• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BOUCHIAutorské právo v 21. století
    LARAINEMARGOT
    LARAINEMARGOT --- ---
    WITTGENSTEIN: ovšem přiznávám, že čtu i ebooky a to především pirátské, ale tento měsíc se konečně dostanu k nákupu čtečky a jako první krmivo bude podpora Brokilonu
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    Jasně, umělec se nemá ohlížet na to, co lidi chtějí číst... ale to jsme znova u těch peněz.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    HINTZU: Neexistují... úžasné dílo nevznikne za tři měsíce, vyžaduje čas a vyžaduje emocionální vklad. Většina lidí při běžném provozu nic úžasného prostě nenapíše. Dokonce ani lidi, kteří mají potenciál, to nedokážou, protože to prostě není psychicky zvládnutelné. Dokonce i když jsem psala Dítě Skály, byla jsem pár měsíců na hovno máma a na hovno partnerka, představa, že bych takhle fungovala rok, je utopická. Našla jsem teď zajímavou látku, Norilsk a vyprodám to pod cenou v Tině. Jestli je pro lidi i Lota moc smutná, chtějí číst o gulagu?
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    LARAINEMARGOT: Tak to se omlouvám, v kontextu diskuse jsi výjimka, všem ostatním je to tak nějak ukradené.
    LARAINEMARGOT
    LARAINEMARGOT --- ---
    WITTGENSTEIN: tak sem to nemyslela, myslím, že je smutné, že to Petra musí neustále připomínat, zrovna já jsem jeden z těch čtenářů, kteří ročně za knihy utratí nemalou částku
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    LARAINEMARGOT: Spisovatelé by se samozřejmě měli živit rosou, jak jinak. A svítit by si měli sami, tím dobrým pocitem, že dělají něco povznášejícího pro lidstvo.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    ALRAUNE: troufl bych si tvrdit, že je u fantastiky problém trochu jinde. Nemáme autory, kteří by dokázali něco opravdu kvalitního napsat. Máme pár ryb, které v místním rybníčku přežijí, ale tím končíme.

    Nebo mi snad tvrdíš, že existují úžasná díla, která se nakladatel bojí vydat, protože by se neprodala? Sem s nimi, jsem ochotný finančně na jejich vydání přispět.
    WITTGENSTEIN
    WITTGENSTEIN --- ---
    KLDR: Ano, to je přesné. Proč mě při těchhle debatách vždycky napadne oblíbený citát ze "Sbohem, armádo"?

    Vyslýchající se vyznačovali onou krásnou nezaujatostí a oddaností přísné spravedlnosti, jakou se honosí lidé, kteří zacházejí se smrtí a přitom jim samotným nehrozí.
    LARAINEMARGOT
    LARAINEMARGOT --- ---
    uff, pročítám tohle auditko a musím konstatovat bohužel, že většina příspěvků Petry (nic proti), je jenom vzdychání nad výdělkem ze psaní, je to smutné
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    HINTZU: "Navíc se podle mne se nic nestane, pokud o část současné kultury přijdeme, proč by se také mělo něco dít." Podle me taky ne ale zkus to rict do oci nejakemu soucasnemu ceskemu autorovi.

    Debatu stacim na knihy protoze maji nejhorsi pozici co se tyce poctu zakazniku (daleko vic lidi posloucha hudbu nebo kouka na filmy nez cte) a snadnosti prekonat jazykovou barieru.
    kazdopadne pokud se nic nestane, kduyz prijdeme o cast soucasne kultury, tak to prece plati obecne, i u filmu a serialu.
    KLDR
    KLDR --- ---
    SHINIGAMI: mě je to fuk ...at pojdou když se neumí přizpusobit ...hele knih mam doma tolik co jsem necetl že min 3 roky vydržím ...
    kdyby to udelali všichni tak by se neco zmenit muselo ...to je fakt i když se nikdy nenaplní ..
    ale nejsem chudak co nevydrží týden bez her ,filmu a podobných kravin .
    nepodporuju tenhle konzumní zpusob zivota ..proto by to pro me zas takový omezení nebylo ...holt moje cesta je taková že šmejdy nerad krmím
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    HINTZU: Tak trochu začarovaný kruh. Lidi "nechtějí platit", protože díla nejsou kvalitní, ale díla nejsou kvalitní, protože kvalitní díla nikdo nekupuje :) Tahle debata probíhá ve fantastice kontinuálně.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    SHINIGAMI: mě se celá ta kauza nelíbí, ale počkal bych, až jak to dopadne. Pochybné praktiky používají obě strany a občas ani nejsem schopný rozlišit, kdo z nich je horší. Smazání dat, o kterém neustále slýchám moc nevěřím, na tom by mohla odpovědná strana prodělat neskutečné prachy v následných žalobách.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    BOUCHI: jak říkám, věřím v obrození zájmu, koneckonců už to tu párkrát bylo. Přesně jak píšeš, pár modelů existuje, od grantů, přes dotace až po mecenáše. Každý z nich má nějaké problémy, ale to je poměrně putna, řešení z dlouhodobého hlediska existuje. Navíc se podle mne se nic nestane, pokud o část současné kultury přijdeme, proč by se také mělo něco dít.

    Jenom… pořád stáčíš debatu na knihy. Náklady na jejich vznik jsou v porovnání se seriály a filmy minimální a věřím, že tady se i ty zajímavé kousky „nějak“ udrží. Ne možná kousky českých autorů, na to jsme dost malý trh, ale v celosvětovém měřítku určitě. Navíc nikde netvrdím, že by mělo kvalitní psaní člověka uživit, i když v případě mnohokrát navrhovaného „půjčovného“ třeba za dolar, si to představit dokážu.

    Problémem jsou ale ony opěvované a navrhované „MU-style“ paušály u videa, které připadnou nejprovařenějším titulům. Ne, že bych jim to nepřál, ale čistě sobecky bych prostě radši platil přímo seriálu, který mě baví. A ne, že z mého předplatného skončí většina u děl, která nesnáším. Takové další kolo vašeho oblíbeného "chci podpořit někoho konkrétního", tentokrát ale v mnohem reálnější podobě.
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    KLDR: tohle je sice libiva idea, ale pri delsim trvani to odnesou ty nejmensi clanky retezu, velky molochy hned tak nevyhladovis. Stejne jako je blbost, ze by to vadilo vlade. Kdyz nevybere penize tady, skrouhne je jinde, penize na placeni tech svych tunelu si proste nejak vyberou...
    SHINIGAMI
    SHINIGAMI --- ---
    SHIGORBIRDMAN: objevilo se po, to je pravda. Chapu ze ty bys takovou vec hlasil vsude do sveta predem idealne leta pred spustenim... Jestli to byli kokoti nebo nebyli nic nemeni na tom, ze ta data tam jsou a ty lidi to poskodi. Jasne, kaci se les, par trisek se snese, zvlast kdyz jsou to kokoti. No a dukazy se nechaj smazat, ty se nehodej do kramu. Netvrdim ze Kim je nejakej andilek, na druhou stranu tohle proste SMRDI. A kampan proti nemu vedena stylem - kouknete na nej, von ma 10 autaku, hura vsichni zavidet - taky neni nic pekneho...
    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    HINTZU: Tak to bych se skoro i vsadil, ze pojem "pravnik" vnima spise negativne vetsi cast nepravnicke verejnosti a ne jen par levicovych kecalku.

    'Jak sis mohl přečíst, ani u té knížky, jejíž výroba stojí v podstatě pár šupů, dost dobře nejde problém redukovat na "podpořím svého autora". ' To si nemusim cist, to vim uz vic nez patnact let, koneckoncu jsem nakladatel.

    "Vyřeší to přesycenost? Samozřejmě, ale zrovna tím blbým způsobem – lidé od fochu už ti to tu říkali mnohokrát. Nezničíš patos a ani unylé příšernosti pro puberťačky a ženy v přechodu. Zlikviduješ právě ty kvalitní a nebo náročnější záležitosti."
    Jenze to uz se zase blizis breceni "my bychom chteli tvorit kvalitni dila, ale neni dost lidi, kteri nam za to chteji zaplatit". Tady moc moznosti k reseni neni:
    - budou je dotovat producenti ze zisku z komercnich del, cili vlastne divaci komercnich del dotuji dila pro jinou skupinu (a maji pravo dat najevo, ze se jim to nelibi)
    - budou dotovana z nejakych grantu (hned dva problemy, jednak z grantu rovna se z penez nas vsech, cili viz vyse, druhak penez bude vzdycky min nez zadosti, takze nastoupi grantova komise a mas tu problem rozhodovacich kriterii)
    - najdou se nejaci mecenasi (ciste reseni, ale mecenasu je malo)
    - nebude vznikat tolik kvalitnich del

    Ja bych parafrazoval zname "kazdy narod ma takovou vladu jaku si zaslouzi" na "kazdy narod ma takovou kulturu jakou si zaslouzi". Nebude-li mit o kvalitu dostatecny zajem, nebude kvalita vznikat. Zni to krute, ale je to realita. Klidne ted muzu pusobit jako kulturni barbar, ale jak rikava muj tchan "kdyz nejde o zivot, jde o hovno". Pokud by njake kvalitni dilo nevzniklo, tak by holt nevzniklo. Fakt by me zajimal priklad aspon deseti knih ze "zlateho fondu svetove literatury", ktere by nevznikly, kdyby sse nenasel dostatek platicich ctenaru.
    ALRAUNE
    ALRAUNE --- ---
    MISOJOGI1: No, "duchovně psychologickou" kupuju taky. POužívám ji při práci, o magii píšu do Pevnosti a o psychologii do Style :)
    V Tině 6 jedou do Norilska, nejznečištěnějšího města světa, tak nevím, jestli to bude moc veselý. :) A pokud si knihu půjčíš v knihovně, koupila ji aspoň ta knihovna, ony nákupy knihovne taky nějaký prodej udělají, málo platné. Já se můžu snažit ebooky vyšperkovat, třeba ilustracemi, které by tištěnou knihu prodražily, atd., otázka je, jestli to má smysl a jestli se i vylepšený ebook okamžitě neobjeví někde ke stažení zdarma.
    HINTZU
    HINTZU --- ---
    FERRYH: technická – všiml sis snad za celou dobu, že bych se bavil o hudbě? Tam je to něco trochu jiného a bohužel zatím nelze filmy a seriály srovnávat, hudební průmysl ti dneska odkýve kde co, jen aby se udržel. U filmů to zatím neplatí, protože se tam točí dost odlišné peníze a trh také funguje jinak (a je snazší dohodnout se s jednou ifpi nebo osou, než obesílat milion majitelů práv audiovizuálních děl– věř mi, občas s tím do styku přijdu a je to na palici). Jak jsem psal – netvrdím, že to nepůjde, ale realita je zatím někde jinde.

    A mimochodem, ifpi se s uložto zatím finálně nedohodla. Jednání dál probíhají a to mimo jiné i proto, že aktuální podmínky ifpi nevyhovují (docela bych řekl, že jejich výhrady kopírují zejména ten můj první bod, proto teď uložto plánuje překopat svůj současný audio model).


    MISOJOGI1: Promiň, ale pokud jsi z mých tvrzení vyvodil toto, máš vážné problémy s chápáním psaného textu. Ani by mě nenapadlo uvažovat, že jsou lidé, kteří by si něco koupili, kdyby neměli jinou možnost (koneckonců sám bych to neudělal, prostě bych si počkal, až to seženu v knihovně/půjčovně nebo to poběží v televizi). Vycházím z prachsprosté a ošklivé reality, kdy už dneska dost lidí platí, aby mohli rychleji a bez omezení tahat pirátské věci. Není potřeba proti pirátům nijak extra zasahovat, bohatě stačí zbavit se těch nejsnazších možností, jak si věci stáhnout a lidi paušál zaplatí, protože jsou pohodlní. To je realita. Samozřejmě, nikdo nikoho nebude nutit ty tragédie číst nebo sledovat. Je to podobné jako u těch domácích DVD – v podstatě ani neplatíš za to, že se na danou věc podíváš, ale za to, že to kdykoliv můžeš udělat.

    Proč myslíš, že fungují i služby jako steam nebo proč myslíš, že amazon prodává tolik ebooků? U streamu je to ověřené, lidé kupují kvanta her, které nikdy ani nebudou hrát. U amazonu údaje nemám, ale docela bych věřil tomu, že tam lidé v akcích nakupují i knihy, které pak nikdy neotevřou. A vůbec nemusím uvažovat nějaké notorické stahovače, obyčejné zaplivané pohodlíčko značné části uživatelů internetu mi bez problémů stačí a věřím, že do budoucna bude.


    BOUCHI: slova jako "průmysl" nebo "právník" jsou problémem jen pro pár ultralevicových kecálků na netu nebo žebráků v podchodech. Obyčejná slova, proti kterým se dá vymezit a řvát. Kdybych místo průmyslu používal třeba „červený balonek“ a místo právníka „plyšák“, nebude proti čemu nadávat. Realita je bohužel taková, že bez nějakého toho průmyslu a zázemí by byla tvá oblíbená kultura v hajzlu. Ano, u hudebního průmyslu se teoreticky argumentuje snadno – každý umělec si prostě zaplatí studio a je, ne? Ale teď si zkus představit, co si musí zaplatit třeba takový producent filmu nebo herní společnost. Jak sis mohl přečíst, ani u té knížky, jejíž výroba stojí v podstatě pár šupů, dost dobře nejde problém redukovat na "podpořím svého autora". Ne proto, že by ostatní committed zdechali hlady, ale prostě proto, že bez jejich přispění by nic takového nevyšlo. Ani ty blbé flashovky už dneska nedělá většinou jen jeden člověk nebo partička nadšenců. Kdo koho odrbává tady? Všechny tvůrce jako celek distribuční síť? To bychom se mohli shodnout, jenže oni to berou jako přiměřenou daň za to, že se od nich ten film dostane až k tobě. Sami to prodat neumí nebo nechtějí. Tak si někoho zaplatí.

    Jasně, můžu bez problémů říct "a to mám jako podporovat i nějaké rádobyumělce?" – máš naprostou pravdu, některým z nich bych nejraději zakázal vystupování/hraní/zpívání zákonem. Z Biebra mám mžitky před očima, Bruno Mars mě vytáčí, kdykoliv ho slyším, o "tvorech" typu Ke$ha raději ani nemluvit. Kdykoliv zaslechnu kousek Ordinace, Ulice nebo vidím trailer na libovolnou Troškovu pohádku, dostávám kopřivku. Většinu seriálů bych zrušil, stejnak to stojí za starou bačkoru a bez nich nám bude mnohem lépe. Moment… nám? Od kdy mluvím za celou společnost? Vždyť se to ostatním líbí a rádi jim ty peníze dají. A já přece nemůžu rozhodovat, co budou lidé konzumovat bez ohledu na to, jakými hovny se krmí. Koneckonců je to nezadatelným právem každého jednotlivce. Bohužel, ve chvíli, kdy se rozhodnu dobrovolně přistoupit na model paušálu, udělám přesný opak – mainstream začne rozhodovat, co se mi má líbit. Firefly by tak nejspíš nevznikla ani ta jediná sezóna, místo něj bych měl možnost koukat se na trapně nezáživné setkání s tvojí matkou. Vyřeší to přesycenost? Samozřejmě, ale zrovna tím blbým způsobem – lidé od fochu už ti to tu říkali mnohokrát. Nezničíš patos a ani unylé příšernosti pro puberťačky a ženy v přechodu. Zlikviduješ právě ty kvalitní a nebo náročnější záležitosti.

    Samozřejmě, jsem idealista – podobně jako pomalinku nastává obrození v oblasti kulinářství, kdy se část populace začíná po desetiletích žraní všeho možného zvedat a chce kvalitu, jsem přesvědčený, že si za nějakých 10 nebo 20 let část lidí řekne „dost bylo muzikálů, které píše Michal David pro Helenu Vondráčkovou a režíruje je Troška, chceme se podívat také na něco kvalitního“. A potom nastane takové to klasické vynalézání kola, následované šokujícím zjištěním, že kreativní autoři dávno rezignovali na ambice a buď opravují po Michalovi hrubky nebo prodávají v KFC. Co ale budu dělat do té doby, netuším. Asi hodně číst, restů mám na kopu let dopředu.

    BOUCHI
    BOUCHI --- ---
    HINTZU: Pouzil jsi tady slovo, ktere je IMHO jednim z aspektu problemu. A to slovo je "prumysl". Ty produkcni firmy si samy svoji retorikou podrezavaj vetev. Protoze jedna vec je, kdyz ma autor podporit sveho oblibeneho umelce , na to lidi slyset dokazou (holt nevedi o celem tom zakulisi vyroby knihy/pisne/filmu). Ale kdyz se _pravnik_ (prvni chyba - vetsina lidi nema pravniky v lasce) nejake te ochranne organizace rozciluje, ze hudebnimu/filmovemu _prumyslu_ ( druha chyba - to slovo evokuje masinerii, ve ktere je tvurce stopadesate kolecko u vozu) klesaji trzby (a pritom to jeste navic neni pravda), tak si 99 % lidi rekne "proc mam sakra podporovat nejakej prumysl, kterej ty umelce stejne jenom odrbava; a proc mam podporovat i nejake radobyumelce". (A ne ze by mnohdy nemeli pravdu, viz ruzna spousta instantnich hvezdicek, po kterych za rok nestekne pes.)

    HINTZU: "Dejme tomu, že bychom za těch 35 mega týdně dokázali natočit nějakých 40 seriálů. Jenže… těch pořadů, co se týdně odvysílá bude tak dva a půlkrát tolik, ne-li více. A co teď… rozdělovat podle sledovanosti? Budou s tím všichni souhlasit? O filmech raději ani nemluvím."
    Ted je otazka, jestli by fakt byl tak fatali problem, kdyby se tech serialu a filmu tocila pulka. Tobe neprijde, ze je trh silene presycenej, at uz je to hudba, filmy, serialy nebo knizky?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam