• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    Hledání konsensu o možné nové podobě autorského zákona držícího krok s realitou 21. století
    rozbalit záhlaví
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: On to tisíce let majetek někoho druhého nebyl, takže s ním bylo možno dělat co chci. Majetek se z toho stal ve chvíli kdy vznikla idea duševního vlastnictví.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    FIN: "ty si můžeš jinak s majetkem někoho cizího dělat co chceš?" S majetkem nekoho ciziho nikoli. Ale kdyz si koupim papirovou knihu, je to snad i pote majetek nekoho ciziho?
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    FIN: Ty to nechapes, jde o pripad kdy ziskas napr. nejakou fotku, bez jakychkoliv informaci o tom ze je nejak chranena (copyright symbol), tak bys nemel byt souzen za to ze ji pouzijes v rozporu s podminkami smlouvy, na ktere jsi nepristoupil. Vychozi stav veci by mel byt ze fyzicka vec je fyzicka vec, a chranena je pokud je to na ni nejak poznat.
    FIN
    FIN --- ---
    OJIRIO: cože???? FIN: Ne, tim myslim ze se predpoklada ze clovek vstoupil do smlouvy s umelcem, ze byl informovan o tom ze dane dilo ma byt distribuovano pouze pod nejakou smlouvou a ze proste si s nim nemuze delat co chce jako s normalnim fyzickym predmetem. ty si můžeš jinak s majetkem někoho cizího dělat co chceš? prosím tě, kde žiješ?

    BORGDOG: to bych za presumcpi viny samozřejmě označil taky. ale u ojiria si nyní nejsem jist, zda fakt čtu to, co čtu...
    KLDR
    KLDR --- ---
    WITTGENSTEIN: hele ja potratil ve svým oboru za 3 roky pres 2 melouny ...taky me to sere ..jako vás neco jineho ...ja se nedovolam ,vy se nedovoláte ...co je špatnýho napsat že se na to vykašlem až nam dojde trpelivost a pujdem sázet stromky .chce to nebrat smrtelně vážně ..z toho zisk nekouká ..jen mrtvice po 40tce..
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    Dalsi vec je ze nikdo nema spolehlive reseni na ochranu lidi kteri nezavisle na sobe vytvorili stejou nebo velmi podobnou vec. U knih to treba tak horke neni, ale u sloganu, grafickych vzoru apod. ano.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    LOPIK: Taky jde ale o to, ze autorska prava se deli na osobnostni a majetkova a zatimco k osobnostnim nemaji ani Pirati vyhrady, tak k majetkovym (kde je skutecne presnejsi oznaceni "kopirovaci monopil" - od "copyright") ano. Zejmena k dobe trvani.

    A mimochodem, jak tu Alraune ze zacatku psala, ze kdyby se zkratila doba trvani tak nebude mit kontrolu nad tim, aby jeji knizku nekdo nevydal s obalkou, se kterou by nesouhlasila - to neni pravda. Protoze by se zkraccovala doba u copyrightu, nemenilo by se nic u prav osobnostnich a v tech stoji: "Je-li dílo užíváno jinou osobou, nesmí se tak dít způsobem snižujícím hodnotu díla." Cili uziti s nevhodnou obalkou by mohla zazalovat.

    PIZI: Ucel dusevniho vlastbictvi? Tadz mas jeden pravnickz pohled:
    "Práva k nehmotným statkům vždy představovala rovnováhu mezi dvěma důležitými veřejnými zájmy, jednak zájmem na podpoře tvůrců a investorů do tvůrčí činnosti a jednak zájmu na co nejširším šíření a využívání výsledků tvůrčí činnosti."
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    BORGDOG: To taky.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    FIN: Ne, tim myslim ze se predpoklada ze clovek vstoupil do smlouvy s umelcem, ze byl informovan o tom ze dane dilo ma byt distribuovano pouze pod nejakou smlouvou a ze proste si s nim nemuze delat co chce jako s normalnim fyzickym predmetem.
    BORGDOG
    BORGDOG --- ---
    FIN: Nevím, ze svého pohledu bych za presumpci viny označil spíš to plošné vybírání poplatků z prázdných médií. To podle mě JE presumpce viny, automatický předpoklad, že VŠICHNI kdo si koupí DVD nebo HD na něj budou ukládat autorsky chráněný obsah. Plus, samozřejmě věci jako ACTA jsou přímo na presumpci viny postavené, ten tlak v modifikacích AZ sílí.
    FIN
    FIN --- ---
    OJIRIO: a pro jistotu se opět zeptám: tou presumpcí viny myslíš to, že zatímco autorovi umožňuje právo s tím svým dílem nakládat, tak tobě bez jeho souhlasu ne?
    PIZI
    PIZI --- ---
    LOPIK: Už několikrát jsem se tu pokoušel rozpoutat debatu na téma jaký je účel duševního vlastnictví. Jaké hodnoty má chránit a doufal jsem, že se pak zamyslíme zda ty hodnoty budou existovat i bez té ochrany, nebo zda je opravdu chrání.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    FIN: Ne, jak jsem rikal, prodavej si co chces, smluvni pravo umoznuje realistickou ochranu bez poslapavani jinych prav a bez presumpce viny (jak to dnes dela autorske pravo).
    PIZI
    PIZI --- ---
    FIN: Pokud by šlo jen o výtvor fyzický (knihu), tak autorský zákon nepotřebuješ. Legislativní benefit je vznik duševního vlastnictví, kdy se kodifikuje nefyzické vlastnictví myšlenky.
    FIN
    FIN --- ---
    OJIRIO: v tuto chvíli si nejsem jist, zda náhodou nemám halucinace, a proto se, pro jistotu, přeptám: právo na zacházení s a prodej vlastního výtvoru je u tebe "legislativní benefit"...?
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    Zrvona to o čem tu jde řeč nemá ale se státem opravdu moc společnýho. Autorský právo svůj smysl má stát nestát.
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    Ja taky nemam problem s narikanim, ale mam problem s legislativnimi vyhodami, a statni podporou volnocasovych aktivit (kdyz se to veme dukladne tak v podstate mam problem se samotnym statem).
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    Co ja vim tak na kulturu neco z dani jde. Jinak jsem doufal ze pochopite jistou paralelu mezi financnimi benefity od statu a legislativnimi benefity...
    PIZI
    PIZI --- ---
    Já si myslím, že každý má právo naříkat si a apelovat jak chce. To je svoboda. Ostatní mají svobodu to neposlouchat, nebo nereagovat. Někteří (žebráci) na tom mají postavený fungující byznys.
    FIN
    FIN --- ---
    OJIRIO: nic. my nedostáváme nic z daní. ale když už se ptáš takhle, chceš nám z nich snad začít něco dávat?
    OJIRIO
    OJIRIO --- ---
    Hele umelci, co byste rikali na sportovce, kteri by po zkraceni prispevku pro ne z dani takhle narikali, ze je nespravedlive, ze musi si hledat jine zdroje financovani?
    FIN
    FIN --- ---
    a tak se, milé děti, muži z lidu podařilo přimět i toho nejklidnějšího a nejpohodlnějšího překladatele ze všech k chuti vyskočit a dopustit se hrubé akce, čímž bylo dosaženo skutečného vítězství hmoty nad duchem.... a jestli neumřeli, tak tam žijí a kradou dodnes, akorát už nemají moc co :-)
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    YMLADRIS: Já bych řekl, že lépe než vymýšlet chimerické projekty s dobrovolnými příspěvky by bylo pro všechny zúčastněné mnohem jednodušší, kdyby aspoň občas za nějaký obsah zaplatili.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    KLDR: Ano, tohle milujeme. Když nás stahovači [nemyslím konkrétně tebe] vyzvou, ať si teda děláme něco jiného, když nám kvůli nim vysychají zdroje financování. Bůh ví, že stahování samo o sobě beru sportovně, ale TOHLE konkrétně je na pěst.
    KLDR
    KLDR --- ---
    FIN: ahoj ..tak jsem přes noc přemýšlel a napadlo mě jak vyřešit váš problém . je to sice radikální ale ušetří vám to spoustu nervů . Změnte práci ..jdete třeba do lesa sázet stromy ,budete mít prachy jistý a uděláte něco pro svět .já dál budu snášet rizika ve svým oboru a až mě to přestane bavit,jako ted tebe ,tak se sejdem v lese .a pak si řeknem že tam je nám nejlépe.
    PIZI
    PIZI --- ---
    HINTZU: Jasně že překládáš jak nejlépe umíš. Ale možná, že když dílo máš rád, tak umíš o něco víc, než když dílo nesnášíš.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    YMLADRIS: to s nasazováním vnitřní vášně je je podle mne chybný postoj. Dokonce si ani nejsem moc jistý, nakolik dávání „srdce“ zrovna u této práce pomáhá. Párkrát jsem to tímto způsobem zkusil a nevím, jak jsou na tom ostatní, ale já si záhy všiml nešvaru „je to hustej borec, von tím určitě myslel tohle.“ Tedy místo toho, abych se nad větou zamyslel, automaticky jsem její význam posouval, protože jsem měl k postavě vztah. Ale dost možná je to tím, že jsem začátečník, třeba se toho časem zbavím a nebudu si na to muset dávat pozor.
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    Koukam ze z te moji "dvacky" se tu uz pomalu stava folklor.
    Tak jeste jednou. Kazdy ctenar ma knihy, ktere chce vlastnit (a je ochoten za ne patricne zaplatit) a knihy, ktere mu staci precist si jednou a proto si je pujci v knihovne. U knih teto druhe kategriede facto dava najevo, ze jejich hodnota pro nej odpovida casu vynalozenemu na jejich docasne ziskani, coz je plusminus dvacka.
    Cili pokud nekdo akceptuje existenci verejnych knihoven a toho, ze nektere knihy si lidi proste jenom pujcuji (a tedy ze zazitek z cetby pro ne ma hodnotu cca dvacky), a zaroven dotycny pohrdave mluvi o lidech, kteri si dovoli rict, ze zazitek z cetby nekterych knih pro ne ma hodnotu cca dvacky (tj. akorat reknou nahlas to, co jinak vyjadri pujcenim si knihy v knihovne a co dotycny akceptuje), prijde mi takovy postoj _hodne_ schizofrenni.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    porusovani autorskych prav je podporeno znacnym odcizenim lidi v nasi kulture. cili ti, kdo produkuji dusevni obsah, by mohli/meli/budou muset najit cesty, jak to odcizeni zase nejak premostit - aby nebyla jejich prace konzumentum ukradena. Tak neco.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    HINTZU: Tak vychazim z predpokladu, ze cim casteji se lidi zabyvaji projekty, ktere je fakt zajimaji/lakaji, kde je nejaka vnitrni vasen aby se to stalo, tim se svet lepsi. Cili nejaka kniha te nadchne = prelozis ji lepe, nez "nejaky thriller nejakeho ne uplne blbeho autora, co si nakladatel mysli ze se proda". Tim nejak se nesnazim dehonestovat praci na zakazku, jasne ze i thriller udelas nejlip. Ale srdce v tom nemas, no. (Treba.)

    Ad moznost iniciovat to i bez internetu - jasne. Ale uz asi neovlivnis politiku toho nakladatelstvi a celkovy ten projekt.

    Pripada mi, ze lidi jsou ochotnejsi platit za jako by Pribeh. Fuka napise srdceryvny post ze bude muset omezit FFFilm pac nema prachy a lidi mu za mesic poslou 50 000 a 4 bitcoiny. Protoze je to autenticky Pribeh, je to opravdovy, zita skutecnost. Tak uplne vidim kdyz by Wittgenstein blogoval o prekladani sandmana a byl to jeho projekt, jak by to ovlivnilo ochotu kupujicich kupovat (teda tech co to v cestine chteji cist). Samozrejme ne kazdy je extrovert, ktery chce s kupujicimi navazovat nejake vztahy, aby je vtahl do Pribehu, no, to je ten risk, jak psal NYX, ze to muze a nemusi klapnout.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    YMLADRIS: moc se mi nelíbí názor "ma nejaka dila rad, proto je prelozi s laskou a dobre" <- snad překládám každé dílo jak nejlépe umím, jinak nejsem překladatel, ale diletant. Stejně tak můžu mít něco rád, ale právě proto, že to mám rád, dám od překladu ruce pryč, pokud si nejsem jistý, jestli na to odborně mám.

    A mimochodem, možná žiju v divném světě, ale s tou překladatelskou pasivitou to také nebude tak horké, jak popisuješ. Pokud znám nějakou parádní věc, která česky nevyšla a já bych ji rád přeložil a vydal, nic mi nebrání v tom, nakladatelství oslovit, nebo jich postupně oběhnout několik.
    FIN
    FIN --- ---
    YMLADRIS: :-) zkus to. najdi dobrého překladatele, zaplať si práva na dobrou věc a sežeň od lidí potřebné investice - internetově předplacené - na ta práva, na překladatelův měsíc, dva, tři života atd. a jestli se ti to povede, namouduši, že se zakousnu před svědky a sežvýkám alespoň sousto ze slamáku :-) slibuji.
    YMLADRIS
    YMLADRIS --- ---
    aha zde je primo klub.

    Napadla mne volna souvislost pro prekladatele. Jestli by ty internety vlastne nemohly byt i prinosem pro prekladatelskou zivnost. Na rozdil od autora, ktery ma matnou predstavu na jake epicke saze chce pracovat (s nejistym vysledkem), prekladatel by mohl primy vztah se ctenari pouzivat jako by zakazkovym zpusobem. Vyhlasit, ze je ochoten svuj cas venovat nejakym dilum a nechat lidi odhlasovat/predplatit si, ze ano, preklad tehle detske knizky do perfektni cestiny oni chteji (protoze to pak chteji pro vnucku k Vanocum). Na porizeni prav/prekladu/redakci by se zaclo pracovat az v momente, kdy se sejde napr. nadpolovicni mnozstvi abonentu. Je to vlastne zase ten Kickstarter model, akorat to do ustredni role stavi prekladatele - ktery ma nejaka dila rad, proto je prelozi s laskou a dobre, a muze cely proces iniciovat atd ... jako by posun od role naprosto pasivni, kdy je zavisly na zakazce od nakladatelstvi a muze tak akorat skripat zubama kvuli xtrance/uloz.to ci co.

    Co se tyce autoru, netusim zda tvurci proces muze fungovat tak ze napisou prvni tri kapitoly/pilot a pak nechaji lidi hlasovat zda to maji dopsat :-) (funguje u TV serialu)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam