mi šlo je toto: Mě se nelíbí militantnost (nebo jak to nazvat) řešení prosazovaného organizací AutoMAT. Oni nechtějí získat prostor pro sebe, oni chtějí zabrat prostor vyhrazený jiným. A to je podle mě sobecké, protože jednak na to imho nemají právo a druhak se dá situace snadno (dokonce snáze, než zavírat nábřeží, což si vyžádá rozsáhlé změny v řízení pražské dopravy) vyřešit ke spokojenosti obou, nábřeží je dost široké, dá se případně i rozšířit nějakým ochozem, prostě není to problém.
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    HAMSTER:

    1) jako člověk co mhd jezdí dlouho, denně a po celé Praze vím, že to není pravda - některé vagóny metra a tramvají či autobusů jsou v určitou dobu a na určitých místech přeplněné, jiné poloprázdné. Takže problém je v rozmístění spojů a konkrétních dopravních uzlech a časech a chyba na straně ROPIDu. Řešením je chytřejší plánování a případné investování do míst kde by bylo potřeba tu dopravu posílit a eventuelně dát lidem možnost si vybrat mezi více cestami (I.P.Pavlova, Florenc, Můstek...). Nic co by nešlo vyřešit.

    2) nesouhlasím, mám na kole proježděný východ, západ i jih, a jde to. Z centra se můžeš relativně pohodlně dostat jak na Zličín, tak do Modřan, nebo do Hostivaře. Chybí jen určitá úprava některých kritických míst (značení atd.). Ano, jsou tu kopce, ale ty se dají většinou objet. Případně se dá s kolem do toho kopce místo šlapání například vyjet dvě zastávky tramvají a pak pokračovat pohodlně dál. Středem celé Prahy se ti například táhne Vltava, a udělat cyklostezku po celé její délce není problém. Pro zastavěná místa existují například ne tak drahé překlenovací projekty umělých mol, a podobně.

    4) Jak u aktivní tak i té pasivní dopravy zřejmě vycházíš z toho, že ty auta tam být musí. Já vycházím z toho co vidím kolem sebe - ne, nemusí. Pro lidi je to status a móda dojet si do práce autem, ne nutnost. Nerozhodují se racionálně, ale řekněme podle ega anebo módy, a samozřejmě pohodlnosti. Lidí co potřebují každý den nutně jezdit přes centrum tu bude strašlivě málo (postižení, nemocní, pár speciálních případů kterým se auta každodenně výrazně víc vyplatí než mhd- a dál? kolik takových bude?).
    Život může tepat i když lidi jezdí mhd, na kolech, nebo chodí pěšky.

    Kdyby doprava mohla jezdit volněji, nebylo by míň emisí, bylo by v centru víc aut. Už teď si díky bohu část lidí rozmyslí jestli jezdit v určitou dobu Prahou, nebo si vzít radši mhd. Zvýšit jim komfort znamená navýšení aut co budou projíždět rychleji a ve výsledku se nic nezmění. Jenom se ta oblast stane akčnější a nebezpečnější.
    Příkladem toho jak navyšování komfortu nefunguje bude brzo například Letná, kde měla Blanka svést auta pryč. To se samozřejmě nestane, nebo ne nijak extrémně výrazně. To už teď píšu s jistotou. Za pár let bude zasekaná úplně stejně jako dneska, protože plno řidičů co tudy kvůli zácpám dnes radši nejede a vezmou si mhd. Což se změní.

    3, 5) tohle není na mně.


    Nedá mi než nedodat k obecným názorům pražských řidičů tohle:
    Tady panuje jakýsi podivný názor budovaný reklamou že člověk má právo mít auto, jezdit s ním kde se mu zlíbí a stát a město jsou mu povinni pro tento zpravidla nikoliv nezbytný koníček donekonečna město za veřejné peníze přizpůsobovat. Ani vlastně nevím kam ho zařadit, protože na jednu stranu to zavání pravicovým a kapitalistickým budovánim individualismu, a na druhou stranu je to parazitování na sociálních a levicových funkcích státu, u kterých se očekává, že se o nás a naše auta postará. Silnice jsou zacpané, není kde parkovat, ale stát to nějak zařídí. Tohle uvažování je poněkud nedospělé a schizofrenní.
    HAMSTER
    HAMSTER --- ---
    CISLO42: Já tady nechci rozjíždět dlouhej flame, kterej opět skončí tím, že si mám přečíst Marxe, protože bez řádného nastudování Marxe jsem nevzdělaný imbecil...

    Ale dobrá, tak já se pokusím hodit do placu pár argumentů. Sice s nima nebudete souhlasit, protože obyvatelé vašeho vysněného sluníčkového státu jsou ve skutečnosti úžasní sobci (my rádi jezdíme na kolech, tak vy všichni budete jezdit na kolech, ostatní vám zakážem, rádi děláme hipísácké happeningy, tak nám upravte vaše baráky ne jak vy chcete, ale jak nám se hodí - apod.), ale zkusme to.

    1) MHD: Ano, hromadná doprava patří k základním kamenům dopravy ve městě. V Praze je její využití někde nad 90ti procenty, což dělá z Prahy město číslo 1 v Evropě. Naše MHD funguje a to dokonce tak, že jí nezbývá prakticky žádná volná kapacita (prostě laicky řečeno - víc tramvají a souprav metra už se do vnitřní Prahy nevejde). Takže bych byl velmi opatrný na to, aby lidi přesedlali z aut na MHD, nemuseli by se tam vejít.

    2) Cyklistika: Problém Prahy je její terén - narozdíl od měst, kde cyklistika skvěle funguje (Amsterodam, Paříž, v ČR pak třeba Hradec Králové), je Praha svým kopcovitým terénem pro cyklistiku nevhodná. Na sportování je to samozřejmě fajn, ale aby mohlo kolo fungovat jako dopravní prostředek každý den a pro každého (včetně dvoumetrákový kuchařky ve školní jídelně) - na to to fakt není. Nejsem proti vybudování stezek, ale cyklostezku o šířce Smetanova nábřeží jsem teda nikde na světě neviděl a připadá mi to trochu jako úlet. Obzvlášť když se podívám na již vybudované stezky - kolik na nich denně potkáte cyklistů? Jednoho? Dva?
    A netvrďte mi, že je to tím, že nemaj stezky. Prostoru pro cyklisty je i v Praze dost. Až jich bude 800, můžem se o tom bavit dál, ale pro dva lidi zavírat hlavní dopravní tepnu města? To je vážně trochu sobecké...
    A mimochodem - co dělaj cyklisti na pěších zónách? Ohrožujou tam lidi a nevím, co je opravňuje na pěší zóny vjíždět. Nebo je cyklista už natolik glorifikován, že mu nelze nic vyčítat?

    3) Rezidenti: Chcete, aby developeři přestali stavět kanceláře a budovali místo toho byty. Ale lidi, kteří tam mají bydlet, chcete omezovat. A to hodně. Mohou mít auto? Ano, mohou, ale parkovat by ho měli na Černým Mostě. Chtěj si tím autem přivézt něco domů? Ano, mohou, ale zaplatí mýtný a parkovací poplatek. A i kdyby se tohle povedlo nějak obejít, máme tu systém pěších zón (než mě budete kamenovat - nemám nic proti pěším zónám jako takovým, jen jejich některé rozmístění v Praze je trochu kuriózní), jednosměrek a zákazů, který činí Prahu naprosto neprůjezdnou a permanentně ucpanou. Samozřejmě, hipíci auta nemaj, tak proč by je měli mít ostatní? Co kdyby si radši za ušetřený peníz koupili švihadlo a potýrali tělo?

    4) Automobilová doprava v centru: Tento způsob dopravy (jakkoli ho samozvaní tvůrci vyšších zájmů touží zakázat) tu prostě je a bude, ve městě se děje spousta věcí, spousta lidí proudí do města a zase ven, město žije. Je potřeba město tomuto životu přizpůsobit, ne ten život zabíjet. Proto je potřeba mít jak aktivní, tak pasivní dopravu vyřešenou funkčně. Zákaz vjezdu není funkční řešení, to je zoufalé řešení "nevím jak dál, neumím to vyřešit, pomoooc". Rozdělme si tedy problém na dva - pasivní a aktivní dorpava.
    a) Pasivní (neboli "kam s ním"): Pokud se podíváte do vyspělých měst, všude najdete parkovací domy a podzemní garáže. Město má v tomto poměrně snadnou práci, pár parkovacích domů asi musí opravdu zafinancovat, ale valnou většinu si nechá postavit zadarmo od developerů v rámci jejich projektů (včetně zajištění přijatelné ceny parkovného). Co se pak samotného parkování na ulicích týče, systém "rezidentních" zón a zón s časovým omezením (parkování jen na 1 hodinu apod.) považuju za funkční řešení.
    b) Aktivní (čili jedoucí): Základem je páteřní síť výpadovek, kterou Praha má. Chybí však okruhy, což je problém, na němž se naštěstí už pracuje, takže to odložme stranou. Skutečným problémem je tzv. zklidnění dopravy - tj. zrušení systému zelených vln, zúžování původně dvouproudových komunikací na jednoproudové s parodií na cyklostezku (opravdu byste na kole jeli právě tam? Já teda ani za zlatý prase, radši pojedu o ulici vedle nějakou užší uličkou), zúžování u přechodů etc. - tohle všechno tu dopravu zbytečně zastavuje a ty auta pak v centru překáží, přitom kdyby mohla jezdit volněji, bylo by míň imisí, míň hluku, míň otravných kolon a město by žilo lépe. Je to přeci tak snadný, když ty auta v centru nechci, proč je nenechat rychle a plynule odjet?

    5) Poplatky a mýtné: K čemu by to asi tak bylo?? Ti, kdo dneska do centra jedou autem (přestože je to náročnější, pomalejší, dražší, méně flexibilní a přináší to řadu komplikací) tam tím autem asi fakt potřebujou jet, takže je mýtné nezastaví. Čili je to jen další způsob, jak ve jménu ideálu kasírovat. Stejný to bylo i s rezidentníma kartama - existuje důvod, proč by rezident měl za svou parkovací kartu platit 700,-/rok?? Nebuďme ovce, fakt jim chcete cpát další prachy, který se pak rozutečou ke všem magistrátním kamarádům?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam