• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: V pohode, tak az budes mit elektrovuz, tesim se na statistiky. Zatim ja osobne jezdim s dvoulitrovym dieslem za 1.8 Kc/km a dojezd mam asi 900 km.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: To mas pravdu kdyz to vytrhnes z kontextu jak se nejcasteji pouziva auto v Evrope.

    Nejcastejsi scenar v EU je najezd do 50 km denne v pracovni den. Pro CR plati prumerny najezd mezi 10-12kkm/rok na auto v osobnim vlastnictvi (zalezi jakou statistiku z jakych let vezmeme). Kolik z toho je ta cesta do chorvatska a zpatky? 2000 km? Kolik km rocne nelze realizovat levne, ale tak jak referuji v tebou postovanych clancich? 20% rocne? 25% rocne? Ten rozdil je velky, vetsi nez u paliv (tam je rozdil mezi normalni pumpou a dalnicni pumpu treba jen 20%, u nabijecek je rozdil klidne +100%).

    Takze pri kalkulaci ekonomiky EV vs spalovak (bavme se o situaci spalovak za 1,2M vs. EV za 1,2 M) musis pocitat hodnotu porizeni, zivotnost baterek a trakcniho systemu, cenu servis (na statistickych date z USA od 2011 je to cut 2/3 nakladu na servis) a hodnotu provozu. A tady se slusi kalkulovat ten mix ktery jezdis. Jestli bys najel 20% za 2 CZK/km a 80% za 1 CZK/km tak nemuzes tvrdit ze se s EV jezdi za 2 CZK/km - to proste neni pro tu nakladovou rozvahu pravda.

    Ja mam spalovak. EV koupim az dostavim barak a bude to dalsi generace EV (lepsi LiFePO4 ktery ted maj zatim jen v Cine). Najezdim 25-30kkm/rok a z toho max. 3000 km by bylo mimo moznost nabijet levne.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    NECROMAN: Ja teda nevim, skoly nemam, ale co jsem cetl clanky, nikde za 0.9 korun na km nikdo nejezdi (viz nejnovejsi clanky):

    Tady za 2 koruny na km:
    Jeli jsme do Chorvatska elektromobilem, dieselem i oklikou. Cesta dopadla jinak, než jsme čekali
    https://autosalon.tv/novinky/bonusy-k-tv-poradu/jeli-jsme-do-chorvatska-elektromobilem-dieselem-i-oklikou-cesta-dopadla-jinak-nez-jsme-cekali

    Tady za 1.92 koruny na km:
    Projeli jsme 8 zemí za 8 dní na elektřinu: Škoda Enyaq v náročném testu │ Cena a doba dobíjení | Auto.cz
    https://www.auto.cz/projeli-jsme-8-zemi-za-8-dni-elektromobilem-des-sranda-i-ponauceni-149974
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    HANZS: pokles se opravdu nekoná. Pravda, v některých zemích se v červenci zvedly ceny Tesel, nebo končily dotační programy, takže třeba od června lze sledovat pokles, ale tím hlavním důvodem je to, že v červnu byly mimořádné počty registrací. Trend je jinak stále jasný
    A co se týká ceny za km, průměrná cena za 1 kWh elektřiny se pohybuje kolem 6 Kč. Elektromobil spotřebuje zhruba 15 kWh na 100 km. V takovém případě vás ujetí 100 km vyjde na cca 90 Kč, při nabíjení doma. V případě když máš soláry a domácí baterii, tak se dostaneš skoro na nulový provoz.
    V případě rychlonabíječek je to o něco dražší, ale stále se pohybujeme pod cenou nákladů u spalováků.

    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: hoši, já nevím, jak generujete elektriku u vás na dalným Východě, jestli máte za barákem naftovej generátor a chodíte si s kanďákem do těch tří věží u Břeclavi, nebo vám ve sklepě točí banda zotročenejch Slováků dynamem, ale tady v Praze si normálně můžeš dát přístroj do takový spešl díry ve zdi, a je to za tyhle prachy zařízený, fakt nekecám, stačí si jenom udělat smlouvu u PRE a občas zaplatit fakturu!
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    PAN_SPRCHA: Jeste k tomu, ze.. ale to nebylo predmetem sdeleni. Predmetem sdeleni bylo, ze vice VE nasi situaci opravdu neresi, ba prave naopak.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    NYRLEM: tak proto se plynové zdroje zatěžují povolenkama. Jinak by nedávalo žádný smysl stavět cokoliv jiného než plyn.
    NYRLEM
    NYRLEM --- ---
    HANZS: nevim o jake levne elektrine to tu hovoris. CfD na vetrniky se u nas pocitaji mezi 100-120 EUR/MWh, coz je vic nez soucasne forwardy, ktere jsou odvozene od plynovych zdroju ..
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PES: Chces zachranit velrybu? Tak plat!
    PES
    PES --- ---
    MAKROUSEK: pořídit si EV za dvojnásobek spalováku (a kdyby nebyla extra dementně schválně penalizována malá ICE vozidla, tak by ta cena EV byla tak 3:1 až 4:1) a k tomu jako příslušenství tak za dalšího 1/2Mega či více FVE a jelikož přes den se EV doma "flákat" na nabíječce nebude, tak ještě jako "příslušenství" vlastní "palivovou mezinádrž" (tj. baterii o kapacitě 50-100kWh, tj. opět parádně mastnou )...
    ...to se prostě vyplatí.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: Tak jestli vono to neni filozoficky zlo, kdyz to lidi sami nechteji, ale to je otazka do jine diskuse o autoritativnich rezimech.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Z tohodle pohledu mas pravdu. EV jsou porad v pionyrskych dobach a ten zlom teprve prijde. ALE, ten zlom by neprisel bez toho ze by to nekdo tlacil = zakazoval tohle, danil tamhleto, dotoval tohleto.

    Tak jak jsem odpurce obecnych dotacnich pravidel v ramci EU, tak lokalni dotace na EV z tohodle duvodu schvaluji - viz.: [PETER_PAN @ Energetika a energie v politické a hospodářské perspektivě]
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: No, vzdyt pisu, dneska to vyjde bajvocko jedna k jedny na provoznich nakladech za daleko vyssich vstupnich. Az se bude TCO u EV dvakrat nizsi, nez u normalnich aut, zacnou se prodavat. Do te doby to lidem nebude stat za tu prudu jezdit od nabijecky k nabijecce a ne od zacatku do cile.
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK:

    Dneska se EV hodi pro rekneme 3/4 uzivatelu aut. Tzn. ne pro vsecny.

    1) Drtiva vetsina uzivatelu aut ma denni najezdy pod 50 km.
    2) V CR je 5500 verejnych nabijecich bodu a rocni vytizenost je 3%. Muzes nabijet kdekoliv, ano za vic nez za 6 CZK/kWh.
    3) Nove nabijecky / nabijeci body znikaji tempem nekolik stovek rocne a to jen proto ze nikdo nikoho k tomu nenuti. Infrastruktura se zlepsi ve chvily kdy budou mit komercni subjekty povinnost verejne parkovaci misto (nakupaky, obce, atd.) opatrit vzdy nabijeckou. Tuhle chvily je potreba vhodne nacasovat, protoze to musi byt levne. Dneska bysme se dostali uz k dobre cene za bod.
    4) Nejdrazsi nabijecky jsou ty vysokovykonove nabijecky u dalnich. Tyhle jsou drahe, ale rychle a predpoklad je ze je budes pouzit jen pri dalkovych cestach.

    U EV je dulezite srovnavat celkove naklady. V segmentu D uz je elektromobil ekonomictejsi nez spalovak, ale zase pred 2 lety to tak nebylo. Zlom prijde mezi 2026/2027 kdy to by tohle melo platit v segmentu C. Uvidime jak moc to automobilky zkurvi, ale myslim si ze uz moc ne, protoze konkurence Tesla + cina je tak tvrda ze uz zamerne priskrceni te technologie co jde na trh uz by jim neprosla.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PETER_PAN: To ovsem trochu popira smysl - mit auto, ale pouzivat ho jenom v okoli domova. Ale treba takovi lide existuji, co ja vim?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Ten co nabijis doma. I pri relativne spatnem tarifu u vysokeho tarifu je konvergencni cena pod 6 CZK/kWh vc. vsech externalit. Ted, pred pul rokem to tak nebylo, to je pravda.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH: Ach! A ty mas elektromobil, ktery nabijis za 6 korun na kWh? A mohl bych ho videt?
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    Ale tak určitě.
    Béňo při součanejch cenách a 6,5l/100km vyjde na nějakejch 2,30/km, elektrika při 6 kačkách za kWh na 0,9/km... ale co čekat od Makrouška a jeho alternativní reality.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KUTAS: U nas se za hlavni duvod propadu prodeju EV povazuje hlavne fakt, ze maji smysl pouze pro nekoho kdo ma doma vyreseny nabijeni. Lidi ktery bydlej v najmech casto tuhle moznost nemaji, a jakmile musej pokazdy triangulovat kdy, kde a na jak dlouho musej k nejaky nabijecce, pozbyva to pro ne smysl.

    To je treba i duvod proc si ted moje pritelkyne koupila auto na benzin - nejdriv si zjistovala jak by to s nabijeckou mela doma, ale jeji pronajimatel se nemel k tomu ji tu nabijecku nechat udelat, tak se na to vykaslala.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MAKROUSEK: Tak enyaq stoji stejne jako kodiaq… spis je to o tom levnem segmentu, kde chybi auta kolem 300k s nejakym rozumnym dojezdem.

    Jinak na kolik vyjde to dobijeni, kdyz je to v ramci tvoji site? Myslim, ze tam jsou zasadni rozdily.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    KUTAS: To jiste taky, ale hlavne je to o penezich. EV se vyplati jenom kdyz ma jeden fotovoltaiku. Jinak za dvakrat tolik penez vstupni investice jezdi na km za stejne penize jako benzin nebo diesel. Kdybyby zaregulovali nabijecky, jako v Cine, hned by se elektromobily prodavaly jako houska na krame.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam