• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KACHNIKVytápění rodinných domů
    Vytápění všeho druhu. Pochlubte se, sdílejte zkušenosti, recenzujte dodavatele...
    rozbalit záhlaví
    ZORB
    ZORB --- ---
    CUKI: Proc by sei se nezbavoval litiny? S kondenzacnim kotlem, je to blba kombinace...
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    CUKI: Mame vlastni kotel. Pricky byly tam kde jsou zlute cary a Topení2 je male topeni a jeste je pod kuchynskou linkou, ve ktere je mrizka nahore i dole.
    Topeni je puvodni, ale v te druhe mistnosti je ted schovane v kuchynske lince a timpadem vetsinu tepla musi davat to Topeni1 a tomu se ten prostor zvetsim odebranim pricek. To je jen moje teorie, ze to tomu systemu muze vadit :) Jen me ted napadlo, ze by se to peni dalo nejak zefktivni s ohledem na cenu plynu - koupit jine (vykonejsi) radiatory nebo to cely nejak prenastavit. Nastavit vodu na vic stupnu, aby to treba zapinalo min casto, ale na vyssi teplo a diky tomu by to bylo s turbo kotlem efektivnejsi. Moc se v tom nevyznam :) Jediny co jsem pred par lety pri nastehovani nekde cetl, ze se nevyplati vypinat topeni pres noc nebo v nepritomnosti, ze pak to stejne sezere vic pri opetovnym natopeni. A nam to stejne nefungovalo, protoze to znovu natopeni trvalo hrozne dlouho jako ze natopi 2 stupne trvalo treba 3 hodiny nebo tak neco :D

    CUKI
    CUKI --- ---
    MIKEKT: Jako nevím co v důsledku znamená odstranili 2 příčky, ale dost pochybuji že při výměně oken za ty panelákové, by to nedalo dostatek energie. A pokud by jsi to chtěl zlepšit, tak pořiď kvalitní trojskla.
    Litinových radiátorů se ale nezbavuj!

    Kotel je jen pro vás? Nebo nějaký centrální systém?

    U tebe se dá změnit cokoliv od teplotního spádu po množství. většinou se s tím dá hodně hýbat. Ideální to nebude, ale lepší než se zbavit litiny. A pokud uvidíš někoho v baráku že se zbavuje starého topení, tak můžeš ten svůj systém repasovat-přidat žebra. Případně ubrat někde kde už zase nejsou potřeba.

    Ale nechápu to odstranění příček. To v těch místnostech nebylo topení? A nebo jsi ho odstranil?
    BOREC
    BOREC --- ---
    MIKEKT: 20-30 procent. Je třeba topit na nižší teplotu, tak aby zpátečka byla max. 55 st. C
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    BOREC: je tam nějaká reálná úspora? Máme tenhle kotel cca 8 let, tak nevím jestli se výměna úplně vyplatí. Ještě o tom teď čtu a nevím jestli mám kotel dobře nastaveny. Asi díky těm radiátorům dlouho trvá vytopeni bytu na požadovanou teplotu, takže topime pořád na 21,5 a teplotu vody mám na 60 stupňů. Jinak máme roční spotřebu plynu za poslední rok 14kwh. Plochu máme 70m2. Jsme krajní byt a z druhé strany máme chodbu a prázdný byt. Panelák bez zateplení, ale prý nějaké sendvič panely s polystyrenem. Říkám si, že když teď šel ten plyn nahoru jestli by s tím nešlo něco udělat. U kotle bych musel udělat i odvod kondenzátu. Komín by snad prošel bez úprav, tam už mám nějakou vložku dávanou s tím turbo kotlem.
    BOREC
    BOREC --- ---
    MIKEKT: litinový radiátory nech a kup si kondenzační kotel
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    TANTRAMAN: je to panelák bez zateplení. Druhé patro a krajní být. Okna plastová. Z jedné strany je to konec paneláku z druhé chodba a prázdný byt. Takže ztráty nebudou malé 😀 ale prý máme nějaký sendvič panel s polystyrenem uvnitř 😀 no tak radiátory zatím měnit nebudu. Dokud to nebude potřeba
    TANTRAMAN
    TANTRAMAN --- ---
    MIKEKT: Jde hlavně o tepelné ztráty objektu. Jediné co můžeš v bytě ovlivnit je izolace oken.
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    Ahoj,
    Jdu si pro řadu. Máme doma staré litinové radiátory. Po rekonstrukci, kdy jsme odstranili dvě příčky máme radiátor v obýváku asi poddimenzovany. Přemýšlím, že bych vyměnil staré radiátory za nové, nejspíš asi výkonnější. Jedná se o byt 3+1 a topí se plynovým kotlem. Může to mít vliv na snížení spotřeby nebo je to blbost? A jak nejlépe nastavit kotel, aby netopil zbytečně moc? Termostat mám uprostřed obýváku nastavený na 21,5. Mám tenhle kotel https://www.navio.cz/vaillant-turbotec-plus-vuw-cz-sk-202-3-5/ teplotu vody nastavenou na 60 stupňů. Díky za rady
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    SHIN: já mám teorii, že jsem možná měl nulovou poptávku po topení do radiátorů, ale oběh do boileru byl tak pomalý, že se kotel přehřál i při minimálním výkonu, a musel do to pustit i do radiátorů.
    SHIN
    SHIN --- ---
    RATTKIN: podle mě ti prostě přestane topit do topení, když bude uspokojenej z hodnot termostatu. Vloni jsem tak dotopil půlku násypky jenom na ohřev vody.
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    Může mi prasknout kotel, když nastavím na oběhovém čerpadle moc velkou rychlost?
    Jedná se o ohřev TUV, vstupní teplota bývá kolem 45°
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    nevíte, jak se na kotli Benekobv nastaví, aby netopil to topení, ale jen ohříval vodu?
    EXCITE
    EXCITE --- ---
    Ahoj,kdysi jsem nezlikvidoval připojení uhelného kotle na okruh ústředního topení,co kdyby něco..No a to něco tak nějak asi přišlo. Rád bych vyměnil uhlák na hnědé uhlík Dakon za kotel na dřevo(ke kterému mám zatím celkem dobrý přístup). Mátě někdo tip na kotel na dřevo,ideálně s se stejnou roztečí trubek na připojení jako starý uhláky Dakon (myslím,že mám D418)?
    PISTA1
    PISTA1 --- ---
    PEEP: Mám doma, naprosto bez problémů, natopí se jedna pak druhá...
    PEEP
    PEEP --- ---
    Provozujete nekdo seriove zapojene AKU nadrze?
    Vzhledem k rozmerum kotelny jsem nucen poridit 2AKU a jednu dat pres zed do druhe mistnosti.
    Tak uvazuju, ze by jedna byla bivalentni - nahore nerez snek na predehrev vody pred el. bojlerem a dole ocel snek pro pripadny solarni dohrev.
    Tim padem se ty AKU budou nahrivat nerovnomerne a zda se jako optimalni seriove zapojeni.
    Vsude v dokumentaci Atmosu maji jen paralelni zapojeni dvou nadrzi. Ale ty v sobe nemaji vymeniky, max maji vnoreny bojler.
    TANTRAMAN
    TANTRAMAN --- ---
    510,- za metrák ořech 2. Ledvice. A mám pocit že bude hůř.
    BOREC
    BOREC --- ---
    GOR: jo je to možný. každopádně složitý to není.
    GOR
    GOR --- ---
    BOREC: Myslim, ze u novejsich kotlu ani to ne, staci jen prenastavit na LPG.
    BOREC
    BOREC --- ---
    GOR: jj o kotli (záleží ale na typu) ale i u sporáku se jen vymění ty zapalovací trysky u hořáku
    GOR
    GOR --- ---
    BOREC: Ja vim, ze sporaky se prodavaji v obojim provedeni - mozna nemam spravny nazvoslovi - tryskou se rozumi jeste jinej dil pred horakem?

    Nebo mluvis o kotli?
    BOREC
    BOREC --- ---
    GOR: na propan stačí leckdy jen přetryskovat
    CUKI
    CUKI --- ---
    GOR: Tak LNG je snad to samé ne, jen je přepravováno v jiném skupenství. Rozdíl je pouze to odkud bereš tu surovinu. Nebo se tam něco přidává/mění?
    CUKI
    CUKI --- ---
    THE_MIRACLE: Baterie je naopak nesmysl. Tedy minimálně na tvé použití topení.
    CUKI
    CUKI --- ---
    THE_MIRACLE: To je věc názoru 180m2 je poměrně velká plocha, ale i tak to dělá asi 45kW/m2/a. Což je trojnásobek toho, co by to mělo být. A při tak velkém domu by to neměl být problém. Architekt /projektant se prostě moc nepochlapil no. Ytong + 10 cm polystyren to jen potvrzuje. Ale ber to s rezervou, já se netajím tím, že posledních cca 15let se soustředím pouze na pasivní domy a ostatní zástavba u mě nemá zastání.

    Ale to bych teď neřešil. Prostě to tam máš a moc s tím už asi neuděláš. Soustředil bych se spíše na řešení co dál.

    Kondenzační kotel byl ekonomicky asi v pořádku. Jenže to stál plyn cca 1,3Kč za kWh. Dneska je to to tuším kolem 3,5Kč. Co bude za rok kdo ví. Ty ceny se teď tak měněj, že v tom ani nemám přehled. A bude plynu vůbec dost? Osobně bych teď nakupoval raději LNG za 10Kč/kwh než abych ho bral zadarmo z Ruska. Ale to je můj možná trochu extrémní názor.

    Za mě pokud chceš a máš možnost do toho investovat předřaď další bojler, který budeš předehřívat z FVE (pokud máš kam umístit) Tím si hodně pomůžeš hlavně u TUV

    Pokud máš vodní systém to TČ si myslím je dobrá volba i kdyby těch pár hodin v roce měl topit něčím dalším (ale nikoli plynem, protože ten v takovém režimu bude dražší než ee)

    Za 250k Kč můžeš mít v poho obojí s přehledem.
    GOR
    GOR --- ---
    VITI: Nijak, LNG je furt zkapalněný zemní plyn. Pokud mne paměť nešálí, tak i když jde o plyn s vyšším obsahem inertních plynů, furt je Wobbeho číslo velmi blízké ruskému zemnímu plynu s obsahem >98 % CH4 .

    Nepleteš si ho s LPG? V případě LPG je určitě třeba výměna hořáků na sporáku, protože propan-butan má významně vyšší Wobbeho číslo, u kotlů se zpětnovazebním řízením ne vždy musí být nutná nějaká fyzická výměna (tj. kotel si může být schopen zredukovat průtok plynu tak, že to bude fungovat, asi by byla potřeba změny nastavení řídicího SW).
    VITI
    VITI --- ---
    BTW jak se k tomu pripadnemu prechodu na LNG stavi dnesni plyn kotle? zvladaji ho stejne jako soucasny plyn?
    DOKKTOR
    DOKKTOR --- ---
    THE_MIRACLE: ještě existuje kombinovaný bojler, který nahříváš bud el. nebo vodou z kotle na dřevo
    THE_MIRACLE
    THE_MIRACLE --- ---
    JIMIQ: Ano, to je taky varianta. Jenže FVE bez baterie bude mít nárok na velký zásobník vody (odhaduji 300 l). Nemám úplně kam ho dát... Ta baterka mi dává větší smysl.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    THE_MIRACLE: ještě existují bojlery s TČ, nejsou zas tak drahý (30k) a případně můžeš pořídit FVE bez baterky za ~120 tisíc
    THE_MIRACLE
    THE_MIRACLE --- ---
    No... Starý barák... Nechci působit jako ješita, ale ten dům je kolaudován 2018. Odhadované tepelné ztráty jsou 7-8 kW, což mirozhodně nepřipadá tak hrozné a i ta spotřeba plynu tomu dost odpovídá - 1200 m3 opravdu není moc. Koukám do toho původního PENB a celková vytápěná plocha je 180 m2. Samozřejmě finančně je to dnes někde jinde, ale to je jiná věc. Izolaci přidávat nelze. Podlaha je pasé, fasáda taky (Ytong + 10 cm polystyren mi nepřipadá málo), jediné co by se dalo je zateplit půdu. V tuto chvíli mám zateplené pouze stropy. Tím by se možná něco ušetřilo, ale v zásadní vliv nevěřím. Takže abych to shrnul, vidím tyto možnosti.

    a) Neřešit to. Topit i nadále kombinací plyn/dřevo a vodu ohřívat pouze plynem. Jasně, budu platit víc než dřív a je to trochu molární problém, ale investice 0.

    b) Dodělat záložní menší bojler na elektřinu a připojit ho na stávající řešení s možností si teplou vodu přepínat mezi zásobníkem ohřívaným plynem a elektrickým bojlerem. Náklady cca 10000,-, žádné papírování apod. Prostě koupím bojler a seženu vodaře, co mi to připojí. Pokud plyn nebude nebo bude extrémně drahý, budu hřát vodu elektrikou a topit dřevem. V místě instalace mám vhodně připravenou elektroinstalaci.
    Pozn.: Jak už jsem psal, mám vyzkoušeno, že kamna i bez výměníku a průduchů vytopí v podstatě celý barák. Dřevo mám téměř zadarmo (téměř znamená, že si ho musím vytěžit a odvézt cca 120 km, kde má tchán les). Výhoda by byla i ta, že pokud bych do budoucna realizoval FVE, měl bych další náročný elektrospotřebič, který by ji dokázal průběžně využít.

    c) Instalovat tepelné čerpadlo jako hlavní zdroj vytápění a TUV. Jak už jsem psal, rád bych využil stávající řešení jako zálohu pro chladné dny a jako zásobník TUV (nakonec jsem zjistil, že mám 160 l variantu, nikoliv 120 l) a tím snížil náklady na TČ jak finanční, tak prostorové (moc variant nemám). Představa je vše řešit TČ a pouze když nebude stačit, topit plynem. Otázka je, na kolik to ale vyjde. Dávat za to přes 200k je podle mě blbost i kdyby plyn ještě dost zdražil, protože se to prostě nemá šanci vrátit. Díky krbovkám nemám tu existenční potřebu, jde mi o celkovou úsporu a morálnost. Nevýhoda je nemožnost čerpat dotaci. Zkusím jim tam napsat, jestli bych to nedostal na ta kamna na dřevo, pak by to byla asi celkem jasná volba. Jak už jsem uváděl, TČ by mi dávalo smysl při investici z vlastních zdrojů cca 100-150k. Když by byla dotace, tak samozřejmě o dotaci víc.

    d) Peníze investovat do FVE. Zde bych byl ochotný něco přidat a vlastní investici vložit okolo 250k. S dotací jsem tedy téměř na půl milionu. Topení mi to nevyřeší, nejsem blázen, ale TUV by mohlo a snížená cena za elektřinu by mohla pokrýt dražší plyn. Navíc opět lze více do vytápění zařadit dřevo. Nevýhodou je především šance získat vhodnou FVE v poměru cena/výkon. Vzhledem k orientaci mého domu je to trochu složitější, protože by bylo potřeba panely dát na různé strany a doplnit je technologií tak, aby byly schopné vyrábět nezávisle na sobě.

    c)+d) Kombinace TČ a FVE je samozřejmě zlatý hřeb. Pokud by se to podařilo navíc plně zadotovat, tak bych byl na dotaci nějakých 300k, pokud bych dalších 300-400k přihodil, tak by to mohlo dávat smysl. Jenže to už by byl vůbec oříšek sehnat dodavatele, který by to fakt dokázal vyřešit efektivně.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam