• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    ACID
    ACID --- ---
    MAKROUSEK: to by samozrejme mohlo trochu pomoct, mam tam grid, ale nevim u tloustky 4mm jestli se to nejak drasticky projevi..
    ANDY_WARHOL: pokud bych u toho byl tak ano, ale tohle jsou dlouhe tisky.. nebo to ma prusa ve sliceru jako parametr vrstvy? to by to asi resilo..
    LIVE_RUSTY: mohl bych zkusit
    THEODORT: hmm, jeste me napada, jestli bud neodchazi telisko, ale spis ne, nebo jestli nemam blbe PID a ta regulace to neni schopna dotahnout..

    apropo bed mam na mosfetu, end ne. Nemuze tohle mit taky vliv?
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    ACID: nebo můžeš ofuk zregulovat a foukat trochu méně...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    ACID: Co zkusit jiny tvar infillu? Pokud to je tak, jak rikas, jiny tvar by mohl vzduch odrazit jinam...
    ACID
    ACID --- ---
    Teď jsem narazil na jeden otravný problém:
    Tisknu několik dílů, kde je poměrně velká základna (15*15cm) tloušťky 4-5mm. Během pokládání první plné vrstvy na 20% infill mi tiskárna vypla na tem runaway po několika málo tazích. Moje teorie je, že vzduchu z ofuku je tolik, že se v těch "buňkách" odráží, vrací a chladí end, viz graf, kde mi to nevím proč tentokrát nevyplo. První pokus se stejným g-kódem vypl na tem runaway endu. Ochranu vypínat ze zřejmých důvodů nechci, tisk bez chlazení taky ne, ve vyšších vrstvách mám převisy a chladit potřebuju.
    Co s tím?

    SPM
    SPM --- ---
    ACID: ok, taky si řikám, že za tu chvilku i blbej kabel by se nemusel zničit... jenom že na FB před pár dny kolovaly fotky, kde ta licna pod izolací byla úplně picnutá... já začnu asi měřením, jenom najít chvilku. Mám navíc ještě druhý konektor na extruderu, aby šel extruder "pohodlně" demontovat, takže začnu měřením odporu a tam aspoň zjistím, jestli je to někde na trase v tom řetězu nebo někde u tělesa... anebo že je to něčim úplně jinym :-D
    ACID
    ACID --- ---
    SPM: maji vyssi odolnost proti oderu, ale nemyslim si, ze v domacich podminkach na hobby tisk to stalo za to resit. Spis se zkus podivat, jestli se ti nekde neuklepal drat u spoje, me takhle nekdy zlobi konektor na bedu, protoze neni poradne upevneny pred vstupem do retezu a zatim nebyl cas se tomu venovat.
    SPM
    SPM --- ---
    Jinak jak moc jsou ty urban legends o tom, že do cable chainů jsou potřeba speciální kabely, pravdivé? Mě na kostce přestalo topit tělísko na prvním hotendu... Nebyl čas to ještě zdebugovat co tam odešlo, ale tak trochu se nejvíc bojím právě překlesaného kabelu v řetězu... a to to ani nemá moc najeto, odhadem něco přes 1kg materiálu...
    SPM
    SPM --- ---
    HEINZZ: Já to nahřeju, trochu vyextruduju a pak rychle vytlačim ven... Ale na nový tiskárně mi to funguje ručně (když rukou ovládám to podávací kolečko), automaticky jenom zvolením retrakce se mi to ještě nepovedlo - buď to jelo tak pomalu, že se udělala bambule a byla rozborka. Nebo tak rychle, že to přeskočilo kroky a skončil jsem na tom samém :-D
    HEINZZ
    HEINZZ --- ---
    jj teď sem to měnil znovu a šlo to líp.. Díky..!
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    ANDY_WARHOL: odtahnout . Blbej mobil.
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    HEINZZ: ještě je dobrý dotáhnout to podavaci kolečko, máš tam pružiny právě kvůli tomu. tohle sem zrovna dělal a jde to ok
    HEINZZ
    HEINZZ --- ---
    ANDY_WARHOL: to mi prave udelalo tu bambulku.. ale mozna sem byl netrpelivej a malo vyjizdel.. = )
    ANDY_WARHOL
    ANDY_WARHOL --- ---
    HEINZZ: nahrej filament na příslušnou teplotu a pak dej retrakci a on vyjede, až přestane vyjíždět tak ho vytahni
    ACID
    ACID --- ---
    HEINZZ: nevim co mas za tiskarnu a extruder, podle toho se to bude lisit..
    Mam bovden, pritlak s odpruzenym ramenem ktere muzu odjistit rucne, takze to si zaaretuju aby nezabiralo ozubene kolecko, rucne potlacim filament do extruderu "dopredu", trochu vytlacim ven a pak rychle vytahnu "zpatky". Neucpe se mi tak end, jde to pekne vyndat, nemusim pak zdlouhave cistit end od predchozi barvy/materialu. Trysky menim podle materialu (PLA, ABS, PETG..)
    HEINZZ
    HEINZZ --- ---
    HEINZZ: hm hm hm, tak nejakej update, aneb chybami se clovek uci. = )

    Tak sem si dneska prinesl domu novej filament, slozil komplet vycistenej hotend a ze to musi ted lyzt jak z praku... a hovno! skoro stejny chovani.. nejak sem se udrzel abych se neneasral ( = ) ) a jal se debugovat, a koukam - na vsech modelech co tisknu je prvni vrstva uplne vpohode, ale jak to najede na druhou, pusti se vetrak a zrychli to, tak de tisk do prdele. tak zkousim vsechno mozny, az me napadlo dotahnout pritlacny srouby na extruderu.. jak sem to minule rozebiral a resil co je spatne, tak sem je dostatecne nedotah. Dva zkusebni tisky, dotahnout a dotahnout a jede jak prd.
    Tak sem pro jistotu zkusil i ten puvodni filament a samozrejme ze tiskne uplne vpohode.. = D prijde mi ze malinko bublinkuje, ale prakticky to neni poznat a nevim ani jestli si to nevsugerovavam abych si nepripadal jako totalni hnup. = D

    takze pouceni pro priste - kdyz se v necem stouras, dej si bacha abys to fakt vratil do puvodniho stavu, problemy hledej nejdriv u sebe nez v nejakejch abstraktnich vecech co ses docet na netu, a nehazej flintu do zita ikdyz ti to prijde cely napicu! = D
    Jo a filament vydrží mnohem víc než se zdá, ale suchej box stejně mám, pro strejčka příhodu. = )

    Kazdopadne jeste jednou diky vsem za rady, nejaky to lamerstvi tady odeme jeste urcite probehne tak snad se nekdo dalsi pouci.


    a dotaz navíc - jak měníte filament? ustřihnout těsně nad extruderem, protlačit skrz motorkem a pak narvat novej? nebo vytahnout nahoru? to mi prave prijde ze jde blbe, udela se mi na konci filamentu bambulka a pak to nechce prolyzt ven... at zas neco ve sve naivite nezkurvim. = )
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    THEODORT: ono tech geometrickych chyb je vic nez jen kolmost, zrovna s tou kolmosti se da oproti nekterym jinym pracovat docela dobre. Kompenzace geometrickych chyb se obvykle dela na strane ridiciho systemu, jsou to strojni konstanty a deformovat model podle toho jak je ktery stroj krivy je nesmysl. Staticke chyby jako treba kolmosti se kompenzovat daji, problem jsou dynamicke chyby, ty se kompenzuji hodne blbe az vetsinou jsou nekompenzovatelne. treba vule ve sroubu/remenu na valivem vedeni je nekompenzovatelna nebo na co trpi tiskarny, na deformace vlivem setrvacnych hmot. V kazdem pripade vsechny kompenzace se pouzivaji pro dalsi zpresneni tam kde uz nestaci vyrobni technologie, kompenzace nikdy nejsou 100% takze se pouzivaji az jako posledni moznost.

    Krokac pokud ztrati kroky tka je to havarijni situace, muze je zrtatit akorat pri kolizi, jakykoliv jiny duvod je zasadni konstrukcni problem. Ne obcas ale pri beznem provozu je nesmi ztratit nikdy.

    u tisku figurek 0.1mm asi nikdo neresi, me osobne by docela sralo kdyby stroj jezdil blbe o 0.1mm na 200mm a rozhodne by mi to sumak nebylo. S timhle pristupem, kdybych mel na aute pichlou jednu gumu tak bych jezdil dal, vzdyt auto jede tak proc to resit.

    3d tiskarna ma bliz spis frezce nez soustruhu, na vsech strojich lidi vetsinou rozmery a kvalita povrchu docela zajima.

    jednou pri montazi a oziveni a pak po 10-20 letech pri vymene nejakeho dilu nebo repasi, jinak k tomu neni duvod.
    THEODORT
    THEODORT --- ---
    jo, a jeste jeden rozdil - jak casto kalibrujes 3D tiskarnu a jak casto kalibrujes takovej soustruh, he?
    THEODORT
    THEODORT --- ---
    JVCNC: nejak bych ti chtel jemne vysvetlit ze 3d tiskarna neni soustruh a zrovna ta Z osa je ulozena s pomerne velkou vuli a pokud mas pod extruderem natisknuto a nevytahnes ho pri posunu, tak si zaskace.. z toho ti teoreticky muze vzniknout nejaka statisticka chyba. pokud mas pravy uhly tam kde maj bejt a utazeny srouby tak jsou ostatni chyby systematicky a lze s tim pracovat. obecne kdyz ti treba stepper obcas vynecha kroky tak jsi v haji, pokud ti na 20cm natiskne o 0.1mm vic, bude ti to jednak sumak, a druhak si to muzes v dalsim tisku vytisknout o 0.1mm mensi a ono to tak vyleze. a lze tak korigovat i systematickou chybu pokud nemas dodrzeny pravy uhly, ale musis si nalezite deformovat model, to uz neni tak trivialni.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    THEODORT: jestli ono to nebude tim ze na stroji se vsechny chyby scitaji a ze smrsteni s tim nema nic spolecneho. Zkus se zamyslet jestli treba i vstrikovani plastu nebo tlakovych kovovych odlitku se to smrsteni nahodou netyka take a proc u nich neni problem dodrzet presnost v +-0.02 mm (ne, presnost formy na to smrsteni nema vliv).

    Ono tisknout nebo obecne cokoliv snazit se udelat presneji nez je stroj sam je dost problem, je to treba duvod proc se vsechny stroje vyrabi v o rad mensich toleranci nez ve kterych pak pracuje. Nektere nepresnosti zkompenzovat jdou, jsou li staticke, a nektere nejdou. Je pak dobre jeste rozlisovat mezi statickym a dynamickym jevem.

    ne nesouhlasim a nepises., elektronicke rozliseni o kterem mluvis neni mechanicke rozliseni a uz vubec ne presnost osy.Ono se to elektronicke rozliseni nedela lepsi a lepsi kuli presnosti, je to hojne rozsireny omyl ve kterem jsem take nejakou dobu zil. myslis ze stroje na kterych se montuji pohony s 20 bit enkoderem, tedy s rozlisenim vice nez 1 000 000 poloh na otacku se dela proto aby ten stroj s takovou presnosti jezdil? ani u krokacu se nepouziva mikrokrokovani z duvodu vyssi presnosti, hlavne u 2 fazovych. To je jeden aspekt, ten se tak uplne u 3d tiskarny v ose Z uplne moc neprojevi. Je to plynulost pohybu a od ni vznikajici vibrace a rezonance ktere maji vliv na zbytek stroje. Kup nebo si pujc 0.001 mm hodinky, dej je na osu Z a zkus s ni hybat po 1 kroku, budes prekvapen co to ve skutecnosti dela, vyssim delenim kroku to nedozenes, sroubem uz jo, pritom v opbou pripadech se dostanes na stejne elektronicke rozliseni, presto bude vysledek jiny. on je rozdil jestli tisknes po 0.1mm vrstve a skutecnost je 0.05 - 0.15 mm vrstva nebo 0.09 - 0.11mm vrstva. Tisk je nepresny protoze tiskarny jsou nepresne a ne obracene.
    JVCNC
    JVCNC --- ---
    PECA: ono by stacilo kdyby ty levne srouby z ali byli alespon v C7 skuteccne a ze spravneho materialu spravne tepelne zpracovaneho. u 3d tiskaren by to byl porad slusny posun dopredu.
    THEODORT
    THEODORT --- ---
    fascinuje me jak u neceho tak nepresneho jako vymackavani kusu roztavenyho plastu resite vule a presnosti v radech naprosto odlisnych nez jak se smrstuje vytisteny vyrobek. zjevne se nenudite.

    apropo, doporucuju si vytisknout treba pouzdro na metrickou matku v rozlicnych orientacich at vite s cim se potykate, nez tim budete zanaset mistni diskuzi
    ono treba zahy zjistite ze musite tisknout treba o 10% vetsi diru aby se vam tam ta matka povedla bez nahrejvani nacpat
    JVCNC: ok, takze se mnou v podstate souhlasis ze nema smysl zvedat rozliseni v ose Z. vsak to pisu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam