EMBRYO: k tomu komerčnímu X nekomerčnímu aspektu:
třeba grafici a výtvarníci (asi i fotografové) tohle mohou mít odděleno, ale třeba u spisovatelů si to moc nedokážu představit, tedy kromě případu "píšu si pro radost blog" a "píšu knihu".
jinak ano, když chce někdo něco zdarma (nebo s nepovinný příspěvkem) poskytovat, je v pořádku mu to umožnit :)
"Try-before-buy" - co třeba udělat (v komerční sféře) možnost "ochutnávky" toho díla? Jako by člověk prolistoval knihu nebo si pustil část skladby? aby věděl, jestli je to pro něj vůbec zajímavé a nekupoval by zajíce v pytli?
stačilo by to?
PATISLAV: zvláštní. s koncerty zkušenosti nemám, ale co se (alternativních) divadel týče, vím, že se na dobrovolném vstupném vybralo víc než když se nechávala zaplatit fixní částka. a to nebyli žádní zázraci.
je to zřejmě otázka míry - ve Státní opeře by asi dost pohořeli, kdežto divadelníkům malých scén to funguje.
asi to tak platí i u koncertů světoznámých kapel oproti garážbandům. ale to jen hádám.