PES: Naopak. Prechod na elektromobily dava smysl jedine popostrcit. Proto take treba vyjimecne obhahuji i dotacni tituly na nakup elektromobilu - s urcitymi vyhradami :
[PETER_PAN @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]Synteticke palivo bude urcite drazsi nez fosilni. Zase ale nebude zatizene uhlikovou dani ktera uz ted zdrazi bezne palivo o cca 2 CZK / litr. V budoucnu az teoreticky o 15 CZK / litr. Ale do te doby se to stejne zmeni a bude to min nebo vic, to ted nikdo nevi. Tohle zdrazeni bude sblizovat cenu fosilniho paliva a syntetickeho paliva (soukromy odhad ze to bude kulminovat nekde kolem 50 CZK/l + inflace). U syntetickeho paliva bych podotkl ze narozdil od bio-slozky fosilniho paliva nezhorsuje jeho vlastnosti. Lze syntetizovat smes mnohem lepsich parametru, treba i s ohledem na redukci antidetonacnich prisad, oktanovaho/cetanoveho cisla a mnoho dalsiho. Ale drahe budou, to ano. Stejne je to ale jen prechodna technologie.
Benzin ci naftu pujde samozrejmne koupit i v druhe polovine stoleti. Bude to uz ale vic a vic na urovni toho ze si nejaky veteranista se starou amerikou koupi soudek toho spravneho benzinu a projede se na lipno, nebo ze zahradkar nahodi malotraktor aby vyvezl kompost. Tzn. s malou adopci to pak bude obsolentni problem a nikdo to nebude resit, stejne jako dneska nikdo neresi parni lokomotivy.
Jestli si nekdo koupi v roce 2035 osobni spalovaci auta na bezne cestovani, tak to bude opravdu uz jenom na truc, nebo nejaky sberatelsky kousek lepsiho auta. Tohle v roce 2035 nebude davat jakykoliv smysl at uz z pohledu ceny, zdaneni, nebo technologickych parametru. A zakaz/nezakaz na to nebude mit uz zadny vliv.
Par prispevku o bateriich tady na nyxu mam. Jde vyfiltrovat. Ve zkratce. Kolem roku 2030 prevazi v celem sektoru automotive solid-state baterie, ktere dneska jde dat treba do jako priplatkovou vybavu do NEO 6. To v praxi znamena radove zvyseni zivotnosti a zhruba dvojnasobna kapacita oproti predchozi generaci li-ion.
Dnesni Li-ion maji cca 300-350k km zivotnost. LiFePO maji horsi vlastnosti ale zivotnost 600+k km. Solid state kolem 2-3M km (z toho plyne ze zustatkova cena budoucich elektroaut nebude nikdy uplne nulova)