• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SHINIGAMI3D tiskárny
    používání, stavba, zkušenosti, rady, nápady, prostě cokoliv této technologie budoucnosti.
    rozbalit záhlaví
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    ACID: no ja ti nechci brat predstavu o terorismu ale olovo v pajce je realnej problem. Poloz si otazku kde skonci velka cast elektroniky a s ni i pajene spje ?
    Na pajeni bezolova neni treba hotair ale kvalitni pajka a vhodny hrot.
    ACID
    ACID --- ---
    SPM: když jsem tu sháněl desku [ACID @ 3D tiskárny] tak jsem myslel že je po ní, přestala se hýbat osa Y. Nakonec jsem odhalil driver co se hřeje i když tiskárna stála a začal shánět čip. Nakonec to byl jen následek ekoterorismu, v bezolovnaté pájce pod chipem vznikla mikrotrhlina. S klasickou páječkou bez šance, takže sehnat hot air, tavidlo k tomu a už to zase jede.
    Mimochodem, těchto chyb a nefunkčností elektroniky bude přibývat, už jsem takhle spravoval i modul v autě..
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    ENDREW: jenze jde o to ze ne heatbreaku je napek a utahovanim na krev si znicis casem heatblock jehoz zavit pak uz nemusi byt dostatecne kolmo k heatbreaku tj bude ti to zlobit vic a vic az vymenis celej heatblock a mozna i heatbreak.
    ACID
    ACID --- ---
    Používám původního Olssona doma i v práci a vždy bez problémů. Tak jak tak, doporučuju verzi se šestihrannou dírou a koupit adaptér pro ořech.
    Nozzle torque wrench 3d model for 3d printers free
    https://www.3dforprint.com/3dmodel/nozzle-torque-wrench/4531
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    SPM: Ten jsem tisknul taky. 1,5Nm podle meraku na moment ( v podstatě se tam dotahuje sroub a měří to ten moment takže v podstatě dost reálné měření) jsem byl + 0.1 až 0.2Nm.
    Ja dost i těch 1,5 ( z pohledu síly) ale nic se nerozbilo a nic neteče takže jak říkáš.
    SPM
    SPM --- ---
    SKAUT: asi jak který, já mám vytisknutý ten 3Nm a tuším že to psali na stránkách E3D, že tenhle. Jenom teda podle instrukcí jsem ho tisknul, ale přijde mi, že je na to utažení tý síly potřeba teda docela dost... tak nevim jestli funguje nebo je to jenom tím, že nemám páku :-) Ale fakt je, že to nikdy neteklo a nikdy jsem nic nestrhl.

    Je to jinak tohle: https://www.thingiverse.com/thing:2613057 (kdyby to chtěl ENDREW zkoušet :-) )
    SPM
    SPM --- ---
    RAINBOF: mám v kanclu, jestli se nedokopu tu tiskárnu vyndat a rozebrat dřív, tak na to možná ze srandy kouknu. Konektor mě napadl kvůli tomu, že jsem tam právě nedávno měnil kabeli k displayi, po nich to začalo blbnout úplně (osa se teda sice pohybovala furt, ale ten jeden Y motor úplně zjevně vynechával a v podstatě jsem ani nezačal tisknout, protože ta tiskárna se rozbila na 3. řádku start gcodu - zahomovalo to a začalo dělat bed leveling, ale jak ta osa byla zkřivená, tak se chytla někde o rám a nemohla jet dál :-) ). A tohle přestalo jenom po tom, co jsem rukou domačkal konektory. Bude jinak ještě ironie, až takovouhle blbostí odkouřím celou elektroniku po tom, co jsem tu psal, že motory nejde zničit :-D
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    ENDREW: Slice doporučuje utahovat trysku na 1,5Nm za studena. Nevím jak je to s ostatními ale vídávám u různých videí jsi dotahujou trysku momentakem ( klidně i tím tisknutym , ten se docela drží hodnoty na kterou je nakreslen - pokud se dodrží instrukce pro tisk )
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    RAINBOF: Aha za tepla jsem utahoval, ale zamerne ne velkou silou. Ted kdyz jsem to revizoval jsem sice trysku cistil, ale heatbrak samotnej uz ne. Naštěstí mi to zafungovalo i tak. Priste ho taky vycistim. Díky za radu
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    ENDREW: predpokladam ze resis leak filamentu. Tam jsou typicke dve veci. Prvni to ze tryska se utahuje za tepla, druha ze jak to jednou leakne musis vycistit/ vymenit. Trysku a precizne vycistit spodni hranu heatbreaku.


    SPM: no pokud mas termo kameru tak se na ty konektory mrkni pres ni. Nicmene tohle bude sekla jedna faze a pricinou muze byt i ve vodici.
    SPM
    SPM --- ---
    Tak moje zábava s nehýbající se osou Y na obou motorech pokračuje. Stalo se to teď znova a to jsem seděl zrovna vedle tiskárny. Tentokrát nenastal ani žádný resend na sériovém portu, prostě úplně bez chyby. Log tiskárny na sériáku je taky čistej bez jediné chyby nebo divné věci. A ta nejpozoruhodnější věc: ve chvíli, kdy se to stalo, tak se odněkud ozvala rána jako kráva. Ale taková, dost elektrická, jak kdyby někde přeskočil oblouk. Smrdět jinak nikde nic nesmrdí, kouř nikde žádnej. Po zastavení tisku všechno reagovalo až na dvě věci - osa Y se ani nehne, ani jeden z motorů a M122 (TMC Debug) vrací chybu u driverů Y2 a Z (přičemž Z osa se normálně hýbe). Po resetu tiskárny resetovacím caflíkem to jede všechno OK - Y se hýbe, M122 vrací že všechno Ok. Jinak report chyb u driverů vracel u všech Ok, proudy původně nastavené (mám tam jinak zapnutou tu funkci, co snižuje proud při přehřívání).

    Tak nějak upřímně vůbec nevím, co s tím :-) Má někdo nějaký nápad? Jediná věc, co mě v tuhle chvíli napadá je, že ty motory mám připojené těma debilníma dupont kontektorama a u toho jednoho Y motoru je ten konektor asi na houby. Protože když jsem minule do tý elektriky šťoural, tak ten motor začal škubat a po domačkání to začalo fungovat. Takže můj aktuálně jedinej nápad je, jestli to nejiskří tam a nerozesere to pak elektroniku... (a taky RUMBA má paralelně k tomu svorkovnice, takže asi jako první věc to zapíchám do svorkovnice).
    ENDREW
    ENDREW --- ---
    ENDREW: Tak jsem neco tiskl a opet clog. Rozebral jsem hotend, vycistil. Nastesti strzeni zavitu se nekonalo. Takze jsem dotahl trysku na krev a uz druhy den tisknu bez problemu. Takze problem byl ze jsem nemel dotazenou trysku ,, na krev,,. Dotahoval jsem to s citem a rozdil byl nekolik malo stupňů. Presto to dokazalo delat bordel. Neuveritelny jak malo staci aby neco nefungovalo. Kazdopadne direct drive uz je na ceste tak se tesim jak to zase rozmrdam.

    Btw neni tu nekdo kdo ma Endera5 a Biqu h2 v2s revo.
    ACID
    ACID --- ---
    ZVIRATKO: jo, snad jo. Dík
    ACID
    ACID --- ---
    Může mi prosím někdo s průšou Mk3 poslat hodnoty nastavení PID? příkaz M503 v konzoli, zajímají mě hodnoty Ki, Kp, Kd.
    Dík
    SKAUT
    SKAUT --- ---
    SPM: Ono ji to generuje pořád, jen je aktivní elektronika a bezpečněji ji odvádí tam kde by neměla uškodit ( jednoduše řečeno).
    Když je úplně vypnuto tak to jde ztuha protože ten vygenerovaný proud jde zpátky do cívky motoru, vygeneruje magnetické pole a to klade odpor pohybu ( jako kdyz motor funguje)
    SPM
    SPM --- ---
    RAINBOF: Nicméně se přiznám, že mi uniká ta elektrická část, co se stane po zapnutí tiskárny / zdroje :-) Respektive rozumím tomu co se děje, když je to vypnutí, hýbu tím a svítí podsvětlení, ale uniká mi, co se změní jenom tím, že tu elektroniku zapnu - protože v tu chvíli ty osy s vypnutými motory začnou klást citelně menší odpor a předpokládám, že pak ani nevyrábí elektřinu, když tim hýbu; ikdyž poznat to už není :-)
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    SPM: a na tomhle napadu se umej zrodit desny zrudnosti :)
    SPM
    SPM --- ---
    AXTHEB: A4988 jsem měl v provozu jenom chvilku, ale mám dvě tiskárny ve kterých jsou DRV8825, elektronika bez ofuku, možná tam ani není ten pasiv a byť jsem nikdy nezkoušel kolik proudu snesou a nastavil to nějak citlivě, tak to funguje všechno doteď :-) Naproti tomu na té lepší jsou TMC2130 a i s nalepenými pasivy a normálně nastaveným proudem mi to furt pičovalo, že se přehřívají a snižovalo mi to proud. Až jsem na ten elektrobox musel dát větrák, pak to dalo pokoj :-)

    RAINBOF: Se mi ještě nepovedlo :-) Když jsem byl mladej a blbej (teď už jsem jenom blbej :-) ), tak jsem u první tiskárny měl srandu z toho, že když při vypnutym stavu jezdim s Y osou, tak svítí podsvětlení toho LCD displaye. Nicméně funguje doteď, takže to neshořelo :-D
    RAINBOF
    RAINBOF --- ---
    AXTHEB: a krasne hori :)
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    No, třeba drivery založené na A4988 jde upálit, ale musíš je nastavit na max proud, mít blbě udělané chlazení a mít smůlu, aby to tepelná ochrana nestihla vypnout.

    Dobře udělané chlazení v tomto případě znamená mít to připájené na prokovy pod čipem a z druhé strany desky chladič nebo pěknou vrstvu mědi na rozvedení tepla, takže na takových těch driverech na poštovních známkách nemá tepelná ochrana moc dobře rozdané karty.

    RAINBOF: v závěrném směru je cestě jen jedna dioda, ne? Diody jsou odolná zvířátka ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam