• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • Přišli jste skrz odkaz na příspěvek, který již neexistuje.

  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN: instalovaný výkon je jedno číslo, ale reálný koeficient využití (tj. reálná výroba) je jen zlomek...
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAGE: momentálně je battery grade na 235000 RMB/t.

    Což je pořád násobně víc než v roce 2018.
    MAGE
    MAGE --- ---
    PAN_SPRCHA: Tady je pokracovani
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    PAN_SPRCHA: Ty bys taky prodal nejraději vlastní babičku, jako všichni ostatní?
    New potassium-ion battery technology could soon replace lithium-ion | TechSpot
    New potassium-ion battery technology could soon replace lithium-ion | TechSpot
    https://www.techspot.com/news/104110-new-potassium-ion-battery-technology-could-soon-replace.html
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    NECROMAN: Hmm to máš graf do roku 2018 a pak stalo tohle

    28037
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    NECROMAN: jinak ceny lithiových baterií také klesají, a ne málo. Máme se na co těšit :)
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    MAKROUSEK: nové technologie a levnější výroba.
    Mimochodem, věděli jste, že v Česku je již instalovaná fotovoltaika o výkonu přes 3 GWp, a jen za rok 2023 byla u nás instalovaná fotovoltaika o výkonu 970 MWp?
    Pro srovnání Temelín má instalovaný výkon 2 x 1125 MWe. Čili za jednotky let a jednotky miliard CZK na dotacích se podařilo dosáhnout výkonu srovnatelného s novým reaktorem, který vyjde na cca 250 miliard a bude se realizovat 20+ let. Ano, je to v ideálních podmínkách a během dne, ale i tak to pozoruhodné číslo.
    Rekordní počet instalací fotovoltaiky v roce 2023 | Woltair
    https://www.woltair.cz/blog/pocet-instalaci-fotovoltaiky
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    NECROMAN: Ale jak je to mozny? V inflacni ekonomice!
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    MAKROUSEK: fotovoltaika zlevňuje brutálně již desítky let. Od 70. let klesla cena solárních modulů na Watt o víe jak 99 %
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MMORT7: Spravne! Jen blazen by cekal, ze zlevni fotovoltaika nebo EV!
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: To co označuješ jako lži a překrucování, to je jen to, co se Ti nehodí do Tvého sluníčkového světa, který protěžuješ...
    ...jinak to také srovnávám s tzv. předválečnými cenami, kdy energie byla skoro na té úrovni, ale za ty regulované složky si neřekli takovou pálku (jak už se ledaskde zmiňovalo, ERÚ tentokráte hodil zákazníky přes palubu a nechal je zacálovat náklady při zachování či dokonce růstu zisků distributorů, kteří to měli investovat už z původních zisků a teď by také prostě neměli takovej vejvar)...
    PES
    PES --- ---
    Každopádně s těmito cenami se vlastní FVE na baráku u rodičů zaplatí pravděpodobně do 5 let (a pokud se podaří dotáhnout kromě bojleru i ten ohřev zpětné vody v okruhu topení z přebytků výkonu na FVE, tak dost možná i mnohem dříve na ceně uspořeného plynu)...
    PES
    PES --- ---
    MMORT7: Si asi sedíš na vedení - to NEMÁ být nejméně výhodný tarif - a navíc je to de-facto akviziční nabídka Obchodníka pro dané parametry (standardní D02d , 1x25A jištič a spotřeba 3MWh ročně)...
    ...každopádně mne dost nepříjemně překvapilo, že ty tzv. regulované náklady už se dokázaly vyšplhat tak vysoko (jistě, tu Zelenou zlodějnu musíme zaplatit my spotřebitelé)...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Vyroba syntetickych paliv neni ted aktualni. Bude aktualni v druhe polovine 30. let.
    PES
    PES --- ---
    PETER_PAN: AŽ budeš mít dostatečnou výrobu syntetických paliv a to za cenu ekonomicky nelikvidační, tak můžeš uvažovat o zákazu spalováků - to je to co ty, další zde a hlavně ta banda rádoby-eko magorů v EU nechápe a nechce si připustit... prostě zapřaháte vůz před koně a pak se strašně divíte, že jde všechno do řiti.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: / MAKROUSEK:

    Graf ktery postujes je pravdivy. Ovsem jeho interpretace je nepravdiva. Potrebujeme udrzet vlastnosti holocenu. To ze pred desitkami milonu let byla proxy teplota o x stupnu vyssi nez soucasna nevypovida nic o krehkosti ekosystemu se soucasnymi velkymi savci na zmenu teploty v nizkych jednotkach stupnu. Seriozne se to resi od 70. let minuleho stoleti, od zacatku 90. let je na tom vedecky konsensus kdy jakekoliv dalsi vyzkumy jenom potvrzuji. Stejne tak vliv sklenikovych plynu, kde modely ze 70. let sedi na soucasnost a pridavani do nich dalsi atributu to meni naprosto minimalne. CO2 a v budoucnu methan (az zacne roztavat permafrost) jsou hlavni pricinou klimaticke zmeny kterou prokazatelne zpusobuje clovek. S tim ze zmena je bezprecedentne rychla a jeji vysi je neslucitelna s adaptaci.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    PES: Naopak. Prechod na elektromobily dava smysl jedine popostrcit. Proto take treba vyjimecne obhahuji i dotacni tituly na nakup elektromobilu - s urcitymi vyhradami : [PETER_PAN @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    Synteticke palivo bude urcite drazsi nez fosilni. Zase ale nebude zatizene uhlikovou dani ktera uz ted zdrazi bezne palivo o cca 2 CZK / litr. V budoucnu az teoreticky o 15 CZK / litr. Ale do te doby se to stejne zmeni a bude to min nebo vic, to ted nikdo nevi. Tohle zdrazeni bude sblizovat cenu fosilniho paliva a syntetickeho paliva (soukromy odhad ze to bude kulminovat nekde kolem 50 CZK/l + inflace). U syntetickeho paliva bych podotkl ze narozdil od bio-slozky fosilniho paliva nezhorsuje jeho vlastnosti. Lze syntetizovat smes mnohem lepsich parametru, treba i s ohledem na redukci antidetonacnich prisad, oktanovaho/cetanoveho cisla a mnoho dalsiho. Ale drahe budou, to ano. Stejne je to ale jen prechodna technologie.

    Benzin ci naftu pujde samozrejmne koupit i v druhe polovine stoleti. Bude to uz ale vic a vic na urovni toho ze si nejaky veteranista se starou amerikou koupi soudek toho spravneho benzinu a projede se na lipno, nebo ze zahradkar nahodi malotraktor aby vyvezl kompost. Tzn. s malou adopci to pak bude obsolentni problem a nikdo to nebude resit, stejne jako dneska nikdo neresi parni lokomotivy.

    Jestli si nekdo koupi v roce 2035 osobni spalovaci auta na bezne cestovani, tak to bude opravdu uz jenom na truc, nebo nejaky sberatelsky kousek lepsiho auta. Tohle v roce 2035 nebude davat jakykoliv smysl at uz z pohledu ceny, zdaneni, nebo technologickych parametru. A zakaz/nezakaz na to nebude mit uz zadny vliv.

    Par prispevku o bateriich tady na nyxu mam. Jde vyfiltrovat. Ve zkratce. Kolem roku 2030 prevazi v celem sektoru automotive solid-state baterie, ktere dneska jde dat treba do jako priplatkovou vybavu do NEO 6. To v praxi znamena radove zvyseni zivotnosti a zhruba dvojnasobna kapacita oproti predchozi generaci li-ion.
    Dnesni Li-ion maji cca 300-350k km zivotnost. LiFePO maji horsi vlastnosti ale zivotnost 600+k km. Solid state kolem 2-3M km (z toho plyne ze zustatkova cena budoucich elektroaut nebude nikdy uplne nulova)
    PES
    PES --- ---
    LEXIK: Ať si Němci v Germanistánu zakazují co chtějí, ale JEN v Germanistánu!!!
    LEXIK
    LEXIK --- ---
    PETER_PAN:

    Stejně všechno v automobilech do 20 let "převálcují" Thoriové micro-reaktory produkující elektrickou energii přímou fúzí..! :-D
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    LEXIK: Ten clanek, tak jak je napsany a jake emoce ma prenaset, je klasicka manipulace. Ma vytvorit dojem ze pozadovane zmeny nejen nejsou potreba, ale snizi moznost vyuzivat auta se spalovacim motorem po roce 2045.

    - Navic tim jak pise o "kontroverzni" v souvislosti se syntetickymi palivy mate dal. To ze se o syntetickych palivech pise v ruznych clancich kriticky neznamena ze jsou z technologickeho pohledu kontroverzni. Synteticka paliva tak jak budou vyrabena aby splnila certifikaci budou 100% uhlikove neutralni a jejich globalni emise (CO2 ekvivalent) jsou tak nulove. Lokalni emise samozrejmne ma vsechno co se spaluje, ale o tom v souvislosti s nimi neni rec, ty budou mit vsechny spalovaci auta.

    - Dalsi minimalne nepresnost je ze hovori o vodiku jako budoucnosti pro uzitkova vozidla. Tohle je uz par let prekonany koncept. Vodikove auta bude vzdy 3x mene energeticky ucinne nez elektricke a jen zvyseni energeticke hustoty baterii za poslednich 5 let jasne ukazuje co dava a co nedava smysl.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam