• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AUDIACLongboarding
    GARFIELD
    GARFIELD --- ---
    CZUPA: Covece to je docela zajimavej tip s tou starou fosnou a koleckama. Ja planuju premistovadlo do mesta a todle (vzhledem k tomu, ze skate mam doma) tak by to mohlo bejt takovy reseni za levno :)

    Nechal si tam normalni skatovy trucky? A jezdi se na tom teda dobre?
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    Takže, na základě osobní korespondence s jednou z uživatelek bych i zbytku rád poskytl malý přehled v souvislosti s parametry koleček, který by začínajícím mohl pomoci při výběru ideálního typu. Podobný přehled jsem sepsal i pro prkna, ale nakonec jsem se rozhodl, že ho zatím šířit nebudu, protože prkna jsou přecijen o mnoho individuálnější záležitostí a o něco menším "spotřebákem" než kolečka a myslím, že si zaslouží být řešena pokaždé zvlášť. Pokud někdo v následujícím textu najde nějaký nesmysl nebo nedostatek, bezodkladně mě upozorněte:))


    Co se řeší u koleček?:
    průměr, šířka, tvrdost, profil, umístění středu, materiál (směs/formula:)


    ad. průměr: čím menší průměr, tím kolečko lépe akceleruje ale má nižší top speed, větší hůř akceleruje ale zase si lépe drží získanou rychlost a má vyšší top speed..na menších kolečkách se lépe učí slidy přičemž často, jakmile se je člověk naučí, tíhne k o něco větším kolečkům z důvodu "virtuální" delší životnosti kolečka..(základ je těch 70mm, ale kdo hodně sliduje pak často volí těch 72-77mm) menší kolečka než 70mm se vozí pro účely technického slidování,
    větší než 77mm pak např. pro potřeby vysokých rychlostí při dh .. pro "běžné" all-round ježdění, freestyle, freeride, carving, cruising, je nejčastější rozsah používaných koleček 70-77mm, přičemž s kolečky 75-77mm má řada prken problém.

    ad. šířka: (liší-li se reálná šířka a šířka kontaktní plochy kolečka se zemí, důležitější je druhá zmíněná) tady je to jasné, čím širší kolečko je, tím více kontaktní plochy má se zemí a tím větší má grip - dobré na cruising, carving, dh, protože drží..čím je kolečko širší, tím je obtížnější utrhnout ho do slidu..na sliding se používají středně široká až úzká kolečka, na dh širší, na all-round, carving a cruising středně široká kolečka (33mm jsou už hodně úzká - spodní hranice, 39-45/49? je takovej střed, 49 a víc už jsou poměrně široká, nejširší jsou asi centraxy od abec11, ty jsou jen na dh)

    ad. tvrdost: ..čím měkčí kolečko je, tím lepší má grip a tím pohodlnější je jízda s ním (a je pomalejší na dobrém povrchu, na horším povrchu může být měkké kolečko rychlejší než tvrdé, protože tvrdé se na něm snadno "rozskáče")
    tvrdší kolečka jsou méně pohodlná, ale jdou lépe do slidu - slidy s hodně tvrdými kolečky mohou být tzv. "icey" .. i plno měkkých koleček je dobrých na sliding (tzv buttery slide - u měkkých koleček vyrobených za účelem butter slidů se pak měkkost kompenzuje profilem usnadňujícím slide a malou šířkou - př: abec11 pink powerball, cult classic) .. 75a jsou hodně měkká kolečka, 86a jsou hodně tvrdá

    ad. profil: když se na kolečko podíváme jak kdyby zeshora (první dva obrázky u odstavce 1. wheel shape http://www.lushlongboards.com/workshop/all-about-wheels-c-199_249.html ) tak vidíme buďto obdélník s ostrými hranami, nebo zakulacenými, nebo zkosenými..to ovlivňuje opět grip a použití.. na carving,dh,cruise, to chce ostré hrany, lépe drží..hrany se také dají časem oslidovat a otrhat, pak jdou kolečka do slidu o něco lépe..kolečka u kterých
    se se slidováním počítá, mají rovnou od výroby hranky buď zakulacené (pink powerball), nebo zkosené (fireball incendo)

    ad. umístění středu: buďto je jádro kolečka offset, sideset nebo centerset..jde o pozici středu => ložisek v kolečku..pokud jsou jádro a tedy i ložiska přímo uprostřed kolečka, jde o centerset..pokud je jádro malinko posunuté k
    vnitřní straně kolečka, je to offset umístění středu, pokud je jádro úplně u vnitřního okraje kolečka, jde o sideset..offset, případně sideset zvětšuje rozvor kol a zase zvětšuje grip. Kolečka se ve slidech sjíždí do takového kónusu a je
    pak trochu alchymie prohazovat je tak, aby na jednom kolečku nebyl kónus o moc větší než na jiném (největší problém je tohle u směrových prken)..proto se některá slidovací kolečka (abec11 freerides centerset, otang balut, nebo
    i abec11 flywheels) dělají centerset. Za prvé to snižuje rozvor koleček a prkno tak jde lépe slidovat, za druhé lze kolečka libovolně otáčet a zajistit tak jejich rovnoměrné sjíždění. Ke středům bych chtěl říct ještě to, že existují kolečka jako
    Abec11 flywheels nebo Otang Balut s velkým plastovým jádrem. Tato kolečka mají díky své nižší váze při vyšším průměru podobnou akceleraci, jako menší kolečka s klasickým jádrem. Cenou za tuto (pro někoho) výhodu je horší jízdní projev na nedokonalém povrchu (z důvodu menšího množství pružného urethanu a většího množství tvrdého plastu). Dělají se také kolečka s hliníkovým jádrem (DTC).

    ad. materiál: na závěr... všechna kolečka jsou z polyurethanu (PU), konkrétní směs je tajnou zbraní každé značky ...


    ..abych to shrnul..realita je taková, že každá z uvedených vlastností má vliv především na grip..mix všech vlastností pak tvoří podobu toho kterého kolečka..je dobré myslet na to, že kolečka identických parametrů dvou výrobců se mohou chovat odlišně (rozdíl by ale neměl být nějak fatální)..za to může hlavně asi to, co je tajné - směs:) nejvíc slidey kolečko bude malé, úzké, spíše tvrdé a centerset a bude mít zaoblený profil..nejvíc grippy kolečko bude větší, široké, měkké, offset nebo sideset s hranatým profilem..na konkrétní jízdní styl se hodí pak hodí plus mínus konkrétní kolečka..

    A co univerzál? Přestože dokonale univerzální kolečka asi nenajdeme, troufnu si říct, že některá kolečka k tomu nemají daleko. Příkladem budiž méně známá, ale oblíbená (těmi kdo je poznají:) kolečka Fireball Incendo 70mm 84a (dělají se i jiné tvrdosti a verze 75mm, ale to už se moc vzdalujeme pojmu "univerzál") Díky menšímu průměru hezky akcelerují, díky poměrně velké šířce 49mm a offset středu mají dostatečný grip, přičemž vyšší tvrdost a zkosený profil jim dovoluje slidovat, když si to jezdec přeje. Podobná kolečka samozřejmě nalezneme u více výrobců.


    Přeji šťastnou ruku při výběru koleček.
    MIA_RSC
    MIA_RSC --- ---
    CZUPA: a hlavně tě s tim nikde nebuzerujou jako s kolem, fňuk
    CZUPA
    CZUPA --- ---
    MIA_RSC: lol :) jako je mokro je svine, ale s "hunting oscillation" je podle me nejlepsi bojovat snizenim se jeste vic a nasazenim mirnych oblouku - kdyz tocis ty, netoci to samo
    ale skejt je cajk, zacal jsem s longboardem ale zdedil jsem jednu starou skejtovou fosnu tak jsem na ni dal lb kolecka a na presun do prace parada. Je to skladnejsi kdyz jde pak clovek do hospody :)
    MIA_RSC
    MIA_RSC --- ---
    proč longboard

    How to skateboard downhill
    http://vimeo.com/7255939
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: gratulace! máš super prkno, lidi na tom strašně zabíjej, pokud mi admin odpoví a povede se nástěnka, nezapomeň přidat:) i tam
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: diskuze je i na lide.cz ale je nás tam asi 12 http://forum.lide.cz/forum.fcgi?akce=forum_data&forum_ID=107637&auth= a je to tam spíš mrtvější (edit: teď koukám že už 18, to to nějak za ten tejden poskočilo:D)

    tak nakonec toho Penguina jo? no je to zajímavý prkno a jistě s nim budeš spokojenej:)
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    VŠEM - budete pro když kontaktujeme zakladatele, aby dal nějaký práva - nejlépe všem, na tvorbu nástěnky, na níž by každý člen mohl dát fotku svého longa? momentálně takhle v jiné diskuzi dáváme na nástěnku fotky naší EDC výbavy, tak mě napadlo, že by nebylo špatný udělat to samý tady s prknama :)
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: chápu, neni co řešit, přeju úspěch při shánění cosmonauta, pak se koukej pochlubit :)
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    jasný, jinak za stejný prachy sem koukal že tam měli v kompletu Bustin Boomboxe, ten teda bude míň flexy než ten Cosmonaut v Bambusu ale jinak je to prkno mrtě sexy :)
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    SIMEC: za kolik posílaj do čech z toho "thelongboardstore.com" ?
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: to nevypadá vůbec špatně :) ten Cosmonaut se dělá ve dvou verzích, klasika maple a bamboo, bamboo je lehčí a víc flexy, číhni na to http://www.dblongboards.com/Downhill-Freeriding/ jinak to prkno má moc pěkný kapsy..líbí se mi víc než ten singlespeed z těhle dvou, nebál bych se toho vůbec, naopak
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    SIMEC: jo ještě mi prosimtě napiš jaký že máš s tim prknem úmysly, nebo zatim nevíš přesně a chceš nákýho univerzála?
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: vždycky si u prkna zjišťuj spíš šířku standu nebo alespoň wheelbase protože to má větší vypovídací hodnotu než šířka celková, penguin má poměrně dlouhý patky takže může mít kratší stand než tvý jiný kandidáti stejné celkové délky. Třeba ten Original Freeride ve verzi 41 má stejnej wheelbase (28") jako penguin, kterej je celkově o palec delší..každej palec je samozřejmě znát úplně ve všem, jak pokud jde o šířku standu, tak pokud jde o šířku prkna.. s tim snížením - jestli myslíš drop-through montování trucků, je super, že ti to sníží výšku prkna nad zemí, na pushování to fakt oceníš, ale paradoxně muj Maestro se mi s topnutýma truckama (prkna co maj díru na namontování trucků drop-thru samozřejmě můžeš namontovat i klasicky) taky nepushuje špatně, bude to i tim výrazným flexem protože to prkno se fakt hodně prohybá .. ale k čemu se chci dostat, je rozdíl mezi dropnutou deskou a drop-through montováním trucků .. i prkno s klasickým top-mount stylem trucků může být nízko nad zemí, pokud je hodně dropnutý - příkladem budiž Landyachtz Switch, pak může mít drop-through trucky a zároveň bejt dropnutý, jako třeba Landyachtz Switchblade .. dropthrough trucky neovlivňujou jen výšku prkna nad zemí, ale i jízdní projev, celkem znatelně .. na každej styl ježdění se hodí jinej projev trucků a mě u Maestra víc vyhovuje když tam trucky nahodim klasicky - top-mount - u freeridovýho prkna viz muj Original je zase super, že je můžu mít drop-thru .. přičemž jsou lidi, co je na tom samým prkně taky vozí topnutý, v případě, že chtěj mít prkno víc lazený do freestylova (viz videa barcelona longboarding od original, kde dredař s 41 prknem vozí drop-thru a týpek co hrotí trýčky s 38čkou to má topnutý) :)
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: Maestro je v 7ply verzi jedno z největších másel co se dělá:) jak už jsem tu někdy říkal, koupil jsem ho v době kdy jsem začínal a v domění že je twintip, trošku se tak tváří ale při pohledu z profilu má zvedlejší předek, je to hodně specifický a zajímavý prkno, skvělý na dopravu, jak je pružný tak je to zajímavý, je taky dobrý na freestyle a je nejvíc lehký, zjistil jsem, že mi víc vyhovuje jezdit ho s topmounted truckama, kdybych ho měl doporučit, doporučim ho v 8ply verzi, protože stále bude hodně flexy s tim že bude mít delší životnost a lepší stabilitu (i s 7ply jsem však odjel lecjakej kopec a dával sem na tom 60km výlety s 70mm fireballama:) Jinak mám ještě Original freeride 38 .. a miluju ho, Original je mezi profíkama nenáviděná značka, i na fishi, ale já jak ho viděl tak jsem ho potřeboval, koupil jsem, a libuju si, fakt mě to prkno mrtě baví !
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    SIMEC: jo a pokud nevážíš metrák a rozhodl by ses pro verzi s randal truckama tak počítej ještě s +400 czk za nový bushingy, protože ty "stock" co na nich jsou jsou opravdu hodně hodně tvrdý, ta levnější verze jsou (pro sichr jsem si to na ebayi našel, ale fakt jen pro sichr protože už z názvů cos postnul žádná kvalita nesrší) vyhozený peníze, bez urážky - to anglický přísloví každej zná takže nebudu opakovat - ty trucky jsou nějakej šrot spolu s ložiskama a kolečka jakbysmet
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    OSTOSEDM: to první osazení je něco jako NONAME :) dražší varianta - Randály jsou gut, Otangy kolečka někdo vychvaluje jinej proklíná.. "jsem rozhodlej pro levnější" - to určitě nedělej ! ty trucky jsou neznámý, kolečka longboard wheels? blbost, ložiska alespoň abec 5 ..
    CZUPA
    CZUPA --- ---
    CZUPA: jo mam ten dlouhy, v nedeli jsem byl v Landy pro chranice a podivat se po prkne pro segru, tak jsem zkousel i ten kratsi, ale ja mam radsi pohodli, takze u me dlouhy vede
    CZUPA
    CZUPA --- ---
    MAFIRE: obe prkna budou dobre a podobne si myslim. a jak pise SIMEC hodne dela i vsechno ostatni osazeni, prostoru pro ladeni je dost. I se stejnyma truckama mega zmenis jizdni zazitek podle toho jak je utahnes.
    Drop Carve je nejuniverzalnejsi prkno, co jsem zatim zkousel, ale ten dervis bude podobny, trochu mekci si myslim

    OSTOSEDM: pekne! skoda ze to nema diry bliz u sebe, neco jako boxer, ze bys to za to mohl nosit :) tvoje vaha vadit nebude, ma to vice der na prisroubovani trucku takze si pruznost muzes zmenit tim, jak moc daleko od sebe je namontujes
    SIMEC
    SIMEC --- ---
    MAFIRE: nechápu, jak jako že nevypadá super podle LY stránek? myslíš podle těch "bar" hodnocení nebo jak? díval ses na krátkou nebo dlouhou verzi? dlouhá má naopak hodnocení ukazující na poměrně slušnej univerzál (samo. mimo nějaký mega rychlosti) http://landyachtz.com/D25.cfm?PID=73

    Dervishe nevidim důvod brát, je "nahrazen" prknem Dervish Sama http://loadedboards.com/boards/dervish-sama/ porovnej si parametry a je to jasný, rozšířen na ideální šířku, je delší ale má stejnej wheelbase = patky prodloužený a tak trochu smysluplnější ..

    Kdybych měl vybírat mezi dlouhým LY drop carve a Dervish Sama, tak je to skutečně hodně zapeklitá situace .. obě to budou skvělý prkna, maj skoro stejnej wheelbase, Dervish Sama vypadá že bude mít o kapku delší patky, můžeš u něj vybrat flex, u Landy je danej, ještě hraje roli šířka, každýmu vyhovuje jiná, těch 9" u Dervish Sama je takový pomalu minimum, hodně prken je 10", Landy má blíž k těm 10..tady je to o osobní preferenci, možná taky o velikosti nohy, .. v globálu jsou ty prkna dost podobný, zkus si hodit třikrát po sobě mincí, ale nejdřív pořádně porovnej parametry
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam