FERRYH: technická – všiml sis snad za celou dobu, že bych se bavil o hudbě? Tam je to něco trochu jiného a bohužel zatím nelze filmy a seriály srovnávat, hudební průmysl ti dneska odkýve kde co, jen aby se udržel. U filmů to zatím neplatí, protože se tam točí dost odlišné peníze a trh také funguje jinak (a je snazší dohodnout se s jednou ifpi nebo osou, než obesílat milion majitelů práv audiovizuálních děl– věř mi, občas s tím do styku přijdu a je to na palici). Jak jsem psal – netvrdím, že to nepůjde, ale realita je zatím někde jinde.
A mimochodem, ifpi se s uložto zatím finálně nedohodla. Jednání dál probíhají a to mimo jiné i proto, že aktuální podmínky ifpi nevyhovují (docela bych řekl, že jejich výhrady kopírují zejména ten můj první bod, proto teď uložto plánuje překopat svůj současný audio model).
MISOJOGI1: Promiň, ale pokud jsi z mých tvrzení vyvodil toto, máš vážné problémy s chápáním psaného textu. Ani by mě nenapadlo uvažovat, že jsou lidé, kteří by si něco koupili, kdyby neměli jinou možnost (koneckonců sám bych to neudělal, prostě bych si počkal, až to seženu v knihovně/půjčovně nebo to poběží v televizi). Vycházím z prachsprosté a ošklivé reality, kdy už dneska dost lidí platí, aby mohli rychleji a bez omezení tahat pirátské věci. Není potřeba proti pirátům nijak extra zasahovat, bohatě stačí zbavit se těch nejsnazších možností, jak si věci stáhnout a lidi paušál zaplatí, protože jsou pohodlní. To je realita. Samozřejmě, nikdo nikoho nebude nutit ty tragédie číst nebo sledovat. Je to podobné jako u těch domácích DVD – v podstatě ani neplatíš za to, že se na danou věc podíváš, ale za to, že to kdykoliv můžeš udělat.
Proč myslíš, že fungují i služby jako steam nebo proč myslíš, že amazon prodává tolik ebooků? U streamu je to ověřené, lidé kupují kvanta her, které nikdy ani nebudou hrát. U amazonu údaje nemám, ale docela bych věřil tomu, že tam lidé v akcích nakupují i knihy, které pak nikdy neotevřou. A vůbec nemusím uvažovat nějaké notorické stahovače, obyčejné zaplivané pohodlíčko značné části uživatelů internetu mi bez problémů stačí a věřím, že do budoucna bude.
BOUCHI: slova jako "průmysl" nebo "právník" jsou problémem jen pro pár ultralevicových kecálků na netu nebo žebráků v podchodech. Obyčejná slova, proti kterým se dá vymezit a řvát. Kdybych místo průmyslu používal třeba „červený balonek“ a místo právníka „plyšák“, nebude proti čemu nadávat. Realita je bohužel taková, že bez nějakého toho průmyslu a zázemí by byla tvá oblíbená kultura v hajzlu. Ano, u hudebního průmyslu se teoreticky argumentuje snadno – každý umělec si prostě zaplatí studio a je, ne? Ale teď si zkus představit, co si musí zaplatit třeba takový producent filmu nebo herní společnost. Jak sis mohl přečíst, ani u té knížky, jejíž výroba stojí v podstatě pár šupů, dost dobře nejde problém redukovat na "podpořím svého autora". Ne proto, že by ostatní committed zdechali hlady, ale prostě proto, že bez jejich přispění by nic takového nevyšlo. Ani ty blbé flashovky už dneska nedělá většinou jen jeden člověk nebo partička nadšenců. Kdo koho odrbává tady? Všechny tvůrce jako celek distribuční síť? To bychom se mohli shodnout, jenže oni to berou jako přiměřenou daň za to, že se od nich ten film dostane až k tobě. Sami to prodat neumí nebo nechtějí. Tak si někoho zaplatí.
Jasně, můžu bez problémů říct "a to mám jako podporovat i nějaké rádobyumělce?" – máš naprostou pravdu, některým z nich bych nejraději zakázal vystupování/hraní/zpívání zákonem. Z Biebra mám mžitky před očima, Bruno Mars mě vytáčí, kdykoliv ho slyším, o "tvorech" typu Ke$ha raději ani nemluvit. Kdykoliv zaslechnu kousek Ordinace, Ulice nebo vidím trailer na libovolnou Troškovu pohádku, dostávám kopřivku. Většinu seriálů bych zrušil, stejnak to stojí za starou bačkoru a bez nich nám bude mnohem lépe. Moment… nám? Od kdy mluvím za celou společnost? Vždyť se to ostatním líbí a rádi jim ty peníze dají. A já přece nemůžu rozhodovat, co budou lidé konzumovat bez ohledu na to, jakými hovny se krmí. Koneckonců je to nezadatelným právem každého jednotlivce. Bohužel, ve chvíli, kdy se rozhodnu dobrovolně přistoupit na model paušálu, udělám přesný opak – mainstream začne rozhodovat, co se mi má líbit. Firefly by tak nejspíš nevznikla ani ta jediná sezóna, místo něj bych měl možnost koukat se na trapně nezáživné setkání s tvojí matkou. Vyřeší to přesycenost? Samozřejmě, ale zrovna tím blbým způsobem – lidé od fochu už ti to tu říkali mnohokrát. Nezničíš patos a ani unylé příšernosti pro puberťačky a ženy v přechodu. Zlikviduješ právě ty kvalitní a nebo náročnější záležitosti.
Samozřejmě, jsem idealista – podobně jako pomalinku nastává obrození v oblasti kulinářství, kdy se část populace začíná po desetiletích žraní všeho možného zvedat a chce kvalitu, jsem přesvědčený, že si za nějakých 10 nebo 20 let část lidí řekne „dost bylo muzikálů, které píše Michal David pro Helenu Vondráčkovou a režíruje je Troška, chceme se podívat také na něco kvalitního“. A potom nastane takové to klasické vynalézání kola, následované šokujícím zjištěním, že kreativní autoři dávno rezignovali na ambice a buď opravují po Michalovi hrubky nebo prodávají v KFC. Co ale budu dělat do té doby, netuším. Asi hodně číst, restů mám na kopu let dopředu.