• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    Hledání konsensu o možné nové podobě autorského zákona držícího krok s realitou 21. století
    rozbalit záhlaví
    PIZI
    PIZI --- ---
    HINTZU: Jasně že překládáš jak nejlépe umíš. Ale možná, že když dílo máš rád, tak umíš o něco víc, než když dílo nesnášíš.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HINTZU: Tak vychazim z predpokladu, ze cim casteji se lidi zabyvaji projekty, ktere je fakt zajimaji/lakaji, kde je nejaka vnitrni vasen aby se to stalo, tim se svet lepsi. Cili nejaka kniha te nadchne = prelozis ji lepe, nez "nejaky thriller nejakeho ne uplne blbeho autora, co si nakladatel mysli ze se proda". Tim nejak se nesnazim dehonestovat praci na zakazku, jasne ze i thriller udelas nejlip. Ale srdce v tom nemas, no. (Treba.)

    Ad moznost iniciovat to i bez internetu - jasne. Ale uz asi neovlivnis politiku toho nakladatelstvi a celkovy ten projekt.

    Pripada mi, ze lidi jsou ochotnejsi platit za jako by Pribeh. Fuka napise srdceryvny post ze bude muset omezit FFFilm pac nema prachy a lidi mu za mesic poslou 50 000 a 4 bitcoiny. Protoze je to autenticky Pribeh, je to opravdovy, zita skutecnost. Tak uplne vidim kdyz by Wittgenstein blogoval o prekladani sandmana a byl to jeho projekt, jak by to ovlivnilo ochotu kupujicich kupovat (teda tech co to v cestine chteji cist). Samozrejme ne kazdy je extrovert, ktery chce s kupujicimi navazovat nejake vztahy, aby je vtahl do Pribehu, no, to je ten risk, jak psal NYX, ze to muze a nemusi klapnout.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    YMLADRIS: moc se mi nelíbí názor "ma nejaka dila rad, proto je prelozi s laskou a dobre" <- snad překládám každé dílo jak nejlépe umím, jinak nejsem překladatel, ale diletant. Stejně tak můžu mít něco rád, ale právě proto, že to mám rád, dám od překladu ruce pryč, pokud si nejsem jistý, jestli na to odborně mám.

    A mimochodem, možná žiju v divném světě, ale s tou překladatelskou pasivitou to také nebude tak horké, jak popisuješ. Pokud znám nějakou parádní věc, která česky nevyšla a já bych ji rád přeložil a vydal, nic mi nebrání v tom, nakladatelství oslovit, nebo jich postupně oběhnout několik.
    FIN
    FIN --- ---
    YMLADRIS: :-) zkus to. najdi dobrého překladatele, zaplať si práva na dobrou věc a sežeň od lidí potřebné investice - internetově předplacené - na ta práva, na překladatelův měsíc, dva, tři života atd. a jestli se ti to povede, namouduši, že se zakousnu před svědky a sežvýkám alespoň sousto ze slamáku :-) slibuji.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    aha zde je primo klub.

    Napadla mne volna souvislost pro prekladatele. Jestli by ty internety vlastne nemohly byt i prinosem pro prekladatelskou zivnost. Na rozdil od autora, ktery ma matnou predstavu na jake epicke saze chce pracovat (s nejistym vysledkem), prekladatel by mohl primy vztah se ctenari pouzivat jako by zakazkovym zpusobem. Vyhlasit, ze je ochoten svuj cas venovat nejakym dilum a nechat lidi odhlasovat/predplatit si, ze ano, preklad tehle detske knizky do perfektni cestiny oni chteji (protoze to pak chteji pro vnucku k Vanocum). Na porizeni prav/prekladu/redakci by se zaclo pracovat az v momente, kdy se sejde napr. nadpolovicni mnozstvi abonentu. Je to vlastne zase ten Kickstarter model, akorat to do ustredni role stavi prekladatele - ktery ma nejaka dila rad, proto je prelozi s laskou a dobre, a muze cely proces iniciovat atd ... jako by posun od role naprosto pasivni, kdy je zavisly na zakazce od nakladatelstvi a muze tak akorat skripat zubama kvuli xtrance/uloz.to ci co.

    Co se tyce autoru, netusim zda tvurci proces muze fungovat tak ze napisou prvni tri kapitoly/pilot a pak nechaji lidi hlasovat zda to maji dopsat :-) (funguje u TV serialu)
    FIN
    FIN --- ---
    NYX: hele, je to triviální matematika. názorný příklad: průměrný střední konzumní thriller ne úplně blbého autora o řekněme 300 - 350 stranách bude překladatel překládat měsíc (je celkej rychlej hoch) nebo šest týdnů. dostane za něj asi tak... 33 až 35 tisíc. a teď si vezmi mzdu 35 tisíc na 6 týdnů, představ si nájem a eventuálně dospělého člověka s rodinou a je ti rázem jasné, jak "bohatý je". (tento odhad bych datoval zpátky 2 - 3 roky, dneska to může maličko jiné, a ještě bych přidal šokující sdělení, že s těmi 35 tisíci za 6 týdnů byl na poměry standardní české beletrie dobře zaplacen. bžunda, co?) a teď si představ, jak někdo tady vydá ten náklad a ještě se dozví, že by to bylo dobré za 20ku bo tak a na tlačítko. to by nestačilo ani při internetovém šíření. a je nám rázem jasné, kde skončí dobří překladatelé anebo až ti staří vymřou, kolik těch nových asi budeme mít. moc jich nebude, protože nejpozději až rodina převládne nad láskou k můze - abych nepřeháněl, žádná rodina, potřeba rodinu obléct, vychovat a uživit :-) - tak tu beletrii přestanou nebo jen ji dělat a skončej, jak tristní, u té blbé techniky :-) (všimni si, udělají přesně to, co jim v tomto klubu radí ti kašpaři, kteří nemají ánunk o reálných poměrech: přestanou fňukat a půjdou jinam. někteří už šli, další právě pomalu postupují:) výsledek? za tu svou dvacku a tlačítko dobré zahraniční autory mít nebudete, protože jejich agenti se vám na to vykašlou. ti autoři a kapely, co už to vyzkoušeli a vyzkoušely, to nezopakují (patislav níže tam kdesi vzadu), je občas kdesi kdosi. pravda, řada občasných lidí se nadšeně chopí příležitosti. ale vcelku začne být kvalita velice vzácná (jak říkal páťa? koncertují jednou za 1/2 roku a jezdí se na ně přes evropu?) a za tu dvacku bude leda tak hromada nekvalitního šrotu :-) v rhozném formátu a plného chyb. to přesně se stane :-)
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    NYX: fajn:-) Takova zkratka mi prisla divna:-)

    btw: poulicni umelci: IMO ve vetsine pripadu jde o amatery. A amateri sou bud lidi, co to delaj zadarmo, protoze ZATIM by jim nikdo za to nezaplatil, ale potrebuji se "vyhrat"(vypsat/vymuzicirovat/vykreslit...), nez budou lepsi a nekdo si jich vsimne. Druha cast sou lidi, kteri uz vi, ze nikdy neprorazi, ale bavi je to a na tu ulici to staci;-)
    FIN
    FIN --- ---
    NYX: protože chtějí. i to už jsem říkal. někdo chce, tak píše zdarma nebo za bakšiš - a někdo nechce a to je jeho právo. a ty máš právo snoba, co nechce psát za bakšiš, přece odmítnout a bakšiš mu nedat? bojkotovat se tomu, myslím, říkávalo. pamatuji si to ještě v západním německu: pokroková německá inteligence bojkotovala rasistický režim JAR. jenže v tom byl jeden rozdíl: milí němci ty pomeranče nekradli - oni je prostě nekupovali a kupovali jiné, třebas dražší a ne tak kulaťoučky vymlsané odjinud. no a to přesně je imho ten správný rozdíl :-)
    NYX
    NYX --- ---
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    NYX: todle bych cekala jako vyrok dvanactiletyho ditete! Hysterie, nesmysl, z komara velblouda (a to doslova - z veci A videt vec B) vse dohromady.
    Ze to byl vtip, prosim?
    NYX
    NYX --- ---
    FIN: proto jsem tam dal ten smajlik :) co ten zbytek? proc to nekteri lide akceptuji proste jako realitu a prizpusobi se ji a nekteri stoji a stezuji si, ze je realita nefer?
    BRAMBOREENA
    BRAMBOREENA --- ---
    Sleduju to tady už tejden. Málem jsem z toho zešedivěla... přemýšlím o tom...

    Myslím si, že stahování samo o sobě je problém současnosti, protože internet POŘÁD JEŠTĚ NENÍ ROZŠÍŘENÝ DOST. Člověk má tendenci nasyslit si věci na disk či do čtečky, protože co kdyby pustý ostrov. Ve chvíli, kdy tenhle strach zmizí, je nesmysl vůbec ukládat ty knihy doma, stačí mít je v cloudu na síti.

    Zásadní je pohodlí. Jako uživatel bych byla radši, kdybych si nemusela kupovat e–booky kus po kusu, natožpak lézt na stránky autorů a posílat jim mikroplatby. Jezdíváme plachtit; je mnohem pohodlnější kotvit v maríně, kde člověk na začátku zaplatí hodně, a pak je všechno v areálu zdarma, než v jiné, kde je sice 'vstupné' nízké, ale pak člověk musí mít pořád po ruce hromádku usmolených rozměněných eur, protože je musí házet do dveří u záchoda a u sprchy. Nebudu nic hledat na síti, protože jsem na to prostě líná; ale na nyx lezu neustále.

    Tak co třeba tohle? Vytvořit model 'komunita za platební branou'. Zaplatím stovku měsíčně za přístup na server, říkejme mu Stáj. Mám tam online všechny knihy autorů, kteří se toho projektu účastní. Jsou tam ukázky z chystaných knih, jsou tam diskuse, chodí tam fanoušci, ale i přímo autoři, se kterými je možné si tam popovídat. Mám možnost knihy či přímo autory hodnotit s tím, že peníze se pak autorům přerozdělují podle ratingu. Samozřejmě: můžu si to zaplatit na měsíc, natahat knih, co se do mě vejde, a zase se odhlásit. Ale tím ztratím kontakt s komunitou a odtrhnu se od dění.
    Od autorů by to vyžadovalo, že ZÁSADNĚ NEBUDOU PŘISPÍVAT NA NEPLACENÉ SERVERY – respektive že budou neustále na FB a své veřejné stránky a jinam psát něco jako 'právě jsem postnul na server své Stáje článek o tom a tom, tady máte první dva odstavce, koho to zajímá dál, zde je odkaz' – a odkaz povede za bránu. SAMOZŘEJMĚ, že i tohle může někdo ukrást a vyvěsit bokem. Ale proč si to šudlit někde stranou, když cena nebude nesmyslná? V tomhle modelu není zbožím jedna konkrétní kniha, nýbrž osoba autora – a právo platícího účastníka na přísun nových věcí od něj (dokud smlouva trvá samozřejmě). Autor se zavazuje, že od data vstupu do stáje nebude dávat své články a texty nikam na síť zadarmo. Zavazuje se, že bude nějaký výstup produkovat (přinejmenším odpovídat fanouškům). Když bude psát blbosti, dostane nízký rating a ze Stáje ho manažeři vyhoděj. Stáje různých provozovatelů si mohou konkurovat tím, jak dobré autory do sebe dokážou nalákat, a od toho se taky odvíjí jejich cena pro uživatele. Kdykoliv se na neplaceném serveru objeví někdo zajímavý, manažer Stáje ho odchytne a přetáhne k sobě.
    A ještě tu vstupuje do hry pocit 'exkluzivity'. Klidně tomu říkejme snobismus, ale v pozitivním smyslu. Nyx je na pozvánky, a není o něj malý zájem. Člověk má pocit, že je někde, kam nemůže každý, a to může být příjemné. Na tohle by se mělo apelovat. Šířit heslo 'neplacenej internet je akorát pro socky, fuj!' Noviny takhle fungují, finanční servery taky (Patria – placená sekce s finančními informacemi...). Klíč je ovšem v tom, že obsah bude kvalitnější než na serverech neplacených.

    FIN
    FIN --- ---
    NYX: ne, nikdo vás nechce šacovat na hranicích. přečti si to zpětně. už jsem to říkal, většině normálních autorů by se to nelíbilo stejně tak jako komukoliv jinému. ale ještě chvíli jim vyprávějte, jak jsou vám jejich práva kdesi a jak maj vymyslet ten model, aby jim stačila ta dvacka, co jim možná dáte, a pak už asi přehodnotěj názor :-)
    NYX
    NYX --- ---
    FIN: jak jsem psal, "vytvorit a nasledne prodat" - cast vas umi tu prvni pulku, par lidi umi i tu druhou. a ostatni breci a chteji nas sacovat na hranicich ;-)

    kdyz ti nestacili tvurci webaplikaci a bloggeri jako priklad, co treba poulicni umelci? plno lidi se i zastavi a poslechne si je / podiva se a nezaplati...oznacuji je ti umelci za zlodeje? a i kdyby to delali, dosahnou tim neceho uzitecneho?
    MOUNTBATTEN
    MOUNTBATTEN --- ---
    FIN: http://www.nkp.cz/pages/weba_zakonpv_neper.htm § 3
    (dva do NK, jeden MZK, jeden STK v Olomouci)
    FIN
    FIN --- ---
    WITTGENSTEIN: tak to je mi jich skoro líto, za tu úpornou vytrvalost by si zasloužili víc :-)
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    FIN: Povinné výtisky jsou dnes jen 4.
    FIN
    FIN --- ---
    abych nelhal: o jednom pokusu autorů se nuceně, na základě nějakého principu nebo normy, "někam dostat" vím, je to všem spíše záležitost dosti obskurní a hlavně k smíchu :-) funguje to takto:
    jak jsem během doby zjistil, někde v čechách existuje jakési vydavatelství (jméno si již nepamatuji a možná víc než jedno), které vydává amatérské autory (poezie). nemusím snad dodávat, že dost často hrozné bláboly a brak grafomanů, kteří by patrně jinde neuspěli. no a podmínkou je, že si lidé ty své knihy kupují navzájem - z toho to patrně vydělává a financuje. pak to milým, často špatným, básníkům vydají v rámci onoho nakladatelství v určitém minimálním nákladu. no a protože knihovny, alespoň ty státní snad (opět, normy si přesně z hlavy nepamatuji), dostávají povinné exempláře, tak se tímto obskurním sice, ale v posledku legálním způsobem někteří grafomani dostanou až na police několika knihoven (nebo do jejich depozitářů, vím já?).

    a tam taky končí, protože povinně si to půjčovat nikdo nemusí :-)

    to je snad jediný případ, o němž já vím, že se někteří autoři na základě určité spolupráce a využití normy někam dostali, i kdyby je třeba nikdo nechtěl :-) ale nakonec, kupovat je nikdo pořád nemusí, ani si to v té knihovně půjčit. jenom tam prostě jsou :-)

    svého času mě to hodně pobavilo.
    SIRLOON
    SIRLOON --- ---
    BOUCHI: co treba system Humble Bumble? Ten mi prijde docela fer
    FIN
    FIN --- ---
    NYX: stačí se kouknout sem
    [ Nakladatelské peklo aneb Co se schumelí mezi vydavateli ]
    a hned je jasné, kolik lidí sepisuje, vydavatelé ty hrůzy odmítají a konzumentům žádná povinnost kupovat něco, co by nechtěli, nevzniká...
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    ZCR: Nebo Odmen Sveho LIterata ... a na uvodni strance seznam autoru.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    NYX: To jsi nemel psat, takove kolecko uz tu bylo nekolikrat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam